Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Varemærkebeskyttelse i Kina

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Varemærkebeskyttelse i Kina"— Præsentationens transcript:

1 Varemærkebeskyttelse i Kina
Kosmetik- & Hygiejnebranchen | 27. august 2019

2 Agenda 1. Grundlæggende om varemærkebeskyttelse
2. Varemærkebeskyttelse i Kina 3. Den praktiske ansøgningsproces 4. Særligt om varemærker på kinesisk 5. Kontakt os

3 01. Grundlæggende om varemærkebeskyttelse

4 Varemærkerettens genstand (I/II)
Varemærkeretten beskytter forretningskendetegn for varer og tjenesteydelser, som indehaveren stifter rettigheder til ved registrering I nogle lande – herunder i Danmark – kan varemærkerettigheder tillige stiftes ved brug Varemærkebeskyttelse i Kina kræver dog registrering efter princippet ‘first to file’

5 Varemærkerettens genstand (II/II)
Varemærkeretlig beskyttelse betyder, at indehaveren kan forbyde tredjemand at: anvende et identisk mærke i forbindelse med identiske varer/tjenesteydelser; anvende et identisk eller lignende mærke i forbindelse med identiske eller lignende varer/tjenesteydelser, hvis der er risiko for forveksling mellem de to mærker anvende et identisk eller lignende mærke for artsfremmede varer/tjenesteydelser, hvis varemærket er velkendt, og brugen af det identiske eller lignende mærke medfører en utilbørlig udnyttelse af varemærkets særpræg eller renommé eller skader dette særpræg eller renommé

6 Krav om varemærkeretligt særpræg (I/II)
For at et varemærke kan registreres, skal det have særpræg Kravet om særpræg dækker overordnet over tre hovedkrav: 01 02 03 Mærket skal være tilstrækkeligt distinktivt (have adskillelsesevne/kendetegnsfunktion) Mærket må ikke være deskriptivt (beskrivende) Mærket må ikke være blevet en sædvanlig betegnelse for de ansøgte varer/tjenesteydelser

7 Krav om varemærkeretligt særpræg (II/II)
Formålet med særprægskravet er: at sikre, at varemærket er egnet til at blive anvendt som kendetegn (at forbrugeren kan anvende varemærket til at differentiere mellem forskellige udbyderes varer/tjenesteydelser); og at fungere som et værn mod, at én erhvervsdrivende opnår en eneret, der kan medføre en uhensigtsmæssig hindring af konkurrencen

8 Hvorfor varemærkebeskyttelse?
Varemærkebeskyttelse tjener to overordnede formål: Et registreret varemærke sikrer indehaveren en eneret til varemærket, som indehaveren kan påberåbe sig over for konkurrerende virksomheder og derved forhindre, at andre bruger et identisk eller forveksleligt varemærke for samme eller lignende varer/tjenesteydelser Ved opnåelse af en registreret varemærkerettighed sikrer man sig desuden retten til sit forretningskendetegn og forebygger derved, at varemærket registreres af tredjemand, som på dette grundlag kan hindre ens brug af varemærket Går man uvidende i markedet med et varemærke, der i forvejen er registreret af en anden, risikerer man således, at man senere må re-brande sine produkter, og at man bliver mødt med krav om at skulle indstille salg og trække sine produkter tilbage samt at skulle betale erstatning til tredjemand for at have krænket det ældre varemærke

9 Et skrækeksempel… I 2012 måtte Apple Inc betale det kinesiske selskab Proview Technology en forligssum på $60 millioner for varemærkeretten til navnet ”iPad” i Kina Proview Technology havde registreret varemærket ”iPad” i Kina i 2001, inden Apple lancerede sin iPad på det kinesiske marked Forud for sagen i 2012 havde Apple Inc købt varemærkerettigheder til ”iPad” i flere andre jurisdiktioner, hvor navnet også var registreret af Proview Technology En kinesisk domstol gav imidlertid Proview Technology medhold i, at den tidligere aftale mellem Apple Inc og Proview var indgået af en anden juridisk enhed end det kinesiske selskab, der ejede varemærkeretten til ”iPad” i Kina

10 02. Varemærkebeskyttelse i Kina

11 Fakta om varemærkebeskyttelse i Kina
I 2018 blev der ifølge den kinesiske varemærkemyndighed, CNIPA, indleveret nye varemærkeansøgninger i Kina, svarende til ca nye varemærkeansøgninger om dagen Til sammenligning blev der i hele 1981 indleveret blot nye varemærkeansøgninger Ud af de ca. 7,3 millioner nye varemærkeansøgninger i 2018 var kun ca fra udenlandske ansøgere (ca. 3,3 %) I 1. halvår af 2019 blev der indleveret ca nye varemærkeansøgninger fra udenlandske ansøgere Per 1. januar 2019 var der ifølge CNIPA i alt aktive varemærkeregistreringer i Kina

