Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Aspekter af gode læringsmiljøer 2006 Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitet - 2006 Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Aspekter af gode læringsmiljøer 2006 Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitet - 2006 Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitet."— Præsentationens transcript:

1 Aspekter af gode læringsmiljøer 2006 Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitet - knoop@dpu.dk 2006 Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitet - knoop@dpu.dk

2 2006 Hans Henrik Knoop Læreprocesser - gennem leg - gennem undervisning - gennem opdragelse - gennem omsorg - gennem arbejde Læreprocesser - gennem leg - gennem undervisning - gennem opdragelse - gennem omsorg - gennem arbejde Demokratisk kultur, magtstruktur og procesform - for almen social og kulturel sammenhængskraft (når fællesskabet er en fordel for individet) - for kreativitet og sund konkurrence (når individets succes er en fordel for fællesskabet) Demokratisk kultur, magtstruktur og procesform - for almen social og kulturel sammenhængskraft (når fællesskabet er en fordel for individet) - for kreativitet og sund konkurrence (når individets succes er en fordel for fællesskabet) Kreativitet - problemløsning - brugbar innovation Kreativitet - problemløsning - brugbar innovation Trivsel - det rare liv - det engagerede liv - det meningsfulde liv Trivsel - det rare liv - det engagerede liv - det meningsfulde liv Motivation - indre/direkte/primære/behov - ydre/indirekte/sekundære/behov Motivation - indre/direkte/primære/behov - ydre/indirekte/sekundære/behov Biologiske forudsætninger - styrker/talenter/kapaciteter/intelligens(er) som skal engageres - svagheder som skal kompenseres eller gøres irrelevante - genetisk bestemte muligheder (ikke begrænsninger) Biologiske forudsætninger - styrker/talenter/kapaciteter/intelligens(er) som skal engageres - svagheder som skal kompenseres eller gøres irrelevante - genetisk bestemte muligheder (ikke begrænsninger) Social ansvarlighed - moral & etik - demokratisk retsbevidsthed Social ansvarlighed - moral & etik - demokratisk retsbevidsthed Læringsresultater - unikke livsduelige personer - fagligt, socialt og kulturelt kompetente, engagerede personer Læringsresultater - unikke livsduelige personer - fagligt, socialt og kulturelt kompetente, engagerede personer Universel udviklingstendens - vækstprocesser - balancerende/regulerende processer Universel udviklingstendens - vækstprocesser - balancerende/regulerende processer 2006 Hans Henrik Knoop 9 aspekter af gode læringsmiljøer Fra rå natur Til civiliseret natur og kultur

3 2006 Hans Henrik Knoop Aspekter af gode læringsmiljøer 1  Levende væsner er skabt til at vokse og til at regulere sig selv i det givne miljø. For at mennesker fysisk, psykisk og socialt kan vokse sig store og stærke, er det derfor vigtigt, at de som hovedregel befinder sig mellem det understimulerende og det overstimulerende, mellem det underudfordrende og det overudfordrende, mellem det rigide og det kaotiske – og at de hurtig kan gøre noget for at genetablere brudte balancer, når de optræder.

4 2006 Hans Henrik Knoop  Læring er biologisk og psykologisk set en adaptiv proces, gennem hvilken en organisme både ændrer og konsoliderer sig, hvad angår opfattelser, tænkning og handlinger. Hvis et menneske ikke har det godt, vil det være stærkt motiveret for at få det bedre, og læreprocesser vil spontant foregå i dette øjemed. Hvis et menneske ikke har det godt, vil det være stærkt motiveret for at få det bedre, og læreprocesser vil spontant foregå i dette øjemed. Hvis et menneske har det godt, vil det være motiveret for at forblive i denne tilstand så længe som muligt, og læreprocesser vil spontant foregå i dette øjemed også. Langt de fleste læreprocesser er ubevidste, men des mere et menneske lærer, des større er sandsynligheden også for, at det vil forstå sine egne læreprocesser og dermed bliver i stand til i højere grad at styre dem bevidst. Hvis et menneske har det godt, vil det være motiveret for at forblive i denne tilstand så længe som muligt, og læreprocesser vil spontant foregå i dette øjemed også. Langt de fleste læreprocesser er ubevidste, men des mere et menneske lærer, des større er sandsynligheden også for, at det vil forstå sine egne læreprocesser og dermed bliver i stand til i højere grad at styre dem bevidst. Aspekter af gode læringsmiljøer 2

