Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sprogtilegnelse d. 29.9.2011 29-09-2011 Ida Marie Holm.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sprogtilegnelse d. 29.9.2011 29-09-2011 Ida Marie Holm."— Præsentationens transcript:

1 Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm

2 Hvorfor lærer vi sprog Sprog er fundamentalt for alt
Sprog er mere end talesprog Sprog er mellem mennesker og udvikles mellem mennesker Sprog er en del af alle livets aktiviteter Sprog er kommunikation – samvær, det vi har sammen Ida Marie Holm

3 Hvordan lærer vi sprog Sprog læres i naturlige sammenhænge
Sprog læres, fordi vi har brug for det Sprog er ikke teknik F.eks. giver mundmotoriske øvelser ikke sprog, men er gode til at udvikle mundmotorikken. Det kan gøre talen tydeligere, men giver ikke alene sprog. Kom med bud, skriv Ida Marie Holm

4 Børn er født til sprog, ikke med sprog
Skal lære at skelne lyde Skal lære at koble de fysiske ting og handlinger med ord Ida Marie Holm

5 Børns sprog er en opgave for de voksne
De voksne er modeller Tydelighed Pas på baggrundsstøj Ret opmærksomheden Hav kontakt – øjenkontakt Ida Marie Holm

6 Giv sproget betydning Indret sproget på barnet
Følg handlinger med sprog Fortæl Undlad for mange spørgsmål Lyt Turtagning Vær nysgerrig Gå på opdagelse sammen med barnet Leg med sproget Dæk bord 3 minutter med sidemanden – hvad vil du gøre? Ida Marie Holm

7 Højtlæsning Giver Sprog Oplevelser Fællesskab, nærhed, tryghed
Ordforråd, sætningsopbygning, bygge en fortælling op Oplevelser Fællesskab, nærhed, tryghed Eftertanke /refleksion Lyst til at læse og skrive Ny viden Ida Marie Holm

8 Højtlæsning Rette opmærksomheden Forforståelse Læs langsomt
Stemmeføringen Øjenkontakt – nærheden Kommuniker med barnet undervejs Gentagelser Følg barnet Næsen Ida Marie Holm

9 Højtlæsning Valg af bøger Følg barnets interesse
Billeder støtter sproget Tilpas alder – jo yngre jo enklere De mindste skal kun have billeder De ældste kan klare sig næsten uden billeder Ida Marie Holm

10 Højtlæsning Og hvad så, hvis man ikke kan læse selv ?
Brug billederne og fortæl Brug PC Ida Marie Holm

11 Det skrevne sprog Lær at læse og skrive, som du lærer at tale
Vis at du læser og skriver Vis at det skrevne sprog har betydning Hvad vil du gøre? Ida Marie Holm

12 De spørgsmål, der altid kommer
Må man rette? Eftersig Vær en god model Lad være med at rette, men ret barnets opmærksomhed, så barnet retter sig selv Sutten Sutten er til trøst og/eller til at sove med Sutten hæmmer talen. Brug den i nød Lær barnet gode vaner med sutten Ida Marie Holm

13 Vis glæde ved sprog Brug sproget Brug dit sprog Snak med dit barn
Vis at du skriver og læser Vis glæde ved sprog Snak med sidemanden om hvad du har fået ud af det her Ida Marie Holm


Download ppt "Sprogtilegnelse d. 29.9.2011 29-09-2011 Ida Marie Holm."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google