Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Virksomhedsrettet indsats for beskyttede medarbejdere CBR-Randers Veje til job – mål og midler, Middelfart d. 26.11.2016.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Virksomhedsrettet indsats for beskyttede medarbejdere CBR-Randers Veje til job – mål og midler, Middelfart d. 26.11.2016."— Præsentationens transcript:

1 Virksomhedsrettet indsats for beskyttede medarbejdere CBR-Randers Veje til job – mål og midler, Middelfart d. 26.11.2016

2 Center for Beskæftigelse og Rehabilitering – i tal 50 ansatte 225 borgere (SDP/kontanthjælp/LY) – og i Job og Udviklingsforløb 50 borgere i ressourceforløb 137 borgere i beskyttet beskæftigelse

3 Organisationsplan CBR Virksomhedsrettede tilbud Mestrings og udviklingstilbud Jobcenteropgaver - Aftalebaserede Kontraktopgaver, projekter, IDV Beskyttet beskæftigelse Intern/ ekstern § 103 Maskinfabrik Job og udvikling Mentoropgaver Forløb for omegnskommuner Projekt Doktorparken Projekt Jobspot Projekt Mind the Job Kompetenceudvikling i Social- afdelingen vedr. Psykiatriplan Jobrettet rehabilitering / Psykia- triplan Ressourceforløb Forældrekursus, Helhedsindsats Centerleder Montagen Snedkeri/serviceafdeling Kantine/rengøring Økonomi, styring, resultater, HR og borger adm. Beskæftigelses- området Socialområdet Administrativ leder Grønt tilbud

4 Effekter og resultater Virksomhedssamarbejde Hornbæk Skole Bane 7 Netto Marsvej Morland Park Den Blå Paraply CSV Randers Naturcenter Sinnerup Kurt Sørensens Maskinfabrik Rema 1000 Asferg Maskinforretning Randers Lege og eventcenter Trobaduren Kirkens Korshær K. L. Transport Dronningborg Plejehjem Bach og Pedersen Område Nord Randers FC Genbrugspladsen Asferg Falck Randers Tradium Omfang 22 beskyttede medarbejdere i virksomhed fuldt ud 10 beskyttede medarbejdere i virksomhed/værksted Tilfredshed Brugerundersøgelse 2015 Hjælp til andet arbejde? 88% Ja, i høj grad

5 Hvad virker? Hvordan dokumenterer vi dét, der virker?

6 Kan man forudse de præcise effekter af en indsats, når vi arbejder med vilde problemer? Tamme problemer Vilde problemer

7 Metodeansvar Praktikeren har metodeansvar - det har organisationen også

8 De vilde problemer – organisationens opgave Hvordan kan organisationen understøtte praktikerens evne til og muligheder for at overveje og vælge, hvad der med størst sandsynlighed giver den bedste effekt i en given situation?

9 Men hvordan ved vi, hvad der virker overfor hvem? En bestemt indsats? -Kognitiv tilgang i.f.t. depression -Motivationssamtalen i.f.t. kronikere -Narrativ vejledning i.f.t. spiseforstyrrelser Men hvad nu, hvis ”det, der virker”, ikke er en bestemt indsats eller en bestemt metode, men derimod den individuelt tilpasset og timet tilgang formidlet af en dygtig praktiker?

10 Bringe bedste viden om ”det, der virker” i spil Egen erfaringForskning Hypoteser om hvad der virker i en given sammenhæng

11 Prøvehandlinger Udføre prøvehandlinger Vurdere effekten

12 Det kræver… Kendskab til Teorier Videnskabelig forskning Metoder Målgrupper Turde tillægge egen erfaring værdi som egen erfaring Begrunde praksis - argumentere for og diskutere en tilgang til en borger i en konkret situation

13 ..og det kræver også At der skabes muligheder for faglig refleksion i organisationen Supervision Projekt- arbejde Team- sparring

14 Beskæftigelsesfaglighed Koordina- tionskom -petencer Viden Proces- kompe- tencer

15 Dokumentation – FKO/Bosted

16 Tre generelle udfordringer Økonomiudfordringen: Fokuseret og stram styring Økonomiudfordringen: Fokuseret og stram styring Innovationsudfordringen: Kreativitet og gentænkning af kerneydelser Innovationsudfordringen: Kreativitet og gentænkning af kerneydelser Dialogudfordringen Hvordan udvikler vi en styringsdialog på tværs af organisationen, som kan finde vej gennem disse udfordringer? Klaus Majgaard Dialogudfordringen Hvordan udvikler vi en styringsdialog på tværs af organisationen, som kan finde vej gennem disse udfordringer? Klaus Majgaard

17 Et eksempel…

18 Et andet eksempel…

19 Dilemmaer skubbes rundt Kommunaldirektør Fagchefer Ledere Medarbejdere Borgere

20 Mening med mål – mål med mening Afhængig af hvor man er i styringskæden ser ”mening med mål” forskellig ud Direktør – f.eks. grundlag for sammenligning af effekter på tværs af kommuner Fagchef – f.eks. tilbuddenes performance Medarbejder – f.eks. grundlag for ”det gode forløb” Borger – f.eks. indflydelse på eget liv

21 Et muligt organisatorisk svar.. Tage dilemmaerne på sig i alle led i stedet for at skubbe rundt med dem, så de ender ved borgerne og spænder ben for problemløsningen. Tale om dilemmaerne Prioritere i forholdet mellem faglig ambition og øvrige krav Ex.: Fordi lovgivningen strammer kravene og indskrænker ydelserne i tilbuddene, betyder det ikke, at vi skal behandle borgerne dårligere

22

23 Et andet muligt svar… Politik & rammer Mål Resourcer Prof.organisering Team Ressourceper- soner Møde m. borger Metoder Arbejds-former Effekt


Download ppt "Virksomhedsrettet indsats for beskyttede medarbejdere CBR-Randers Veje til job – mål og midler, Middelfart d. 26.11.2016."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google