Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

The Danish Insurance Academy

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "The Danish Insurance Academy"— Præsentationens transcript:

1 The Danish Insurance Academy
Digital learning

2 Agenda Why digital learning? Suitable for what use? Beware of ...
What have we done in Denmark so far?

3 Why digital learning? Expectations from the students
Why digital learning? Expectations from the students Learning at the right time on the right place Geography Cost efficient Relevant for the students Same information given to many at the same time

4 Suitable for what use? Knowledge communication Preparation
Clear communication of information Fast test and results Dialogue with multiple students Dialogue no matter time or place

5 Beware of... It is not a quick fix Same process as class room learning
Learning objectives Activities Learning over time How is learning ensured? (Change of behaviour) Dialogue is still a prerequisite for learning Be careful it does not become a crutch or the means become a priority

6 Learning tools - support learning method
Learning tools - support learning method Cases Preparation Video E-learning Compendiums Feedback E-books Virtual meetings Teamwork Tests Facilitation Vores læringsværktøjer understøtter vores læringsmetode. Cases: Problemorienteret undervisning, der tager udgangspunkt i eksempler fra den hverdag, deltagerne kender. Ved at løse opgaver med konkrete cases, der ligner hverdagen, bliver ny viden sat i spil inden for en relevant og aktuel ramme. VÆRDI: Skaber relevante og genkendelige situationer. Relevans er helt afgørende for motivationen til at ændre adfærd og til at se sammenhængen med virksomhedens mål for undervisningen. Video: Video indgår som formidlingsmedie i undervisning og e-læring, fx cases og ekspert-interviews. Bruges også som relationsskabende medie mellem underviser og deltager, fx velkomstvideo og tilbagemeldingsvideo. VÆRDI: Den personlige relation til underviser/facilitator er en vigtig faktor for at skabe motivation i hele læringsperioden. På den måde kan underviser/facilitator løbende rammesætte og give feedback på en vedkommende, relevant og personlig måde. Det skaber resultater og styring af adfærdsændringen. E-læring: Undervisningsforløb, som deltageren gennemfører på egen hånd og uden feedback fra andre deltagere og undervisere. E-læringen gennemføres via egen pc/devise, evt. på FOAKs Learning Management System (LMS). E-læring har den særlige egenskab, at informationsforløbet er meget klart defineret og struktureret og skarpt styret. VÆRDI: Det betyder, at virksomheden kan sikre, at medarbejderen har været igennem og forstået en bestemt information. De involverede kan desuden have gavn af, at e-læring er uafhængig af tid og sted, og dermed giver stor fleksibilitet. Feedback: Undervejs i et læringsforløb er der hele tiden fokus på feedback til deltageren, både fra øvrige deltagere og undervisere. Det er gennem feedback, at deltagerne kan få øje på nye løsningsmuligheder og bedre udnytte deres udviklingspotentiale. VÆRDI: Gennem feedback kan både medarbejderen og underviser sikre sig, at læringsprocessen er på rette spor. Samtidig virker det motiverende på deltageren, at der vises konstruktiv interesse for den adfærdsændring han/hun er i gang med. Det giver sikkerhed for, at virksomheden får den ønskede effekt i form af en adfærdsændring. Teamsamarbejde: Vores uddannelser er baseret på teamsamarbejde ud fra grundtanken om, at læring sker gennem interaktion med andre, hvor man udveksler indsigter og udfordrer hinanden. VÆRDI: Dialogen i et team skaber ny viden til hele temaet og til den enkelte deltager, i højere grad end hvis udgangspunktet er den enkelte. Derudover sikrer teamsamarbejde en social forpligtigelse i teamet til, at teamet opnår fælles læringsmål. For virksomheden betyder det, at målene nås og de ønskede resultater viser sig i hverdagen. Facilitering: Underviseren har en vigtig rolle som facilitator, dvs. en person som motiverer, giver feedback og