Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Dansk UL-Flyver Union DULFU Repræsentantsskabsmøde 2017 i Odense

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Dansk UL-Flyver Union DULFU Repræsentantsskabsmøde 2017 i Odense"— Præsentationens transcript:

1 Dansk UL-Flyver Union DULFU Repræsentantsskabsmøde 2017 i Odense
19. marts 2017

2 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning
Dagens program Fra kl til 10.00: Ankomst, kaffe og registrering Fra kl Repræsentantskabsmøde med dagsorden i henhold til vedtægterne. Fra kl til 13.00 Frokost i Kolds Stue. 19. marts 2017 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning

3 Bestyrelsens årsberetning
Dansk UL-Flyver Union DULFU Repræsentantskabsmøde 19. marts 2017 i Odense Bestyrelsens årsberetning

4 STATUS klubber og medlemmer
24 UL-klubber 597 medlemmer (pr ) Et fald på 4 medlemmer. 19. marts 2017 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning

5 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning
Status fly - 235 registrerede fly (229 sidste år) (En stigning på 6 fly) - 17 klasse A (17 sidste år) (En stigning på 0 fly) - 218 klasse B (mod 212 sidste år) 19. marts 2017 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning

6 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning
Materielchefen Der har været en tilgang på 6 fly i 2016. 19 flykontrollanter. Mulighed for 2 nye flykontrollanter fra svæveflyvernes UL klub. Mulighed for at anvende propeller, der afviger fra Kennblatt. TBST er åben over for ændringen under visse betingelser om dokumentation m.v. Ændring af kravet om, at højdemålere, der anvendes over 3500 ft, skal være ETSO-, JTSO- eller TSO-godkendt. TBST er åben over for ændringen. Visse undersøgelse forestår, før ændringen kan træde i kraft. 19. marts 2017 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning

7 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning
Materielchefen DULFU har oprettet et fast udvalg på 3 mand, som hedder: Udvalg til individuel godkendelse af UL-fly: Udvalget refererer til unionens til enhver tid værende materielchef. Udvalgets opgave bliver at klargøre beslutningsgrundlaget for godkendelse af fly, der ikke kan behandles efter de almindeligt gældende materielregler for UL-fly i Danmark. Udvalget er godkendt af TBST. 19. marts 2017 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning

8 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning
Uddannelseschefen Helge Hald ny uddannelseschef. Frank Nielsen overtager jobbet som aktivitetsleder. Instruktører/kontrollanter og skoleflyvninger: I forbindelse med flytningen af sekretariatet til Aabybro, er der nogle procedurer, der ikke helt har været klarhed over, og det har derfor ikke været muligt at se udviklingen på disse områder. 19. marts 2017 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning

9 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning
Uddannelseschefen Omlægning af instruktørkurserne: Det er besluttet at omlægge instruktørkurserne, således at aspiranterne teoretisk ”klædes på” med: elementær viden i deres egen klub under ledelse af den uddannelsesansvarlige, derefter skal de på et to-dages kursus med teori - målrettet mod instruktører, og afslutningsvis skal de i egen klub gennemføre en flyvemæssig uddannelse, der afsluttes med en kontrolflyvning på 2 timer med en udpeget kontrollant. Denne omlægning får virkning allerede fra instruktørkurset i 2017. Et enkelt instruktørkursus i 2016 er afholdt med 10 aspiranter, hvoraf de 7 i skrivende stund endnu ikke har fået lavet deres kontrolflyvninger med en kontrollant. 19. marts 2017 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning

10 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning
To Instruktørseminarer afholdt i 2016. PFT-skemaer skal ikke længere sendes til sekretariatet, men arkiveres i klubben (uddannelsesansvarlige). Ny UL teori/prøve: TBST har ”godkendt” UL teorilektioner og prøver til afholdelse i klubberne. ”Første prøve vil foregå 1. april 2017”. Ole Buus, Gørlev UL-klub er nylig blevet godkendt af TBST som kontrollant ved certifikatprøver. 19. marts 2017 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning

11 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning
Uddannelseschefen Kontrollantseminar: I 2017 vil der blive afviklet et kontrollantseminar. Her vil et af de store temaer være, hvordan vi får styrket denne gruppe, sat fokus på rollen som kontrollant, samt arbejdet med at skabe en ensartethed i forbindelse med udførelsen af hvervet. TBST deltager i seminaret. 19. marts 2017 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning

