Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Friluftsinstitutionen Fuglevængets

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Friluftsinstitutionen Fuglevængets"— Præsentationens transcript:

1 Friluftsinstitutionen Fuglevængets
Informationsfolder Friluftsinstitutionen Fuglevængets En selvejende institution Et børnehus hvor læring og udvikling går hånd i hånd med børnenes trivsel. Et hus hvor naturen er en fast del af praksis og hvor fagligheden understøtter og sikre, at børnene klædes på til fremtidens udfordringer. Fuglesangsstien 12, 4600 Køge Tlf. kontor: Institutionsleder Rikke Meilbøg Souschef Bettina Elsby

2 Indholdsfortegnelse:
Kære forældre s. 3 At være forældre i Fuglevængets børnehus s. 4 Velkommen til Fuglevængets børnehus s. 6 Telefon numre og hjemmeside s. 7 Morgenmad og kostpolitikker s. 8 Indkøring i vuggestuen s. 9 Den første tid i vuggestuen s. 10 Dagligdagen i vuggestuen s. 11 Indkøring i børnehaven s. 14 Dagligdagen i børnehaven s. 15 Daglige vigtige informationer i børnehaven s. 16 Projekter s. 18 Uddannelsesdage for medarbejderne (lukket 2 fredage) s. 18 Et barn er syg og skal blive hjemme når s. 19 Tøj og legetøj s. 20 Fødselsdage s. 21 Medlemmer i bestyrelsen - findes under bestyrelsen på hjemmesiden Personalet - hvem og hvor (billeder) kan ses ved hoveddøren

3 Kære forældre, Personalet og jeg har udarbejdet en informationsfolder, hvor de fleste informationer om Fuglevænget kan findes. Folderen er udarbejdet ud fra faglig erfaring og de tilbagemeldinger forældre løbende har givet os gennem tiden, men det er muligt, at du/I oplever, at der mangler oplysninger – er dette tilfældet så sig endelig til. I er meget forskellige som forældre, og hvad er vigtigt for dig/jer, er måske ikke så relevant for en anden forældre. Det er derfor utrolig vigtigt, at den daglige kommunikation fungerer, og at du/I kommer, når der er noget i undrer jer over, finder betænkeligt eller ikke forstår. Vi vil rigtig gerne lytte og måske skal noget ændres. Det er dog ikke sikkert, at det kan ændres , da der er en normering, en børne- og unge politik fra Køge Kommune og værdier og principper i Fuglevænget, som sætter rammerne for vores daglige arbejd. At en institution fungerer godt med læring, udvikling og et godt børne- og arbejdsmiljø kræver et velfungerende samarbejde mellem dig/jer og os. Det er vigtigt, at du/I kommer med ris, men det er også vigtigt, at du/I kommer med rosen. Vi er ofte tilbøjelige til kun at henvende os, når vi er utilfredse eller undrer os. Det er selvfølgelig vigtigt at få denne viden, men det er også vigtigt at få henvendelser på det, som er godt. Ligesom børn udvikler sig gennem ros, så gør personalet/Fuglevænget det også. Rosen er med til at sikre, at det, som fungere godt, forbliver en del af praksis og måske skal det ligefrem have mere plads i dagligdagen/aktiviteterne. Fuglevængets børnehus er en stor institution med over 90 børn. Vi bestræber os på at have en daglig dialog med så mange forældre som muligt, men føler du/I jer ikke mødt eller overset, så kom til os. Vi forventer, at vores forældre er opsøgende i forhold til kommunikationen omkring deres børn, så I får den mængde viden, som er vigtigt for dig/jer . Vi glæder os til at du/I bliver en del af Fuglevængets børnehus . Venligst Institutionsleder Rikke Meilbøg

