Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1. CONOPA 29 august 2008 Trine Winterø 3 Hvorfor er patentagenternes liv farligt??

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1. CONOPA 29 august 2008 Trine Winterø 3 Hvorfor er patentagenternes liv farligt??"— Præsentationens transcript:

1 1

2 CONOPA 29 august 2008 Trine Winterø

3 3 Hvorfor er patentagenternes liv farligt??

4 4 Tectra i tal 2007  Anmeldte opfindelser = 23 (50% overtaget) 2008  Anmeldte opfindelser ~ 35 (40% overtaget)  Aktive portefølje er ca. 40 patent(familier)

5 5 Samlet opgørelse over 2000 til 2007

6 6 Dårlige kommercielle patenter?

7 7 Tre segmenter  Drugs/targets (ca. 25%) ($$$)  Medtech, diagnostik (ca. 65%) ($$)  Service/processer (max. 10%) ($)

8 8 Komplekse teknologier og industrier  Lange generationstider  Det er dyrt (!!) at forske, udvikle og sælge  Det er svært – innovationen har trange kår  Små virksomheder/nye projekter har ikke en chance, hvis de ikke har patenter – de bliver simpelthen kørt over af de store virksomheder!  Overlæge X sender patentet til ”one of the very big” og beder dem om, at ”sig mig jeres ærlige mening, er det godt, vil I købe det”.

9 9 Idé Scouting Overtager Teknologi, patent, marked Due diligence Strategi og action Anmeldelse 2 måneder Licens? Selskab?

10 10 Grundvilkår Vi skal kommercialisere forskning  Helt ny forskning – som regel uden ret mange data  De skal publicere!  Vi har to måneder til at beslutte, om vi vil patentere  Vi er gatekeepere Business model er simpel  Industrien køber viden - vi sælger viden  Industrien er afhængig af patenter – vi sælger adgang til patenter

11 11 Udfordringen  Vi skal potentielt (videnskabeligt) dække ”500 indikationsområder”  Lige så mange business modeller og  - følge med i lige så mange industrier  Det kan vi ganske enkelt ikke !!! Essentielt  Med et godt netværk  At vi bruger vores tid på det, som vi er gode til – og som genererer værdi

12 12 ”Jeg forstår simpelthen ikke, at alle de gode metoder og al den fremragende forskning jeg ser mine kolleger bedriver ikke bliver til produkter – det er jo publiceret!” Citat fra forskningsleder på Rigshospitalet

13 13 Patentstrategi part 1 Vi skal lave de bedste patenter fra starten  Vi skal lave smalle patenter?  Vi skal lave brede patenter?  Vi er nødt til at få industriens input til, hvad der er interessant!  Det vil de faktisk vældig gerne, men……

14 14 Hvad siger industrien  ”Vi kan ikke underskrive en NDA, med mindre vi kan putte et patentnummer på”  ”Vi vil ikke kontamineres – vi kan kun snakke, hvis I kan skrive et specifikt patentnummer på NDA’en”  ”Vi mener ikke, det blev sagt på mødet – det havde vi diskuteret inden, så derfor kan vi ikke skrive en NDA under”  ”fint – ingen problemer – jeg skriver bare under”

15 15 Patentstrategi part 2  Det er dyrt og tager lang tid at nå til det kommercielt interessante punkt – proof of business  Skaffe/generere data  Skal vi kun gå efter det, som har absolut potentiale?  Skal vi kun gå efter det, vi selv kan flytte?  Skal vi gå efter det, som har størst nytteværdi?  ~ Porteføljebetragtning

16 16 Aktiv porteføljestyring

17 17 Patentstrategi part 3 Kan vi nå nogen vegne i forhold til tid og penge?  Proof of Concept funding  På en god dag: 12 år fra discovery til produkt – i en veltunet organisation  Vi starter bagud på point….  Proces, plan og implementering

18 18 Patentstrategi part 4 Vi skal finde det rigtige, og vi skal kunne sælge det  Teknologiambassadører  Scouting  Konkurrence – vi har brug for sponsorer  BD-SWOT team – tæt kontakt til industrien  Business development kursus – real life teknologioverførsel  Bundle teknologier?

19 19 Patentstrategi part 5  Og så er der alt det, som vi alligevel ikke kan tage højde for…… MTA fælden  ”Hvis der ikke står noget om IP, så sender vi den ikke til jer”  Betyder, at vi engang imellem patenterer noget, vi ikke må, og sælge noget vi ikke ejer

20 20 Det handler om tillid! Patentagenternes USP’s  Evnen til at sætte sig ind i komplekst teknisk stof  Specialist viden indenfor rigtig mange sektorer  Specialist viden om, hvordan det skal skrives  Specialist viden om patentindustrien De kan holde på en hemmelighed! …… Og så lærer man at styre dem hen ad vejen …..

21 21 Tectra er markedsdrevet - og har forskerne med os

22 22


Download ppt "1. CONOPA 29 august 2008 Trine Winterø 3 Hvorfor er patentagenternes liv farligt??"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google