12 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning
Flyvechefen Havarier og hændelser i 2016: 18 havarier (B, ingen A) mod 13 i 2015: 4 materielle svigt. 17 pilotfejl. 3 hændelser. 1 hændelse i 2015. Ingen personskade. Timetal besvarelsesprocent 86% (A:67%, B:88%) 78% i 2015. Omregnet til alle fly 244 (A:24+B:220) Klasse A: 207 timer, 9 timer pr. fly. 122 timer i 2015. Klasse B: timer, 43 timer pr. fly i 2015. Total 39 timer pr. fly klasse A/B. 19. marts 2017 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning

13 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning
Flyvechefen Aftale med Trafikstyrelsen om havarigruppens fortsatte undersøgelse af havarier og hændelser som hidtil, jfr. Håndbogen. Ved havarier og fatale havarier, er det politiet, der behandler sagen, jfr. Retsplejeloven. Politiet kan samarbejde med DULFUs havarigruppe om opklaring af havariet – vi arbejder på formalisering af samarbejdet. 19. marts 2017 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning

14 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning
Aktivitetleder DULFU Træf 2016: Var henlagt til Nr. Felding Flyveplads, hvor Holstebro Flyveklub velvilligt stillede sig til rådighed for at skabe gode rammer om arrangementet. Der deltog 17 fly, heraf to gyrokoptere, og i forhold til forrige år var det mere end en fordobling af deltagerantallet. En stor tak til Holstebro Flyveklub for arrangementet. DULFU Træf 2017 i Haderslev Flyveklub i weekenden den juni. 19. marts 2017 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning

15 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning
Aktivitetleder Uge 31 turen: Albatros stod igen for uge 31 og planlagde turen Polen rundt. En begivenhedsrig og spændende tur. En stor tak til arrangørerne. Herudover har unionen været repræsenteret ved de lokale klubber på Roskilde Airshow, FSN Skrydstrups Airshow samt ved KZ & V- rallyet i Stauning Lufthavn. 19. marts 2017 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning

16 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning
Miljø På miljøområdet har vi igen fået sat det såkaldte miljøprojekt på det spor, som blev aftalt med Miljøstyrelsen i 2011. Vi oplever, at Miljøstyrelsen er positivt indstillet på denne opgave. Desværre må vi samtidig leve med, at vores kontakt i Miljøstyrelsen har travlt med andre opgaver – så tingene trækker ud. Vi lægger stadig vægt på gennemførelse af miljøprojektet, men vi tillægger det ikke samme betydning, som oprindeligt, hvor det især gik på at forhindre, at flere flyvepladser blev lukket for UL. Med den udvikling, vi har nu, tror vi ikke, at den risiko er så stor mere. DULFU hjælper og støtter gerne klubben i True og andre klubber med at få adgang til UL flyvning på pladsen. 19. marts 2017 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning

17 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning
Information UL-Nyt (nyhedsbrevet) er midlertidig ophørt med at udkomme – idet Piet Regeurs afgik ved døden i slutningen af Piet har i mange år været vores fantastiske redaktør af nyhedsbrevet og webmaster for hjemmesiden. Vi takker ham alle for det store arbejde, han har udført til information og glæde for medlemmerne. Æret være hans minde. Hjemmesiden bliver redigeret og holdt kørende af Anders Jørgensen. Bjarne Ross passer den tekniske side, og det er vi glade for. Vi søger en redaktør til nyhedsbrevet og hjemmesiden. Interesserede kan kontakte Hans Havsager for nærmere oplysninger om jobbet. 19. marts 2017 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning

18 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning
Information KDA’s information: Informationen fra KDA bliver viderebragt i vores eget informationssystem. DULFU er på Facebook. Information til klubber/medlemmer: Vi er begyndt at sende informationer direkte ud til medlemmerne. Årsagen er, at nyhedsbrevet er midlertidig ophørt, og at nogle klubformænd ikke får videregivet informationerne fra DULFU til medlemmerne i klubben. 19. marts 2017 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning

19 I øvrigt om det løbende arbejde
DULFUs nye Sekretariat har nu fungeret i over et år. Og efter bestyrelsens opfattelse har det fungeret tilfredsstillende. Vi har fået en stor del af vores papirarbejde digitaliseret – herunder flylisten, som alle medlemmer nu kan se på nettet. Seminar for bestyrelsen afholdt i januar 2017. Emner drøftet: Kvalitetssikring af klubberne og ønsker til ny revideret BL 9-6. 19. marts 2017 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning

20 Trafikstyrelsen (TBST)
Godt samarbejde Løbende løsning af problemer, der opstår Uformelle/formelle møder. Det årlige TBST-tilsyn i DULFUs sekretariat af vore aktiviteter blev foretaget i december Der var intet at bemærke. TBST har nu fået elektronisk adgang til vores flyregister. Vigtigt at fastholde den tillid, der er grundlaget for, at vi har opgaven. 19. marts 2017 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning

