Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

HVAD SKAL OVERVEJES VED LICENSANSKAFFELSEN? - TIPS, TRICKS OG IDÉER.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "HVAD SKAL OVERVEJES VED LICENSANSKAFFELSEN? - TIPS, TRICKS OG IDÉER."— Præsentationens transcript:

1 HVAD SKAL OVERVEJES VED LICENSANSKAFFELSEN? - TIPS, TRICKS OG IDÉER

2 NB! Ingen tekst under dette punkt. Fortsæt på næste dias. SKRÆMME-EKSEMPLER ER DER NOK AF… License management seminar2

3 NB! Ingen tekst under dette punkt. Fortsæt på næste dias. HVAD SKAL OVERVEJES? PÅSTAND 1: Licensaftalerne kan ikke forhandles..! SVAR:Jo, måske ikke det hele, men store dele kan forhandles PÅSTAND 2:Den måde der tælles licenser på, kan i hvert fald ikke ændres..! SVAR:Det er (ofte) rigtigt... MENDet nytter ikke noget, hvis du skriver under på en licensaftale, hvor du ikke forstår dels hvem der må bruge licenserne, dels hvordan der betales for brugen.. DERFOR!Måden der tælles licenser på kan godt uddybes/forklares/visualiseres License management seminar3

4 NB! Ingen tekst under dette punkt. Fortsæt på næste dias. AUDITBESTEMMELSEN  Bestemmelsen som de fleste glemmer at forholde sig til..  Det er en af de vigtigste bestemmelser, hvis der kommer et audit  Derfor skal man inden licensaftalens indgåelse vurdere/forhandle:  Hvor ofte skal leverandøren være berettiget til at indkalde kunden til et audit?  Med hvilket varsel?  Skal leverandøren/auditøren underskrive en fortrolighedserklæring inden der gives adgang til systemerne?  Hvis der konstateres uoverensstemmelser, hvor lang tilbage i tid skal der betales for?  Til hvilken pris skal der betales – listepris eller partnerpris? License management seminar4

5 NB! Ingen tekst under dette punkt. Fortsæt på næste dias. EKSEMPLER PÅ KOMPLEKSE MODELLER Eksemplar for uklarheder i klassiske ”tilladte bruger”- bestemmelser:  ”licenstagers medarbejdere”... til ”intern brug”  Hvad med eksterne konsulenter? Problem både med første og andet led  Hvad med franchisetagere? Joint ventures? Problem både med første og andet led Komplekse licenseringmodeller:  Afregning efter ”anvendelse” – hvor lidt skal der til, før du anvender et system?  Licenser til virtuelle miljøer (eks: afregnes efter tilgængelige CPUer – uanset softwarens konkrete brug heraf)  Volumebaseret/revenuebaseret/RAM-baseret afregning – husk at regne regnestykkerne igennem – også i forhold til vækst License management seminar5

6 NB! Ingen tekst under dette punkt. Fortsæt på næste dias. SOFTWARE VENDOR TERMS - DEN NYE FISK I AKVARIET  Vendor terms = kundens egne vilkår  Vendor terms = indgangsbilletten  Har forrang for leverandørens egne vilkår – bortset fra bestemmelserne om antal brugere mv.  Kan omfatte licenskøb, support og vedligeholdelse  Skal sikre kunden fleksibilitet og skalerbarhed – både op og ned  Skal være tilstrækkelig high-level til at de glider igennem  Skal ikke være længere end 1-2 sider  Lesson learned: Ekstremt nemt at få den fleksibilitet, der i op- og nedgangstider, opkøb- og frasalgssituationer er så uhyre mange penge værd! License management seminar6

7 HVIS AUDIT’EN VISER, AT DER VAR NOGET AT KOMME EFTER

8 NB! Ingen tekst under dette punkt. Fortsæt på næste dias. LIDT PRAKTISKE REALITETER  At skifte applikation er for visse produkter ikke en option. Et almindeligt kundehensyn kan være ikke- eksisterende.  Underlicensering bringes næsten altid ud af verden ved en sædvanlig købsordre (i modsætning til et erstatningsbeløb). Er der en partner/systemintegrator involveret og hvad er dennes rolle?  Leverandører er drevet af kvartals- og årsafslutninger. License management seminar8

9 NB! Ingen tekst under dette punkt. Fortsæt på næste dias. LIDT ØKONOMI  Der er ingen marginalomkostning (produktions- eller leveranceomkostninger for et yderligere eksemplar) ved levering af software;  derfor er den eneste konsekvens for leverandøren af, at der foreligger underlicensering, at kunden skal betale mere og leverandørens fortjeneste er lig omsætningen (se dog UfR 2007.2507V (Scan Soft) om skønsmæssigt fradrag for sparede omkostninger);  derfor kan det betale sig for leverandøren at gennemføre audits, og disse er i stigende grad fast tilbagevendende; og  derfor er softwarebranchen præget af rabatter af en størrelse, som er uhørt for andre typer varer og ydelser. 9License management seminar

10 NB! Ingen tekst under dette punkt. Fortsæt på næste dias. LEVERANDØRSIDENS UDGANGSPUNKT FOR DET ØKONOMISKE OPGØR  Der foreligger en krænkelse af leverandørens ophavsret.  Hvis det er reguleret i EULA’en, så det der står deri.  Ellers kombinationer og variationer af:  Listepris med tillæg af 100% heraf (dobbelt-op reglen)  Listepris med tillæg af 100% heraf samt vedligeholdelsesvederlag to år bagud i tid.  Listepris med tillæg af 160% heraf (BSA / licenskontrol.dk)  Kompleksitet af eller ændringer i licensmodel eller licens- betingelser, modtaget rådgivning fra leverandøren selv eller en partner, det konkret lidte tab m.v., er alt sammen irrelevant. 10License management seminar

