Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Medvirken ved lægemiddelbrug

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Medvirken ved lægemiddelbrug"— Præsentationens transcript:

1 Medvirken ved lægemiddelbrug
Velkommen Medvirken ved lægemiddelbrug i Omsorgsarbejdet Dag 2

2 Program Dag 2 Velkommen Opsamling på i går
Introduktion til Lægemidlers identifikation gruppeøvelser Synonympræparater gruppeøvelser Egne medicinskemaer – gruppeøvelser Sikkerhedsforanstaltninger: Borgeridentifikation og bortskaffelse af medicin/ egen sikkerhed Utilsigtede hændelser Opsamling

3 Dagens Mål Dag 2 At kunne søge oplysninger om medicin i lægemiddelkatalog og på nettet. At kunne medvirke ved administration af borgernes brug af medicin At kunne observere og reagere hensigtsmæssigt på afvigelser fra borgerens normale fysiske og psykiske funktioner og adfærd i relation til borgerens brug af lægemidler At reflektere over tilegnet viden

4 Medicin hovedgrupper Medicinrummets indretning ACT – koder Hovedgrupper
Hovedgruppe A : Fordøjelsesorganer og stofskifte Hovedgruppe B: Blod og bloddannende organer Hovedgruppe C: Hjerte og kredsløb Hovedgruppe D: Dermatologiske midler Hovedgruppe G: Urogenitalsystem og kønshormoner Hovedgruppe H: Hormoner til systemisk brug Hovedgruppe J: Infektionssygdomme, systemiske midler - Hovedgruppe L: Antineoplastiske og immunomodulerende midler - Hovedgruppe M: Muskler, led og knogler - Hovedgruppe N: Centralnervesystemet - Hovedgruppe P: Parasitologi - Hovedgruppe R: Respiration - Hovedgruppe S: Sanseorganer - Hovedgruppe V: Allergener

5 Introduktion til indlægssedlen- Medicin
Introduktion til indlægssedlen- Medicin.dk Alle præparater er anført i alfabetisk orden efter lægemidlets handelsnavn og alle beskrivelser er bygget op efter den samme skabelon med flg. underpunkter : Firmanavn Anvendes Virker Dosering Graviditet Amning Bør ikke anvendes 8. Mulige bivirkninger 9. OBS 10. Samtidig brug af andre lægemidler 11. Trafik 12. Doping 13. Findes som 14. Substitution 15. Udlevering, pakning, priser og tilskud

6 Lægemidlers identifikation
Symbolpræg? Tekst? Farve? Delekærv? Nummer?

7 Gruppearbejde Øvelse – lægemiddel-identifikation
Del jer i grupper af 5 personer 1. Vælg hver især 2 lægemidler fra jeres medicinliste, så I har 10 i alt 2. Forsøg nu at finde lægemidlernes foto på Medicin.dk, så I ved hvordan de ser ud

8 Øvelse Prøv at identificer følgende tabletter på Medicin.dk
Blå/ Orange O (Bogstav) 20 (Tal) Grøn Hvid, delekærv, A-L Hvid m. delekærv Hvid, delekærv, GM4-GEA

9 Synonympræparater Firmaets patent på medicinen udløber i løbet af ca år efter markedsføring. Derefter kan andre firmaer anvende deres produktionsmetode og lave den samme medicin. Lægemidlerne har: Samme virksomme stof i samme mængde og bruges på samme måde. Lægemidlerne har altså samme virkning, selv om de ser forskellige ud og sælges under forskellige navne. Lægemidlerne kaldes synonyme, og det er Lægemiddelstyrelsen, der har vurderet, hvilke lægemidler der kan erstatte hinanden.

10 Gruppearbejde Synonympræparater
Gå sammen i gruppen igen Vælg mindst et lægemiddel hver fra jeres medicinskemaer Undersøg på Medicin.dk om lægemiddelet har et eller flere synonympræparater under substitutionslisten Noter navnene ned, de er gode at have i baglommen!

11 Frokost

12 Gruppearbejde Del jer i grupper af 5 personer
Vælg relevante lægemidler ud fra din medbragte medicinliste Undersøg på Medicin.dk Anvendelse Virkning Bivirkninger Interaktioner Substitutionspræparater

13 Gruppearbejde fortsætter Samme grupper
Undersøg 1.Om lægemidlet har nogle af de samme virkninger/ bivirkninger som de andre lægemidler 2. Er der noget du skal være specielt opmærksom på i forbindelse med medicingivning? Fremlæg dine resultater for de andre i gruppen Gruppen drøfter herefter overvejelser og tanker der er dukket op undervejs Vi samler op og afklarer tvivlsspørgsmål efter gruppeøvelsen

14 Kaffe Pause

15 Sikkerhedsforanstaltninger Borgeridentifikation og bortskaffelse af medicin/ egen sikkerhed
Voksne, habile borgere Borgere, som grundet deres alder og mentale tilstand vurderes som i stand til sikkert og validt at kunne identificere sig selv ved fulde navn og CPR-nummer. Voksne, habile borgere: Borgeridentifikation udføres ved at bede borgeren oplyse sit fulde navn og CPR-nummer, der samtidig sammenholdes med oplysninger i journalen, på henvisningen, rekvisitionen, medicinkortet eller anden sikker dokumentation. Inhabile borgere Inhabilitet i forhold til borgeridentifikation kan eksempelvis have baggrund i: Medicinpåvirkning Bevidstløshed Demens anden psykisk lidelse Kommunikationsbesværeksempelvis afasi eller sproglige barrierer Svær hørenedsættelse Alder (børn) Inhabile borgere og børn: I forbindelse med identifikation af inhabile borgere og børn sikres borgerens identitet ved at sammenholde oplysninger på ID-armbånd med sikker dokumentation, eksempelvis journal henvisning, rekvisition eller blodprøveseddel. Bærer borgeren ikke ID-armbånd, kan identifikation ske ved at spørge ledsagende personale, pårørende eller personer, der har et sikkert kendskab til borgeren. Borgeridentifikation Identifikation forud for enhver sundhedsaktivitet rettet mod en konkret borger