4 At være forældre i Fuglevænget
Når I indskriver jeres barn i friluftsinstitutionen Fuglevænget, så har I nogle forventninger til os. Det er vigtigt, at I siger disse forventninger højt. Vi vil nemlig rigtig gerne indfri disse forventninger, indenfor de muligheder vi har og ud fra vores pædagogik og praksis. Hvis I har forventninger, der ikke kan indfries, så er det vigtigt, at vi hurtigt får en dialog omkring dem, så du/I kan tage stilling til, om Fuglevænget stadig er den rigtige institution for dig/jer. Det er vigtigt, at du/I har læst, hvad det er for en institution du/I har valgt til dit/jeres barn. Vi er en friluftsinstitution og er derfor meget ude året rundt. Det kræver en del forskellig tøj og sko og da børn ikke sidder stille, er der også chance for at de bliver våde. Vi tager dem selvfølgelig ind og skifter deres tøj – hvis de har ekstra med. Vi har vores værdigrundlag, principper og dette er rammen for dit/jeres barns dagligdag i Fuglevænget. I Fuglevænget har vi følgende forventninger til vores forældre: At du/I har sat jer ind i, hvilken institution du/I har valgt (friluftsinstitution) Samarbejder omkring barnet og at I forholder jer til, at der er over 90 andre børn i Fuglevænget, der også skal mødes inkluderende og ud fra deres læringszone. Vi har derfor nogle gange forskellige perspektiver på en udfordring – f.eks. I fokusere på jeres barn og vi fokusere på fællesskabet. Vi vil rigtig gerne i dialog omkring dette. Har en anerkendende kommunikation til/med personalet , de øvrige børn og forældre (møder andre som man selv vil mødes) Læser de informationer som sættes på Famly, hjemmesiden, på dørene, på gulvet, på stuernes tavler mm. og spøger ind hvis der er tvivl Sørger for der altid er det rigtige overtøj og sko til jeres barn til årstiden , samt skiftetøj, så barnet ikke bliver syg, kold eller våd Kommer med jeres ris og ros, undring og kommentar. Vi ønsker et tæt samarbejde med dig/jer og feedback er meget vigtig i forhold til at skabe og sikre en god dagligdag for jeres børn. Holder omkring 5 ugers ferie med dit/jeres barn.

5 Møder/samtaler efter indkøring eller hvert år
Barnet har en lang arbejdsdag med indtryk og mange personer at forholde sig til. Vi har derfor en forventning om afholdelse af ferie ud fra barnets behov. Oplever vi, at I ikke holder omkring 5 ugers ferie med jeres barn, vil vi tage en snak med jer og her tydeliggøre vigtigheden af, at barnet har brug for at koble af - der kan selvfølgelig være flere grunde til manglende afholdelse af ferie og det lytter vi selvfølgelig til. Her kan du læse lidt om barnets behov for ferie Møder/samtaler efter indkøring eller hvert år Vi har valgt ikke at holde faste samtaler med jer forældre og jeres børn hvert år eller efter 3-4 måneders hos os. Denne beslutning er taget ud fra det behov vi ser og hvor mange ressourcer vi brugte på møderne. Forberedelser og afholdelse af møderne kostede en fuldtidsstilling i en måned og disse timer vil vi hellere bruge på aktiviteter med børnene eller på de møder der er behov for - så der er ekstra god tid til dem. Hvis I forældre har behov for et møde omkring jeres barn og deres dag hos os, vil vi rigtig gerne tage en snak med jer og evt. holde et møde. I skal bare henvende jer på stuen.

