Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Danmarks nye valgsystem

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Danmarks nye valgsystem"— Præsentationens transcript:

1 Danmarks nye valgsystem
Danmark ligger sammen med Finland på en delt førsteplads i en international undersøgelse om valg og integritet. Det ønsker vi at blive ved med! Undersøgelsen er nærmere uddybet på slide 2 og tilhørende noter.

2 Stærk dansk tradition omkring valg og integritet
Valglove Valg- myndigheder Valg- procedurer Parti- og Kandidat- anmeldelse Resultater Baseret på evaluering af hele valgprocessen Vælger- registrering Stemme- optælling Afgrænsning af valgdistrikter Afstemnings processer Danmark ligger på en flot førsteplads i verden når vi taler om valg og integritet. Denne planche viser kun verdensplaceringen for landene i Nord- og Vesteuropa. Se den fulde rapport på Resultaterne er baseret på en uafhængig undersøgelse fra University of Sydney and Harvard University (Professor Pippa Norris), hvor man har spurgt valgeksperter over hele verden. Undersøgelsen opdateres løbende, og Danmark holder fast i sin førsteplads. Eksperterne vurderer økonomi og medier som de to svageste led i valgprocessen, mens valgprocedurer og stemmeoptælling er de elementer, der har mindst risiko for at bliver påvirket. Dette link viser hvilke parametre, der er mest udsatte: Danmarks førsteplads skyldes bl.a. vores lovgivning og vores demokratiske traditioner. Der er nogle helt grundlæggende ting indbygget i vores lovgivning eksempelvis stemmehemmelighed (modsat fx Sverige hvor man kan brevstemme uden stemmehemmelighed). Den nye valgløsning har noget at leve op til! Finansiering af valg- kampagner Mediernes rolle Kilde:

3 Stram lovgivning sætter rammerne Lov om kommunale- og regionale valg
Lov om valg til Folketinget Lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet Indenrigsministeriet har med afsæt i valglovene udarbejdet en meget detaljeret brugsvejledning til valg. Valgprocessen er således stramt reguleret ud fra følgende love: Lov om valg til Folketinget (folketingloven) + vejledning om afholdelse af folketingsvalg Lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet (Europa-Parlamentsvalgloven) + vejledning om afholdelse af Europa-Parlamentsvalg den 25. maj 2014 Lov om kommunale og regionale valg (den kommunale og regionale valglov) + vejledning om afholdelse af kommunale og regionale valg tirsdag den 19. november 2013 Folkeafstemninger er reguleret i folketingslovens kapitel 12, der særligt omhandler folkeafstemninger Nye digitale valgtiltag kræver lovændringer, og det tager tid – op til år. Derfor tager den nye valgløsning afsæt i den eksisterende lovgivning. På den baggrund har projekt valgt at arbejde med en basisfunktionalitet, der implementeres som del af den nye valgløsning. De steder hvor lovgivningen åbner op for det og hvor det giver mening at forbedre – der forbedrer vi. Vi inkluderer også optioner, der betyder, at vi kan tilføje forbedringer til løsningen hvis lovgivningen ændres. Vi er ambitiøse og lægger op til forbedringer i form af nye og bedre processer inden for de rammer, der er afsat – og med respekt for valgintegriteten.

4 It-understøttelse af valg i Danmark
KMD Valg Udskrivning KMD Valg Opgørelse med foreløbig optælling og resultat til medier og ministeriet 2004 – Digital Valgliste og Brevstemmeprotokol 2019 – Det nye valgsystem

5 Benyttes til fire valgarter og folkeafstemninger
Understøtte opgaver ved forberedelse, gennemførelse og opfølgning for: KV - Kommunalbestyrelsesvalg RV - Regionsrådsvalg FV - Folketingsvalg EV – Europaparlamentsvalg FA - Folkeafstemning Mht. fravalg henvise til planche 10.