21 Trafikstyrelsen (TBST)
Fremsat ønske i TBST – meld en særregel – om udenlandske flys fri indflyvning i Danmark. Flere europæiske lande herunder Tyskland og Sverige har ophævet reglen. TBST ønsker ikke at ændre nuværende regler. 19. marts 2017 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning

22 Trafikstyrelsen (TBST)
TBST har modtaget en redegørelsen fra Kammeradvokaten vedr. delegering af afgørelses kompetencer til unionerne. Redegørelsen påbyder TBST, at der for hver union skal foretages en gennemgang af såvel berørte BL(er), som drifthåndbogen/unionshåndbogen, med henblik på afgørelse af det forvaltningsretlige indhold, lovhjemmel, foreningsopgaver/-afgørelser, organisation, kompetencer etc. Ovennævnte udredning vil indtil videre sætte revision af BL 9-6 og UL-Håndbogen på standby. 19. marts 2017 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning

23 Trafikstyrelsen (TBST)
BL 9-6 bliver formentlig ikke revideret i 2017 (sidst revideret i 2008 og vi har foreslået): Passagertilladelse efter 10 timers solo og 5 timer efter omskoling fra PPL og TMG. 5 flyvninger med den pågældende flyvemaskinetype inden for de sidste 90 dage. (Tidligere 5 starter og landinger indenfor de sidste 30 dage.) Ikke længere krav om dispensation for fly med tomvægt over 275 kg. 19. marts 2017 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning

24 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning
KDA På det ekstraordinære repræsentantskabsmøde i KDA den 8. marts 2017 blev følgende foreslået og vedtaget: Forslag fra Dansk Svæveflyverunion (DSvU), Dansk Faldskærmsunion (DFU), Dansk Hanggliding og Paragliding Union (DHPU) og Dansk Ultralet Flyver Union (DULFU) til rationalisering af KDA. Der nedsættes et udvalg fra flere unioner, der skal forhandle sig frem til en rationalisering af KDA. Hans Havsager vil senere orientere om sagens forløb. 19. marts 2017 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning

25 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning
Samarbejde med DMU Godt og fint samarbejde. Støtter hinanden i fælles anliggender. Bl.a har AOPA påtaget sig opgaven at hjælpe med EU-tilskud til nye 8,33 kHz radioer. Sekretariatet fungerer tilfredsstillende. 19. marts 2017 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning

26 Samarbejde med Svæveflyveunionen
Godt og fint samarbejde. Nye, værdifulde elementer til gavn for begge unioners medlemmer: Ny UL teoriprøve foretages ude i klubberne. (billigere). Stærkere tiltrækning af nye deltagere i fritidsflyvningen. Mere effektiv udnyttelser af de to unioners ressourcer – og bedre geografisk dækning. 19. marts 2017 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning

27 Internationalt samarbejde
Nordisk Der har ikke været afholdt møder blandt de nordiske lande. Samarbejdet er sket via EMF. EMF: Vigtigt netværk og videndeling. Et møde i Madrid i oktober 2016. Stadig vores væsentligste vagthund i forhold til EASA. EMF,s præsident, Rieteke van der Luijt fra Holland er indstillet som bestyrelsesmedlem i EAS. 19. marts 2017 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning

28 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning
Økonomien Pænt overskud. 19. marts 2017 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning

29 Væsentlige opgaver i den kommende tid
Temamøder om kvalitetssikring i klubberne, nye vægtgrænser for UL fly og EU tilskud til nye radioer med 8,33 kHz. NULF – Randers – Herning - Haderslev Fortsat arbejde med kvalitetssikring. Ændringer af håndbogen – løbende arbejde. Ny UL-teoriprøve til afholdelse i klubberne. Starter 1. april 2017 (hvis godkendelse fra TBST). 19. marts 2017 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning

30 Væsentlige opgaver i den kommende tid
Ændring af MTOM for UL fly: Sagen er under forhandling i EU mellem Ministerrådet, Kommissionen (EASA) og Parlamentet. Ministerrådet har foreslået en MTOM på 500 kg og 525 kg med faldskærm. Parlamentet har foreslået MTOM på 600 kg. 19. marts 2017 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning

31 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning
Tak til .. Sekretariatet for på udmærket vis at have løst opgaverne. Tak for et godt samarbejde i bestyrelsen. Og til jer for ikke at være faldet i søvn. 19. marts 2017 DULFU repræsentantskabsmøde 2017 beretning


Download ppt "Dansk UL-Flyver Union DULFU Repræsentantsskabsmøde 2017 i Odense"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google