Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFilippa Jessen Redigeret for ca. et år siden
1
SAPA Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016
2
Udvælg slides Du kan udvælge netop de slides, der giver mening ift. din målgruppe og din kommune. Vær opmærksom på, at vi har publiceret 3 varianter af SAPA- grundfortælling, der er målrettet forskellige grupper hhv. topledelse, fagchefer/mellemledere og medarbejdere. Supplér slides Suppler gerne præsentationen med ekstra slides relevante for din kommune. F.eks. lokal tidsplan eller lokale forventede gevinster med SAPA. Se speakers notes Uddybende kommentarer og baggrundsinformation til slides findes i speakers notes, hvor det er relevant. Orienter dig derfor i disse, før du holder præsentationen. Før du bruger denne præsentation
3
Indhold Hvad er SAPA? Gevinsterne ved SAPA Målgrupper og budskaber Lederens rolle ved udrulning af SAPA Spørgsmål til debat/refleksion
4
HVAD ER SAPA?
5
Person- og sagsoverblik Sagsbehandling og sagsstyring Sagsbehandling og sagsstyring Infrastruktur Fælleskommunale Støttesystemer & Serviceplatform Fælleskommunale Støttesystemer & Serviceplatform SAPA Advis SAPA Advis SAPA Overblik SAPA Overblik Sagsbærende løsninger (Fagsyst. & ESDH ) Sagsbærende løsninger (Fagsyst. & ESDH ) KMD Sag SAPA-projektet (KMD Sag Basis & Journal, ej EDH) SAPA-løsningen
6
SAPA-projektet Dialogintegration Journalnotat Fordelings- komponent 1.Se data 2.Hoppe ml. SAPA og systemer 3.Aflevere notat til sagssystemer 4.Modtage adviseringer
7
NB! Den til enhver tid gældende tidsplan for SAPA fremgår altid her.her
8
Eksempel på SAPA-skærmbillede
9
SAPA kan tilgås fra flere platforme
10
GEVINSTERNE VED SAPA
11
Fælles gevinster ved SAPA SAPA er en moderne og brugervenlig løsning, der er hurtig og nem at bruge SAPA er ejet af kommunerne (ikke leverandøren) og videreudvikles af en lokal styregruppe SAPA er baseret på fællesoffentlige OIO-standarder, der muliggør snitflader til mange forskellige leverandørers systemer SAPA er tilgængelig på mobile platforme SAPA kan på længere sigt understøtte borgerens adgang til egne sager
12
Mulige lokale gevinster ved SAPA Kvalitet Bedre overblik over borgernes data, der styrker en helhedsorienteret sagsbehandling Effektivitet Optimering af arbejdsgange, f.eks: mindre tid brugt på manuelle opslag i mange forskellige systemer mindre tid brugt på at finde rette sagsbehandler til at svare på borgerspørgsmål Gevinsterne afhænger af kommunens individuelle situation og ambitionsniveau… og KRÆVER investeringer i implementering og snitflader Erstat denne slide med en, hvor jeres lokale gevinster er indsat
13
MÅLGRUPPER OG BUDSKABER
14
Historien om SAPA kan fortælles på mange måder SAPA? Det handler om øget konkurrence og sammenhæn- gende it-løsninger SAPA? Det handler om at ”google” en borger i alle vores it-systemer. Det gir mig overblik på et øjeblik! SAPA? Det handler om at afløfte udbudspligten og om at reducere vores udgifter Leder Sags- behandler Digitaliserings- medarbejder
15
SAPA er med til at skabe kvalitet i opgaveløsningen 360 graders overblik Faglig Kvalitet Helhedsorienteret sagsbehandling Organisatorisk kvalitet Effektive arbejdsgange Brugeroplevet kvalitet God service
16
Klik på billedet for afspilning af video Case fra Faaborg-Midtfyn Kommune: Helhedsorienteret sagsbehandling på tværs af forvaltninger
17
LEDERENS ROLLE VED UDRULNING AF SAPA
18
Rollebeskrivelse: Leders rolle ifm. implementering og brug af SAPA Opgaver Motivere medarbejdere til brug af SAPA (slutbrugere og superbrugere) Være ansvarlig for at medarbejderne bruger SAPA - og på den rigtige måde Være ansvarlig for forandringsprocessen Være ansvarlig for at områdets arbejdsgange udnytter de forretningsmæssige muligheder SAPA åbner op for Være ansvarlig for det lokale forretningsmæssige udbytte (effektivitet/kvalitet) Samarbejde med SAPA-systemejer/administrator Kompetencer Forandringsledelse Grundigt kendskab til de forretningsmæssige muligheder med SAPA (digital ledelse)
19
SPØRGSMÅL TIL DEBAT/REFLEKSION
20
Hvad vil vi med SAPA? Hvad vil vi gerne have ud af SAPA? Hvad er vores ambitionsniveau og mål? Hvordan kan SAPA understøtte helhedsorienteret sagsbehandling? Hvilke forandringer medfører SAPA, f.eks. i form af nye arbejdsgange?
21
Hvordan får vi medarbejderne med? Hvordan vil vores medarbejdere tage imod SAPA? Hvilke spørgsmål vil de stille? Hvordan får vi skabt gejst og motivation? Hvordan leder vi forandringsprocessen? Hvordan kan vi bedst hjælpe hinanden i ledergruppen?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.