6 Valgprocesser der skal it-understøttes

7 Hvilke myndigheder bruger valgsystemet?
Procesområde Kommunal-bestyrelsesvalg (KV) Regionsrådsvalg (RV) Folketingsvalg (FV) Europa-parlamentsvalg (EV) Folkeafstemning (FA) Anmeldelse af kandidater Kommuner Regioner Statsforvaltningen Bornholms Regionskommune mht. Bornholms Storkreds Økonomi- og Indenrigs-ministeriet Ikke relevant Der er ikke kandidater til folkeafstemninger Udformning af stemmesedler Kredskommuner Fremstilling af stemmesedler, opslag og plakater Produktion af valglister og valgkort Afgivning af brevstemmer Afgivning af stemmer på valgdagen Optælling af stemmer Fintælling af stemmer Opgørelse af valgresultatet Økonomi- og Indenrigs-ministeriet via Danmarks Statistik Formidling af valgresultatet ØIM/DST opgør resultater i eget system og bruger derfor kun snitflader på valgsystemet

8 Mål for projekt VALG Skaber konkurrence via udbud og genudbud
Lavere it-omkostninger Brugerne får nye muligheder Klar til valgafvikling i fuld skala ultimo 2019 Høj kvalitet af drift og support Høj it-sikkerhed Fremtidssikret it-arkitektur Fælles råderet over systemet Udbud 1 System + Udbud 2 Print + Udbud 3 Distribution

9 Brugere af valgsystemet får nye muligheder
Forbedringer Uddybning af forbedringer 1. Brugervenlighed Der bliver høje krav til systemets brugervenlighed, da det skal kunne bruges lejlighedsvis også af brugere, der ikke før har gennemført valg. Bl.a. stilles krav til, hvor hurtigt myndighederne skal kunne løse en række opgaver i systemet. 2. Digitale valglister Da indberetning til Danmarks statistik af, hvem der har afgivet deres stemme, fremover bliver obligatorisk, bliver der behov for digitale valglister. Listerne skaber samtidigt grundlag for yderligere digitalisering i fremtiden. 3. Standardskabeloner til opsætning af stemmesedler Der opstår i dag jævnligt fejl ved opsætning af stemmesedler. I det nye system inkluderes et sæt obligatoriske standardskabeloner hvortil kandidatlister eller kandidatfortegnelser ved FV automatisk tilføjes, når de er godkendt til stemmeseddelbrug. 4. Masseudskrivning af følgebreve til brevstemme i eget hjem Det nuværende system giver kun kommunerne mulighed for at udskrive følgebreve til brevstemmeafgivning i eget hjem for én vælger ad gangen. Fremover bliver det muligt at udskrive breve til flere personer - og i en ønsket rækkefølge - i én arbejdsgang. 5. Mulighed for udtræk af besøgsliste for brevstemme i eget hjem til brug for ruteplanlægning I forbindelse med brevstemmeafgivelse i eget hjem, bliver det muligt at eksportere adresselister til et ruteplanlægningssystem, så det bliver nemmere at producere en optimal besøgsplan. Det bliver ligeledes muligt at overføre den planlagte besøgsrækkefølge fra et ruteplanlægningssystem til valgsystemet, så man kan masseudskrive følgebreve i den rækkefølge, der svarer til ruten. 6. Gratis snitflade med resultater til fx medier og forskere Det bliver muligt for tredjeparter, fx medier og forskere, at koble sig op til systemet og hente valgresultater uden beregning. Ønskes support betales kun omkostningerne. OPTION: Selvbetjent kandidatanmeldelse For at være forberedt til en eventuel fremtidig lovændring der tillader selvbetjente kandidatanmeldelser, omfatter udbuddet en option. OPTION: Digitale valgkort For at være forberedt til en eventuel fremtidig lovændring, der tillader at valgkort kan sendes med digital post, er der i udbuddet tilføjet en option.