6 Vi åbner kl. 6.05 og lukker kl. 17.00 man - torsdag
Velkommen til Fuglevængets børnehus Vi er et stort børnehus med 4 vuggestuegrupper med ca. 50 børn og 2 børnehavegrupper med ca. 45 børn. Fuglevængets børnehus er en selvejende institution tilknyttet LDD landsorganisationen danske daginstitutioner Fuglevænget består fysisk af 2 afdelinger. En vuggestue afdeling med 4 stuer og en børnehaveafdeling med 4 større læringsrum . Afdelingerne er fysisk bygget sammen af en fælles garderobe. Vi åbner altid i børnehaveafdelingen og lukker ofte kun i den ene afdeling og det er lidt forskelligt hvor vi befinder os. Dvs. at henter man efter kl vil vi ofte befinde os i den ene afdeling . Det er meget vigtigt, at der siges farvel til en ansat, så vi hele tiden ved hvem der er tilbage. Man skal også logge sit barn ud på Famly i garderoben. Vi åbner kl og lukker kl man - torsdag Fredag kl

7 Hovednummer 56676350 (her kan du blive stillet om til stuerne)
Alle stuerne i Fuglevænget har hver deres mobil telefon. Det er derfor vigtigt, at I som forældre ringer direkte til stuen eller kontoret, så vi ikke skal forlade børnene så meget grundet telefonen. Det er muligt at sende sms – vi tjekker mobilerne i løbet af dagen. Telefon numre Hovednummer (her kan du blive stillet om til stuerne) Grønspætterne Påfuglene Nattergale Uglerne Køkken/spætterne Lærkerne Bogfinker Kontor/Kragerne Hjemmeside – 7

8 Der er mulighed for morgenmad til kl. 7.20
Dit barn må meget gerne spise morgenmad hos os, men husk at maden bliver fjernet kl. 7.20, så hvis dit barn skal have morgenmad så kom lidt før 7.20. Morgenmaden består af forskellig slags grød og mælk eller vand. Ifølge vores kostpolitik ,der findes på denne hjemmeside, serverer vi ikke sukker på morgenmaden, men derimod kokos, æble eller andet. Madordning i Fuglevænget Det er forældrevalgt, at Fuglevænget har en madordning. Vi har ansat Katy, der sikrer at børnene får den næring, som de har brug for i løbet af dagen, for at udvikle sig og kunne modtage læring. Vores madordning består af min. 60 % økologi. Vuggestuebørn tilbydes formiddagsfrugt/brød, frokost og eftermiddagsfrugt og brød. Børnehavebørnene tilbydes formiddagsfrugt, med brød, frokost og ftermiddagsfrugt igen med brød. I børnehaven medbringer barnet et stykke frugt hver dag til en fælles skål og vi står for hjemmebagt brød til.

9 Indkøring af børn i vuggestuen afdelingen
Når man har fået en plads i Fuglevængets vuggestue og skal til at planlægge en kommende indkøring, er det vigtig at man som forældre gør sig nogle overvejelser omkring det at køre et barn ind i en institution: Hvordan er ens barn og er det blevet passet før? Hvor mange dage har man afsat til indkøringen og passer det til ens barn? Hvis barnet har brug for flere dage end man har sat af, hvad gør man så – bedsteforældre/ferie ? Hvor mange timer skal mit barn være i disse helt nye omgivelser den første tid ? Husk at børn faktisk ikke er så forskellige fra jer selv, når I starter nyt arbejde, (man er meget træt den første tid). Børn, der starter i en institution, har det på samme måde, og den nye verden de møder er meget stor. Her er mange nye indtryk. Det vil derfor være godt for barnet, hvis den første tid i Fuglevænget ikke indeholder for lange dage. Har man fået plads i vuggestuen er man garanteret plads i børnehaven! Hvor lang er lang tid? Ud fra vores erfaring er det forskelligt fra barn til barn, så her er det vigtigt med en god dialog med personalet på stuen, så dit barn får den bedste start hos os. Et lille barn har ikke behov for at prøve at være i vuggestue i 8-9 timer, før det er alvor – barnet er for lille til at forstå og forholde sig til dette, så nyd muligheden for korte dage med dit barn helt til det sidste.