5 2006 Hans Henrik Knoop  Læring er mest effektiv, når den bygger på styrkesider, fordi man typisk vil være mere interesseret, få bedre oplevelser, og have mere succes på områder, hvor styrkerne kan bringes til udfoldelse. Svagheder bør hurtigst muligt enten udbedres eller gøres irrelevante, for det tjener intet verdens formål at lade svagheder hæmme noget som helst. Aspekter af gode læringsmiljøer 3

6 2006 Hans Henrik Knoop  Læring er mest effektiv, når læreprocessen er en nydelse i sig selv, dvs. er direkte motiveret, og tilmed rummer et højere meningsgivende, dvs. indirekte motiverende, perspektiv. Dette forudsætter typisk en høj grad af selvstyring, målrettethed, tryghed, handlefrihed, regulerbarhed, sanselighed, evaluering og koncentration. Aspekter af gode læringsmiljøer 4

7 2006 Hans Henrik Knoop  Mennesker lærer hvert eneste sekund gennem hele livet, og det er principielt helt ligegyldigt, om det foregår i en kontekst defineret som leg, undervisning, opdragelse, omsorg, fritid eller arbejde. Læringsmæssigt rummer hver af disse kontekster potentiale for såvel de bedste oplevelser som de værste rædsler. Aspekter af gode læringsmiljøer 5

8 2006 Hans Henrik Knoop  Læring kan foregå intuitivt og via ræsonnement. Intuition betegner her Intuition betegner her indholdsmæssigt den umiddelbare sanse-perceptuelle opfattelse, derindholdsmæssigt den umiddelbare sanse-perceptuelle opfattelse, der processuelt er kendetegnet ved at være hurtig, parallel, automatisk, ubesværet, associerende, langsomt lærende og emotionel.processuelt er kendetegnet ved at være hurtig, parallel, automatisk, ubesværet, associerende, langsomt lærende og emotionel. Ræsonnement betegner her Ræsonnement betegner her indholdsmæssigt begrebsmæssige, ofte sproglige, repræsentationer angående fortid, nutid og fremtid, derindholdsmæssigt begrebsmæssige, ofte sproglige, repræsentationer angående fortid, nutid og fremtid, der processuelt er kendetegnet ved at være langsom, seriel, kontrolleret, indsatskrævende, regelstyret, fleksibel og emotionelt neutral.processuelt er kendetegnet ved at være langsom, seriel, kontrolleret, indsatskrævende, regelstyret, fleksibel og emotionelt neutral. Faglige læreprocesser vil typisk indebære ræsonnement, men faglig viden vil normalt aflæres hurtigt, hvis ikke den automatiseres til et niveau, der genererer intuition. Læsekompetence er for de fleste et godt eksempel på en læreproces, der er lykkedes – mens den manglende kompetence vedr. kemien under fotosyntese for de fleste et godt eksempel på en læreproces, der er mislykkedes. Faglige læreprocesser vil typisk indebære ræsonnement, men faglig viden vil normalt aflæres hurtigt, hvis ikke den automatiseres til et niveau, der genererer intuition. Læsekompetence er for de fleste et godt eksempel på en læreproces, der er lykkedes – mens den manglende kompetence vedr. kemien under fotosyntese for de fleste et godt eksempel på en læreproces, der er mislykkedes. Aspekter af gode læringsmiljøer 6 (efter Daniel Kahneman, 2003)