10 Fravalg Digital stemmeafgivelse Generelt er der ikke politisk opbakning til digital stemmeafgivelse, bl.a. på grund af usikkerhed omkring sikkerheden It-understøttelse af andre valgarter Menighedsrådsvalg, ældrerådsvalg, skolebestyrelser m.m. er ikke efterspurgt af alle kommuner og dækkes af markedet Prognoser Prognoser er ikke en myndighedsopgave og varetages derfor ikke af myndighedernes valgsystem Administrative opgaver ved valg Ressourcestyring m.v. er ikke efterspurgt af alle kommuner og dækkes af markedet (fx Valghalla-løsningen) De fem primære valgarter dækkes i dag af KMD valg (se planche 5). Menighedsrådsvalg er fravalgt, da det langt fra er alle kommuner, der afholder menighedsrådsvalg og de tillige dækkes af andre aktører på markedet. Dermed er de ikke er en del af KMD’s monopol. Ved ældrerådsvalg er processen ikke ensartet på tværs af kommunerne. I nogle kommuner gennemføres afstemningen ved brevvalg, i andre kommuner ved fremmødevalg og i endnu andre ved elektronisk afstemning. Skulle en ny valgløsning understøtte ældrerådsvalg, ville det være nødvendigt at udvikle moduler, der kan understøtte de forskelligartede behov. Det er endvidere vurderingen, at der allerede er flere leverandører, der udbyder IT-løsninger til understøttelsen af Ældrerådsvalg, og at det er et begrænset antal kommuner, der benytter den nuværende KMD-løsning, hvorved der således heller ikke er tale om et monopol i forhold til løsningen for afholdelse af ældrerådsvalg.

11 1. Kvalitet Kvalitet afgørende 2. Økonomi 3. Tid
Projektets prioritering indenfor projekttrekanten: 1. Kvalitet 2. Økonomi 3. Tid

12 Myndighedernes opgaver i projektet - myndighederne har ansvaret for hver deres del af valgsystemet
Afdækning af behov til valgsystemet Høring og kvalitetssikring af relevant kravmateriale Kvalitetssikring af designforslag Deltagelse i test Deltagelse i udrulning, hvor systemet sættes op Prøvevalg for alle relevante valgarter Skyggevalg til Europaparlamentsvalg (kommuner, Økonomi- og Indenrigsministeriet og Danmarks Statistik) Betaling for systemet (kommuner og regioner)

13 Projekt VALG – overordnet tidsplan
Analyse- og planfase Kommunal tilslutning Prækvalifikation og tilbud Kravsspecifikation Prækvalifikation og tilbud Krav- og kontraktfase Afklaring Udvikling og test Skyggevalg Opstart April 2016 Live ultimo 2019 2017 2018 2019

14 Tidsplan for udbudsprocessen

15 Projekt VALG – detaljeret tidsplan
29. januar marts oktober dec maj sep. 15.nov. 2018 2019 8 uger uger uger 23 uger uger Etape nr: navn: Etape 1 Etape 2 FERIE Etape 3 Etape 4 FERIE Forvaltning Afklaring Analyse, design, udvikling og test Afprøvning og godkendelse Udrulning og EV19 Driftsprøve/Skyggevalg Gældende Version Pilotudrulning (fem kommuner, en region og tre statslige myndigheder) Ordinær udrulning (93 kommuner) Leve- rancer POC Delleverance 1 Pilot udrulning / Pilot-udrulningsprøve Rul 1: Hovedstaden Rul 3: Midt/Nord Driftsprøve/Skyggevalg (efter Europa-Parlamentsvalg 2019) Etapeafslutnings- rapport Delleverance 2 Intern test Etape- afslutnings- rapport Delleverance 3 Leveranceprøve Pilot-Prøvevalg / Overtagelsesprøve Rul 2: Sjælland/Syd Rul 4: Opsamling PoC Delleve- rance 1 Delleve- rance 2 Delleve- rance 3 Leverance- prøve Overtagelses- prøve Udrulnings- rapport Drifts- prøve 1 2 3 4 5 Drift Forklaringsnøgle: Måleperiode 1 = M1 : Måleperiode 2 = M2 : Måleperiode 3 = M3 Drift M3 M2 M1 Projekt- beta- ling Betaling 1: 10% Betaling 2: 15% Betaling 3: 15% Betaling 4: 20% Betaling 5: 40% Bod 1: Maks 6% Bod 2: Maks 6% Bod 3: Maks 6% Maks bod i projektet: 15% Bod 4: Maks 6% Bod 5: Maks 6% Bod ift. udskiftning: Projektleder og nøgleperson Bonus: Fastholdelse af medarb. 1 2 3 4 5 Drifts- beta- ling Engangs- vederlag Månedligt vederlag 2 Månedligt vederlag 2 Månedligt vederlag 1 Månedligt vederlag 1 …………………………………………………………….…. Månedligt vederlag 1 Tillægs- veder- lag Pr. valg Bod mht Drift samt Opgaver Ved valg