10 Første dag dit/jeres barn er hos os, er du/I være sammen med barnet hele tiden. I
kommer ca. kl og bliver en times tid. Husk, at dit barn ikke kender os og erfaringsmæssigt vil barnet helst være hos dig/jer hele tiden. Den første dag bruges på at informere os omkring dit barn og informere jer om Fuglevænget, stuens dagligdag og pædagogik. De næste dage er du/I stadig sammen med jeres barn. Hvis vi vurderer, at dit/jeres barn er klar til, at I forlader os i en kort stund, så gør I det, ellers bruges disse dage til at vende barnet til de nye omgivelser. Barnet kan ofte kun overskue nogle timer og skal derefter hjem igen. Børn er meget forskellige, og derfor vil vi i samarbejde med jer planlægge indkøringen. Nogle forældre er sammen med barnet i flere dage, mens andre kan gå nogle timer hurtigt i indkøringen. Forældre skal ikke være i institutionen længere end nødvendigt. Så er jeres barn hurtig til at vende sig til de nye omgivelser, så ”smider” vi jer ud –vi skal nok gøre det blidt. Det kan være svært at blive afleveret eller at aflevere. Du/I er altid meget velkommen til at ringe eller sende en sms, hvis afleveringen har været svær eller hvis du/I bare har brug for at høre, hvordan det går. Den første tid i vuggestuen Et barn er ikke kørt ind før det er trygt og dette kan ikke gøres på en time - det tager ofte 1 til 2 uger. Så inden jeres barn starter hos os, så prøv at skaffe tid til en god indkøring. En god indkøring =et trygt barn i trivsel. Vi modtager børn fra ½ år til næsten 2,5 år i vores vuggestue afdeling. Det er meget forskelligt, hvornår de sover, og hvad de spiser. Vi går ud fra barnets behov, og ikke hvad der er nemmest for os eller jer. Så har dit barn behov for at sove både formiddag og eftermiddag, så sørger vi for det. For at gøre dette så optimalt som muligt er det vigtigt, at vi får alle relevante informationer omkring jeres barns soverytmer og madvaner og hvornår du/I henter igen.

11 Daglig dag i vuggestuen. HUSK DET RIGTIGE OVERTØJ OG SKO TIL BARNET
Vi ønsker, at alle får en dejlig rolig start på dagen, og at børnene føler, at nu skal de hen og lege i deres vuggestue. Dette kan bl.a. gøres ved, at de børn som kan gå, selv går ind i vuggestuen på deres små ben – vi ved godt, at dette tager tid og at der nok ikke er tid hver morgen, men prøv at tage jer tid til dette en gang imellem. Barnets selvværd styrkes her og barnet føler værdi når man selv. Kl : Vi er vi på stuerne og sætter små aktiviteter i gang. Vi tager stadig imod mange børn, og vi vinker og sørger for, at dagen starter godt og trygt for både barn og forældre. Hvis et barn gerne vil afleveres på en anden stue end ens egen er det helt ok. Det vigtigste for os er en god aflevering. Kl Der er aktiviteter /projekter på tværs af stuerne både inde og ude. Børnene er inddelt i forskellige grupper og aktiviteterne er musik, læse leg, motorik, udeværksted, bål og kreativudfoldelse og selvfølgelig med et naturperspektiv på det hele. Kl spiser vi Kl putter vi børn og samler dem, som ikke skal sove på en stue hvor vi laver aktiviteter med dem. HUSK DET RIGTIGE OVERTØJ OG SKO TIL BARNET VI ER OFTE UDE. Mange børn bliver afleveret med sut i munden, også selvom de ikke er kede af det. Det gøres af kærlighed og vane. Når børnene bliver hentet, så kommer sutten flyvende ned i deres mund igen, ofte mens de bliver spurgt, om de har haft en god dag, og hvad har du lavet i dag :o)) det er svært at snakke med sut i munden og børnene lærer, at når mor og far er der, så skal der være sut i munden – det er en dårlig vane og gør det kun sværere at tage sutten fra dem senere. Det støtter dem heller ikke i den sproglige udvikling. Den sproglige udvikling er en af vores særlige indsatsområder. Vi har derfor valgt, at børn i Fuglevænget kun har sut, når de er kede af det eller skal sove.