9 2006 Hans Henrik Knoop  Mennesker lærer mest effektivt, og bliver mest socialt ansvarlige, når de er kreative. Da læring er en adaptiv proces, hvor mennesket aktivt forsøger tilpasse sig verden, er det alene den grund en fordel, hvis man i videst mulig udstrækning har frihed til at tilrettelægge sin egen situation, inden for de givne rammer. Dette indebærer dog ikke blot, at man aktivt kan ”vælge miljø”, men også at man aktivt kan ”skabe miljø”, gennem kreativitet. Kulturen, den menneskeskabte verden, er det samlede resultat af Menneskehedens kombinerede bestræbelse på at vælge og skabe miljø. Endvidere gælder, at jo mere valgfrihed og kreativitet mennesker oplever, des mere socialt engagement og ansvarlighed vil man være tilbøjelig til spontant at opleve og mobilisere, fordi man gennem sit bidrag ser sig selv materialisere i omgivelserne - på samme måde som mor og far er spontant tilbøjelige til at engageres og tage ansvar for den ”natur”, de har skabt, som forældre til et barn. Aspekter af gode læringsmiljøer 7 - 8

10 2006 Hans Henrik Knoop  Mennesker lærer samlet set bedst, hvis de oplever en demokratisk kultur, magtstruktur og procesform. Demokratiets fremtrædelsesformer kan alle siges at balancere mellem det totalitære og det opløste. Demokratisk kultur er således båret af værdier og normer, som forener folk på måder, der understøtter deres mangfoldighed. Demokratiske magtstrukturer er kendetegnet ved, at de, der er underlagt magten, har indflydelse på magten via politik. Demokratiske processer er kendetegnet ved, at alle kan, og at alle hjælper hinanden med at, komme til orde – og med at blive anerkendt som menneskeretsligt ligeværdige – uanset forskelligheder i øvrigt. Aspekter af gode læringsmiljøer 9

11 2006 Hans Henrik Knoop Sammenfattende

12 2006 Hans Henrik Knoop Vi lærer og husker godt, når… Det er meningsfuldt – det er forståeligt, konkret og brugbartDet er meningsfuldt – det er forståeligt, konkret og brugbart Det er følelsesladet – man er engageret, interesseret, aktivDet er følelsesladet – man er engageret, interesseret, aktiv Det handler om én selv – det er umiddelbart relevantDet handler om én selv – det er umiddelbart relevant Der er kropslig bevægelse involveret – det kan føles, mærkes, manipuleres, hands-on – samt kræver balance og koordinationDer er kropslig bevægelse involveret – det kan føles, mærkes, manipuleres, hands-on – samt kræver balance og koordination Der er sociale relationer involveret – det huskes og kommunikeres i forbindelse med social interaktionDer er sociale relationer involveret – det huskes og kommunikeres i forbindelse med social interaktion Der er en samlende fortælling/narrativ – meningsfuld repræsentation i tid og rumDer er en samlende fortælling/narrativ – meningsfuld repræsentation i tid og rum Det er kvantitativt – har størrelse, tyngde, stoflighed, omfang, kropslighedDet er kvantitativt – har størrelse, tyngde, stoflighed, omfang, kropslighed Det er grundlæggende – knytter an til livets almene dimensionerDet er grundlæggende – knytter an til livets almene dimensioner Det er smukt – det er attraktivt og dermed mindeværdigtDet er smukt – det er attraktivt og dermed mindeværdigt

13 2006 Hans Henrik Knoop God undervisning er kendetegnet af…  At lærerens initiativ stimulerer elevens  Interessant, vigtigt og velstruktureret indhold  Tilstrækkelig tid til fordybelse i substansen, og dermed tilegnelse af tilstrækkelig dyb forståelse, til at man bliver i stand, og får lyst, til at bruge det, man har lært  Fokus på læring – dvs. på hvad og hvordan eleverne forstår substansen  Tilpas høje forventninger/krav og stærk støtte til hver enkelt elev  Brug af varierede metoder, som er tilpasset den enkelte elev bedst muligt – dog ikke mere differentieret end at det er overkommeligt og nydelsesfuldt for læreren  Et rart, engageret og meningsfuldt socialt klima – fokuseret på at hver enkelt elev lærer bedst muligt og fortløbende bidrager betydningsfuldt til fællesskabet


Download ppt "Aspekter af gode læringsmiljøer 2006 Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitet - 2006 Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google