16 Projekt VALG – organisering

17 Test af den nye valgsystem

18 Ydelser og servicemål mht. drift
Måleperioder Måleperiode 1 (omkring valgdagen): Alle dage klokken til 24.00 100 % driftseffektivitet Servicedesk telefon, mail eller webformular 00-24 Måleperiode 2 (før valget): Alle dage klokken til 24.00 99,9 % driftseffektivitet Servicedesk telefon, mail eller webformular 8-24 Måleperiode 3 (istid): Arbejdsdage klokken til 16.00 75 % driftseffektivitet Servicedesk kun på mail eller webformular

19 Måleperioder KV/RV: FV: EV: AV:
8 uger 7 uger 6 uger… ….3 uger dage 0 dage +4 dage [Uger/dage] Tid før/efter valg Dagen efter valgudskrivning: ca. 20 dage..2 dage 0 dage +2 dage [Uger/dage] Tid før/efter valg 21 dage.. 2 dage 0 dage +2 dage [Uger/dage] Tid før/efter valg ´ 7 dage..2 dage 0 dage +1 dage [Uger/dage] Tid før/efter valg MP1: Måleperiode 1 MP2: Måleperiode 2 MP3: Måleperiode 3

20 Målarkitektur for det nye valgsystem

21 Gennemgang af arkitekturen for det nye valgsystem
Målarkitektur Gennemgang af målarkitektur Integrationsoverblik Afstemningsmiljø Krav til afstemningsmiljøet

22 DAR/ DAGI CPR 1 5 3 2 4 Digital post Web-Site 7 6 9 8 10 11 12 13 14
Adgangs-kontrol Context Handler Security tocken service NemLog-in Indenrigs-ministeriet via Danmarks statistik Kommuner Regioner DR/TV2/ Andre der er indgået aftale med Andre medier og interessenter Brev Stemmer hjemme Afstem-nings steder Valgtil-for-ordnede Digitale Valgbøger og Afstem-nings-bøger DAR/ DAGI CPR Valg-13 Valg-14 Valg-17 Valg-25 Valg-03 Valg-04 Valg-05 Valg-06 Valg-07 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 Valg-11 Valg-09 Valg-10 Valg-21 Valgart/Valgdato Afstemnings steder Valgforberedelse Valgopgørelse Valginformation Stemmeseddel regnskab Stemmeseddel regnskab Digital- post Valgkort Digital post Valg-19 Brev stemme protokol Valg geografi oversigt Stemme-seddel-regnskab Valg geografi oversigt Valg geografi oversigt Stemmeseddel regnskab Valg-01 Valggeografi Valgkort Vælger-register Valg geografi oversigt Valg resultat Web-Site Brevstemme registrering Fintælling (Mandat) Print Valglister (Centralt) Kandidat fortegnelse Kandidat fortegnelse Valg distrikt Digitale valg lister kandidat fortegnelse Kandidat for-tegnelse Optalte stemmer Mandat fordeling (KV/RV) Kandidater Kandidatlister Opstillingsform Valgresultat Valgresultat Kandidatadministration Partisekretær Kandidat fintælling Kandidat for-tegnelse Valg geografi oversigt Valg-08 Valg-styrer Print Afstem-nings-bøger Print Valg-bøger Stemme-sedler Opslag Optællings skemaer Opret vælger Valglistemodul (Afstemningsmiljø) Print valgkort Digital Valg liste (Subset) Brev stemme protokol (Subset) Print Valglister (lokalt) Data Informations- flow Grund- data- program Den nye valgløsning delområde Ramme- arkitektur Eksterne systemer Fysisk output Option Digitale Valg-bøger Digital output Regi- ster