vejleder deltagerne og teamet igennem uddannelses/lærings-processen. Det kan fx ske i selve undervisningssituationen, på virtuelle møder og i tilbagemeldinger på opgaver. VÆRDI: Facilitator er en slags guide, der viser vejen, men det er den enkelte medarbejder, der skal gå ruten mod den ændrede adfærd. Det kan være en vanskelig vej, og derfor kan en guide være helt afgørende for, at medarbejderen kommer frem til rette destination. Med en facilitator, når medarbejderen det rette mål i en guidet proces. Det giver sikkerhed for virksomheden og tryghed for medarbejderen. Teamopgaver: Teamet løser opgaver sammen, som laves på tværs af teamet og på tværs af teamets faglige kompetencer. Underviseren giver feedback, der sikrer, at deltagerne går den rette vej i forhold til slutmålet med uddannelsen. VÆRDI: I et team kan der trækkes på flere forskellige kompetencer og forskellig opfattelse af ”verden”. Det giver nye indsigter samt en accept af, at der kan være mange veje til at nå målet, men også mulighed for at afprøve forskellige samarbejdsformer, som afspejler hverdagen. Træningsopgaver: En række individuelle opgaver som deltageren kan tage på selvvalgt tidspunkt under forløbet. Når opgaven afleveres, bliver der frigivet et sæt vejledende retningslinjer, så deltageren kan se, om han/hun er i mål med faget. VÆRDI: I visse læringssituationer er træning en måde at ændre adfærd på. Nogle adfærdsmønstre skal trænes igen og igen, særligt ved grundforståelser eller rutinepræget opgaveløsninger. Det giver virksomheden den værdi, at de kan opstille træningsforløb i trygge rammer for medarbejderen, som giver større sikkerhed og tryghed for medarbejderen i de nye opgaver/læringssituationer. Træningen giver tryghed hos både virksomheden og medarbejderen, samtidigt med at det tilfører fleksibilitet i læringsprocessen. Individuelle opgaver: Teamsamarbejde er en grundsten i vores måde at tænke læring på, men sideløbende har vi de individuelle opgaver. Det er her den enkelte deltager får mulighed for at samle sin viden fra teamsamarbejdet, fra jobbet og fra undervisningen. VÆRDI: Giver deltager og virksomhed sikkerhed for at den enkelte medarbejder er fortrolig med nye stof/nye metoder osv. LMS: Vores læringsplatform (LMS), der af mange kendes som Krydsfeltet, er den gennemgående platform i gennem alle vores uddannelser og aktiviteter. Det er her deltagerne bl.a. finder materiale og opgaver, kommunikerer med teamet og underviser samt får overblik over forløbet. VÆRDI: Læringsplatformen er her, hvor læringsprocessen defineres og de enkelte læringsværktøjer ”fysisk” placeres i en rækkefølge, som skaber en læringsproces med størst mulig værdi for både medarbejder og virksomheden. Det er her medarbejderen arbejder i den styrede læringsproces, og hvor underviser/facilitator har alle sine værktøjer ”fysisk”. Resultater samles op og der er løbende dialog mellem alle involverede. Vores system er ’state of the art’ og kan indeholde alle vores læringsværktøjer og bruges uafhængig tid og sted. Læringsplatformen sikrer, at virksomheden kan planlægge processen og følge den tæt for at opnå succes. Vores system giver den ønskede adfærdsændring i et blended learningforløb, som er velafprøvet, udviklet til branchen og som sikrer succes. ’Kundespil’/rollespil’: Situationer, hvor alle kompetencerne sættes i spil, og hvor virksomhedens værdier og politikker i forhold til kunden kan afprøves i realistiske situationer. Det giver et meget troværdigt billede af, hvor medarbejderen er i forhold til de ønskede kompetencer, både faglige og kommunikative/personlige. VÆRDI: Værdien for virksomheden er, at man kan komme meget tæt på dagligdags situationer og få et værdifuldt indblik i, hvordan medarbejderne møder kunderne. Og her kan der tages aktion på, hvilke kompetencer af både faglig og personlige art, som medarbejderen skal arbejde med i et fremadrettet perspektiv. Webinarer: Møder, undervisning og foredrag kan foregå virtuelt, så deltagere oplever større fleksibilitet i forhold til at skulle møde op på fx Forsikringsakademiet