Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Workshop 1- hvad gjorde vi? Tryghed og støtte når man bor i egen bolig Hvilke udfordringer er der ved at bo i egen bolig, når man har psykiske problemer?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Workshop 1- hvad gjorde vi? Tryghed og støtte når man bor i egen bolig Hvilke udfordringer er der ved at bo i egen bolig, når man har psykiske problemer?"— Præsentationens transcript:

1 Workshop 1- hvad gjorde vi? Tryghed og støtte når man bor i egen bolig Hvilke udfordringer er der ved at bo i egen bolig, når man har psykiske problemer? 1) Hvad er de væsentligste udfordringer? 2) Hvad skal AST kunne tilbyde? 3) Hvad skal der til for, at du har lyst til og mulighed for at bruge et Aktivitets- og Samværstilbud? 1

2 Hvad skal AST tilbyde? Sociale aktiviteter Rådgivning og vejledning Kompetenceudvikling Støtte til den enkelte Netværksunderstøttelse Brobygning til andre tilbud / det øvrige samfund Understøtte bruger til bruger kontakt Øvrige fokusområder – hvordan? Lyst og mulighed / tilgængelige og trygge tilbud 2

3 Sociale aktiviteter - Mad, måltider og madgrupper - Fælles arrangementer i lokalmiljø, f.eks. vejfest - Aktiviteter for forskellige aldersgrupper - Brugerindflydelse på aktiviteter - Højtidsarrangementer, f.eks. til jul og påske - Ture og udflugter - Aktiviteter, der gentages ugentligt på samme dag og tidspunkt - Datingfester, ferieture, sjove heldagsture, banko 3

4 Rådgivning og vejledning - Rådgivning om hjælp til praktiske ting - Gældsrådgivning - Vejledning i sund livsstil og evt. hjælpe til i køkkenet - Computerhjælp, bank, nemid og eboks - Økonomiske rådgivning - Uddannelsesvejledning til borgere over og under 25 år - Oplysning om de forskellige tilbud til målgruppen - Rådgivning og vejledning, f.eks. gennem peer to peer støtte 4

5 Kompetenceudvikling - Gruppeforløb om recovery - Gruppeforløb og undervisning på faste tider og i trygge rammer - Forløb med fokus på angst og transport - Uddannelse i at få øje på skadende adfærd og konfliktnedtrapning - Kurser i indkøb og madlavning samt sport og IT - Strukturerede forløb i ”hjemkundskab”; madlavning, rengøring, daglig økonomi - Forløb i samarbejde med BIF og SUF, hvor struktur og sundhed kobles - Værktøjer til at håndtere problemområder 5

6 Støtte til den enkelte Individuelle/personlige samtaler om livet og borgerens situation Ledsagelse til f.eks. frisør, læge, væresteder og lign. Fast kontakt/støtteperson til de brugere, der har behov for det Lave små mål med brugeren og understøtte faste rutiner Tilbud om psykologhjælp – individuelt og i grupper Støtte til at søge hjælp og gennemskue systemet Udvidede åbningstider, akuttelefon, brugeråbent mv. Støtte til at komme ud af døren, f.eks. bruger til bruger Hjemmebesøg efter behov 6

7 Netværksunderstøttelse - Netværksmøder - Netværksskabende aktiviteter - Aktiviteter, hvor lokalbefolkningen inddrages - Tilbud, der afhjælper ensomhed; cykelværksted, nyttehaver, madkurser, rejseklub mv. - Åbne tilbud op, så det bliver synligt for lokalmiljø og cicilsamfund - Fremme netværket blandt brugere, så de støtter hinanden i at komme afsted 7

8 Brobygning til andre tilbud / det øvrige samfund Ledsagelse til diverse, f.eks. møde med kommunen Samarbejde med andre tilbud i området Etablere kontakt mellem bruger og frivillige organisationer Guide videre og evt. følge bruger til andet AST Støtte til at søge hjælp og gennemskue systemet Etablere kontakt mellem bruger og frivillige organisationer Partnerskaber og samarbejde med AOF, FOF, lokale virksomheder, bibliotek mv. Samarbejde mellem hospital, bolig, værested, kommune mv. Støtte til at være aktiv samfundsborger; foreningsliv og virksomheder 8

9 Understøtte bruger til bruger kontakt Personale med brugerbaggrund Bruger til brugerstøtte Besøgsvenner Frivillige og pårørende på AST Brugerdrevne tilbud Brobygningskorps – tager ud til borger og knytter kontakt Bruger til bruger grupper Mødes med ligestillede med samme udfordringer At brugerne laver ting sammen og tager på tur sammen 9

10 Øvrige temaer Åbningstider og tilgængelighed Transport Opsøgende indsats overfor potentielle brugere Overblik over tilbud og aktiviteter (synlighed, oplysning og formidling) 10

11 Trygge og tilgængelige tilbud i kk Imødekommenhed - Lokaler, personale og brugere Tilgængelighed - Afstand og åbningstider Viden om tilbud, f.eks. på hjemmeside Relevante aktiviteter, valgfrihed og personalekompetencer 11


Download ppt "Workshop 1- hvad gjorde vi? Tryghed og støtte når man bor i egen bolig Hvilke udfordringer er der ved at bo i egen bolig, når man har psykiske problemer?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google