Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

RAR Østjylland Tema: De rette kvalifikationer til virksomheder i rette tid VEU-center chef, Niels Petterson Mandag den 14. marts 2016.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "RAR Østjylland Tema: De rette kvalifikationer til virksomheder i rette tid VEU-center chef, Niels Petterson Mandag den 14. marts 2016."— Præsentationens transcript:

1 RAR Østjylland Tema: De rette kvalifikationer til virksomheder i rette tid VEU-center chef, Niels Petterson Mandag den 14. marts 2016

2 De rette kvalifikationer til virksomheder i rette tid Baggrund, formål og målgrupper for VEU-centrene Styringskoncept – formål og indhold i kontrakt Model 1-2-3 og rammer for samarbejdet Hvad kan handleplanen bidrage med? Hvad kan RAR gøre mere i forhold til uddannelsesområdet i relation til dagens tema?

3 Det ordinære danske uddannelsessystem

4 Baggrund for VEU-centrene Evaluering af AMU (2008): Små og mellemstore virksomheder (SMV 1- 250 ansatte) mangler kendskab til og bruger derfor ikke AMU. Manglende strategisk ledelsesmæssig fokus på VEU-indsatsen på de udbydende institutioner. Behov for, at institutionerne arbejder aktivt med at prioritere deres uddannelsesudbud og lægger strategi for det opsøgende arbejde med bud på hvilke typer virksomheder og deltagere, de ønsker at nå med deres uddannelser. Overordnet er der behov for at den samlede VEU-indsats er fleksibel, dækker behovene og er effektiv, herunder at den erhvervsrettede og almene uddannelsesindsats spiller sammen og spiller sammen med den læring der sker i virksomhederne. Anbefalinger: Styrk institutionernes udbudspolitik og strategi Opprioriter det systematiske og strategiske opsøgende arbejde overfor små og mellemstore virksomheder Frem lediges anvendelse af AMU Kilde: Nyt AMU – med fokus på kompetencer og fleksibilitet, Evalueringsrapport, EVA, 2008

5 Formålet med VEU-centrene Et VEU-center har til formål at medvirke til at skabe større fokus på kvalitet og effekt af den grundlæggende erhvervsrettede og almene voksen- og efteruddannelsesindsats. Et VEU-center arbejder for opfyldelsen af sit formål ved at: skabe større overskuelighed for brugerne om uddannelsestilbuddene, herunder ved at tilbyde brugerne rådgivning om, hvordan og hvor de kan få dækket deres uddannelsesbehov medvirke til at koordinere virksomhedsopsøgende arbejde, markedsføring og uddannelsesinstitutionernes rådgivning af virksomheder og ansatte afdække behov for at koordinere og iværksætte analysearbejde i forhold til uddannelsesindsatsen. Kilde: ”Lov om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.” (Etablering af VEU-centre og centerråd m.v.) 30.11.09

6 Hvad er et VEU-center? VEU = Voksen- og EfterUddannelse VEU-centre Et formelt samarbejde mellem skoler, der udbyder almen- samt voksen- og efteruddannelse Historik 1. januar 2010 etableredes 13 VEU-centre i Danmark, og de fungerer som én indgang til vejledning om de muligheder, der findes i voksen- og efteruddannelsessystemet

7 VEU-centrets målgrupper Primær målgruppe Virksomheder SMV (1-250 medarbejdere) Medarbejdere (ufaglært/faglært) Ledige (ufaglært/faglært) Sekundær målgruppe Andre interessenter med interesse i kompetenceudvikling (jobcentre, fagforbund, a-kasser og øvrige)

8 VEU-centrets kontraktmodel Hensigten med VEU-centrets kontraktmodel er at sikre: Forenkling Gennemsigtighed Tydeligere styring via økonomiske incitamenter At VEU-centrenes resultater bliver tydeligere og mere sammenlignelige på tværs af VEU-centrene

9 Styringskoncept for udviklingskontrakten Principper i kontraktmodellen: 3 indsatsområder, 3 resultatmål og 12 indikatorer (fastsættes centralt af ministeriet) Indsatsområderne er de samme i kontraktperioden Resultatmål og indikatorer er gældende for et år (politisk redskab) Måling og evaluering af resultater på tværs af VEU-centrene Afrapporteringen indsendes en gang årligt og indeholder dokumentation, der indhentes på tre måder: 1) Ministeriet er ansvarlig for at trække bl.a. aktivitetstal 2) Årlig ekstern evaluering af VEU-centrene 3) VEU-centrenes egen dokumentation bl.a. via CRM.