12 Husk at tjek dit barns overtøj og sko.
Kl tager vi børn op og putter de helt små igen. Der er også en del små børn, som skal have mad i dette tidsrum. Vi er ofte på en stue. Kl spiser vi frugt på stuerne og bagefter går vi ofte går vi på legepladsen med en del børn. De børn der er inde har forskellige muligheder for aktiviteter. Det kan være billedlotteri, musik og rytmik, motorikbane mm. Disse aktiviteter kan også være udenfor. I de kolde perioder har vi en inde gruppe for de børn som ikke kan gå. De børn kommer ikke ud og sidder på den kolde jord, men bliver indenfor i varmen. Der kan være dage, hvor de kommer ud og sidder i en barnevogn i kort tid. Resten af børnene er ude, men det er forskelligt hvor længe, da de ikke skal blive kolde og der er forskel på at være 1 og 2½ år og hvordan man bevæger sig i en flyverdragt. Kl Den sidste time i vuggestuen er alle stuer ikke åbne. Vi samler ressourcerne og børnene. Husk at sige farvel til en medarbejder også selvom du har tjekket barnet ud på Famly. Når der er børn der er hentet uden at sige farvel, bruges der mange ressourcer på at finde dette barn. Institutionen er stor og vi lægger vægt på, at børnene kan bruge hele institutionen/afdelingen/legepladsen og alle børn er derfor ikke under konstant fysisk opsyn. Børnene søger steder hvor de kan være lidt væk. Dette styrker og skaber modige børn så man må gerne gemme sig. Husk at tjek dit barns overtøj og sko. Det er vigtigt, at I forældre sørger for, at det er det rigtige tøj, i forhold til årstiden, som hænger i barnets garderobe, det er nemlig det tøj barnet får på ud. Hvis sko og overtøj er vådt skal I tage det med hjem og tørre det – vi har ikke de store tørre muligheder, trods varme i gulvet og tørreskab (vi har 90 børn) og barnet skal bruge det igen dagen efter.

13 Vuggestuebørn tager ofte deres hjemmesko af de skøreste steder og det er ofte meget svært at finde dem igen og at finde begge 2 er som at vinde i lotto :o)) Vi har derfor valgt ikke at bruge tid på at lede efter hjemmesko . Vi har derimod valgt at bruge vores ressourcer på leg, læring, tryghed og sjov. Når hjemmesko pludselig dukker op igen, så skal vi nok, hvis der er navn i, finde ejermanden. Det samme gælder sutter. Det er en god ide at have flere sutsko og gerne samme slags, så er der gode muligheder for at der er en højre- og en venstre sko hver dag :o)) Ekstra overtøj er også en god ide at have. Vi har meget lidt ekstra tøj og måske ikke i den størrelse som dit barn bruger og alle børn kommer ud og lege i det tøj som er til rådighed i garderoben. Det er vigtigt at du/I skriver navn i barnets tøj og sko - både hverdags tøjet, overtøjet og alle sko. Der er over 50 børn i vuggestuen og vi kan ikke huske hvilken bluse, jakke eller sko hvert barn ejer – desværre. Flere børn har fået de samme sko eller bukser og uden navn i, så kan der nemt blive byttet :o)) ja Køgeforældre handler ofte samme steder. Stuerne bruger drikkedunke til formiddags- og eftermiddagsmåltidet, så husk at medbringe en drikkedunk med navn på og husk at tage den med hjem igen, så den kan blive vasket.

