Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hør bare her! ”Rehabilitering i specialpædagogisk optik” i Hørekonsulent Berit M. Nielsen og høre- og specialkonsulent Henrik Mors.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hør bare her! ”Rehabilitering i specialpædagogisk optik” i Hørekonsulent Berit M. Nielsen og høre- og specialkonsulent Henrik Mors."— Præsentationens transcript:

1 Hør bare her! ”Rehabilitering i specialpædagogisk optik” i Hørekonsulent Berit M. Nielsen og høre- og specialkonsulent Henrik Mors

2 Ansatte i Høreafdelingen: Hørekonsulenter: Karen Borup Teddy Pedersen Henrik Vestergård Anne Huge Sidsel RysagerMona Lise Wennerberg Høre- og specialkonsulent Lis Lyngshede Marie Kirketerp Susanne Olsen Berit Nielsen Henrik Mors Høreomsorgsassistent: Annie Elholm Connie JensenJane Olsen Sekretærer: Områdeleder: Margit Ottesen Gitte Rasmussen Ann-Lis Varming

3 «Når du mister dit syn, mister du kontakten med ting. Når du mister din hørelse, mister du kontakten med mennesker.» (Immanuel Kant)

4 Hørehæmmede i tal: Der er cirka 675.000 mennesker i Danmark, der har høreproblemer. 1/3 af disse personer har høreapparat. 1/3 befinder sig i en gråzone, - de kan afhjælpes. Enten ønsker de det ikke, eller også ved de ikke, at de kan blive det. 1/3 har en lettere hørenedsættelse, der ikke kræver høreapparat. Oplever primært kommunikationsproblemer i baggrundsstøj.

5

6 Der kan være mange årsager til nedsat hørelse: - Arvelige faktorer -Sygdomme i øret -Støj -Andre faktorer, f.eks. livsstil

7 Et audiogram for venstre øre

8

9 Konsekvenser af en hørenedsættelse: I dag fejrer vi Vagns fødselsdag (normal hørelse) I dag ejrer i agn ød el dag (let nedsat hørelse) I dag jr r i a n ød da (moderat nedsat hørelse)

10 Høreafdelingens arbejdsområder: Afprøvning af høretekniske hjælpemidler på VISP eller i brugers eget hjem. CI- undervisning. Efterkontrol (Har bruger glæde af høreapparatet, kan han bruge det?) Hjemmebesøg (Instruktion, efterkontrol, fejlfinding, justering, aftryk, m.m.) Justering og indstilling af høreapparater. Kontakt/samarbejde med Høreklinikker og privatbutikker. Kurser ( f.eks. for plejehjemspersonale, informationsaftner, m.m.) Kvalitetssikringssamtaler. Rådgivning/ kurser for hørehæmmede i arbejde. Samtaler og rådgivning om kommunikation. Tinnitus/meniérè (rådgivning og samtaler). Telefonrådgivning. Undervisning/rådgivning f.eks. i brug af høreapparat. Åbne træffesteder (i Nakskov, Maribo, Nykøbing, Faxe og Næstved).

11 Borgeren Ørelæge Teknisk audiologi Høreomsorg Høretekniske hjælpemidler Pæd./psyk. audiologi

12 Teknisk audiologi Pæd/psyk. audiologi Høretekniske Hj.midler Høreomsorg VISP´s høreafdeling:

13 Øvrige samarbejdspartnere:  Brugerorganisationer  Høreapparatbrugerens netværk og evt. arbejdsplads  Høreapparatfirmaer  Høreteknik/firmaer  Kollegiale netværk  Kommunernes social- og sundhedsforvaltninger  Offentlige audiologiske afdelinger  Private høreapparatudbydere  Ørelæger og alment praktiserende læger.

14 Særlige områder: Tinnitus: Ca 500.000 mennesker har tinnitus – heraf 5.000 i en grad der påvirker livskvaliteten og arbejdslivet. På VISP tilbydes: - Undervisning/vejledning individuelt eller i grupper både af korte og længere varighed. - Informationsaftener for alle interesserede. - evt. hjælpemidler.

15 CI – Cochlear Implant Individuelle undervisningsforløb af CI-opererede. -Der arbejdes med at genoptræne evnen til at skelne sprog og hverdagslyde. - Træning af artikulation og udtale. - Rådgivning.

16 Hørehæmmede i erhverv: Ca. hver 10. dansker i den erhvervsaktive alder har problemer med hørelsen. ViSP tilbyder i den forbindelse specielle forløb med rådgivning for både enkeltpersoner og grupper, der har svært ved at blive fastholdt på arbejdsmarkedet. Områder, der kan blive berørt er f.eks.: høretekniske hjælpemidler indretning af arbejdspladsen, storrumssstøj, akustik, belysning, mødekultur m.m. vejledning om lovgivning ved specielle ordninger Primært specialkonsulentfunktion, der kan sikre et koordineret sagsforløb

17 Person/sag Specialkonsulenten Høreproblemer /forsørgelsesgrundlag Teknik Kommunen/myndighed Uddannelse Familie Øvrige relationer Spec.læge/afd Læge Rettigheder Erhverv Kommunikation

18 Visioner: Styrke den offentlige indsats. Nærhedsprincip. Kortere ventetid. Fælles kommunalt ventelisteprojekt. Være med helt fremme på vidensområdet. Udvide samarbejdet med og uddannelse af det kommunale høreomsorg. Ind på selve uddannelsen af SOSU-personale.

19 Hvad man ikke skal lægge øre til? Nogen tænker mere på kroner end på ører – det gør vi ikke i høreafd.

20 To ældre damer, som tog alle fornøjelser med, sad på en kirkegård efter at have deltaget i en begravelse. - Han var nu en bølle ! siger den ene. Hvad ? siger den anden. - Han var nu en bølle ! gentager den første. Hvad siger du? svarer den anden. Den første råber: - Han var nu en bisse !! - Ja, det skal jeg også ! svarer den anden. ”Nå, Fru Andersen, er De tilfreds med Deres nye høreapparat”? Spurgte hørekonsulenten. ”Jo, tak – meget. Jeg hører bare så meget mere nu”, svarede Fru Andersen. ”Og familien hvad siger de”? Spørger hørekonsulenten videre. ” Dem har jeg ikke fortalt det til endnu – men jeg har til gengæld ændret mit testamente 3 gange allerede”!

21 Tip til god kommunikation - kommunikation foregår imellem mennesker  Indretning - akustik - belysning  Mindsk baggrundsstøj - sluk TV/radio  Gode kommunikationsvaner - tal én af gangen - få øjenkontakt - tal ikke fra et andet rum - i stedet for at gentage, så omformuler.


Download ppt "Hør bare her! ”Rehabilitering i specialpædagogisk optik” i Hørekonsulent Berit M. Nielsen og høre- og specialkonsulent Henrik Mors."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google