Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

© The Copenhagen Institute for Futures Studies Hvad er meningen? Anne Skare Nielsen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "© The Copenhagen Institute for Futures Studies Hvad er meningen? Anne Skare Nielsen."— Præsentationens transcript:

1 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Hvad er meningen? Anne Skare Nielsen

2 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Den kreative udfordring »Imagination is more important than knowledge«. Albert Einstein »The Empires of the Future are the Empires of the Mind«. Winston Churchill ”Fremtiden er ikke noget vi får; fremtiden er noget vi skaber.”  

3 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Den kreative udfordring 1.Metaforer som praktisk selverkendelse –afslører de kulturelle mønstre og præmisser –afslører forhindringer mod innovation –forudsiger barrierer for forandring 2.Metaforer som chok-effekt (sand værdi) –fra vante mønstre ind i andre vante mønstre –fælles referencer og klare målsætninger –motiverende og systematiserende

4 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Banken er en gave 1.

5 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Banken er mad

6 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Omfavne et net, der smelter?

7 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Metaforer i Silicon Valley Teknologisk Jargon”Trusler” 50% Rene, neutrale, non-biologiske, sterile metaforer • Cyberspace • Interface, mus, Ulækre, biologiske, forurenende. Krop, dyr og død • ”Meatspace” • Virus, orm, infektion • ”Brainfart” • ”Seagull Manager” • Dead end users Kompensation, Styring, forankring Meningsdannelse Kilde: Stanford University

8 © The Copenhagen Institute for Futures Studies ”Informationsstrømme” •Når mennesker kommunikerer face to face er: 55% af kommunikationen kropssprog 38% af kommunikationen toneleje 07% af kommunikationen ordenes indhold •Forståelsen afhænger desuden af: Hvordan personen eller situationen opfattes Den følelsesmæssige tilstand Evnen til at koncentrere sig og forstå budskaber Kilde: Mind Management 2.

9 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Metaforer - den tredje part ”Metaforen” Problemet • Den karismatiske leder • Den hellige gral • Troen på bundlinien • Ritualer og hierarkier • Emotionel merværdi • Den større sandhed • Guru’er Fællesskabet GudRationaliteten ”Corporate Religion” (Target domaine) (Source domaine)

10 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Overførsel af mening ”Maskinen” ”Organismen” ”Krisen”

11 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Markedet er en ost

12 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Forsikring er liv

13 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Politik er en Kung-Fu is

14 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Metaforisk sprog •Kærlighed - den eneste ene, omsorg, længsel •Krig - vindere, tabere, kampe, forsvar •Eventyr - opdagelser, forhindringer, skurke og helte •Rejser - dannelse, uddannelse, kulturer, souvenirs •Mad - næring, opbygning, sundhed •Væsker - flydende, piblen, homogene, heterogene •Rigdom - skatte, medaljer, priser og præmier •Musik - jazz, symfoniorkester, jamsession •Kunst - skabelse, kreation, forundring

15 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Den stærke kommunikation •Brug metaforer til at overføre et mindre kendt begreb til noget kendt - men fokuser på effekten •Metaforer skal tilpasses målgruppens forståelsesramme (f.eks. generationer og kulturer) •Metaforer må ikke kunne misforstås eller give forkerte associationer •Metaforer kan med tiden miste deres kraft og må derfor undertiden fornys.

16 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Metaforer og metaforers magt Tak for i dag


Download ppt "© The Copenhagen Institute for Futures Studies Hvad er meningen? Anne Skare Nielsen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google