14 Indkøring af børn i børnehaven
En god indkøring betyder en god og tryg start for barnet og jer forældre. Hvis barnet allerede går i vores vuggestue og ikke kræver en speciel indkøring, så er erfaringen at barnet er kørt ind gennem tiden som trækfugl Er barnet ikke fra vores vuggestue, så står I forældre selv for indkøringen, og det er vigtigt, at I sætter nogle dage/en uge af til dette. Få en god dialog med personalet, hvor du/I giver jeres viden omkring jeres barn, og vi fortæller om vores hverdag her i Fuglevænget. Gennem dialog og samarbejde sikrer vi en god indkøring. Der er meget forskel på at være i vuggestue/dagpleje og i børnehave. I vores børnehave er der ca. 45 børn og ca. 7 voksne at forholde sig til, for ikke at tale om aktiviteterne og selve dagligdagen, som selvfølgelig er noget anderledes. Der er mange nye indtryk som skal bearbejdes. At starte i en børnehave er meget forskellig fra en vuggestue/dagpleje og det ville derfor være godt for jeres barn, at den første uge bliver med korte dage. Nogen børn har, trods kendskab til personalet og de andre børn, brug for en indkøring af jer forældre. Hvis dette er tilfældet vil vi i samarbejde med jer planlægge en indkøring, så jeres barn får en god start i børnehaven. Vi tager udgangspunkt i hvert enkelt barn, og derfor kan det godt være anderledes for jeres barn mht. indkøring. I kender barnet bedst og vi kender børnehaven, så sammen kan vi forme en god indkøring, som giver dit/jeres barn og dig/jer forældre en tryg og god start i vores børnehave. Det er derfor vigtigt ,at I taler med personalet fra den børnegruppe jeres barn skal på i inden starten, for at tale indkøring/opstart. Har dit barn været trækfugl er erfaringen at der ikke er behov for indkøring.

15 Daglig dagen i børnehaven Husk navn i alt tøj - også fodtøj!
Kl vi spiser morgenmad, tager imod børn og forældre. Det er vigtigt at barnet får en god og tryg start på dagen og derfor prøver vi skabe ro omkring morgenmaden og denne stund i alrummet. Vi åbner et enkelt rum til leg. Det skaber også tryghed hos jer forældre. Kl åbner vi alle rummene og enkelte aktiviteter sættes i gang Kl Bliver børnene tilbudt formiddagsfrugt og brød. Kl Begynder aktiviteterne. Børnene er delt i forskellige grupper og det er forskelligt hvilke aktiviteter/projekter der arbejdes med og hvor lang en periode de vare. Husk at vi er en friluftsinstitution og derfor ofte er ude. Kl Begynder vi at tænke på frokost, og børnene er ofte i deres grupper Kl skal de børn, som skal sove gøre sig klar til det. Resten af børnene går på legepladsen. Vi er ude hver dag og ofte til kl alt efter vind og vejr. Vi tager løbende børn op, som har sovet mellem kl Kl spiser vi frugt. Efter frugt står den på leg, spil, tegne eller andre mindre kreative aktiviteter. Hvis vejret tillader det er vi ofte ude igen. Børnene begynder at blive hentet. Kl /16.30 er vi ofte sammen med vuggestuen Det er vigtigt, at I forældre sørger for, at det rigtige tøj i forhold til årstiden, som hænger i barnets garderobe , det er nemlig det tøj barnet tager på ud. Husk navn i alt tøj - også fodtøj!

16 Husk ALTID at sige farvel til en medarbejder.
Daglige vigtige informationer i børnehaven Når du kommer om morgen, skal du huske at tjekke dit barn ind på Famly i garderoben. Frugten skal i skålene i køkkenet Drikkedunken i barnet børnegruppekasse. Drikkedunken skal indeholde vand og det er en god ide at putte en isklump i, så den holder sig kold. Vi fylder løbende vand i drikkedunkene i løbet af dagen. Når du henter skal du huske at tjekke dit barn ud igen på Famly Husk ALTID at sige farvel til en medarbejder. Når der er børn, som er hentet uden at der siges farvel, bruges der rigtig mange ressourcer på at finde dette barn. Der ledes og ringes hjem og denne tid tages fra de børn, som stadig er i institutionen. Det er heller ikke en rar følelse for de medarbejdere der ikke kan finde barnet og det er meget stressende. Så det er vigtigt, at dette bliver husket!! Institutionen er stor og vi lægger vægt på, at børnene kan bruge hele institutionen/afdelingen/legepladsen, og alle børn er derfor ikke under konstant fysisk opsyn. Børnene søger steder hvor de kan være lidt væk fra mange børn, larm og uden voksen opsyn. Vi bevæger os så rundt løbende i alle kroge – men det tager jo lidt tid at komme alle steder :o)