23 Dato: Beskrivelse af de enkelte punkter i tegningen på målarkitekturbilledet 1/2 Der er adgangskontrol til de enkelte moduler og funktioner via Context Handler og Secure Tocken Service og NemLog-in Valgart og valgdato meldes ind i Valgforberedelse, dette starter hele valgprocessen i systemet Valgforberedelse skal opdateres med Opstillingskredse/valgkredse/storkredse i det omfang det er registreret i DAR/DAGI Diverse afstemningssteder skal opdateres, såfremt der er ændringer til eksempelvis adressen for afstemningsstedet. Dette skal være på plads inden der produceres valgkort, da afstemningsstedsadressen skal stå på valgkortet De valgberettede hentes fra CPR registeret (med en løbende opdatering af ændringer) Brevstemmer skal registreres i Valgforberedelse Kandidatadministration skal have mulighed for at bruge Valggeografi. Desuden skal valggeografien distribueres til Valginformation Kandidatlister kandidater opstillingsform listeforbund og valgforbund, meldes ind i Kandidatadministration Såfremt optionen, Selvbetjent kandidatanmeldelse, bliver udløst, vil der være mulighed for at kandidater eller andre kan melde de under punkt 8 elementer, ind online og derefter godkendes af kommunerne Valgkort skal sendes til print (dette sker via en printfil der sendes til relevant distributør) Såfremt optionen, Digitale valgkort, udløses, så skal valgkort sendes elektronisk via Digital Post Kandidatfortegnelsen skal distribueres til Valginformation Der skal produceres stemmesedler og opslag til de enkelte afstemningssteder. Dette er en kommunal opgave, og kommunen indgår aftale med bogtrykker eller lignende. Ud fra en printfil dannes det ønskede materiale Valglistemodulet skal have mulighed for at bruge subset af vælgerregister til dannelse af Valglister (Liste over vælgerne) og brevstemmeprotokol. Valglisterne skal printes til hvert afstemningssted. Dette kan enten ske fra centralt hold med distribution Eller lokalt ved de enkelte afstemningssteder Der skal være mulighed for at printe optællingsskemaer og andet hjælpemateriale Der skal være ”åbne” interfaces til eksterne administrationssystemer, så dobbelt indtastning af data i diverse kommunale systemer undgås. (Eksempelvis Valghalla) Valggeografien distribueres til Valgopgørelse Kandidatlister distribueres til Valgopgørelse

24 Dato: Beskrivelse af de enkelte punkter i tegningen på målarkitekturbilledet 2/2 Når vælger afleverer sit valgkort skal han findes frem og afkrydses på valglisten. Fremfindingen kan foregå via scanner Såfremt en stemmeberettiget ikke er på valglisten, skal han efter verificering oprettes på valglisten Der skal være mulighed for at printe valgkort ude ved afstemningsstederne, såfremt en stemmeberettiget har glemt sit valgkort Der skal være en løbende rapportering fra Valglistemodulet til Valgopgørelse af antallet af vælgere ved de enkelte afstemningssteder, for at følge udviklingen ved valget. Desuden skal nypåførte vælgere på valglisten rapporteres tilbage til vælgerregistret Stemmeseddelregnskabet sendes løbende til valginformation Valgstyrer eller lignende melder de optalte stemmer ind i Valgopgørelse, når afstemningsstedet er lukket Valgresultatet (Stemmetallene) sendes løbende til valginformation Danmarks statistik, Indenrigsministeriet, statsforvaltningen, kommunerne og regionerne skal løbende have diverse informationer fra valget. Dels som pull informationer når de er klar og på valgdagen som push informationer så snart der er resultater klar. Medier og andre der er indgået aftale med, skal løbende have diverse informationer fra valget. Dels som pull informationer når de er klar og på valgdagen som push informationer så snart der er resultater klar og må offentliggøres. Andre medier og interessenter, skal have mulighed for at få informationerne. Denne del skal skilles fra den anden kommunikation, for at reducere sårbarheden Der foretages fintælling , hvor der tælles op pr kandidat. Dette meldes ind i Valgopgørelse Ved kommunalvalg og regionsvalg, foretages der udregnes hvilke mandater der skal være i de enkelte kommunalbestyrelse og regionsråd Fintælling og eventuel mandatfordeling distribueres til valginformation Alle data stilles løbende til rådighed via site på internettet Der dannes digitale afstemningsbøger og valgbøger der sendes til indenrigsministeriet og statens arkiver Der printes afstemningsbøger og valgbøger

25 Integrationstegning

26 Afstemningsmiljø

27 Krav til afstemningsmiljø
Nemt at betjene Nemt at etablere Sikkert Må ikke være omkostningstungt Enheder skal kunne genbruges i den daglige drift efter valget Enheder skal kunne indkøbes på markedsvilkår


Download ppt "Danmarks nye valgsystem"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google