Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Strategisk tilgang til udvælgelse af emner til konkurrenceudsættelse Rikke Thorlund Haahr Udbudsportalen, KL 1.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Strategisk tilgang til udvælgelse af emner til konkurrenceudsættelse Rikke Thorlund Haahr Udbudsportalen, KL 1."— Præsentationens transcript:

1 Strategisk tilgang til udvælgelse af emner til konkurrenceudsættelse Rikke Thorlund Haahr Udbudsportalen, KL 1

2 Forudsætning: Den strategiske forankring 2 Konkurrenceudsættelser bør være forankret på et strategisk grundlag, herunder: Hvad er formålet med brug af konkurrenceudsættelse? Hvornår anvender vi konkurrenceudsættelse? Hvad er målet/ målene for konkurrenceudsættelse Hvilke hensyn skal der tages i forbindelse med konkurrenceudsættelse Og den konkrete konkurrenceudsættelse skal ske med udgangspunkt i de strategiske valg Men hvordan udvælger man de konkrete emner til konkurrenceudsættelse??

3 Hvordan udvælger I områder til konkurrenceudsættelse?

4 Kriterier for udvælgelse 4 Egnet? Oplagt? Relevant? Kompleksitet Effektiviserings- potentiale Volumen

5 5 IKU og kontoplanen skaber overblik Hovedkonto 5 er svær at komme udenom…. IKU i dag HKO 0HKO 2HKO 3HKO 4HKO 5HKO 6Total Tæller3.276.506,006.032.125,008.331.522,001.138.331,0032.897.165,007.781.812,0059.457.461,00 Nævner8.467.865,0011.580.872,0033.798.404,007.072.683,00130.650.403,0034.109.662,00225.679.889,00 38,69%52,09%24,65%16,09%25,18%22,81%26,35%

6 6 IKU og kontoplanen skaber overblik OpgaveområdeHøjeste IKU Gennemsnitligt IKU Kommunes IKU By-udvikling, bolig og miljøforanstaltninger (HKO 0) 71 pct. (Hedensted*) 37,5 pct. 26,3 pct. Transport og infrastruktur (HKO 2)81 pct. (Randers)54,2 pct.44,4 pct. Undervisning og kultur (HKO 3)43 pct. (Langeland**)24,4 pct.34,2 pct. Sundhedsområdet (HKO 4)36 pct. (Gribskov)15,9 pct.14,5 pct. Sociale opgaver og beskæftigelse (HKO 5)50 pct. (Gribskov)24,3 pct.19,4 pct. Fællesudgifter og administration (HKO 6)36 pct. (Ballerup)23,0 pct.22,7 pct. Samlet49,7 pct. (vægtet)26,0 pct.23,8 pct. Tilsvarende overblik kan skabes for den enkelte hovedkonto (særligt konto 5).

7 7 Analysen IKU og kontoplan – hvor er potentialet ? Hvad er allerede konkurrenceudsat i kommunen? Bruttoliste Konkrete initiativer, politikker mv? Reduceret bruttoliste Indledende beskrivelser: Andres erfaringer, snitflader, volumen og organisering Evt. enhedsomkostninger og benchmark Indledende beskrivelser: Andres erfaringer, snitflader, volumen og organisering Evt. enhedsomkostninger og benchmark Anbefalinger

8 Kommentarer og spørgsmål?

9 Opstilling af bruttoliste, eller 1-2 indledende beskrivelser 9 Et godt tilbud


Download ppt "Strategisk tilgang til udvælgelse af emner til konkurrenceudsættelse Rikke Thorlund Haahr Udbudsportalen, KL 1."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google