10 Udviklingskontrakt - Et koordineret samarbejde og én indgang til rådgivning og vejledning skaber bedre kvalitet, større kendskab og mere overskuelighed om erhvervsrettet og almen voksen- og efteruddannelse. Virksomhedsopsøgende arbejde Øget kvalitet af rådgivningen og vejledningen af små og mellemstore virksomheder – 75% tilfredshed med vejledningen og rådgivningen. 25 pct. af SMV´er, der har modtaget opsøgende rådgivning og vejledning, har efterfølgende sendt ansatte på AMU, FVU eller AVU. Voksenvejledning 7.259 personer modtager individuel rådgivning og vejledning Implementering af vejledningsstrategi og -initiativer, der kvalitetssikrer vejledningen og understøtter øget kendskab til indsatsen Samarbejde og koordinering Udbudskoordinering af voksen- og efteruddannelse Koordineret samarbejde mellem de almene og erhvervsrettede uddannelsesområder Fokus på en styrket indsats for voksen- og efteruddannelse for tosprogede

11 Udviklingskontrakt – Beskæftigede og ledige ufaglærte og faglærte kompetencevurderes og får opdateret og løftet deres almene og erhvervsrettede færdigheder og kompetencer 38.383 AMU kursister / 632 AMU-årselever 5.631 kursister på FVU 173 årselever på EUV

12 Udviklingskontrakt - VEU-centret samarbejder med relevante aktører inden for beskæftigelses- og erhvervsområdet, som fremmer opkvalificering af beskæftigede og ledige. Lokalt og regionalt samarbejde mellem VEU-centret og aktører på beskæftigelsesområdet om kompetencevurdering og uddannelse af ledige og om aktuelle udfordringer og analyser. VEU-centret samarbejder med alle jobcentre i dækningsområdet, samt med det Regionale Arbejdsmarkedsråd (RAR), det regionale arbejdsmarkedskontor (AMK) og relevante fagforeninger og a-kasser. Samarbejde om udbud af AMU-forløb til ledige på 6 ugers jobrettet uddannelse samt på fælles indsatser og analyser om regionale kompetenceudfordringer mv. Samarbejde med lokale og regionale aktører på erhvervsområdet om gennemførelse af konkrete projekter og/eller analyser, der fremmer vækst og beskæftigelse i VEU-centrets dækningsområder. VEU-centret samarbejder med det regionale væksthus og med mindst halvdelen af kommunernes erhvervsserviceenheder i dækningsområdet. VEU-centret indgår i samarbejde med lokale erhvervsråd e. lign., og samarbejder med de regionale vækstfora om planlægning og gennemførsel af konkrete projekter og/eller analyser. VEU-centret indgår i tiltag og fora mv., som resulterer i strategiske drøftelser om det regionale samspil mellem erhvervs-, beskæftigelses- og uddannelsesområdet VEU-centret bidrager til, at VEU-indsatsen tænkes ind som en del af de(n) regionale strategi(er) på erhverv- og beskæftigelsesområdet. VEU-centret indgår samarbejdsaftaler e. lign. med aktørerne i erhvervs- og beskæftigelsessystemet med konkrete, koordinerede tiltag og målsætninger, der fremmer regional vækst og beskæftigelse.