17 Mangler der skiftetøj – HUSK fyld op :o)
Det er en god ide at have flere sutsko og gerne samme slags, så er der gode muligheder for at der er en højre- og en venstre sko hver dag :o)) Ekstra overtøj er også en god ide at have. Vi har meget lidt ekstra tøj og måske ikke i den størrelse som dit barn bruger og alle børn kommer ud og lege i det tøj som er til rådighed i garderoben. Mangler der skiftetøj – HUSK fyld op :o) Tag drikkedunken med hjem, så den kan blive vasket Tjek barnets garderobe – skal noget af fodtøjet og overtøjet med hjem og tørre. Passer fodtøj og overtøj til årstiden og er barnet vokset ud af det – regnbukser der f.eks. er for korte får vandet til at løbe ned i støvlerne og for små sko kan slet ikke bruges til fødderne Sæt hjemmesko/sutsko klar i garderoben til næste dag Hvis de stadig findes :o)) Børn tager deres hjemmesko af de sjoveste steder og det tager ofte meget tid at finde dem igen – hvis det overhoved lykkes :o)) Vi har derfor besluttet at vi ikke bruger tid på at lede efter forsvundet hjemmesko. Vi har valgt at bruge vores ressourcer på leg, dialoger, konflikthjælp, læring, støtte, sjov , ballade & aktiviteter. Når hjemmesko dukker op igen, så finder vi gerne ejermanden, hvis der er navn i skoene, og holder en lille tale om vigtigheden af at beholde dem på fødderne!!

18 Projekter i Fuglevænget
I Fuglevænget har vi, ud fra et læringsprincip, valgt at arbejde med projekter, da vi har den faglige overbevisning, at børn lærer af gentagelser og længerevarende temaer. Vi har igennem året flere mindre projekter, der varer 2-3 uger og de foregår ofte på stuerne/i børnegrupperne alt efter læringsmålet. Derudover har vi altid 2 fælles store projekter for hele Fuglevænget i løbet af året. Et forår og et efterår. Disse projekter varer ofte 4-6 uger og slutter altid af med et forældrearrangement med fælles spisning, hygge og fremvisning af børnenes læring og produkter. Datoerne kommer altid ud i god tid, så I kan sætte kryds i kalenderen og dermed forhåbentlig kan deltage. Udannelsesdage for hele medarbejdergruppen. (Lukkedage) I Fuglevænget ser vi vigtigheden for fælles uddannelse for at sikre et fælles udgangspunkt og en fælles viden. Bestyrelsen har besluttet at lukke institutionen 2 fredage hvert år i stedet for, at alle medarbejdere bruger en lørdag/søndag og dermed skal afspadsere rigtig mange timer, hvor der er børn. Denne beslutning er taget ud fra børnenes trivsel, og vi håber på forståelse. Datoerne kommer ud senest 3 måneder før afholdelse og der stilles altid en pasningsmulighed til rådighed i en af de andre selvejende institutioner i Køge. Det er dog vigtigt at pointere, at der ikke følger velkendt personale med barnet denne dag og vi derfor opfodrer til, at du/I passer barnet selv eller finder andre pasningsmuligheder, der sikre barnet en god tryg dag. Der er ikke andre lukkedage i Fuglevænget hverken i sommerferien eller mellem jul og nytår. Hvis vi kan se, at der kommer meget få børn mellem jul og nytår kan vi vælge at holde åbne sammen med andre institutioner i området og måske i deres institution. Hvis dette er tilfældet er der altid medarbejdere med fra Fuglevænget. Valget er taget for at sikre, at ressourcerne bruges på bedste vis og hvor der flest børn. Det er også til børnenes bedste, at medarbejderne bruger deres ferie, hvor der er få børn :o)

