Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Foredrag, Daginstitution Gedved, d.08.06.2016 ’ Hvem er jeg?’ John Aasted Halse  Cand.pæd. & psych. autoriseret psykolog  Privatpraktiserende psykolog.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Foredrag, Daginstitution Gedved, d.08.06.2016 ’ Hvem er jeg?’ John Aasted Halse  Cand.pæd. & psych. autoriseret psykolog  Privatpraktiserende psykolog."— Præsentationens transcript:

1 Foredrag, Daginstitution Gedved, d.08.06.2016 ’ Hvem er jeg?’ John Aasted Halse  Cand.pæd. & psych. autoriseret psykolog  Privatpraktiserende psykolog og konsulent  Underviser og foredragsholder  Forfatter  8 år medlem af regeringens børneråd  16 år formand for foreningen Børns Vilkår www.johnhalse.dk, e-mail:halse@post4.tele.dk

2 - Om BØRN OG SEXUALITET Foredrag, Daginstitution Gedved, d.08.06.2016 Boller mor og far?

3 HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, www.johnhalse.dk  Baggrund  Om børns seksualitet  Børns seksuelle udvikling  Børn som seksuelle væsener  Mulige handlinger  At tale med børn om seksualitet  Seksuelle krænkelser  Forudsætninger  Afsluttende bemærkninger og spørgsmål TEMAER

4 HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, www.johnhalse.dk  Baggrund

5 HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, www.johnhalse.dk Børns seksualitet og samfundet:  Vi har svagere fællesnormer i vort samfund  Den generelt større åbenhed  Der er ’mindre familie – mere institution’ Andre end forældrene opdrager på børnene Børn er tæt på hinanden hver dag  Mange påvirkninger gennem medierne TV´s og andre mediers eksponering af seksualitet Popkulturen Pornoficering

6 HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, www.johnhalse.dk HVOR KOMMER BØRNS ADFÆRD – HERUNDER DEN SEKSUELLE - FRA?  De voksne Modeller Opdragelse, eller manglende opdragelse  Medierne  Kammeratskabsgruppen Gruppepres  Negative dominanter  Grænseoverskridende handlinger mellem børnene

7 HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, www.johnhalse.dk ’Og hvad kan det så betyde for børn?’  Usikkerhed  Afstandtagen  Pirring af nysgerrighed  Mange spørgsmål  Risiko for at bruge forkert adfærd og sprog  Fejlinformation  Overskridende udforskning

8 HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, www.johnhalse.dk  Om børns seksualitet

9 HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, www.johnhalse.dk  De små børn stimulerer ofte sig selv i en eller anden grad Børnene kender forskel på dreng/pige  Når børn bliver 3 – 4 år, er de mere sociale, og begynder at lege seksuelle lege som ”doktor” og ”far, mor og børn” Via legen lærer børn, at andre har en seksualitet I denne alder vil børn ofte sige mange frække ord og synge frække sange. Der stilles mange spørgsmål  I 4 – 5 års alderen og frem: skal børn stadig kun have helt enkle svar på spørgsmål med seksuelt indhold Mange børn leger kønsidentitetslege, hvor de klæder sig ud som det modsatte køn Børns generelle seksuelle udvikling

10 HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, www.johnhalse.dk Børn er seksuelle væsner  De er optagede af, hvor de kommer fra  De er interesserede i kønsforskelle  ’Boller’ far og mor?  ’Gør man sådan?  De kan lide at ’røre ved sig selv’  De er nysgerrige

11 HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, www.johnhalse.dk  Mulige handlinger

12 HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, www.johnhalse.dk Hvordan kan vi reagere?  Når det falder naturligt, tal med børnene om deres egne grænser Men også om glæde ved kys og kærtegn  Understøt børnene i at sige til og fra: ’Ja følelser og nej følelser’  Mød børnene åbent og fordomsfrit, når de taler om deres kønsdele og sex  Respekter, hvis et barn vil være alene på toilettet  Vær opmærksom på, hvad der sker mellem børnene, hvis de i en periode leger længe alene sammen Hvis børn har en leg med seksuelt indhold må man i situationen vurdere, om legen grænseoverskridende  Snak med barnet i ”børnehøjde" med passende sprogbrug.  Overreagerer voksne fx med vrede og fordomme, vil barnet opleve at seksualitet er uønsket og skamfuldt

13 HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, www.johnhalse.dk Hvad er seksuelle overgreb? "at barnet inddrages i seksuelle handlinger, som det ikke udviklingsmæssigt er i stand til at forstå, og som barnet derfor er ude af stand til at give et kvalificeret tilsagn om at ville være med til eller ej - eller hvor der ofte mellem de involverede børn er en tydelig ubalance i magtforholdet."