13 Én indgang til voksen- og efteruddannelse 13 Grundforudsætning,: VEU-centret har styr på sin kerneforretning/kerneopgave Kerneopgaven: VEU-centrets kerneopgave er at afdække behov og potentiale i forhold til systematisk kompetenceudvikling i virksomheden og iværksætter relevante tiltag

14 Én indgang til beskæftigelses- og uddannelsesområdet 14 Beskæftigelse Jobåbning/matchning Én indgang til voksen- og efteruddannelse Grundforudsætning: Begge organisationer har styr på egen kerneopgave og har forventningsafstemt fælles opgaver og roller Kerneopgaven: Beskæftigelsesområdet og VEU-center samarbejder med virksomheden om at afdække behov og potentialer og iværksætter relevante tiltag

15 Én indgang til erhvervs- og uddannelsesområdet 15 Grundforudsætning: Begge organisationer har styr på egen kerneopgave og har forventningsafstemt fælles opgaver og roller Kerneopgaven: Erhvervsområdet og uddannelsesområdet samarbejder med virksomheden om at afdække behov og potentialer og iværksætter relevante tiltag

16 Én indgang til offentlig service Erhverv Vækst/Innovation Beskæftigelse Jobåbning/matchning Uddannelse Kompetenceløftet 16 Grundforudsætning: Alle organisationer har styr på egen kerneopgave og har forventningsafstemt fælles opgaver og roller Kerneopgaven: Erhvervsområdet, beskæftigelsesområdet og uddannelsesområdet samarbejder med virksomheden om at afdække behov og potentialer og iværksætter relevante tiltag

17 Rammer for samarbejdet Organisatoriske rammevilkår: Lovgivning, bekendtgørelser, vejledninger Kontrakt Strategi, mål og handlinger Relationelle rammevilkår: Respekt for hinandens organisatoriske rammevilkår Relation (ikke noget du får, men opbygger over tid) Troværdighed Ordentlighed Bruge forskelligheden til at skabe merværdi

18 Hvordan bidrager handleplanen til ”de rette kvalifikationer til virksomhederne i rette tid”? Formandskaberne møder virksomhederne Fælles initiativer på tværs af Arbejdsmarkedsråd og Centerråd Øge tilgangen til EUD og AMU, udnytte de forskellige tilbud bedre samt øge kendskabsniveauet Kvalificering af positivlisten Fokus på unge under 30 år uden uddannelse Fælles konsulentdag Vejlederkonference

19 Hvad kan RAR gøre mere i forhold til uddannelsesområdet i relation til dagens tema? Jobrettede uddannelsespakker – offentliggørelsestidspunkt >< skolernes planlægning Jobrettede uddannelsespakker – voksenvejledere fra de tre systemer skal klædes bedre på Regional uddannelsespulje (Positivlisten) – kompetencekrav faglært >< ufaglært Branchemæssigt samarbejde mellem a-kasser, jobcentre og uddannelsesinstitutioner i forhold til de ledige (viden og indsigt) Mere systematisk afklaring af de lediges kompetencer i starten af deres ledighedsperiode (Den personlige uddannelse- og jobplan)

20 Kan RAR gøre mere i forhold til uddannelsesområdet og opkvalificeringstemaet? Jobservice Danmark, virksomhed, uddannelsesområdet – tovholder Mangler 3000 årselever på erhvervsuddannelserne sammenholdt med mål om at 25% i 2020 og 30% i 2025 kommer direkte fra 9. eller 10. klasse Brug AMU – forudsætning for succes med AMU – FVU/OBU/AVU Understøtte de lokale koordinerende samarbejder (LKS)

21 Den regionale uddannelsespulje (positivlisten) RAR har besluttet en fokusret uddannelsesindsats på områder, der forventes mangel på arbejdskraft og mange jobåbninger inden for de næste 6 måneder. Klar forventning om, at der foreslås langt færre kurser end tidligere. Vurdering når kurser medtages: virksomheden efterspørger eller mangler de kompetencer kurset giver styrke den lediges jobmuligheder gode muligheder for at kurset udbydes kurserne er fagrettede bidrage til opkvalificering af ufaglærte meritgivende kurser

22 Den regionale uddannelsespulje (positivlisten)


Download ppt "RAR Østjylland Tema: De rette kvalifikationer til virksomheder i rette tid VEU-center chef, Niels Petterson Mandag den 14. marts 2016."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google