Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ledelse på tværs af tjenestegaver Om balance i forskellighed. Eller ”Er hele legemet øje?”

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ledelse på tværs af tjenestegaver Om balance i forskellighed. Eller ”Er hele legemet øje?”"— Præsentationens transcript:

1 Ledelse på tværs af tjenestegaver Om balance i forskellighed. Eller ”Er hele legemet øje?”

2 ”Tjenestegaverne” En vigtig del af vores selvforståelse 1 Kor 12:28 Og i kirken har Gud sat nogle til at være for det første apostle, for det andet profeter, for det tredje lærere, endvidere nogle… Ordenstal – rangorden - pyramide

3 Apostle og Profeter Andre tjenester Nådegaver

4 Mulige forståelser af teksten Apostle er ’øverst’, mest bemyndiget, LEDERE Organisationsplan – bestyrelse (Dawson) – Statisk Eller Rækkefølgen er processuel - Dynamisk: En arbejdsbeskrivelsen for Rigets udbredelse Menigheden er redskabet. Tjenesterne udruster til opgaven

5 Nådegaver Andre tjenester Apostle og Profeter Grundvold Menigheden Verden

6 Missionalt initiativ Profetisk aktuelt Forklarende, opbyggende Omsorg, relationer Evangelisation, inkluderende Full Circle Missionalt initiativ Profetisk aktuelt Forklarende Omsorg, relationer Vindende, inkluderende

7 Funktioner Apostlen, er igangsætter, pionerer, missionærer, udsendt, grundlægger, evangelistiske, formål og retning Profeten, er ’her-og-nu ord fra Gud, grundlægger, formål, retning Evangelist, vindende, inkluderende Hyrde, omsorg, relationer trivsel Lærer, ’Guds Ord’, mening og forklaring, konsoliderer

8 Problem Det missionale initiativ bliver meget lineært Tjenesterne komme efter hinanden De igangsættende bliver overflødige (irriterende) når der konsolideres Tjenesterne fungere for lidt sammen De bliver kun frontfigurer, opgaveorienteret - ikke udrustende

9 Forskellighederne Et legeme består heller ikke kun af én del, men af mange. Siger foden: »Jeg er ikke hånd, altså hører jeg ikke til legemet,« er den dog alligevel en del af legemet, og siger øret: »Jeg er ikke øje, altså hører jeg ikke til legemet,« er det dog ligefuldt en del af legemet. Var hele legemet øje, hvad blev der så af hørelsen? Og var det hele hørelse, hvad blev der så af lugtesansen? Gud har nu engang givet hver enkelt del dens plads på legemet, som han ville det. Hvis det hele kun var én legemsdel

10 En tredje mulighed Tjenestegaverne som team Her virker forskellighederne samtidig Vi skal ikke opfinde forskellighederne 5 grundlæggende varianter er givet Gen-beskrivelse af funktionerne for i dag F.eks. Myers-Briggs (MBTI, 1962) beskriver funktioner, hvor man føler sig mest ‘tilpas og effektive’. Fremhæver værdien af naturlige forekommne forskelle som: igangsætter, vedligeholder, afslutter, systembygger etc.

11 Ledelse på tværs af tjenestegaver Hvis ’apostlen’ ikke skal lede Teamet, hvem skal så ? En med ledelsesgaver (forskelligt fra administration) Rom 12:3 – 8 Den, der har profetisk gave, skal bruge den i overensstemmelse med troen; den, der har en tjeneste, skal passe sin tjeneste; den, der underviser, sin undervisning; den, der formaner, sin formaning; den, der giver, skal give rundhåndet. Den, der er forstander (leder, står foran), skal være det med iver, og den, der øver barmhjertighed, skal gøre det glad og gerne Fordi man har ’tjeneste’, er det ikke sikkert man har gave til ledelses (- men man kan lære en go´ del) Det er en særskilt gave, med særlig nåde til at lede

12 Forskellige slags ledere Dominerende personlighedstype, initiativrig Bandeleder, fængsel, trusler, frygt Krise- katastrofeledelse, ildebrand, skadestue Demokratisk, social-retfærdighed, indignation Business, produktion, profit ’Tage sig af’, interesse for, omsorg, ’tjenende’ Motivere, inspirere, gå foran, skabe plads Tillid, respekt

13 ’Proisthmi ’ = tage sig af, lede 1 Tim 5,17 Ældste, som er gode forstandere (ledere), fortjener dobbelt agtelse, særlig de, der slider med forkyndelse og undervisning 1Tim 3:4-5 Han skal kunne styre (lede) sit eget hus godt… for hvordan skal han kunne tage sig af Guds menighed, hvis han ikke forstår at styre (lede) sit eget hus? 1 Tes 5,12 skønne på dem, der slider iblandt jer og står i spidsen (leder) for jer i Herren og vejleder jer.

14 Forskellighed og fælles udtryk Forståelse for forskellighederne ’Vi’ indstilling med gensidig respekt og tro Få alle til at spille sammen Kunsten at ’træde-til’ og ’træde-tilbage’ Enheds styrke ved fælles hensigt Profetisk, missionalt, omsorg, vindende etc. Forskellige personligheder, tjenester, udtryksformer

15 Luk 3:5-6 Hver dal skal fyldes, hvert bjerg og hver høj skal sænkes, de krogede veje skal rettes ud, de ujævne gøres jævne. Og alle mennesker skal se Guds frelse. Hyrden Apostlen Profeten Lærer Evangelist

16 Profet Lærer

17 Evangelist Profet

18 Luk 3:5-6 Hver dal skal fyldes, hvert bjerg og hver høj skal sænkes, de krogede veje skal rettes ud, de ujævne gøres jævne. Og alle mennesker skal se Guds frelse. Hyrden Apostlen Profeten Lærer Evangelist

19 Forskellige…, men Ånden er den samme Hvidt lys, grundfarver, komplementærfarver

20 På tværs af gaverne Faren for at team-deltagerne bliver for ens Om at vælge, vedgå sig forskellighed (Kierkeg.) Balance Opgaven Den enkelte Teamet

21 Udføre opgaven Arbejde, resultater, mål Opgave, formål

22 Udvikle den enkelte Identitet, selvforståelse (gave), tro Tryghed, opmuntring

23 Opbygge og vedligeholde teamet Relationer, fællesskab, lære samspillet Hygge, socialt

24 Udføre opgaven Udvikle den enkelte Opbygge og vedligeholde teamet Ledelse på tværs af tjenestegaver Betyder afstemt balance


Download ppt "Ledelse på tværs af tjenestegaver Om balance i forskellighed. Eller ”Er hele legemet øje?”"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google