Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer."— Præsentationens transcript:

1 Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer på skærmen 3. Vælg “OK” Indsæt dato Indsæt f.eks. Februar 2015 September 2016 En guide til styring med Sager og Ressourcer Kickstart af sammenhængende styring

2 Indsæt tekst i sidefod 1. Vælg Indsæt i top menuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Skriv titel på præsentation ind i tekstfeltet 4. Tryk Anvend på alle Indhold 2 Introduktion Sammenhængende styring med Navision Stat Udvidet I – Projekt- og aktivitetsstyring hos EVA Udvidet II - Projekt- og aktivitetsstyring hos KORA Moderniseringsstyrelsen’s liste over institutioner som anvender Navision Stat Sager Produktblade – modellerne Basis, Udvidet I og II: Styring med Sager og Ressourceplanlægning i Navision Stat Hvordan kommer I i gang? Udvidet II - Projekt- og aktivitetsstyring hos KU Anvendelse af Sager - opmærksomhedspunkter Basis – Gebyr- og aktivitetsstyring hos SET

3 Indsæt tekst i sidefod 1. Vælg Indsæt i top menuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Skriv titel på præsentation ind i tekstfeltet 4. Tryk Anvend på alle Introduktion 3 Kickstart af sammenhængende styring med Sager og Ressourcer i Navision Stat. Modulerne Sager og Ressourceplanlægning i Navision Stat giver din institution mulighed for at systemunderstøtte Moderniseringsstyrelsens koncept for sammenhængende styring. Med dette materiale ønsker vi at sætte fokus på de væsentlige fordele – og opmærksomhedspunkter - som Sager og Ressourceplanlægning giver i forhold til styring alene baseret på Finans og Ressourceplanlægning. Målgruppe Materialet henvender sig til dig som er økonomichef eller projektleder i en statslig eller selvejende institution og hvis du har interesse i økonomisk styring af især projekter. Læsevejledning I materialet omtales medarbejdere generelt som ressourcer, men benævnes i relation til modulet i Navision Stat som Ressourceplanlægning. Sager kan anvendes alene uden Ressourceplanlægning, men i dette materiale er anvendelsen beskrevet under et. Der opstilles 3 modeller og disse eksemplificeres i produktblade, som hver især oplister de konkrete styringsgevinster i følgende institutioner: Hvis du kan svare ”Ja” til én eller flere af nedenstående behov, bør Sager og Ressourcer overvejes:  Styring på 2 niveauer aktiviteter/projekter og opgaver/delprojekter?  Styring af både timer og kr.?  Tilknytning af stamdata til hver t projekt?  Bogføring af medfinansiering, overhead eller indtægtsføring på en række projekter?  Aktivitets-/projektrapportering ud over de rapporter der kan dannes via data fra Finans? SET (Energitilsynet) EVA (Danmarks Evalueringsinstitut) KORA (Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning) KU (Københavns Universitet) Materialet er udarbejdet i samarbejde med AM Consulting.

4 Indsæt tekst i sidefod 1. Vælg Indsæt i top menuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Skriv titel på præsentation ind i tekstfeltet 4. Tryk Anvend på alle Sammenhængende styring med Navision Stat 4 Sammenhængende styring udtrykt ved 3 modeller Som det er beskrevet i vores inspirationsmateriale om sammenhængende styring, er der flere muligheder for at udvide registreringsrammen, så den afspejler jeres styringsbehov. I Figur 1 er der illustreret 3 modeller for konstruktion af registreringsrammen. I modellen Basis sker styringen alene med udgangspunkt i finanskonti, dimensioner og ressourcer. Udvidelsen af registreringsrammen med Sager (modellerne Udvidet I og/eller II), giver mulighed for at Sager varetager de detaljerede styringsbehov, mens dimensionerne varetager de basale styringsbehov i institutionen. En afgørende præmis for denne udvidelse er din institutions styringsbehov. Registreringsramme: Finanskonti, dimensioner og ressourcer Figur 1 - Sammenhængende styring med Navision Stat Registreringsramme: Sag- sagsopgave med stamdata Styringsbehov: Udgiftsopfølgning, styring på aktiviteter med løn og omkostningsfordeling Styringsbehov: Timebudget, stamdata knyttet til projekter og fakturering af projekter Styringsbehov: Styring af eksterne projektbevillinger Registreringsramme: Sag- sagsopgave med bevillingsstamdata Udvidet I Sager og Ressource- planlægning Udvidet II Sager og Ressource- planlægning Basis Dimensioner og Ressource- planlægning Anvendelse af Sager illustreret ved model Udvidet I og II Sager er som udgangspunkt rettet mod de institutioner, som har projektrelaterede styringsbehov. I nogle sammenhænge kan Sager alene anvendes til at inddrage budgetteret medarbejdertid og løn på projekternes opgaver. Andre styringsbehov såsom at understøtte fakturering og bevillingsafledte regnskabsposteringer på jeres projekter kan udvide anvendelsen af Sager. I Udvidet I er anvendelsen ”alene” baseret på behovet for at inddrage ekstra stamdata, timebudgetter og fakturering i styringen. I Udvidet II er der også behov for funktionalitet til den bevillingsmæssige styring af projekterne – stamdata og bevillingsafledte automatiske finansposteringer. Hvorvidt I som institution befinder jer i Udvidet I eller II beror på en konkret afvejning af styringsbehovene på jeres projekter - kompleksitet og kvantitet, herunder om de er eksternt finansieret. Generelt vil styringskompleksiteten være stigende i gennem modellerne, men fx kan institutionen befinde sig i Udvidet II uden at anvende Ressourceplanlægning. Modellernes anvendelse hos 4 kunder er beskrevet i et tilhørende produktblad. Styringskompleksitet

