Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Havet som motiv i kunst, musik og mediefag

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Havet som motiv i kunst, musik og mediefag"— Præsentationens transcript:

1 Havet som motiv i kunst, musik og mediefag
AT Havet som motiv i kunst, musik og mediefag

2 Billedkunst, musik og mediefag i AT
Billedkunst kan bidrage med visuel analyse af f.eks. maleri, skulptur, street art, pressefotos, kunstfotos, tegning, tryk. Musik kan bidrage med forskellige former musikanalyse, men analysen du skal lave i AT vil typisk bygge på betragtninger omkring et eller flere konkrete værker, men i højere grad kombineret med kilder der fremstiller fx en (kultur-)historisk udvikling end vi ofte gør i musiktimerne normalt. Flere bøger … færre noder. I mediefagets er handler det om levende billeder i en kulturel, i en kommunikativ og i en æstetisk sammenhæng.

3 Case 1 – Skagens kunstnere i slutningen af 18-tallet
Havet er motiv for mange kunstnere i Skagen. Både som malerisk og stemningsfuld baggrund for kvinder, der går tur på stranden, børn der leger, samt som et sted, hvor mænd arbejder og sætter livet på spil.  Har havet en særlig betydning for, at Skagen i slutningen af 18-tallet, skulle komme til at stå som som toneangivende lokation for tiden frem mod modernismen? Metoder i billedkunst: Visuel analyse af værker af f.eks. Michael Ancher og P.S.Krøyer Muligt andet fag dansk: Sproglig, stilistisk analyse af tekster (f.eks. Georg Brandes, Harald Bergstedt), som indrammer perioden.

4 Michael Ancher: Redningsbåden køres gennem klitterne, 1883

5 P.S.Krøyer: Sommeraften ved Skagen Strand, 1889

6 Case 2 – Flygtninge over havet
Hvilken indflydelse har journalistiske tekster, fotos, dokumentarfilm fiktionsfilm og evt. andre kunstneriske udtryk i forhold til meningsdannelsen i forbindelse med den store flygtningestrøm over Middelhavet? Metoder i billedkunst: Analyse af pressefotos og andre kunstneriske former med flygtninge og havet som. Metoder i mediefag: Analyse af dokumentarfilm eller fiktionsfilm. Genre, virkemidler o.m.a. Mulige andre fag: Dansk evt. med fokus på journalistiske tekster.

7 En livløs, treårig dreng på stranden ved Bodrum, 2015)

8 Sudarsan Pattnaik: SHAME SHAME SHAME, sandskulptur

9 Sergey Ronomarev: Bådflygtninge ankommer til den græske ø, Lesbos, 2015

10 Case 3 – Den lille havfrue
Hvad indeholder H.C. Andersens (1837) og Edvard Eriksens (1913) Den lille havfrue, siden hun både kan blive nationalsymbol, mål for morderisk aktivitet og ambassadør i Kina? Metoder i billedkunst: Visuel analyse af skulpturen, Den lille havfrue på Langelinje og evt. en sammenligning af det mandlige modstykke, Han, der er skabt af Elmgreen og Dragset i 2010 og er placeret i Helsingør. Mulige andre fag: Dansk med analyse af H.C. Andersen: Den lille havfrue,

11 Edward Eriksen: Den Lille Havfrue, 1913,
placeret ved Langelinje

12 Den lillehavfrue uden hoved, 1964

13 Bjørn Nørgaard: Den genmodificerede havfrue, 2006, placeret få hundrede meter fra sin originale søster.

14 Elmgreen og Dragset: Han, 2010, placeret på havnen i Helsingør

15 Eriksens skulptur på visit i Kina ved EXPO 2015

16 Case 4 – Ubåden en dåse under vandet
Det er ikke svært at forestille sig, at det må være forfærdeligt klaustrofobisk at opholde sig i en ubåd. De russiske u-både skulle ikke kunne synke. Men det var lige, hvad der skete for Kursk i august år 2000. Mediefag: Der er flere dokumentarer om emnet, men der er også en helt ny film, som er baseret på hændelserne i august Thomas Vinterberg er premiereaktuel med filmen, Kursk

17

18 Case 5 – Den smukke impressionistiske lyd
Den franske, impressionistiske komponist, Claude Debussy ( ) komponerede i 1905 det store symfoniske værk, La Mer(Havet). Værket spejler i sit musikalske materiale på mange måder den på samme tid iboende foranderlighed og lighed, der er i havet, og er et af Debussys absolut mest populære. Musik: almindelig musikanalyse men også i høj grad kombineret med kilder der fremstiller fx en (kultur-)historisk udvikling end vi ofte gør i musiktimerne normalt. Flere bøger … færre noder.

19 Katsushika Hukosai, Den store bølge, ca. 1831.
Billedet blev brugt til forsiden på klaverversionen af La Mer. 

20 Andre idéer: se evt. Sea in culture
Musik: Beach Boys (surfmusik), Sea shanties (irske sange/forhold), måske lidt søgt men alligevel – den rytmiske musik blev transporteret over havet til Amerika med slaverne; det blev til blues, jazz mm. Richard Wagner: The Flying Dutchman (opera), 1843, Edward Elgar: Sea Pictures, 1899, Vaughan Williams: A Sea Symphony, , Billedkunst: Krigskunst med søslag som malerisk motiv (eks. Slaget på Reden af C.A. Lorentzen, 1801) Seascapes: William Turner Hollandsk guldalder er præget af såkaldt marine art.

21 Mediefag: Fiktionsfilm og film der er baseret på havet: overvejende krigsfilm Lidt namedropping af film: Jaws, Life of Pi (me/en/ps), Pirates of the Carribian, Das Boot (me/hist/tysk), Jagten på Røde Oktober (me/sa/hi), K19 The Widowmaker (me/hi,fy,sa), Crimson Tide (hi/sa), The Raft (me/ps), Waterworld (me/naturgeo), The Giant Wave – The Perfect Storm (se lige klippet) Der er også dokumentarer om (båd)flygtninge, nyheder om samme osv. Måske også historisk perspektiv, fx. bådflygtninge fra Vietnam sammenlignet med flygtninge fra Syrien, Eritrea osv. i dag.


Download ppt "Havet som motiv i kunst, musik og mediefag"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google