Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forandrings-(skole)ledelse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forandrings-(skole)ledelse"— Præsentationens transcript:

1 Forandrings-(skole)ledelse
Fluid, Odense den 2. maj 2019 Forandrings-(skole)ledelse Kit Roesen, Programchef BPI - KL FLUID, Torsdag den 2. maj Odense

2 Tak for invitationen Forandrings(skole)ledelse
Fluid, Odense den 2. maj 2019 Tak for invitationen

3 Digitalt understøttet forandringsledelse
Forandrings(skole)ledelse Digitalt understøttet forandringsledelse Transformationen skal være overkommelig for de berørte parter Den ledelsesmæssige målsætning skal være klar og begrundelsen for valg af LMS meget tydelig Der skal ligge en klar anvendelsesstrategi og medarbejderne skal opleve, at de involveres Hvordan kan man skabe en klar faglig retning og tydeliggøre læringsplatformens rolle heri? Fluid, Odense den 2. maj 2019

4 Baggrund for aftalen om BPI
Forandrings(skole)ledelse Baggrund for aftalen om BPI Som en del af aftalen om kommunernes økonomi (ØA14) indgik regeringen og KL i 2014 en aftale om at realisere et fælles brugerportalsinitiativ for folkeskolen. Initiativet skal udmønte den brugerportal for folkeskolen, som indgår i aftalen om folkeskolereformen. Formålet med Brugerportalsinitiativet er at styrke elevernes læring og medvirke til at give skolerne et digitalt løft. Brugerportalsinitiativet skal understøtte de opgaver, som fremgår af ”Aftale om et fagligt løft af folkeskolen”, som blev indgået i regeringen juni 2013: Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre og Dansk Folkeparti. Tillægsaftale om Læringsplatforme ifm. ØA2019 Fluid, Odense den 2. maj 2019

5 Forandrings(skole)ledelse
Efter forliget om folkeskolereformen blev økonomiaftale for 2015 indgået juni 2014. ”Styrket anvendelse af it i folkeskolen Regeringen og KL er enige om, at der er væsentlige pædagogiske og tidsmæssige potentialer i øget anvendelse af it i folkeskolen. … Som opfølgning på Aftale om fagligt løft af folkeskolen og Strategi for digital velfærd er parterne enige om at realisere initiativet om en brugerportal gennem ny fælles infrastruktur og et kommunalt ansvar for anskaffelse af lokale løsninger, som digitalt understøtter kommunikation, læring og trivsel. ” Løsningen for den en samlede brugerportal blev senere til en løsning med én indgang til relevante systemer via Aula (Samarbejdsplatformen) og lokal anskaffelse af læringsplatforme. Forventningen var, på baggrund af konsulentanalyse, at markedet kunne bære 2-3 leverandører af læringsplatforme. Kommunernes anskaffelse skulle være påbegyndt august 2016 og læringsplatformen skulle være ude på alle skoler med udgangen af 2017. Fluid, Odense den 2. maj 2019

6 Forandrings(skole)ledelse
Reformens mål ”Det faglige niveau i folkeskolen skal forbedres. Dette skal ske ved på den ene side, at bygge videre på folkeskolens nuværende styrker, og på den anden side at tage hånd om de udfordringer skolen står overfor. Aftaleparterne (daværende regering, Venstre og Dansk Folkeparti) vil derfor fastholde og udvikle folkeskolens styrker og faglighed ved at arbejde for følgende tre overordnede mål: Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.” Aftaleteksten fra forligspartierne af 7. juni 2013 Fluid, Odense den 2. maj 2019

7 Brugerportalsinitiativet
Forandrings(skole)ledelse Brugerportalsinitiativet Aula Fluid, Odense den 2. maj 2019 Aula – Samarbejdsplatform: Fælleskommunal løsning (skole og dagtilbud) 95 Kommuner OBS! Ikke sagsbehandlingssystem Læringsplatform / digitale læremidler: Frivilligt på dagtilbudsområdet Infrastruktur: UNI-Login til pædagogisk personale og forældre

8 Arkitektur for brugerportalsinitiativet
Forandrings(skole)ledelse Arkitektur for brugerportalsinitiativet Fluid, Odense den 2. maj 2019

9 Formål med standarder Forandrings(skole)ledelse
Fluid, Odense den 2. maj 2019

10 Januar 16: Udsendelse af kravspecifikation for læringsplatform
2015 2016 2017 2018 2019 OKT.-DEC. JAN.-MAR APR-JUNI JULI-SEPT Januar 16: Udsendelse af kravspecifikation for læringsplatform Primo 2019: Tillæg til SKI-aftale Oktober 16: KMD opkøber UVdata December 15: Varsling af Databeskyttelsesforordningen Ultimo 2017: Alle kommuner har anskaffet læringsplatform Februar 16: Afsnit om persondataloven og informations-sikkerhed

11 Tiden… Den vigtige ressource
Forandrings(skole)ledelse Tiden… Den vigtige ressource Aula Dygtigere elever, bedre elevtrivsel Styrket samarbejde med og om eleven Forbedret læring (qua videndeling) 2016 2017 2018 Aula - dagtilbud 2019 2020 Digitale læremidler Læringsplatforme Aktiviteter i forhold til strategi / mål Fokus på værdiskabelse Fluid, Odense den 2. maj 2019

12 Mål: Læring og trivsel ~ Middel: Digitalisering
Forandrings(skole)ledelse Mål: Læring og trivsel ~ Middel: Digitalisering Skab et fælles landkort Hvor vil I som skole være med læringsplatformen om et år? Forbered de store organisatoriske forandringer Plan for lederskab af forandringen og kommunikation om samme Der vil være organisatoriske leverancer, der ikke rammer plet første gang Digitalisering er kommet for at blive på skoleområdet Tag udgangspunkt i erfaringer fra andre store (digitaliseringsunderstøttede) forandringsprojekter Der er behov for en erfaren projektleder som tager styring af leverandørstyring og de tekniske udfordringer Der vil være tekniske leverancer, der ikke rammer plet første gang Fluid, Odense den 2. maj 2019