5 Indsæt tekst i sidefod 1. Vælg Indsæt i top menuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Skriv titel på præsentation ind i tekstfeltet 4. Tryk Anvend på alle Styring med Sager og Ressourceplanlægning i Navision Stat 5 Figur 2 - Komponenter i aktivitetsstyring på projekter med Sager og Ressourceplanlægning Sag (projekt)  Sagsstamdata  Bevillingsstamdata  Dimensioner Sagsopgave A (aktivitet) Mulighed for rapportering Alle væsentlige budget- og forbrugsdata på sagerne (samt stamdata) overføres til LDV og kan således danne baggrund for jeres rapportering, enten med udgangspunkt i sagskuben eller de faste rapporter. Sagsopgave B (aktivitet) Finansposter (kr.) Ressourceposter (timer) Forbrug og budget Sager og institutionens registreringsramme Projekterne oprettes som sagskort i Sager. På sagskortet skal der oprettes minimum 1 sagsopgave. Hvis der er behov for detaljeret styring af de aktiviteter, som der udføres på projektet, oprettes flere. Sagerne kan tilknyttes relevante dele af den øvrige registreringsramme fx dimensionerne Delregnskab, Sted, Fl-formål mv. Registrering af budget og forbrug tager alene udgangspunkt i sagen og sagsopgaverne, mens konteringen på tilhørende dimensioner sker automatisk. Ressourceplanlægning I Ressourceplanlægning er der mulighed for at oprette medarbejdere som ressourcer. Såfremt du vil anvende Sager og Ressourceplanlægning sammen, kan du knytte budget og forbrug af ressourcer på dine projekter. Løn- og omkostningsfordeling understøttes ved brug af ressourcepriser eller Udgiftsfordeling med Sager. Fakturering med Sager På dine projekter kan der opsættes debitorer til at understøtte styring af din projektfinansiering, og derved din fakturering til bevillingsgivere og kunder, fx via opsætning af betalingsplaner. De medarbejdere som leverer timer til projektet, kan samtidig opsættes med sagsspecifikke priser, der kan danne udgangspunkt for faktureringen. LDV Navision Stat

6 Indsæt tekst i sidefod 1. Vælg Indsæt i top menuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Skriv titel på præsentation ind i tekstfeltet 4. Tryk Anvend på alle Anvendelse af Sager - opmærksomhedspunkter 6 Anvendelse af Sager – opmærksomhedspunkter Ved at anvende Sager opnås en række muligheder for detaljeret aktivitets- og ressourcestyring af økonomi og tid. Afhængig af den model I vælger, introducerer dette dog også en kompleksitet i udnyttelsen af data og funktionalitet i Navision Stat. Dette kræver først og fremmest: Grundig afklaring af behov og valg af i hvilket omfang mulighederne skal udnyttes. At der i institutionen dedikeres kompetencer til vedligeholdelse af data og viden om anvendt funktionalitet. Herudover skal der være fokus på: Hvordan Sager integreres i den øvrige økonomistyring. Hvordan anvendelsen af anden funktionalitet berøres. Herunder om styringen af alle aktiviteter i institutionen skal tage udgangspunkt i sager. Endelig skal I være opmærksomme på: Fakturering på Sager sker direkte fra sagen og ikke via DDI (Den Decentrale Indrapportering). At Sager ikke er understøttet i alle funktionalitetsområder i Navision Stat, fx indgår Sager ikke i finansbudgetter og finansrapporter.

