Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kollektiv vejledning 8. klasse, anden gang

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kollektiv vejledning 8. klasse, anden gang"— Præsentationens transcript:

1 Kollektiv vejledning 8. klasse, anden gang
Vidensdeling og UG.dk

2 Refleksion og vidensdeling
De næste workshops skal bruges til kaste idéer op i luften. Du skal: Lade tanker og idéer flyve frit. Lytte til dine kammerater og stille spørgsmål. Være åben for nye idéer. Tænke på, hvad du lærer, og hvad du vil blive klogere på, fremfor at træffe et valg om uddannelse nu og her.

3 Ungdomsuddannelser i Danmark
Job eller mere uddannelse Erhvervsuddannelse 105 forskellige at vælge imellem F.eks. smed, tømrer, social- og sundhedsassistent, salgsassistent. Gymnasial Uddannelse HTX, STX, HHX: 3 år HF: 2 år. Boglige uddannelser. Andre muligheder Arbejde, FGU, praktikforløb, ophold i udlandet. Andre uddannelser. Skitsering af ungdomsuddannelsessystemet. (5-10 min) 9./10.kl.: Alm. 10.kl., privatskole, efterskole, frie fagskoler Erhversudd.: Kombinationsuddannelse (praktik og skole), målet er job eller videre uddannelse, eux Gymnasiale udd.: Skoleuddannelse, karaktergennemsnit til videregående uddannelse Andre muligheder: Til dem der ikke er helt klar til det ordinære system, specifikke uddannelser (fiskeri, kosmetolog…) 9. klasse – eventuelt 10. klasse

4 Fortæl, fortæl… PLING! Formålet er, at I hører hinandens tanker og får nye perspektiver på uddannelsesvalg. 4 runder med spørgsmål Vejlederen tager tid, ca. 1 min. pr. deltager pr. runde. Lyt til hinanden og gør jer umage med at svare. Gruppearbejde: Vidensdeling på baggrund af introkurser. Inddel klassen i grupper på ca. 4(-5). Gruppen tager udgangspunkt i spørgsmålene som vises på slides. Gruppen starter med en person, der fortæller 1 min. (til klokken/uret/telefonen siger PLING!) og turen går videre til gruppens næste deltager. Der er fire runder. (ca. 20 min) Runde 1: Undersøgende spørgsmål Runde 2: Udforskende spørgsmål Runde 3: Reflekterende spørgsmål Runde 4: Handlende spørgsmål

5 Nye spørgsmål, nye tanker
Forklar de forskellige spørgsmål, og hvorfor vi har valgt de 4 runder. Runde 1: Undersøgende spørgsmål Runde 2: Udforskende spørgsmål Runde 3: Reflekterende spørgsmål Runde 4: Handlende spørgsmål

6 Vidensdeling - Undersøgende
Hvor var du? Hvilke opgaver arbejdede du med? Hvordan ser hverdagen ud for elever på den uddannelse? Hvordan var miljøet/stemningen på uddannelsen? Gruppearbejde: Vidensdeling på baggrund af introkurser. Inddel klassen i grupper på ca. 4(-5). Gruppen tager udgangspunkt i spørgsmålene som vises på slides. Gruppen starter med en person, der fortæller 1 min. (til klokken/uret/telefonen siger PLING!) og turen går videre til gruppens næste deltager. Der er fire runder. (ca. 20 min) Runde 1: Undersøgende spørgsmål Runde 2: Udforskende spørgsmål Runde 3: Reflekterende spørgsmål Runde 4: Handlende spørgsmål Hvordan kom du frem og tilbage?

7 Vidensdeling - Udforskende
Hvad forstillede du dig om uddannelsen inden dit besøg? Hvad overraskede dig på uddannelsen? (Positivt/negativt) Hvorfor havde du valgt at besøge denne uddannelse? Gruppearbejde: Vidensdeling på baggrund af introkurser. Inddel klassen i grupper på ca. 4(-5). Gruppen tager udgangspunkt i spørgsmålene som vises på slides. Gruppen starter med en person, der fortæller 1 min. (til klokken/uret/telefonen siger PLING!) og turen går videre til gruppens næste deltager. Der er fire runder. (ca. 20 min) Runde 1: Undersøgende spørgsmål Runde 2: Udforskende spørgsmål Runde 3: Reflekterende spørgsmål Runde 4: Handlende spørgsmål Hvad skal man være god til for at klare denne uddannelse?

8 Vidensdeling - Reflekterende
Hvilke af dine styrkesider oplevede du at bruge? Hvilke krav på uddannelsen ville være svære at klare for dig? Kan du forestille dig, at denne uddannelse ville passe godt til en, du kender? Gruppearbejde: Vidensdeling på baggrund af introkurser. Inddel klassen i grupper på ca. 4(-5). Gruppen tager udgangspunkt i spørgsmålene som vises på slides. Gruppen starter med en person, der fortæller 1 min. (til klokken/uret/telefonen siger PLING!) og turen går videre til gruppens næste deltager. Der er fire runder. (ca. 20 min) Runde 1: Undersøgende spørgsmål Runde 2: Udforskende spørgsmål Runde 3: Reflekterende spørgsmål Runde 4: Handlende spørgsmål Hvilken uddannelse tror du, dine kammerater ville anbefale dig at vælge?

9 Vidensdeling - Handlingsspørgsmål
Start oppefra Hvad skal du gøre for at komme videre i din proces? Hvad er det første, du skal gøre for at blive klogere? Er der noget, du skal øve dig på i 8. klasse og frem? Gruppearbejde: Vidensdeling på baggrund af introkurser. Inddel klassen i grupper på ca. 4(-5). Gruppen tager udgangspunkt i spørgsmålene som vises på slides. Gruppen starter med en person, der fortæller 1 min. (til klokken/uret/telefonen siger PLING!) og turen går videre til gruppens næste deltager. Der er fire runder. (ca. 20 min) Runde 1: Undersøgende spørgsmål Runde 2: Udforskende spørgsmål Runde 3: Reflekterende spørgsmål Runde 4: Handlende spørgsmål Hvordan kan du finde den viden, du mangler om uddannelser?


Download ppt "Kollektiv vejledning 8. klasse, anden gang"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google