19 Et barn er syg og skal være hjemme når:
Barnet har en feber på 38 eller derover. Ikke kan deltage i de daglige aktiviteter pga. gråd, hænger meget, ikke er sig selv . Har 2 gange dårlig mave. Øjenbetændelse som ikke er i behandling –behandling i 2 døgn. Opkast Skoldkopper - der skal være sår på alle knopper Lus – hvis man ikke er i behandling eller barnet er meget generet af det eller der er mange levende lus som smitter de andre børn og personale Overstående skal dog tages med et vist forbehold, idet alle børn reagerer forskelligt. Personalet vil derfor altid lave en individuel vurdering om jeres barn skønnes at have bedst af at komme hjem og blive nusset om. Denne vurdering tages bl.a. ud fra sundhedsstyrelsens cirkulære vedr. smitsomme sygdomme i skoler og Institutioner . I nogle tilfælde må vi henvise til at I forældre tager en ekstra dag hjemme for at stoppe sygdommen i institutionen. Kommer et barn for hurtigt tilbage kan det smitte de øvrige børn og personale. Vi ved, at det er svært at tage barnsyg og jeres arbejdspladser ikke er glade når det sker – netop derfor er det vigtigt at stoppe smitten hurtigt . Den ekstra dag kan betyde færre sygedage på sigt, både for jer og de andre forældre. Vi påtager os ikke, at give børnene medicin, undtagen ved kroniske sygdomme og i tilfælde af feberkramper. Medicinen skal i begge tilfælde være tydeligt mærket med lægens anvisninger og vi skal have et lægedokument (erklæring).

20 Hvis jeres barn er syg og derfor ikke kommer i Fuglevænget vil vi gerne have denne information inden kl. 9.00, så vi ikke står og venter på barnet, når vi skal i gang med en aktivitet/værksted eller på tur. Famly kan bruges til dette. Tøj. Vi har mange aktiviteter/værksteder, hvor barnet kan blive beskidt til trods for at de har forklæde på. Det ville derfor være rigtig godt, hvis jeres barn ikke har ”søndags” tøjet på, som skal bruges til mormors runde fødselsdag. Dagligdags tøj er det bedste. Børnene får mest ud af aktiviteten, hvis de ikke skal bruge deres kræfter på at passe på tøjet :o)

21 for at det bliver en dejlig mindeværdig dag for dit/jeres barn.
Fødselsdage Vi vil rigtig gerne fejre jeres børns fødselsdage, og den danske kultur og tradition siger, at fødselsdage skal fejres med noget at spise – så det gør vi gerne. Vi synger selvfølgelig fødselsdagssang og råber højt hurra. Vi holder gerne fødselsdagen her i institutionen og I er meget velkommen til at deltage. I vuggestuen holdes de ofte om formiddagen og i børnehaven, hvis det holdes hos os, om eftermiddagen. Hvis I gerne vil have den børnegruppe hjem som jeres barn hører til, er dette også en mulighed. Der må ikke deles fødselsdagskort ud til private fødselsdage i Fuglevænget til enkelte børn, da det ofte medfører, at de ikke inviterede børn bliver kede af det. Hvad må medbringes: Bestyrelsen har udarbejdet kostprincipper der findes på hjemmesiden og vi henstiller til at disse overholdes. Fødselsdage er utrolig vigtige for alle børn og vi vil gøre alt hvad vi kan, for at det bliver en dejlig mindeværdig dag for dit/jeres barn.


Download ppt "Friluftsinstitutionen Fuglevængets"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google