Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DIDAKTIKLABORATORIE Et laboratorium der arbejder med at udvikle et planlægningsværktøj. ”Et værktøj”, der kan hjælpe os til at se, hvordan Ord som ”Leg-

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DIDAKTIKLABORATORIE Et laboratorium der arbejder med at udvikle et planlægningsværktøj. ”Et værktøj”, der kan hjælpe os til at se, hvordan Ord som ”Leg-"— Præsentationens transcript:

1 DIDAKTIKLABORATORIE Et laboratorium der arbejder med at udvikle et planlægningsværktøj. ”Et værktøj”, der kan hjælpe os til at se, hvordan Ord som ”Leg- og læring” kan omsættes til virkelighed, til praksis, med barnet i centrum.

2 NOGLE AF DE ORD VI BLEV INSPIRERET AF …. Et citat af Stig Broström i bogen: Liv og læring i vuggestuen. Hvor i han bl.a. skriver … ”Fordi vuggestuen tilbyder et sådant socialt samspil med voksne og børn, som de må lære at fungere sammen med, kan man betegne vuggestuen som en social og demokratisk mødeplads.”

3 DERFOR VALGTE VI AT SÆTTE FOKUS PÅ AT FORMIDLE DEMOKRATISKE VÆRDIER I VUGGESTUEN Fordi værdierne har stor betydning for omsorgen, opdragelsen og ”undervisningen” af hvert enkelt barn

4 VÆRDIER KOMMER TIL UDTRYK I ET HVERT MENNESKES HOLDNINGER OG HANDLINGER

5 LIGEVÆRD OG RESPEKT ER GRUNDLÆGGENDE DEMOKRATISKE VÆRDIER Møder vi barnet ligeværdigt og respektfuldt, så vil barnet udvikle kvaliteter som: Selvværd, selvstændighed, tolerance og medmenneskelighed.

6 DERFOR VILLE VI BRUGE Hverdagsoplevelser til at eksemplificere Kildebækkens værdier GLÆDE – ANERKENDELSE – FAGLIGHED For derigennem at se demokratiske værdier LIGEVÆRD OG TOLERANCE BLOMSTRE

7 GLÆDE

8 ANERKENDELSE

9 FAGLIGHED

10 UDFORDRINGER -I starten føltes det så kunstigt med kameraet -Børnene stoppede op og troede, de sku’ smile -Kameraet var ikke til at finde -Der var ikke strøm på -Mange dårlige billeder -Hvad sku’ vi fotografere -Hvordan fik vi lagt billederne på børneintra -Så forældrene billederne

11 TIDEN GIK …… Pludselig føltes det ikke så kunstigt mere Børnene tillagde ikke kameraet betydning Kameraet havde fået en fast plads Sidste ”bruger” sørgede for opladning inden det blev lagt på plads Færre dårlige billeder Vi blev bedre til at se værdierne i dagligdagen

12 Jeg venter på tur

13 HJÆLPSOMHED & HANDLEKRAFT

14 SELVSTÆNDIGHED & KONCENTRATION

15 FORDI VI TOG ALLE DE BILLEDER – FIK VI ØJE PÅ ” DET STORE I DET SMÅ” F.eks. tænkte vi ”selvstændighed” ind i ”putningen”

16 .... Op …..

17 …. Ned ….

18 … på vej til krybben …

19 … op af stigen …

20 ... SMIL …

21 … GODNAT …

22 VI OPDAGEDE At jo mere vi planlagde og organiserede – jo friere blev vi til at improvisere …. Citat … Man kan kun improvisere, hvis man har en meget klar forestilling om, hvad man vil, og – ikke mindst – hvis man har et meget solidt fundament af forberedelse og professionalisme” Dramatikeren Dario Fo

23 TEMA ”FISK”

24

25 DER KIGGES PÅ ”FISKEREN”

26 NØØØJ

27 DER MÆRKES OG KIGGES

28 MAKRELLEN ER SKÅRET OP

29 VI FIK FOKUS PÅ ORGANISERINGEN AF DAGLIGDAGEN At vi ikke gik for mange ud og vaskede hænder på en gang. Eller gik for mange ud i garderoben på en gang. Når samlingen var slut og alle stod på gulvet på en gang = KAOS

