Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Oplæg ved Jacob Friis Kjærgaard Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Oplæg ved Jacob Friis Kjærgaard Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative."— Præsentationens transcript:

1 Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Oplæg ved Jacob Friis Kjærgaard Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer (Udvikle nye eksamensformer)

2 Gymnasiet tænkt forfra

3 GyGymnasiet tænkt forfra

4 KNord 1.Tætte mentorsamtaler 2.Fælles skemalagt frokost med lærer og elever 3. Et fag en dag 4.Stærkere inddragelse af ældre elever og forældre. Borupgård Gymnasium 1.Lærerne planlægger selv deres egne forløb og timer. 2.Har haft matematik i faste bånd. 3.Solutions camp – fx kriminalitet i Hedegården. 4.7 minutter! Skab et drømmescenarie for jeres skole Lyngby TEC: 1. Ikke et fagskema – en innovationsskole. 2. Inkubation – inspireret fra google 80/20 3. Tæt samarbejde med Lyngby Tårnbæk Kommune og børnehaven på DTU. CPH WEST: 1.To-lærer ordning (ikke faglig lærer) 2.To dage om ugen har lærerne råderet over skemaet. 3.Hver lærer har tætte mentorsamtale med 5 elever hver uge. Personlige aftaler! Københavns Åbne Gymnasium 1) Fra sag til fag: Hele året tager udgangspunkt i ADRAs fokus på at forbedre forholdene i Rwanda. 2) Alle elever arbejde med selvevaluering

5 Gymnasiet tænkt forfra  Vi mærkede ”Back-wash-effekten” i projektet. Alle lærere var ved at miste modet efter det første år.  Paradoks: På den ene side ønsker man at udvikle og på den anden har man eksamen.  Udvikling af nye eksaminer:  Espergærde HF i Biologi.  CPH WEST i EØ  Knord Matematik

6 GyGymnasiet tænkt forfra

7 G Gymnasiet tænkt forfra

8 6 gymnasieklasser – 6 skoler – 30 lærere 3 år Vi udfordrede, hvordan vi tænkte læring og arbejdede med fem innovative kompetencer som både metode og læringsmål: Samarbejde Kreativitet Formidling Navigation Handling Bliver man en bedre gymnasieelev af at styrke ovenstående kompetencer?

9 G Gymnasiet tænkt forfra  Handlekompetencen:  Eleven skal kunne føre sine ideer ud i livet – evt. uden for klasserummet.  Eleven skal selv kunne tage selvstændigt initiativ til handlen  Eleven skal kunne motivere andre til at handle  Eleven skal kunne bidrage til at delegere og koordinere opgaver i en arbejdsproces  Eleven skal kunne vurdere konsekvensen af en given handling  Eleven skal kunne vurdere om en ide` er realiserbar  Eleven skal kunne danne og trække på sit netværk  Eleven lader sig ikke hæmme af, at informationer skal søges uden for klasserummet.  Eleven skal vurdere hvornår der skal træffes en beslutning.

10 G gymnasiet tænkt forfra  Formidlingskompetencen:  Eleven skal kunne planlægge en  kommunikationsstrategi  Eleven skal kunne motivere og engagere andre  Eleven skal bevidst kunne bruge retoriske greb i sin formidling  Eleven skal kunne overbevise andre igennem sin formidling  Eleven skal kunne udarbejde en kommunikationsanalyse og træffe informerede kommunikationsmæssige valg.  Eleven skal kunne bruge utraditionelle formidlingsformer

11 Evaluering 1. Eleverne i projektet fortæller mere positivt om deres undervisning end kontroleleverne. 2. Eleverne i projektet har en signifikant højere tro på, at deres indsats leder til et positivt udbytte. De har fået en stærkere tro på egen formåen. 3. Eleverne i projektet tilegner sig i højere grad end kontroleleverne de innovationskompetencer som projektet fokuserer på. 4. Eleverne og lærere oplever færre, men stærkere kollegiale relationer. 5. Eleverne i projektet fik signifikant højere karakterer ved årsprøver og eksaminer.

12 Evaluering 1. Der er ikke signifikant forskel mellem eleverne i projektet og kontrolelevernes fysiske eller skriftlige fravær. 2. Lærerne i projektet oplever at få et stort udbytte, med de peger også på, at det er et krævende projekt at deltage i. 3. De fastlåste eksaminer

13 Eksempler på implementering fra min hverdag 13 1) Projekt ”Opstart 2016” 2) KBH SYD – løfter matematikken 3) Unilinjen 1) Bylinjen

14 Skate’n Study 14

15 PARADIGMESKIFT?


Download ppt "Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Oplæg ved Jacob Friis Kjærgaard Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google