Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afNiels Kronborg Redigeret for ca. et år siden
1
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve, der afspejler en større population. -Undersøgelsen giver et øjebliksbillede af en eller flere fænomener. - Undersøgelsen kan gentages – longitudinelt design. Kapitel 1: Hvad er en spørgeskemaundersøgelse? 1
2
Forskningsprocessen består af 4 led: 1.problem og viden 2. planlægning 3. dataindsamling 4. analyse 1.2 Hvordan gennemføres en spørgeskemaundersøgelse? 2
3
At kunne overskue hele processen i en spørgeskemaundersøgelse har stor betydning for arbejdsprocessen og analysernes kvalitet. Der skal foretages valg baseret på viden og vurderinger. De 4 faser skal ses i sammenhæng 3
4
Overskuelighed – valg og fravalg har betydning for muligheder. Gennemsigtighed – forskningsstrategier i forbindelse med - konstruktion af variable, - kodeprocessen, - statistisk analyse o.l. skal kunne reproduceres. To vigtige krav 4
5
Eksempelvis: - kausale sammenhænge mellem variable, - generaliseringer, - betydningen af konteksten, - det tidsmæssige perspektiv: hvornår sker hvad? Valg i forskningsprocessen afspejler beslutninger om prioriteringer 5
6
Relevans – hvor relevant er dette spørgsmål? Præcision – hvor små forskelle skal måles? Validitet – er det sandt? Er der overensstemmelse mellem begreber og målingen af dem? Giver det mening? Kan det sammenlignes med andre undersøgelser? Kan det anvendes i andre sammenhænge? Reliabilitet – er det pålideligt? Kan begreberne måles på en stabil måde? Hvilke videnskabelige krav stilles i en spørgeskemaundersøgelse? 6
7
Persondataloven understreger: - gradueringer af personfølsomme oplysninger (nogle spørgsmål kræver Datatilsynets tilladelse), - respondentens rettigheder. Begge dimensioner indeholder etiske og moralske aspekter, som skal medtænkes i undersøgelser af mennesker Hvilken juridiske krav skal respekteres? 7
8
Gennemtænk hele undersøgelsen ud fra etiske og juridiske perspektiver – også offentliggørelse samt videre publicering. Drøft eventuelt de juridiske aspekter med en jurist eller kontakt tidligt i forløbet Datatilsynet. Jura, etik og moral fortsat … 8
9
Personligt interview - fordele: motivation, mange spørgsmål, misforståelser kan rettes, anvendelse af billeder o.l., høj svarprocent, o.a. - ulemper: stort tidsforbrug, stort personaleforbrug, o.a. 1.5 Hvilke spørgemetoder findes? 9
10
Telefoninterview - fordele: lille tidsforbrug, geografiske afstande uden betydning, mindre interviewereffekt, o.a. - ulemper: svært at udtrække repræsentative stikprøver pga. de mange telefonsystemer, usikkerhed om respondentens identitet, svarvillighed o.l. 1.5 Hvilke spørgemetoder findes? 10
11
Postspørgeskema - fordele: små omkostninger, store stikprøver med stor geografisk spredning, o.a. - ulemper: lang tid at få skemaerne retur, lav svarprocent, usikkerhed hvad angår respondentens identitet, o.a. 1.5 Hvilke spørgemetoder findes? 11
12
Elektronisk skema - fordele: det går hurtigt, mange spørgsmål besvares på kort tid, - ulemper: svært at få et repræsentativt udsnit, besvarelserne vil ikke altid være anonyme, lave svarprocenter, 1.5 Hvilke spørgemetoder findes? 12
13
- Spørgeskemaundersøgelsen er en relativt dyr undersøgelsesmetode. - Univers og udvalgsenhed er med til at bestemme generaliseringsmuligheder senere i analysen. - Det gælder ikke om at interviewe så mange som muligt – det gælder om at foretage bevidste valg af respondenter i forlængelse af undersøgelsens formål og problem. - Undersøgelser af dårlig kvalitet er overflødige. 1.6 Praktiske forhold 13
14
Den ”erfarne” forsker foretrækker at se, hvordan undersøgelsesresultater er blevet til, før han/hun vil tage stilling til deres kvalitet og troværdighed. 14
15
Når problemformuleringen er udarbejdet, og beslutningen om at udarbejde et spørgeskema er foretaget, bør du igen, igen, igen overveje: - Om spørgeskemametoden er den rigtige metode til din undersøgelse. Skal den suppleres med andre metoder? Begrund dit svar - Hvad siger litteraturen om metoden og dit fagområde? - Hvilke erfaringer har andre, som har foretaget lignende undersøgelser? - Kan du finde teori som modbeviser din hypotese? - Hvordan vil du få kontakt med populationen? Findes der eksempelvis et register, som indeholder netop din population? - Har du husket at budgettere med udgifter til porto hvis spørgeskemaet skal sendes med posten? - Har du husket at tænke på layout og opsætning, så spørgeskemaet ser indbydende ud? Diskussionsspørgsmål til kapitel 1 15
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.