eller i virksomheden. Kræver en pc og netadgang. Webinarer indeholder muligheden for at være i kontakt med flere personer som ikke fysisk er sammen. VÆRDI: Webinarer kan betragtes som et informationsværktøj i den høj-effektive ende i forhold til direkte omkostninger. Dialogmuligheden er ikke på samme niveau, som når man er fysisk sammen, men er et godt alternativ og kan spare meget transport og anden spildtid. Webinarer kan indfri et ønske om envejsdialog og samtidigt understøtte en meget lav omkostning for virksomheden og dermed sikre, at ressourcerne i virksomheden bliver udnyttet mest effektivt. Test: Multiple choice-test, hvor deltageren skal vælge den/de rette svar og efterfølgende får en rapport over antal rigtige/forkerte. Deltageren får på den måde overblik over, om der er behov for at læse op på noget eller gennemføre flere træningsopgaver. VÆRDI: MC-test er en god måde at teste viden på, men har en begrænsning i forhold til de mere adfærdsprægende test. Men som del af en viden-test er metoden meget effektivt, fordi det kan ske uafhængig af, hvor medarbejderne befinder sig fysisk. Samtidig kræver det meget få ressourcer til opfølgning og rapportering. Virksomheden kan i stedet for bruge ressourcerne på selve opfølgningen af testen og indsatsen i forhold til den enkelte medarbejder. MC-test giver derfor mere fokus på resultatet og opfølgning, altså på de faktorer der er styrende for adfærdsændringer. Virksomheden bruger dermed sine ressourcer hensigtsmæssigt i forhold til medarbejderen. ’Afsluttende prøve-test’, hvor deltageren løser en individuel opgave, der i omfang og kompleksitet svarer til den afsluttende prøve. Deltageren får individuel tilbagemelding og karakter fra underviser, der viser, hvor deltageren ligger i forhold til slutmålet på uddannelsen. VÆRDI: Her kan mere komplekse situationer testes i kombination med hele kunderelationen. At kunden kan inddrages giver mere fokus på, hvor virksomheden henter sin værdi i værdikæden og får flyttet fokus fra viden til handling. Virtuelle møder: Møder, feedback, sparring, teamsamarbejde kan foregå på virtuelle møder, som giver deltagerne større fleksibilitet. Kræver en pc og netadgang. VÆRDI: Virtuelle giver en mere effektiv udnyttelse af ressourcerne i virksomheden. E-bøger: Traditionelle bøger bliver i stigende grad erstattet med e-bøger. Det letter tilgangen for deltagerne og sikrer nem opdatering af stoffet. VÆRDI: Værdien for virksomheden er at de nemt distribueres og sikre, at den tilstrækkelige viden altid er tilgængelig hos medarbejderen. Desuden er formatet tilgængelig på de platforme, medarbejderne arbejder på og har indbygget funktioner, bl.a. søgning, noter og opslag på en måde som det traditionelle bogformat ikke tilbyder. Kompendier: Sammen med e-bøger og de sidste traditionelle bøger har vi kompendier. Det er materiale, som vi udarbejder målrettet til den aktuelle uddannelse og dens deltagere. VÆRDI: Det er en meget effektiv måde at distribuere viden meget målrettet til de medarbejdere, der har brug for den. Den sikrer relevant viden målrettet den enkelte læringssituation og er derfor meget ressourceeffektiv. Forberedelse: Forberedelse sikrer, at deltagerne har ens udgangspunkt ved starten på en aktivitet eller et uddannelsesforløb. Deltagerne ’får begreber til at begribe med’, fx at den grundlæggende terminologi inden for et emne, som skal bruges i det videre forløb. Forberedelsen kan fx bestå af læsemateriale, e-læring og opgave. VÆRDI: Forberedelsen er med til at kvalificere den kostbar tid, hvor medarbejdere og underviser mødes. Det ens udgangspunkt forhindrer tidsspild - på dem som ikke er forberedt. Virksomheden opnår effektivitet samt sikkerhed for, at der kan arbejdes med fælles opgaver og problemstillinger, når der er undervisning med fysisk tilstedeværelse. Webinars Team assignments Customer role play exercises Training assignments Learning platform Individual problem solving

7 Level 3

8


Download ppt "The Danish Insurance Academy"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google