Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afIngrid Camilla Iversen Redigeret for ca. et år siden
1
1
2
CONOPA 29 august 2008 Trine Winterø
3
3 Hvorfor er patentagenternes liv farligt??
4
4 Tectra i tal 2007 Anmeldte opfindelser = 23 (50% overtaget) 2008 Anmeldte opfindelser ~ 35 (40% overtaget) Aktive portefølje er ca. 40 patent(familier)
5
5 Samlet opgørelse over 2000 til 2007
6
6 Dårlige kommercielle patenter?
7
7 Tre segmenter Drugs/targets (ca. 25%) ($$$) Medtech, diagnostik (ca. 65%) ($$) Service/processer (max. 10%) ($)
8
8 Komplekse teknologier og industrier Lange generationstider Det er dyrt (!!) at forske, udvikle og sælge Det er svært – innovationen har trange kår Små virksomheder/nye projekter har ikke en chance, hvis de ikke har patenter – de bliver simpelthen kørt over af de store virksomheder! Overlæge X sender patentet til ”one of the very big” og beder dem om, at ”sig mig jeres ærlige mening, er det godt, vil I købe det”.
9
9 Idé Scouting Overtager Teknologi, patent, marked Due diligence Strategi og action Anmeldelse 2 måneder Licens? Selskab?
10
10 Grundvilkår Vi skal kommercialisere forskning Helt ny forskning – som regel uden ret mange data De skal publicere! Vi har to måneder til at beslutte, om vi vil patentere Vi er gatekeepere Business model er simpel Industrien køber viden - vi sælger viden Industrien er afhængig af patenter – vi sælger adgang til patenter
11
11 Udfordringen Vi skal potentielt (videnskabeligt) dække ”500 indikationsområder” Lige så mange business modeller og - følge med i lige så mange industrier Det kan vi ganske enkelt ikke !!! Essentielt Med et godt netværk At vi bruger vores tid på det, som vi er gode til – og som genererer værdi
12
12 ”Jeg forstår simpelthen ikke, at alle de gode metoder og al den fremragende forskning jeg ser mine kolleger bedriver ikke bliver til produkter – det er jo publiceret!” Citat fra forskningsleder på Rigshospitalet
13
13 Patentstrategi part 1 Vi skal lave de bedste patenter fra starten Vi skal lave smalle patenter? Vi skal lave brede patenter? Vi er nødt til at få industriens input til, hvad der er interessant! Det vil de faktisk vældig gerne, men……
14
14 Hvad siger industrien ”Vi kan ikke underskrive en NDA, med mindre vi kan putte et patentnummer på” ”Vi vil ikke kontamineres – vi kan kun snakke, hvis I kan skrive et specifikt patentnummer på NDA’en” ”Vi mener ikke, det blev sagt på mødet – det havde vi diskuteret inden, så derfor kan vi ikke skrive en NDA under” ”fint – ingen problemer – jeg skriver bare under”
15
15 Patentstrategi part 2 Det er dyrt og tager lang tid at nå til det kommercielt interessante punkt – proof of business Skaffe/generere data Skal vi kun gå efter det, som har absolut potentiale? Skal vi kun gå efter det, vi selv kan flytte? Skal vi gå efter det, som har størst nytteværdi? ~ Porteføljebetragtning
16
16 Aktiv porteføljestyring
17
17 Patentstrategi part 3 Kan vi nå nogen vegne i forhold til tid og penge? Proof of Concept funding På en god dag: 12 år fra discovery til produkt – i en veltunet organisation Vi starter bagud på point…. Proces, plan og implementering
18
18 Patentstrategi part 4 Vi skal finde det rigtige, og vi skal kunne sælge det Teknologiambassadører Scouting Konkurrence – vi har brug for sponsorer BD-SWOT team – tæt kontakt til industrien Business development kursus – real life teknologioverførsel Bundle teknologier?
19
19 Patentstrategi part 5 Og så er der alt det, som vi alligevel ikke kan tage højde for…… MTA fælden ”Hvis der ikke står noget om IP, så sender vi den ikke til jer” Betyder, at vi engang imellem patenterer noget, vi ikke må, og sælge noget vi ikke ejer
20
20 Det handler om tillid! Patentagenternes USP’s Evnen til at sætte sig ind i komplekst teknisk stof Specialist viden indenfor rigtig mange sektorer Specialist viden om, hvordan det skal skrives Specialist viden om patentindustrien De kan holde på en hemmelighed! …… Og så lærer man at styre dem hen ad vejen …..
21
21 Tectra er markedsdrevet - og har forskerne med os
22
22
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.