13 Analyser af implementering og brug
Forandrings(skole)ledelse Analyser af implementering og brug Fluid, Odense den 2. maj 2019

14 Forandrings(skole)ledelse
9 trin på vejen til en vellykket implementering af en digital læringsplatform Valget af læringsplatform 1. Inddrag perspektiver fra medarbejdere i valget 2. Vælg en brugervenlig læringsplatform, der er kompatibel med andre digitale systemer 3. Vær åben og tydelig i kommunikationen, hvis I skifter læringsplatform Implementering af læringsplatform 4. Hold fokus på, at lærings-platformen skal understøtte arbejdet med elevernes læring 5. Brug stærke og motiverede didaktikere som superbrugere 6. Rammesæt kurser og prioritér ledelsesdeltagelse Anvendelse af læringsplatform 7. Skab gode teamstrukturer 8. Skab plads til at lege og eksperimentere 9. Afsæt god tid til implementering Fluid, Odense den 2. maj 2019 Implementering af digitale læringsplatforme EVA, 2016

15 Folkeskolen i digital udvikling
Forandrings(skole)ledelse Folkeskolen i digital udvikling Forandringskommunikation i implementering af læringsplatforme (Speciale) Hvordan er forandringsprocessen omkring implementeringen af læringsplatformen forløbet, og hvilke kommunikative problemstillinger er opstået i processen? Fluid, Odense den 2. maj 2019 Josefine Rye Mortensen, Cand.comm. Speciale 2018, Roskilde Universitet,

16 Forandrings(skole)ledelse
Kommunikationen om læringsplatformen løber som linjekommunikation og i et netværk ved siden af. Udfordring: Lærerne informeres ikke om, hvad der sker med deres feedback på læringsplatformen Fluid, Odense den 2. maj 2019 Josefine Rye Mortensen, Cand.comm. Speciale 2018, Roskilde Universitet,

17 Findings fra cases Josefine Rye Mortensen, Cand.comm.
Forandrings(skole)ledelse Findings fra cases Ingen kommunikation om positiv vision for forandringen Ingen brændende platform Grunden til forandring oversat gennem linjen Lærerne skaber mening retrospektivt Ledelsesstrategier, som involverer medarbejderne, har en positiv indflydelse (repræsentanter med til at vælge platform) Manglende opbakning til brugen af læringsplatforme fra Undervisningsministeren skaber modstand blandt lærerne. De mange forandringer har skabt forandringstræthed blandt lærerne, som medfører et negativt syn på nye tiltag Forvaltning og skoleledelse har opsat delmål og en plan for implementeringen (top-down-styret proces) Også en emergent proces – skabt af lærernes daglige tilpasninger i arbejdet (forandringen skabes også uden en plan) Fluid, Odense den 2. maj 2019 Josefine Rye Mortensen, Cand.comm. Speciale 2018, Roskilde Universitet,

18 Brugerperspektivet Forandrings(skole)ledelse
Fluid, Odense den 2. maj 2019

19 Et historisk højt informationsniveau:
Forandrings(skole)ledelse Et historisk højt informationsniveau: Der er ting, man fuldstændigt misser, hvis man har været tre dage væk fra Forældreintra […] Så er man fuldstændigt ude af kampen i en uge efter […] og det er dét, jeg mener med ‘overskud’; man skal hele tiden være i overskud, hele tiden følge med for at være med i næste skridt, når der sker noget. Elias’ mor, lang uddannelse Fluid, Odense den 2. maj 2019 Maria Ørskov Akselvoll, Sociolog & Ph.D., Institut for Mennesker og Teknologi, Roskilde Universitet

20 Forældres forskellige håndtering af intra:
Forandrings(skole)ledelse Forældres forskellige håndtering af intra: Fire forskellige praktiske involveringsstrategier: ‘Forkantsstrategien’ ‘Sorteringsstrategien’ ‘Overlevelsesstrategien’ ‘Distanceringsstrategien’ Uddannelse som markant skillelinje i materialet Forældre med videregående udd. + høje indtægter mest involverede i skolen Fluid, Odense den 2. maj 2019 Maria Ørskov Akselvoll, Sociolog & Ph.D., Institut for Mennesker og Teknologi, Roskilde Universitet

21 Findings fra cases Evaluering af IT i Folkeskolen 2018
Forandrings(skole)ledelse Findings fra cases Undersøgelsen finder forskellige indikatorer på, hvad det pædagogiske personale har behov for, når det gælder ledelsens understøttelse af anvendelse af digitale ressourcer, herunder læringsplatforme: Ledelsen skal sikre, at det pædagogiske personale føler sig klædt på til at anvende de nye ressourcer. Det pædagogiske personale skal have mulighed for at eksperimentere med de nye ressourcer. Opstillede krav og forventninger til anvendelsen af digitale ressourcer kan bidrage til, at personalet anvender ressourcerne nok til at opnå fortrolighed og ser pædagogiske gevinster af anvendelsen. Ledelsen skal gennem sin kommunikation hjælpe det pædagogiske personale til at se meningen med at anvende de digitale ressourcer. Fluid, Odense den 2. maj 2019 Evaluering af IT i Folkeskolen 2018

22 Spørgsmål? bpi@kl.dk Forandrings(skole)ledelse
Fluid, Odense den 2. maj 2019


Download ppt "Forandrings-(skole)ledelse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google