11 NB! Ingen tekst under dette punkt. Fortsæt på næste dias. DET RIGTIGE ERSTATNINGSNIVEAU OPHAVSRETLOVENS § 83 ”Den, som forsætligt eller uagtsomt overtræder en af de i §§ 76 og 77 nævnte bestemmelser, skal betale 1) et rimeligt vederlag til den forurettede for udnyttelsen og 2) en erstatning til den forurettede for den yderligere skade, som overtrædelsen har medført. Stk. 2. Ved fastsættelse af erstatning efter stk. 1, nr. 2, skal der tages hensyn til bl.a. den forurettedes tabte fortjeneste og krænkerens uberettigede fortjeneste. Stk. 3. I sager, der omfattes af stk. 1, kan der derudover fastsættes en godtgørelse til den forurettede for ikke-økonomisk skade. 11License management seminar

12 NB! Ingen tekst under dette punkt. Fortsæt på næste dias. DET RIGTIGE ERSTATNINGSNIVEAU OPHAVSRETLOVENS § 83  ”Rimeligt vederlag”: ”Det vederlag som rettighedshaveren ville have oppebåret, hvis der havde foreligget tilladelse, d.v.s. et sædvanligt vederlag”. Som udgangspunkt nok listeprisen.  ”Erstatning”: Rimelige kontrolomkostninger dækkes altid. Andre konkrete meromkostninger og konkret lidte tab. Ofte fastsættes det tilkendte beløb skønsmæssigt uden angivelse af, hvad der er vederlag og hvad der er erstatning.  I praksis indgår graden af ”skyld” (”krænkelsens art og omfang”) i fastsættelsen af beløbet (UfR 1999.326: Salg af 9000 ulovlige kopier af Windows). 12License management seminar

13 NB! Ingen tekst under dette punkt. Fortsæt på næste dias. PROCES OG FORHANDLING  Vurder med en advokat (a) aftaleindholdet, (b) hvor på skalaen af forsæt - grov uagtsomhed - simpel uagtsomhed – undskyldelighed, man ligger og (c) hvad det ”rigtige” beløb er.  Ignorer hvad leverandøren har krævet og hvor stor en reduktion heri, der forhandlingsmæssigt er opnået.  Ignorer synspunkter fra leverandøren om, at ”sådan administreres reglerne”, ”det kunderne gør er …” el. lign. Kun aftalen og retspraksis vil blive lagt til grund af en dommer.  Inddrag andre forhandlingsmæssige løftestænger (kundeforholdet, kommende anskaffelser, kvartalsafslutninger m.m.).  Overvej/foreslå mediation vedrørende kravet. 13License management seminar

14 NB! Ingen tekst under dette punkt. Fortsæt på næste dias. KONKRETE SAGER OG EKSEMPLER  Dobbelt-op reglen er endeligt afvist af Højesteret (UfR 2011.1736H). Der skal dokumenteres et tab og erstatning kan blive tilkendt skønsmæssigt.  SKI 02.06: "Audit [60 dages varsel m.v.] Resultatet af audit skal være en rapport, hvor det konstaterede præsenteres på en overskuelig og forståelig vis, idet eventuelle konstaterede overtrædelser forklares ud fra de indgåede aftaler og den konstaterede brug. Kunden skal gives rimelig tid til at kommentere og modsige resultatet. Kunden skal endvidere gives en frist på 30 dage til at eliminere eventuelle konstaterede utilsigtede overtrædelser.” 14License management seminar

15 NB! Ingen tekst under dette punkt. Fortsæt på næste dias. KONKRETE SAGER OG EKSEMPLER  Spørgsmål/svar skema i K03’s (beta) licensbilag.  Er en forbruger af el/vand, som indrapporterer via en tast-selv løsning eller en webside, en bruger (light) af el- eller vandselskabets ERP-system (indirect user definition)?  Scan Soft: Kun rimeligt vederlag (ingen erstatning) og fradrag for sparede omkostninger. Kun simpel uagtsomhed (outsourcing var gennemført i strid med EULA’en). 15License management seminar

16 NB! Ingen tekst under dette punkt. Fortsæt på næste dias. ANDET BLANDET JURA  Glem ikke udgangspunkterne: Software er et immaterialretligt beskyttet gode og der gælder aftalefrihed.  Koncipistreglen (aftaler skal fortolkes til ugunst for den, der har skrevet – konciperet – den), som ellers er umoderne i B2B-forhold, er relevant i underlicenseringssager.  Audit kan uden aftale gennemføres efter retsplejelovens regler om bevisoptagelse (kap 57a). Bestemmelsen forudsætter efter sit indhold, at en krænkelse er ”sandsynliggjort”, men i praksis er tærsklen lav. 16License management seminar

17 NB! Ingen tekst under dette punkt. Fortsæt på næste dias. 17 KONTAKT Jette Hessellund Lauridsen, partner Tel.: +45 38 77 43 57 Mobil:+45 24 86 00 49 E-mail:jhl@kromannreumert.com License management seminar


Download ppt "HVAD SKAL OVERVEJES VED LICENSANSKAFFELSEN? - TIPS, TRICKS OG IDÉER."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google