16 Sikkerhedsforanstaltninger: Borgeridentifikation og bortskaffelse af medicin/ egen sikkerhed
Identifikation kan i visse situationer baseres på genkendelse, det vil sige hvor der foreligger personligt, sikkert kendskab til borgeren. Borgeridentifikation påhviler de(n) sundhedsperson(er), der udfører den borgerrettede procedure. Hvem? Ansvar Ansvaret kan ikke deles i situationer, hvor der samtidig udføres flere procedurer. Det påhviler således hver enkelt sundhedsperson, der har ansvaret for en procedure, et udelt ansvar for at sikre borgerens identitet.

17 Sikkerhedsforanstaltninger Borgeridentifikation og bortskaffelse af medicin/ egen sikkerhed Lægemiddeleksponering 1. Mængde: Det er vigtigt at håndtere lægemidlet korrekt, da det medfører, at personalet ikke udsættes eller kun udsættes for meget små mængder. 2. Kontaktvej: Lægemidlet kan optages ad forskellige veje som små partikler i form af f.eks. tabletstøv eller aerosoler kan lægemidlet inhaleres. Hvis der arbejdes med væsker, tabletter og cremer, kan lægemidlet optages gennem huden, og der er en lille risiko for at indtage lægemidler via kontakt med f.eks. fødevarer og cigaretter pga. utilstrækkelig håndvask. 3. Tidsrum: Nogle lægemidler kan personalet reagere på ved kort tids eksponering, andre ved lang tids eksponering, som det f.eks. ses ved allergier. Det er vigtigt at sørge for, at der arbejdes så kort tid som muligt med lægemidlerne. 4. Personens følsomhed: Der er stor forskel på, hvordan mennesker reagerer på forskellige lægemidler. Dette skyldes, at mennesker har forskellige arveanlæg og færdes i forskellige miljøer. 5. Lægemidlets farmakologiske egenskaber: Lægemidlet har nogle specifikke egenskaber, der påvirker de fysiologiske funktioner, hvilket er tilsigtet. Disse egenskaber og eventuelle bivirkninger kan påvirkepersonalet.

18 Sikkerhedsforanstaltninger Borgeridentifikation og bortskaffelse af medicin/ egen sikkerhed
Hvornår? Udløbsdatoen er overskredet, medicinen har ændret udseende, lugt eller klistrer sammen, medicinrester fra et afsluttet behandlingsforløb? Receptpligtig- og håndkøbsmedicin, medicin til dyr, vacciner, brugte kanyler og sprøjter betragtes som medicinaffald. Alt dette skal afleveres på apoteket. Alt kviksølv, herunder kviksølvholdige præparater og termometre Tomme medicinglas i klart glas må smides i almindelige kommunale genbrugscontainere til glas. Tomme plastbeholdere og tømte blisterkort Brune medicinglas må ikke lægges i glascontaineren, men skal afleveres på modtagestationen, eller med almindelig dagrenovation (få styk ad gangen). Medicinaffald må ikke være blandet med andre typer affald. Medicin skal helst afleveres i original emballage, så er det nemmere at sortere. Brugte kanyler og skalpeller skal afleveres i godkendte kanylebokse. Ampuller og hætteglas i glas skal så vidt muligt forblive i de tilhørende ampul-/hætteglasæsker. Insulinpenne henregnes til medicinaffald, da den sidste del af insulinen ofte efterlades i insulinpennen. Du skal derfor på forhånd have fjernet kanylerne og anbragt disse i en godkendt kanyleboks.

19 Bortskaffelse af medicin
Dødsfald i hjemmet, gælder også borgere på bosteder plejecentre etc.. Restmedicin må ikke anvendes til andre borgere. Medicinen skal sendes til destrueres på apotek, af enten pårørende eller SSA. Medicin der eksempelvis er ophældt forkert, eller patienten/beboeren ikke ønskede, indsamles i beholder og destrueres. Hæld aldrig flydende medicin i vasken – det kan være miljøskadeligt. Det er strengt forbudt for personalet, at tage medicin til eget forbrug - det kan sidestilles med tyveri.

20 Ansvar og kompetence Du har ansvar for at sige fra når;
Man ikke opfatter medicinordinationen Ved mistanke om fejl Ved usikkerhed Ikke at kunne varetage medicingivningen eller observationer af pt. Lægens instruks strider mod lokal instruks SSA SSH og Pædagogisk personale kan; Selv tage initiativ inden for sit arbejdsområde Selv tage ansvar for kvalificeret udførelse af sine opgaver Selv tage initiativ til at hente fornødne oplysninger og supervision

21 Walk and Talk Medicinmisbrug blandt personalet
Dilemma Hvad gør du, hvis du opdager at en kollega har fået et medicinmisbrug? Ansvar og ansvarlighed ? Hvordan håndterer man dette?

22 Nævn 1 ting du har taget med dig fra i dag Tak for i dag


Download ppt "Medvirken ved lægemiddelbrug"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google