14 HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, www.johnhalse.dk Mekanismer når der er grænseoverskridende seksuelle handlinger  ’Social smitte’  Svækkelse af almindelige barrierer mod hvad ’god social adfærd’ er  Gradvis ændring i opfattelsen af den man krænker  Den der bliver krænket gentagende gange ender med at tro, at der ér noget i vejen med ham/hende Men under forudsætning af, at barnet OPLEVER det som en krænkelse

15 HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, www.johnhalse.dk To slag  Selve begivenheden – oplevelsen  Barnets reaktioner på de voksnes reaktioner Og dét betyder ’nødvendigheden’ af, at de voksnes har ’tilpasse’ reaktioner  Altså ikke for meget og ikke for lidt  Pas på med overreaktioner

16 HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, www.johnhalse.dk At tale med børn om overgreb  Svar på det barnet spørger om – ikke mere!  Pres ikke barnet til at snakke oplevelsen  Justér dig i forhold til barnet og følg dets udspil og initiativ, gi´ det lov til at reagere  Tal til barnet om de ting, det er optaget af  Prøv at få en samtale i gang, pas på ikke at være afvisende  Vær direkte og konkret

17 HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, www.johnhalse.dk NOGLE FORUDSÆTNINGER

18 HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, www.johnhalse.dk Temaer i opdragelse og sex  Vejledning  Vurdering  ’Klar melding’ – indgriben  ’Kontrol – overvågning’

19 HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, www.johnhalse.dk SOM VOKSEN MÅ MAN ALTID STILLE SIG SELV SPØRGSMÅLET: ”ER BØRNENE KLAR OVER, HVILKE FORVENTNINGER JEG HAR TIL DEM OG DERES ADFÆRD?”

20 HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, www.johnhalse.dk Forudsætningerne for opdragelse  Kontakt Tid Nærvær  Krav, til Overholde spilleregler  Kærlighed Anerkendelse Lydhørhed

21 HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, www.johnhalse.dk ”DEN RØDE TRÅD ER, AT DET DREJER SIG OM SAMVÆR OG NÆRVÆR PRIMÆRT MELLEM BØRN OG FORÆLDRE, MEN OGSÅ ANDRE VOKSNE ER VIGTIGE”

22 HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, www.johnhalse.dk  Afsluttende bemærkninger

23 HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, www.johnhalse.dk  Opdrag børnene, ikke for at begrænse dem, men for at de kan udvikle sig  Opdrag børnene for deres egen skyld, men også for fællesskabets bedste  Begynd mens børnene er små, vi lægger tidligt ’spor’  Hold fast, indtil børnene når en alder, hvor de kan holde fast i sig selv. Hvorfor opdrage i forhold til sexualitet?

24 HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, www.johnhalse.dk DEBAT BLANDT DE VOKSNE OM:  Hvad skal vi altid gribe ind overfor  Hvilke krav skal vi altid fastholde, hvad skal vi til enhver tid påtale  I hvilke sammenhænge er det relevant at lade børnene prøve sig frem

25 HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, www.johnhalse.dk ’Enhver beskyttelse af børn kan nemt slå over i en begrænsning’

26 HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, www.johnhalse.dk Hvis du vil vide mere Kan du gå ind på min hjemmeside: www.johnhalse.dkwww.johnhalse.dk, hvor du kan læse Artikler og se om andre foredrag, rådgivning mv. Eller kigge på min Facebookprofil Du kan også kontakte mig på: halse@post4.tele.dk

27 HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, www.johnhalse.dk

28 LITTERATUR  Halse, John Aasted: Dilemmaer i den moderne familie – om stifindere i en ny tid, Hans Reitzels forlag 2006  Halse, John Aasted: Den nødvendige opdragelse – ér opdragelse nødvendig, Forlaget Frydenlund 2014  Halse, John Aasted: Børn og Stress, Dafolo 2008

29 HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, www.johnhalse.dk  Hvad er jeres dilemmaer i forhold til emnet?  Case: børn lukker døren for at lege – hvad gør du?  Din datter ’piller ved sig selv’ – hvad gør du?  Hvad svarer du til spørgsmålet: gør i det, far og mor?  Og hvad hvis spørgsmålene bliver nærgående?  Bader du sammen med dit barn?  Må de bade nøgne, på stranden… på legepladsen?  Hvad mener du overgreb er?  Reaktioner, hvis barnet har været udsat for noget, fx en blotter?  Må der være mænd i børnehaven?  Skal der være regler for, hvordan børn og voksne må være sammen i børnehaven?

30 HALSE, cand. pæd. & psych. Autoriseret psykolog Rådgivning og konsulenttjeneste, www.johnhalse.dk Børns mulige reaktioner ved seksuelt overgreb  Ændring af adfærd,  Umotiveret gråd  Søvnløshed – mareridt  Nervøse, fysiske symptomer  Aggressivitet – hyperaktivitet  Passivitet  Tristhed – depression  Manglende koncentration  Spiseforstyrrelser  Påfaldende aktiv seksuel adfærd  Modvilje mod at være sammen med et bestemt barn  Unaturlig rødmen, mærker/irritation/blødninger ved kønsorganer, munden eller endetarmsåbning  Ubehag, når barnet tisser eller har afføring  Tvangspræget masturbation  Mange seksuelle lege med fx dukker  Tilbud om seksuelle ydelser


Download ppt "Foredrag, Daginstitution Gedved, d.08.06.2016 ’ Hvem er jeg?’ John Aasted Halse  Cand.pæd. & psych. autoriseret psykolog  Privatpraktiserende psykolog."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google