7 Indsæt tekst i sidefod 1. Vælg Indsæt i top menuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Skriv titel på præsentation ind i tekstfeltet 4. Tryk Anvend på alle Hvordan kommer I i gang? 7 Navision Stat – Sager og Ressourceplanlægning I har allerede Sager og Ressourceplanlægning, så det kræver ikke nye systemer, men at I påbegynder en behovsafklaring, om hvordan I vil anvende modulerne. I skemaet til højre er listet nogle overordnede anvisninger til en god løsning. I september 2016 påtænker Moderniseringsstyrelsen, at afholde Gå-hjem møde som uddyber mulighederne for økonomisk projektstyring ved anvendelse af Sager og Ressourceplanlægning. Inddrag forretningen 4 punkter til en god løsning Vælg en erfaren projektledelse fra start til slut. Opbyg registreringsrammen ud fra rapporteringsbehovet. På hvilke områder vil I anvende Sager, og hvilke uddata har I behov for? Fokuser på at jeres model afspejler forretningens og brugernes behov. Behovsafklaring Registreringsramme Prioriter projektledelse 1 2 3 4 Kurser Moderniseringsstyrelsen udbyder i dag et standard kursus om Sager og Ressourceplanlægning. I løbet af efteråret 2016 påtænker Moderniseringsstyrelsen en ændring af kursusudbuddet på Sager og Ressourceplanlægning. Henvisninger Følgende findes på www.modst.dk/God-okonomistyring Inspiration til Sammenhængende styring Følgende findes på www.modst.dk/Systemer Statslig brugervejledning til Ressourceplanlægning Statslig brugervejledning til Sager Statslig brugervejledning til Projekt bevillingsstyring

8 Indsæt tekst i sidefod 1. Vælg Indsæt i top menuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Skriv titel på præsentation ind i tekstfeltet 4. Tryk Anvend på alle Moderniseringsstyrelsen’s liste over institutioner som anvender Navision Stat Sager KORA (Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyser og Forskning). Kontaktperson Arne Bjerre Hårbo, ArBj@kora.dkArBj@kora.dk SFI (Det Nationale Forskningscenter for Velfærd). Kontaktperson Hanne Friis Kaas, hfk@sfi.dkhfk@sfi.dk KADK (Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler). Kontaktperson Villy Dahl Jensen, vjens@kadk.dkvjens@kadk.dk IMR (Institut for Menneskerettigheder). Kontaktperson, Anette Jankowski, anja@Humanrights.dkanja@Humanrights.dk Rigsrevisionen. Kontaktperson Lars Holz Hansen, lhh@rigsrevisionen.dk lhh@rigsrevisionen.dk SFS (Søfartsstyrelsen), Kontaktperson Annette Conradsen, ac2@dma.dk ac2@dma.dk EVA (Danmarks Evalueringsinstitut). Kontaktperson Pia Sinding-Olsen, pso@eva.dkpso@eva.dk AU (Aarhus Universitet). Kontaktperson Anette Svejstrup, anette.svejstrup@au.dkanette.svejstrup@au.dk KU (Københavns Universitet). Kontaktperson Morten Plannthin, mop@adm.ku.dkmop@adm.ku.dk Metropol (Professionshøjskolen Metropol - Metropolitan University College), Kontaktperson Søren Rotvig Erichsen, sore@phmetropol.dk sore@phmetropol.dk RUC (Roskilde Universitet). Kontaktperson, Helle Knudsen helknu@ruc.dkhelknu@ruc.dk 8

9 Indsæt tekst i sidefod 1. Vælg Indsæt i top menuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Skriv titel på præsentation ind i tekstfeltet 4. Tryk Anvend på alle Produktblade – modellerne Basis, Udvidet I og II Basis - Dimensioner og Ressourceplanlægning Gebyr- og aktivitetsstyring hos SET Udvidet I – Sager og Ressourceplanlægning Projekt og aktivitetsstyring hos EVA Udvidet II - Sager og Ressourceplanlægning Projekt- og aktivitetsstyring hos KORA Udvidet II – Sager og Ressourceplanlægning Projekt- og aktivitetsstyring hos KU 9


Download ppt "Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google