Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum."— Præsentationens transcript:

1 Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum

2 Dagens program (eftermiddag) 14.20Hvor er vi nu, og hvad er næste skridt? - Ved Lisbeth Mogensen og Kirsten Pamperin 14.35Tilbageblik på dagens udbytte 15.00Tak for i dag

3 Hvor er vi nu og hvad er næste skridt Opsamling fra formiddagens gruppedrøftelser Hvilke temaer tegner sig i forhold til de pointer, I har valgt ud, og deres betydning for, hvordan I tilrettelægger den pædagogiske praksis Anerkendelse er et menneskesyn, som skaber grundlag for alt det vi gør Daginstitutionen som en ”uddannelsesinstitution” – læring til og for livet.. Vi skal have et bredt læringssyn – det formelle og det uformelle – ”se det store i de små hverdagsting” – evaluere og dokumenter hverdagsrutiner Sociale fællesskaber skal tænkes bredt – det nære, det tematiske, det globale…

4 Hvor er vi nu og hvad er næste skridt Opsamling fra formiddagens gruppedrøftelser Hvilke temaer tegner sig i forhold til de pointer, I har valgt ud, og deres betydning for, hvordan I tilrettelægger den pædagogiske praksis Den voksne som rollemodel for læring og medlæring– personalegruppen skal selv have fælles værdier, fælles fundament, selv have en anerkendende tilgang til hinanden - og vi er rollemodeller for nye kollegaer og for børn Gode resultater i forhold til både læring, anerkendelse og sociale fællesskaber kræver gennemtænkte processer, som giver mange veje til fælles mål Gode resultater kræver kompetente medarbejdere og ledere

5 Hvor er vi nu og hvad er næste skridt Opsamling fra formiddagens gruppedrøftelser Hvilke temaer tegner sig i forhold til de pointer, I har valgt ud, og deres betydning for, hvordan I tilrettelægger den pædagogiske praksis Tid og prioritering af tid er en central nøgle til ”hvad der gør det gode godt” til refleksion til evaluering til dokumentation De voksne har ansvaret for at skabe de rette rammer for sociale fællesskaber – læring - anerkendelse Lederen har en særligt ansvar for at skabe - et anerkendende institutionsmiljø – rammer for kompetenceudvikling Rummet som den tredje pædagog – de fysiske rammer betyder noget – de kan forandres – tilpasses – læring sker også med kroppen…

6 Målsætning for dagens udbytte Fælles fokus på erfaringer og resultater, vi tager med os videre fra eksempler på ”dét, der gør gode godt” Fokus på systematikkens nødvendighed for den fortsatte udvikling af det pædagogiske arbejde Input til kommende politik for dag- og fritidsinstitutioner og det videre arbejde med pædagogiske læreplaner Sammenhæng mellem overordnede målsætninger og det konkrete arbejde i institutionerne Inspiration til institutionens eget arbejde


Download ppt "Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google