Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Praktikvejledertræf d. 28/9, 2015 Ny uddannelsesordning (PAU) Påbegyndelse: Januar 2016.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Praktikvejledertræf d. 28/9, 2015 Ny uddannelsesordning (PAU) Påbegyndelse: Januar 2016."— Præsentationens transcript:

1 Praktikvejledertræf d. 28/9, 2015 Ny uddannelsesordning (PAU) Påbegyndelse: Januar 2016

2 Dagens program 8.30 – 8.45: Velkomst og morgenkaffe i Remisen v/ uddannelseschef for PAU og GF2 PAU Anette Bilde Toft 8.45 – 9.30: Oplæg vedrørende ny uddannelsesordning, v/ uddannelseschef Anette Bilde Toft 9.30 – 10.15: Praktikmål v/ udviklingskonsulent, Dorthe Thybo Kudsk 10.15 – 10.30: Præsentation af Grundforløb 2 PAU, v/underviser og teamkoordinator Jeanne Kaaberbøl 10.30 - 11.00: RKV og individuelle uddannelsesplaner, v/ udviklingskonsulent Marianne Kristine Stage 11.00 – 11.05: Præsentation af oftest stillede spørgsmål på Praktikforum, v/ Dorthe Thybo Kudsk 11.05 - 11.15: Erasmus+ KA2-midler – tilbud til praktikvejledere v/ udviklingskonsulent Dorthe Thybo Kudsk 11.15 – 11.30: Opsamling, farvel og tak v./ uddanelseschef Anette Bilde Toft

3 Hvad er nyt i den nye PAU uddannelse? - Helt overordnet set……. 1 m d r. å r 2 : R e d u c e r e t p r a k t i k o g r e d u c e r e t h o v e d f o r l ø b. 3 : S o m E U D Før: Hovedforløb: 2 år og 3 ½ mdr. 54 uger skole og 52 uger praktik Nu: Under 25 år: 2 år og 1 ½ mdr. 47 ugers skole og 52 ugers praktik Nu: Over 25 år: 2 år 42 ugers skole og 52 ugers praktik EUV 1- reduceret hovedforløb 10% og ingen praktik EUV 2 – Reduceret hovedforløb. Op til 20 ugers GF2 EUV 3 – som EUD. GF2 20 uger og ordinært hovedforløb

4 EUD / EUV EUD: Ordinært forløb for dem, der er under 25 år EUV: Voksne, over 25 år EUV´ens mål er de samme som på EUD området Der er 10 % standardafkortning af skoleundervisning (EUV 1 og 2) på basis af bestemte AMU kurser Konkrete individuelle realkompetencevurderinger som supplement til standardgodskrivning Adgangskrav til grundforløb: Med reform er der indført adgangskrav på 02 i dansk og matematik fra folkeskolens afgangsprøve Hovedforløb: Grundfag og grundfagsniveauer – fra F til D i to fag: ( Dansk D nivau, Samf. E, Idræt F, Psykologi F) Viden, færdigheder og kompetencer, Certifikater (brand, førstehjælp)

5 Nye uddannelsesspecifikke fag FØR: Havde PAU 5 områdefag - NU: Har PAU 9 uddannelsesspecifikke fag:  Pædagogik: (Før 9,5 uger – nu 9 uger)  Psykologi i den pædagogiske praksis (før sprog, kommunikation og psykologi) – 5 uger  Kommunikation i den pædagogiske praksis – 3 uger  Sundhed i den pædagogiske praksis* (3 uger)  Bevægelse og idræt* (4 uger)  Natur og udeliv* (3 uger)  Digital kultur* (3 uger)  Kulturelle udtryksformer og aktiviteter i den pædagogiske praksis – før: Kultur og aktivitet 9.5 uge – nu: 9.5 uge  Arbejdsmiljø og ergonomi – Nyt fag: 2 uger _______________________________________________________________________________ *De fire uddannelsesspecifikke fag udbydes på ekspertniveau og som talent spor Alle ovenstående fag er prøvefag – undtagen arbejdsmiljø og ergonomi 4 4 nye faglige områder, der gør den pædagogiske assistent særlig stærk

6 Valgfri uddannelsesspecifikke fag ** Nye valgfri uddannelsesspecifikke fag 3 uger ”Gamle” valgfri specialefag 2 uger Rytmik, bevægelse og kroppens udtryksformer 1 uge AESocialpædagogik 1 uge Det pædagogiske måltid og sundhed 1 uge AESpecialpædagogik 1 uge Digital pædagogisk praksis 1 uge AEFolkesundhed og sundhedsfremme 1 uge Naturen som pædagogisk læringsrum 1 uge AEKost og bevægelse 1 uge Understøttende undervisning 1 uge ABørn og natur 1 uge Læring og udvikling hos små børn 1 uge AÆstetiske udtryksformer 1 uge Specialpædagogiske metoder 2 ugerAPædagogiske aktiviteter som kan understøtte institutionsfastsatte læringsmål 1 uge Kulturel mangfoldighed i den pædagogiske praksis 2 uger A Medicinhåndtering 2 uger A Netværk og lokalsamfund i den pædagogiske praksis 2 uger A

7 PAU Talentspor og fag på valgfrit højere niveau Talentspor Talentspor er et uddannelsesforløb, hvor mindst 25% af fagene gennemføres på et højere niveau end det obligatoriske. Talentsporet på den pædagogiske assistentuddannelse består af følgende fag på ekspertniveau: Bevægelse og idræt (3 uger) Natur og udeliv (3 uger) Sundhed i den pædagogiske praksis (4 uger) Digital kultur (3 uger) Valg af talentspor sker ved uddannelsens start og skal fremgå af uddannelsesaftalen. Der er ikke knyttet specielle krav til praktikuddannelsen på talentsporet.