12 Varemærkebeskyttelse i Kina
Hvilke muligheder er der for at opnå varemærkebeskyttelse i Kina? 1. International ansøgning via Madrid-protokollen 2. National ansøgning via den kinesiske patent- og varemærkemyndighed, CNIPA (China National Intellectual Property Administration)

13 International ansøgning under Madrid-protokollen (I/IV)
Madrid-protokollen er en international aftale indgået mellem 121 forskellige lande verden over Madrid-protokollen administreres af den internationale varemærkemyndighed, World Intellectual Property Office (WIPO), og er en del af den internationale varemærkeordning, Madrid-systemet

14 International ansøgning under Madrid-protokollen (II/IV)
Via Madrid-protokollen kan man som varemærkeindehaver opnå en international varemærkeregistrering på basis af en national varemærkeansøgning eller -registrering fra et deltagende Madrid-protokolland En sådan international ansøgning kan anvendes til at opnå en varemærkerettighed i ethvert af de 121 Madrid-protokollande De lande, hvori varemærket ønskes beskyttet, skal udvælges (designeres) under ansøgningen Det er også muligt senere at tilføje nye lande under samme registrering (subsequent designation)

15 International ansøgning under Madrid-protokollen (III/IV)
Fordele ved en international ansøgning under Madrid-protokollen: Der skal kun indleveres én ansøgning, ligesom der senere kun er én udløbsdato og én varemærkerettighed, som skal fornyes Alle gebyrer betales til WIPO Arbejdssproget er engelsk (eller spansk/fransk) En eventuel ændring af varemærkeindehaverens navn eller adresse kan gennemføres samtidigt for flere forskellige lande Ved samtidig ansøgning i flere lande kan der opnås en omkostningsmæssig besparelse

16 International ansøgning under Madrid-protokollen (IV/IV)
Ulemper ved en international ansøgning under Madrid-protokollen: En ansøgning under Madrid-protokollen forudsætter en national basisansøgning eller basisregistrering Den internationale ansøgning er i 5 år afhængig af basisansøgningen/-registreringen. Det betyder, at hvis basisregistreringen bortfalder, bortfalder den internationale ansøgning også Selvom basisregistreringen skulle bortfalde, er det dog muligt at ‘redde’ en opnået varemærkerettighed i de lande, der er designeret under den internationale ansøgning, ved inden for 3 måneder at indlevere en ansøgning til den nationale varemærke-myndighed i de pågældende lande Klassemæssige forskelle kan medføre en uens behandling på varefortegnelsesniveau En term, der er ‘ukendt’ for den nationale varemærkemyndighed, kan være sværere at håndhæve

17 National varemærkeansøgning
Ønsker man ikke en international ansøgning, er det også muligt at indlevere en national kinesisk varemærkeansøgning til den kinesiske patent- og varemærkemyndighed, CNIPA En national kinesisk varemærkeansøgning har udelukkende gyldighed i Kina Nationale kinesiske varemærkerettigheder omfatter derfor ikke Taiwan, Hong Kong og Macau, der hver har sit eget separate varemærkesystem

18 National varemærkeansøgning
Fordele ved en national ansøgning: En national kinesisk varemærkeansøgning kræver ikke en basisansøgning eller -registrering Der betales kun ansøgningsgebyr til den kinesiske patent- og varemærkemyndighed, CNIPA Dette indebærer en besparelse i forhold til en international ansøgning, såfremt varemærket kun ansøges i Kina En national varemærkerettighed kan i visse tilfælde være lettere at håndhæve end en international varemærkeregistrering

19 National varemærkeansøgning
Ulemper ved en national ansøgning: En national varemærkeansøgning skal udarbejdes på kinesisk og indleveres af en kinesisk varemærkeagent eller –advokat

20 Vareklassifikation i Kina (I/II)
De fleste vestlige og øvrige industrielle lande (herunder Danmark) anvender Nice-klassifikationssystemet, hvorefter varer og tjenesteydelser er inddelt i 45 forskellige klasser De 45 klasser fordeler sig på 34 forskellige klasser for varer og 11 forskellige klasser for tjenesteydelser Kosmetik og hudpleje vil efter Nice-klassifikationssystemet høre til i klasse 3 Kina anvender et ‘udbygget’ klassifikationssystem, hvorefter hver Nice-klasse er inddelt i et antal underklasser, som på forskellige måder kan have betydning for beskyttelsesomfanget Ordlyden af varefortegnelsen er afgørende for beskyttelsesomfanget og derfor af afgørende betydning at alt er medtaget når man ansøger – må overvejes om der er behov for at medtage varer (eller ydelser) fra andre klasser for at få den beskyttelse man har behov for/ønsker.

