Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Potentialitetsledelse i nye læringsrum

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Potentialitetsledelse i nye læringsrum"— Præsentationens transcript:

1 Potentialitetsledelse i nye læringsrum
Ledelse og drømmen om autentiske atmosfærer

2 Forventninger ‘... teori kobles med praksis, og eleverne kan producere ting, løse problemer i praksis etc. Det skaber flere veje ind i læringen, så alle elever får et fagligt udbytte gennem det at opleve, handle og forstå. Det giver også mulighed for at fremme elevernes nysgerrighed og lyst og evne til at eksperimentere.’ (KL 2015, 7) ‘ … mulighed for anvende autentiske, troværdige læringsrum. … give undervisningen større troværdighed, og netop troværdighed har stor betydning for elevernes læring ifølge den new zealandske forsker i læring, John Hattie. Han har undersøgt 100 indikatorer for læring, og kommer frem til, at underviserens troværdighed er den fjerde vigtigste indikator for læring.’ (KL 2015, 8)

3 Autentiske læringsrum
‘[s]anserne tages i brug og bøgernes teori kobles til rigtige oplevelser’ ‘[e]lever skal have jord under neglene og grøntsager i knolden – og det skal hjælpe dem til, at de lærer mere.’ ‘Projektet handler om at gøre sundhed i stedet for bare at fortælle om det.’ Ikke noget nyt, men alligevel tydeligere markering – mere politisk håb indlejret I ide om at skolens udenfor kan bidrage

4 En særlig atmosfære På den ene side: alternativ til skolens regler, rytmer, rutiner, roller. På den anden side illusionen om syntese: man kan få det bedste fra begge verdener ‘All inclusive’ Både huske og glemme at en atmosfære er designet, og besluttet og er et produkt af et politisk projekt med specifikke forventninger eksempelvis om mere læring og trivsel.

5 Udfordring: Partnerskaber kan være drømmen om, at man kan få det bedste fra alle verdener uden at give afkald på noget Hvordan holde liv i spontanitet/autenticitet mens man målstyrer og evaluerer målopnåelse? Hvordan forblive tro mod det man er og kan tilbyde, mens man tilpasser sig den anden? Der drømmes om hvordan legepladsen, aftensmåltidet og svømmetræningen kan indgå i læring Tidligere grænser (læreplaner, lektionslængder, skolens mure) ses som uhensigtsmæssige for pædagogikkens udfoldelse

6 Potentialisering

7 Potentialisering af genstand
Ideen om kerneopgaven: På den ene side det konkrete vi skal samarbejde om. Men også: En fælles tredje abstraktion Må både være den samme og noget forskelligt for de forskellige parter Udskydelser af konkrete definitioner på læring, resultater, aftaler.

8 Potentialisering af roller
‘En tidligere kommunaldirektør anerkender, at der ind i mellem må trækkes grænser, men understreger samtidigt: ”Vi får svært ved at trække den grænse på forhånd. Vi må prøve os frem og gøre det i samarbejde med de faglige organisationer.” ’

9 Udenfor OG indenfor Fritidspædagogikken inviteres ind i skolen som sig selv, men også som en radikal genopfindelse af, hvad den kan være Der styres via konstante forhandlinger og genopfindelser af hvad samarbejde er

10 Udfordring: Hvordan afklare roller og opgavefordeling, mens man holder begge dele åbne i søgen efter nye muligheder? Bliver det svært at være realistisk i vurdering og bevilling af ressourcer, når den politiske forventning er, at der undervejs vil dukke nye muligheder op for at gøre det bedre og billigere?

11 Konklusion Drømmen om autentisk atmosfære som en særlig tæmning af modsætninger: Grundlæggende skizofreni: målstyring og potentialitetsjagt Konstant dirren af arbejde for at fastlægge rammer, aftaler og planlægning, samtidig med at holde liv i autenticitet og mulighedsafsøgning Hele tiden se muligheder og overse umuligheder

12 Autenticitet Rolle Person
Ved at bryde med undervisningens faste regler, rytmer, roller, rutiner og forventninger kan børn/unge tilbydes et autentisk rum

13 Autentiske rum Person Rolle Person Rolle
Man skal både glemme og ikke glemme sin rolle som elev med eget ansvar for læring


Download ppt "Potentialitetsledelse i nye læringsrum"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google