Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Talentudvikling... Fortalt af et Talent

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Talentudvikling... Fortalt af et Talent"— Præsentationens transcript:

1 Talentudvikling... Fortalt af et Talent
Benjamin Muntz Physics with Theoretical Physics, Imperial College London

2 Hvem er jeg? (04-14) Carolineskolen
ScienceTalenter ATU UNF Kemiolympiaden Forskerspirer Unge Forskere SIYSS Mostratec Intel ISEF FIRST Robotics Elitematematiklærer (04-14) Carolineskolen (14-17) H.C. Ørsted Gymnasiet Lyngby (17-) Imperial College London ‘Talent’ i naturfag Underviser talenter Fritidsforsker

3 Min historie: Matematiktalent i folkeskolen
Motivation Hjælp Matematiktalent i folkeskolen Løste alting for hurtigt Skolen gav op Skiftede interesse til fysik Gymnasielærer som gymnasieelev Valgte gymnasie med ”mest talentpleje” Deltog i alt – 40% fravær Ingen ressourcer  Elitematematik ‘Forskede’ i gymnasietid Universitet – ville væk fra DK! Træt af det danske system og jantelov Nu – fagligt udfordret, underviser, formidler, forsker, forfatter

4 Mine erfaringer med dansk talentpleje
Talentorganisationer! Konkurrencer! Camps! Forgæves specialundervisning Selvstændig læring Holdt tilbage Jantelov ÷Ressourcer Frygt for at lære for hurtigt…

5 Pres på skolen til at udvide tilbud
Specialundervisning Kontroversielt! Hvorfor skal der bruges tid på eleverne som allerede kan stoffet? Talent er et spektrum… Selv i en klasse af talentfulde elever (fx camps) vil der være brug for distribueret undervisning. Utilfredse forældre Pres på skolen til at udvide tilbud Lavere niveau Forgæves talentpleje

6 Problemet ved normal undervisning
Tempo, tempo, tempo… Repetition – hvorfor gentage tingene flere gange? Valgfri repetitionstimer(?)

7 Talenter som hjælpeundervisere
Værdi i at kunne formidle på et lavere niveau! Men det skal handle om UDVIKLING: Hvis man ikke føler man lærer noget nyt, mister man interessen Sociale udfordringer Lærer Talentet/ Hælpelærer Elever

8 Selvstændig læring Talenter er bedre til at lære selv, men…
Det er vigtigt at have en livline, et forbillede, en person man kan stille spørgsmål, og få feedback! Modeksempel: Du har lært om 2. grads ligninger – her er en bog om 3. grads ligninger… Undervisningsteknikker som kan beskæftige talenter – på en konstruktiv og lærerig måde!

9 ”At tænke selv” Det danske uddannelsessystem stimulerer ikke elevers evne til at løse problemer fra grundprincipper! Se skriftlig naturfag A eksamener: ‘Open book’, formelsamlinger ”At tænke selv” er en vigtig kompetence! Matematik og naturfag er ikke bare værktøjer… Dybe, detaljerede, undervurderede spørgsmål

10 Progressive opgaver Tavleundervisning lærer eleven et nyt koncept.
Opgaver tester om de kan anvende det. Progressive opgaver: Anvender stof man allerede har lært til selv at opdage og danne intuition for ny teori. Introducer koncept, ”plug and play” Beskriv, observer, eksperimenter Generaliser, udled, kommenter Syntetiser, åbne spørgsmål, tænk selv

11 Eksempel: Grafteori Lær eleven om at farve grafer 1. Introducer:
Her er en graf… Sådan ‘farver’ vi grafer… Formål: ”Kan alle grafer farves?”

12 Eksempel: Grafteori ? 2. Eksperimenter:
Find en graf, som kræver 5 farver at farve. 3. Generaliser: Kan din løsning generaliseres? Altså, kan du finde en måde at konstruere en graf, som kræver n farver for ethvert naturligt tal n? 4. Tænk selv: Kan alle grafer farves? Ja, men kun simple grafer ?

13 Eksempel: Mængder og koordinater
Formål: Skabe intuition for, hvad et kartesisk koordinatsystem er. 1. Introducer: De reelle tal ℝ er en liste af alle tal: 1, 2.25,𝜋, 1000, 1 3 ,… Det Kartesiske produkt af to mængder er en ny mængde med ”par” af værdier fra hver mængde. Eks: 1,2 × 3,4 ={ 1,3 , 1,4 , 2,3 , 2,4 }

14 Eksempel: Mængder og koordinater
2. Beskriv: Hvis man normalt repræsenterer ℝ som en talakse, hvordan kan man så beskrive ℝ× ℝ≡ ℝ 2 ? ”par” = ”koordinater”

15 Eksempel: Mængder og koordinater
3. Generaliser: Hvad så med ℝ 3 ? 4. Åbent spørgsmål: Hvad med ℝ 𝑛 ? x y z w v u s

16 Opsummering Vi diskuterede tankerne bag Specialklasser
Vigtigt! Men ressourcer, jantelov etc. Talenter som hjælpeundervisere Talenter skal stadig lære noget nyt… Selvstændig læring Kontaktlærer og udtænkt undervisning er essentielt Arbejdsmodel for elever i den daglige undervisning At tænke selv >> At løse opgaven! Progressive opgaver

17 Tak for opmærksomheden!


Download ppt "Talentudvikling... Fortalt af et Talent"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google