21 Vareklassifikation i Kina (II/II)
Nice-klasse 3 er i Kina inddelt i følgende 10 underklasser: 0301: Sæbe og rensemidler til menneskebrug, blegepræparater og vaskemidler 0302: Rengørings- og skurepræparater 0303: Præparater til pudsning og polering 0304: Slibemidler og -præparater 0305: Parfumeriprodukter og æteriske olier 0306: Kosmetik, ikke til dyrebrug 0307: Tandpleje og -rensningsmidler 0308: Røgelse og potpourri 0309: Vaskemidler og kosmetik til dyrebrug 0310: Duftmidler til parfumering af luften

22 Eksempler L’Oreal (China) Shiseido Co., Ltd L’OREAL CHANEL
National varemærkereg. nr Nice-klasse 3 Underklasse 0301, 0302, 0303, 0304, 0305, 0306, 0307, 0308, 0309, 0310 Shiseido Co., Ltd International varemærkereg. nr Nice-klasse 3 L’OREAL International varemærkereg. nr Nice-klasse 3 CHANEL National varemærkereg. nr Nice-klasse 3 Underklasse 0301, 0302, 0303, 0304, 0305, 0306, 0307, 0308, 0309, 0310 Benefit Cosmetics LLC International varemærkereg. nr Nice-klasse 3, 18, 21, 25, 35 og 44

23 Indleveringsomkostninger varemærkeansøgning Kina
International ansøgning via Madrid-protokollen med designering af Kina: Ca. DKK hvis eksisterende dansk basis registrering National ansøgning i en klasse: Ca. DKK inkl. honorar til kinesisk varemærkeadvokat og dansk advokat Officielle gebyrer Basisgebyr til WIPO DKK (CHF 653) Tillægsgebyr per vareklasse DKK (CHF 250) Officielle gebyrer Ansøgningsgebyr per vareklasse DKK 285

24 03. Den praktiske ansøgningsproces

25 Grundprocessen Ansøgning: International: National:
Basisgebyr på ca. DKK med dansk basis og tillægsgebyr på ca. DKK per klasse National: Særskilt ansøgning og ansøgningsgebyr på ca. DKK 285 for hver klasse Formalbehandling og undersøgelse: Absolutte hindringer Relative hindringer Varefortegnelsen Automatisk modhold af ældre rettigheder Offentligørelse og indsigelses- proces Registrering eller afslag Fornyelse 10 år fra ansøgningsdato Afslag formalia, absolutte hindringer samt varefortegnelsen Indsigelser fra tredjemand Anmodning om administrativ ophævelse

26 Bemærkninger Formalbehandling og -undersøgelse af nye varemærkeansøgninger gennemføres af CNIPA inden for 1,5-2 måneder Herefter gennemføres en nærmere materiel behandling og undersøgelse inden for 5-6 måneder og ansøgning godkendes med henblik på offentliggørelse eller afslås foreløbigt Hvis mærket offentliggøres og der ikke nedlægges indsigelse fra tredjemand under offentliggørelses- og indsigelsesprocessen, registreres varemærket inden for 9-12 måneder Hvis varemærkeansøgningen godkendes, tillægges den registrerede varemærkerettighed gyldighed med virkning fra ansøgningsdatoen Når varemærket er på plads, er det derfor vigtigt at ansøge hurtigst muligt

27 04. Særligt om varemærker på kinesisk

28 Hvorfor beskytte sit varemærke i kinesiske skrifttegn?
Størstedelen af Kinas befolkning forstår ikke engelsk og kender ikke det latinske alfabet. For effektivt at kunne markedsføre sine varer på det kinesiske marked, er det derfor en stor fordel at oversætte sit varemærke til kinesiske skrifttegn Når de kinesiske medier omtaler et udenlandsk brand, vil de anvende en kinesisk oversættelse. Hvis ikke virksomheden selv har valgt en passende oversættelse af sit varemærke, vil de kinesiske medier og forbrugere derfor selv oversætte det til kinesisk Udenlandske virksomheder, der ikke søger deres varemærke registreret i kinesiske skrifttegn, risikerer samtidig, at den kinesiske oversættelse af varemærket registreres af tredjemand, som herefter vil kræve betaling for at overdrage varemærkerettigheden

29 Hvorfor beskytte sit varemærke i kinesiske skrifttegn?
Nogle internationale virksomheder har valgt at oversætte deres varemærker direkte for at bevare varemærkets ordrette betydning (f.eks. Apple), mens andre har oversat varemærket til et kinesisk udtryk med samme fonetiske udtale som det engelske: Bogstavelig oversættelse: ”Tørstig og glad mund” Bogstavelig oversættelse: ”Praktisk hjem” Ingen betydning

30 Eksempler på varemærker i kinesiske skrifttegn
密斯迪奥尔 卡诗 Parfums Christian Dior National varemærkereg. nr ”MISS DIOR” L’OREAL International varemærkereg. nr ”KERASTASE” 香奈儿 巴黎欧莱雅 CHANEL National varemærkereg. nr ”CHANEL” L’OREAL National varemærkereg. nr ”L’OREAL PARIS”

31 5. Kontakt os

32 Kontakt os Lars Segato lse@gorrissenfederspiel.com D +45 86 20 74 45


Download ppt "Varemærkebeskyttelse i Kina"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google