Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

GL IFA seminar 2018 ..

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "GL IFA seminar 2018 .."— Præsentationens transcript:

1 GL IFA seminar 2018 .

2 Profession gymnasielærer (I)
Samvær med dygtige unge mennesker, som selv har valgt at gå i gymnasiet, men som også har rigtig mange andre dagsordener end skolen. Være sammen med unge i tre for dem meget prægende år En dagligdag i et fagprofessionelt miljø blandt højtuddannede. Kolleger med en mangfoldighed af kompetencer. Uddannelse nyder stor bevågenhed i samfundsdebatten.

3 Profession gymnasielærer (II)
Permanent reformproces. Reform 2005 – løbende reformering. Reform 2016/17. Retningsgivende mål: Udfordre alle elever uanset social baggrund, så de bliver så dygtige, som de kan. Undervisningsbegrebet udvidet siden 2005: klasseundervisning, vejledning, individuel rådgivning, forelæsning, konsulent på projekter. Stort fokus på feed back, formativ evaluering Samarbejdskultur. Team er en central organisatorisk enhed. Samarbejde om klassen og den enkelte elev. Samarbejde om SRP, NV, AP, toning af studieretninger bringer faglighed i spil. En større del af arbejdet foregår på skolen (OK 13,15,18) Kernefaglighed er også pædagogisk udviklingsarbejde (skrivepædagogik, synlig læring (evidens), faglig læsning, innovation….).

4 Profession gymnasielærer (III)
Jeg er underviser! Samarbejdskultur (udviklingsarbejde i teams) Læreren er organisationsmedarbejder Ledelse (i klasserummet) Selvledelse (disponere, prioritere tid, OK 13, 15 og 18)

5 Uddannelseskrav Kandidatuddannelse med (helst) 2 fag fra gymnasiets fagrække. Hvis utraditionel uddannelse: undersøg faglige mindstekrav (SDUs hjemmeside eller ministeriet), få evt. foretaget en ækvivalensvurdering af din uddannelse (universitetet), kontakt evt. en gymnasierektor. Pædagogikum. Gennemføres efter (fast) ansættelse. Fuld løn.

6 Behov for gymnasielærere på længere sigt
Generationsskifte i disse år, men usikkerhed p.g.a: Reformens konsekvenser Uddannelsespolitiske præferencer Faldende ungdomsårgange Besparelser inden for offentlig sektor Dog: Tegn på mangel på science- og sproglærere?

7 Fag og kombinationer Centrale og store fag: (dansk), (samfundsfag), engelsk, matematik, fysik, kemi, biologi, idræt Desuden mindre fag: (historie), musik, billedkunst, oldtidskundskab, (religion), tysk, fransk, spansk, latin, psykologi. Usikkert: små valgfag (erhvervsøkonomi, innovation, drama, filosofi, små sprog) Gode kombinationer: to store fag, lille + stort fag; gå på tværs af fakulteterne

8 Ansøgning/jobsamtale (I)
Hvad ser vi på, når vi læser ansøgninger? -fagkombination -interesse i at blive underviser -kan bidrage til at fremme ønsket kultur -potentiel kulturbærer, frontløber

9 Ansøgning/jobsamtale (II)
Hvad ser vi ellers på, når vi læser ansøgninger? -overskueligt CV -studieophold i udlandet (sprogfag) -erfaring med formidling -frivilligt foreningsarbejde el. tilsv.

10 Ansøgning/jobsamtale (III)
Ønsket kultur: En samarbejdskultur Stærke professionelle læringsfællesskaber med konsekvent fokus på elevernes læring, hvor underviserne selv hele tiden lærer ved i fællesskab at undersøge, hvordan praksis virker på elevers læring, kan løfte elevernes læring meget markant på kort tid. Jørgen Søndergaard, SFI, 2016

11 Ansøgning/jobsamtale (IV)
Det menneskelige / det kulturelle fit: Undervisning er ikke en eksakt videnskab. Usikkerhed er en naturlig følgesvend. Usikkerhed er professionalismens fader. I samarbejdskulturer er fejl og usikkerhed ikke noget beskyttet og forsvaret, men noget man deler. Uenighed er mere udtalt på skoler med samarbejdskulturer (positivt). Man må starte med tillid og relationer. Samarbejdskulturer er ikke trykkogere med skyld og perfektionisme, men simregryder, som tillader sårbarhed. -jf. growth mindset Fullan & Hargreaves

12 Ansøgning/jobsamtale (V)
Undgå “Det andet job” på jobbet: Være populær Se godt ud Skjule svagheder Skjule usandheder Lader være med at tage opgaver man gerne ville eller burde pga angsten for at fejle. Det ”andet job” koster uanede mængder ressourcer, -jf. fixed mindset Kegan & Lahey

13 Ansøgning/jobsamtale (VI)
Bidrag til skolens professionelle kapital hvad lægger du vægt på ved undervisning-hvad er dine stærke sider, særlige interesseområder i dine fag, mv. Hav på forhånd orienteret dig på skolens hjemmeside Læs dine fags bekendtgørelser Kend elementer i seneste reform Stil spørgsmål til jobbet

14 Ansøgning mv (VII) Hvad ser vi ellers på, når vi læser ansøgninger?
-overskueligt CV -studieophold i udlandet (sprogfag) -erfaring med formidling -frivilligt foreningsarbejde el. tilsv.

15 Stillingsopslag ”Er du ambitiøs, og kan du se dig selv på et gymnasium hvor samarbejde i team, integration af it i undervisningen og en udviklingsorienteret tilgang til undervisning præger hverdagen, så send os en ansøgning. Udover et godt kollegialt og fagligt miljø kan vi tilbyde dig en velfungerende elevgruppe samt en organisation der giver dig masser af muligheder for at præge din arbejdsplads.”

16 Ansættelsessamtalen Oplæg 5-10 minutter: hvorfor vil du gerne være gymnasielærer – hvad lægger du vægt på ved undervisning- hvad er dine stærke sider, særlige interesseområder i dine fag, mv. Hav på forhånd orienteret dig på skolens hjemmeside Læs dine fags bekendtgørelser Kend elementer i seneste reform Stil spørgsmål til jobbet og kulturen.

17 Refleksionsopgave Tænk på nogle af de historier og sladder som kører på din skole. Hvilken slags adfærd og karaktertræk gør at nogen betragtes som skurke eller helte (set fra medarbejderperspektiv). Fra lederperspektiv? Hvad fortæller disse historier om kulturen i jeres organisation?

18 Nyttige links www.emu.dk Undervisningsportal
www. UVM.dk Undervisningsministeriet, bl.a om pædagogikum 10.aspx?id= Bekendtgørelse om faglige mindstekrav Gymnasieskolernes Lærerforening. Skoleforening for de danske gymnasier med stx og hf


Download ppt "GL IFA seminar 2018 .."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google