8 Opbygning af ny uddannelsesordning for elever under 25 år + EUV 3 4 uger Temaramme: Introduktion til den pædagogiske assistent- uddannelse 4 uger 18 uger Temaramme: Menneskets vilkår og udvikling 7 L.E (2 – 7) 24 uger Almen dannende område 18 uger Temaramme: Mennesker med særlige behov: Inklusion og mangfoldighed 6 L.E (8-13) 24 uger Mennesker med særlige behov 7 uger Temaramme: Den professionelle pædagogiske assistent 2 L..E (14-15) Prøve i uddannelses- specifikke fag Afsluttende prøve (projektopgave) Bedømmes ud fra enkelte udvalgte praktikmål Prøve i et af grundfagene Samf / Dansk Bedømmes ud fra et begynder/rutine ret niveau Bedømmes ud fra et avanceret niveau Skoleperiode 1 Praktikperiode 1 Skoleperiode 2 Praktikperiode 2 Skoleperiode 3 Praktikperiode 3 Skoleperiode 4

9 Præstationsstandarder Præstationsstandarderne er hentet fra Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser, 1010 af 22/09/2014 Vidensniveauerne i præstationsstandarderne definerer blandt andet med hvilken grad af selvstændighed en opgave kan løses! Når der arbejdes med Blooms taksonomi kan det være en god ide at kigge på følgende elementer i hvert fagmål: 1.Brug af verber 2.Grad af selvstændighed 3.Opgaven/målets kompleksitet

10 Præstationsstandarder § 34. I beskrivelserne af uddannelsesspecifikke fag i uddannelsesordningerne for de enkelte uddannelser skal de faglige udvalg anvende følgende præstationsstandarder: 1)Begynderniveau. Eleven kan løse en opgave og udføre en aktivitet i en kendt situation eller ud fra en kendt problemstilling eller kan udføre en mere kompliceret aktivitet under vejledning. På dette niveau lægges der vægt på: Personlig kompetence til at sætte sig ind i uddannelsens fundamentale kundskabs- og færdighedsområder og kompetence til at udvikle ansvarlighed og grundlag for fortsat læring. På begynderniveauet grundlægges ligeledes selvstændighed i opgaveløsning.

11 Præstationsstandarder 2) Rutineret niveau: Eleven kan planlægge og gennemføre en opgave eller aktivitet eller løse et problem I en rutinemæssig eller kendt situation og omgivelse Alene og i samarbejde med andre På dette niveau lægges vægt på den personlige kompetence til selvstændigt at sætte sig ind i mere komplicerede problemstillinger og til at kommunikere med andre om løsningen heraf. Yderligere lægges vægt på fleksibilitet og omstillingsevne.

12 Præstationsstandarder 3) Avanceret niveau: Eleven kan vurdere et problem, kan planlægge, løse og gennemføre en opgave eller aktivitet eller løse et problem også i ikke- rutinesituationer – alene eller i samarbejde med andre – under hensyn til opgavens art. På dette niveau lægges vægt på den personlige kompetence til at tage selvstændigt ansvar og vise initiativ samt kompetence til selv at formulere og løse faglige og sociale opgaver og problemer. Yderligere lægges vægt på kvalitetssans og kreativitet.

13 Præstationsstandarder Stk. 2. Fag, der er beskrevet på avanceret niveau, kan beskrives med følgende yderligere præstationsstandard, som er valgfri for eleverne: Ekspertniveau: Eleven kan løse komplekse arbejdsopgaver og kan argumentere for valgte løsninger af opståede problemer. Der lægges vægt på evnen til at kunne bruge allerede opnåede kompetencer i en ny kontekst, på evnen til at arbejde med overblik og deltage i arbejdspladsens innovative processer. På dette niveau lægges vægt på den personlige kompetence til målrettet at kunne planlægge, tilrettelægge, udføre og evaluere arbejdsprocesserne således, at kvaliteten i processen og resultatet sikres. Endvidere lægges vægt på, at eleven kan vurdere og begrunde behovet for forbedringer af arbejdsprocesser, samt på at eleven kan kommunikere om sin faglighed i alle relevante sammenhænge.

14 Gode links om den nye EUD-reform www.passinfo.dk http://www.sosunord.dk/praktikforum/

15 Hullerne i osten…. Udfordringer i den nye uddannelse…. Tilrettelæggelse af undervisning Individuelle forløb med samme ressourcer Store krav til den enkelte elev

16 Når det så er sagt….. Fordele ved den nye uddannelse Skærpet og stærkere faglige profiler bl.a. grundet talentspor mv. Øget fokus på praktisk pædagogisk arbejde der styrker målgruppens udvikling, trivsel, motivation samt teknologisk forståelse Uddannelsesforløb tilpasset kompetencer og erhvervsuddannelsesniveau – mere fleksibelt forløb

17 10 minutters summen… Igangsættende spørgsmål til praktikvejledere og uddannelsesansvarlige: 1.Hvilke styrker og kvaliteter ser I i den nye uddannelsesordning? 2.Hvilke udfordringer ser I i den nye uddannelsesordning?


Download ppt "Praktikvejledertræf d. 28/9, 2015 Ny uddannelsesordning (PAU) Påbegyndelse: Januar 2016."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google