30 4 NÅR DER VASKES HÆNDER

31 PLUDSELIG BLEV VI ”DETALJENØRDER” Hvad nu hvis …… Tror I så at …… Måske hvis vi prøver Hvad bliver så muligt ….. Vi har analyseret, hvordan vi kunne komme fra samlingen, ved bordene, ned på gulvet. I ønsket om at skabe mest mulig ro og struktur for børnene.

32 DET GODE Vi opdagede, at når vi vidste, ”hvad vi skulle”, fik vi mere overskud og frihed til at se hvert enkelt barn som sig selv og i fællesskabet.

33 VI BLIVER ALDRIG FÆRDIGE For udfordringerne i den daglige organisering rykker bare rundt. Men vi har fået øje på nogle handlemuligheder, så vi kan ændre og påvirke børnenes deltagelses-muligheder! Slut med: ”jeg synes” og ”vi plejer”

34 VI HAR KONSTATERET At det, at vi øver os i - at blive bedre til at sætte ord på ”det levende hverdagsliv” i vuggestuen, helt tydeligt udvikler os som gruppe …. Og hjælper os til at tydeliggøre og værdsætte alle de muligheder, vi har hele dagen igennem, for at bidrage til dannelsen/menneskeliggørelsen af det enkelte barn alene og i vuggestuens forskellige meningsfyldte fællesskaber. Så når det regner på præsten – drypper det på …..

35

36

37 STADIG SVÆRT At få forældrene på intra – selv når vi lokker med billeder af deres barn  Ud af 14 børn – tror vi, der er 4-5 forældre, der ser billederne.

38 STADIG SVÆRT At få tid til at lægge billederne ind ……. Det er stadig udfordrende at lave teksten til billederne, hvis teksten skal indeholde andet end …”vi hyggede os, dejlig dag, tiden fløj afsted, de legede godt osv….”

39 SIDEGEVINST Vi planlægger nu 2-3 uger frem ad gangen – i vores eget fantastiske skema !!! Vi vil gerne have en fast dag hvor vi har ”planlagt at planlægge”

40 SIDEGEVINST Metoden at se sin daglige praksis igennem et kamera….. Har medvirket til at skærpe vores evne, til at se hvor demokratiske værdier, som tolerance og ligeværd, bliver synlige, i det levede hverdagsliv i vuggestuen …. Er udviklende for de voksnes fællesskab omkring børnene. Det er bare så meningsfuldt !!!!!

41 SOM SUSANNE SAGDE: ” Det kræver bare virkelig at man er tålmodig ” Og så vil jeg tilføje: ” samt at man har viljen til det ”

42 ISTERNINGEFÆLLESSKAB

43 Vi vil sætte fokus på demokratiske værdier. Værdier der kommer til udtryk i hvert enkelt menneskes holdninger og handlinger. Vuggestuen er barnets første demokratiske mødeplads, og vi har sammen med forældrene, ansvaret for at hver enkelt barn får en grundlæggende holdning af ligeværd og respekt, som udmunder i kvaliteter som: Selvtillid – selvstændighed – tolerance og medmenneskelig respekt. Vi vil bruge hverdagsoplevelser, i form af observationer, praksishistorier eller fotodokumentation, til at eksemplificere Kildebækkens værdigrundlag som er: Glæde, anerkendelse og faglighed. Det vil vi, fordi vi mener, det er betydningsfuldt for forældre, for os selv og for øvrige samarbejdspartnere, at vi tydeliggør, hvordan værdierne har betydning for omsorgen, opdragelsen og undervisningen af hvert enkelt barn.


Download ppt "DIDAKTIKLABORATORIE Et laboratorium der arbejder med at udvikle et planlægningsværktøj. ”Et værktøj”, der kan hjælpe os til at se, hvordan Ord som ”Leg-"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google