Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

© The Copenhagen Institute for Futures Studies Kundescenarier 2008 Medlemskonference 4. april 2002 Instituttet for Fremtidsforskning.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "© The Copenhagen Institute for Futures Studies Kundescenarier 2008 Medlemskonference 4. april 2002 Instituttet for Fremtidsforskning."— Præsentationens transcript:

1 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Kundescenarier 2008 Medlemskonference 4. april 2002 www.cifs.dk Instituttet for Fremtidsforskning

2 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Kommende møder på IFF / Kbh. april 2002 10. april: Metaforer og metaforers betydning 16. april: Krisen i reklame, konsulent, IT (NY!) 17. april: De gamle og vise - klog, rig og sund 24. april: Win-win sponsorater 30. april: Wildcard/diskussionsmøde: Kernefamilien bliver langt vigtigere...

3 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Program IFF medlemskonference 4. april 2002 Indledning v/ Axel Olesen Det korte sigt - 2004: v/ Anders Bjerre Det mellemlange sigt - 2008 v/ Anders Bjerre og Axel Olesen Gruppedialog om scenariebygning v/ Axel Olesen Det lange sigt - 2012: 4 scenarier v/ Anders Bjerre og Axel Olesen Afrunding og feedback

4 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Valg af redskab afhænger primært af udviklingens forudsigelighed Forudsigelighed Vigtighed Tid

5 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Scenarier Scenarier er alternative sandsynlige fremtider Anvendes til at: –skabe overblik over omverdensbilledet –udforske mulighedsrummet –fastlægge strategi –inspirere til nytænkning (produkter, ydelser) Suppleres med wildcards –mindre sandsynlige begivenheder med store konsekvenser, hvis de indtræffer

6 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Usikkerheder Globalt Huntington Bjørn Lomborg Mobilitet Regulering Fællesskab Funktion Teknologiaccept Udjævning Gammel økonomi (G)Lokalt Fukuyama Lester Brown Forankring Marked Individualisering Følelse Teknologimodstand Polarisering Ny økonomi

7 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Globalt (G)Lokalt Marked Regulering Scenarie 1 Scenarie 2 Scenarie 3 Scenarie 4

8 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Scenarier og profiler- outside-in Megatrends & Tendenser Scenarier Profiler OmverdenVirksomhed

9 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Omverdensscenarie  Grundtone/tidsånd  Markedet  Forbrugere  Teknologi  Ressourcer  Politiske system  Internationalt  Nationalt, regionalt, lokalt  Civilsamfundet  Familien  Frivillige netværk  Drivkræfter for scenariet

10 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Virksomhedsprofil i scenarierne Marked  Kunder  Produkter  Værdikæde  Distribution  Kommunikation  Organisation/kultur  Styrker/svagheder  Muligheder/trusler

11 © The Copenhagen Institute for Futures Studies

12 Det korte sigt: 2004

13 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Økonomien før: Dot.com boom Dot.com crash 10. september 2001: Opsving om få måneder... 11. september 2001 Uvished - opsving om få måneder … ?

14 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Usikkerhed Nogen Sikkerhed Højkonjunktur Lavkonjunktur Økonomi- og Sikkerhedssituationer Traditionel akse Ny akse - efter 11. sept. 2001

15 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Usikkerhed Nogen Sikkerhed Højkonjunktur Lavkonjunktur Økonomi- og Sikkerhedssituationer 1999: Happy go lucky IT boom 12. sept. 2001 4. april 2002 10. sept. 2001 dot.com crash (ikke helt afsluttet)

16 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Stagnationens duale adfærdmønstre: Virksomheder versus forbrugere Last year America's corporate sector suffered its deepest recession since the 1930s, with a massive plunge in profits and capital spending. Yet, despite rising unemployment and lower share prices, consumers continued to spend. Over the past year house prices in America have risen by 9%, their fastest-ever in real terms.

17 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Stagnationens duale adfærdmønstre: Virksomheder versus forbrugere Vil virksomhederne få investeringslysten igen de næste par måneder eller halvår? Eller løber forbrugerne træt inden, boligpriserne falder, opsparingen stiger, opsvinget fortoner sig ? Og hvad med den globale sikkerheds-situation?

18 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Usikkerhed Nogen Sikkerhed Højkonjunktur Lavkonjunktur Økonomi- og Sikkerhedssituationer 1999: Happy go lucky IT boom 12. sept. 2001 4. april 2002 10. sept. 2001 dot.com crash (ikke helt afsluttet)

19 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Seneste dages nyheder Konkurser stærkt i vækst i DK Massefyringer ventes i Wall Street –45000 det seneste år Amerikansk rentestigning nærmer sig –iflg. dir. for Fed. Reserve, Kansas –det går generelt fremad hurtigere end ventet Bedring ventes i EU (iflg. marts-indikatorerne) Mellemøsten - risiko for stærk eskalering –forbliver afsmitning til øvrige verden begrænset ?

20 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Usikkerhed Nogen Sikkerhed Højkonjunktur Lavkonjunktur Økonomi- og Sikkerhedssituationer 4. april 2003 ? 12. sept. 2001 4. april 2002 4. april 2003 ?

21 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Det mellemlange sigt: 2008

22 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Scenarie 1 Scenarie 2 Scenarie 3 Scenarie 4 En måde at lave fire scenarier: Vælg to akser her bliver 5 at vælge imellem...

23 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Usikkerheder - mellemlangt sigt Mobilitet Fællesskab Funktion Teknologiaccept Udjævning Forankring Individualisering Følelse Teknologimodstand Polarisering

24 © The Copenhagen Institute for Futures Studies

25

26

27

28

29 Det lange sigt: 2012

30 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Globalt (G)Lokalt Marked Regulering Scenarie 1 Scenarie 2 Scenarie 3 Scenarie 4

31 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Det globale supermarked Global politisk regulering Scenarier 2012 Nationalisme Klanernes logik Regulering Marked Globalt Lokalt

32 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Det globale supermarked ( Adam Smith fik ret) Kommercialisering af ”alle” individuelle og sociale behov ”Ny” økonomi. Markedet virker. Afvikling af toldmure De globale selskabers verden. ”Franchise-kolonisering” Nye markeder: industrialisering uden effektiv landbrugssektor. Stor fødevareeksport fra vesten Global ensartethed - lokal forskellighed Den amerikanske drøm: monokultur + subkulturer Globalisering uforenelig med lighedskultur Minimalstat: Risiko-minimering/styring 1. prioritet Nationalstat mister betydning. Udfordringer geo-politiske

33 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Det globale supermarked Man stemmer med fødder og tegnebog Medierne er det nye parlament Hverdagspolitik Corporate Governance Europæiske forbrugere:immaterielle behov, unikke, autentiske oplevelser Branding:kamp med mere og mere illoyale forbrugere OK-produkter Fra historiefortælling til involvering - ”create it yourself” ”Alle” virksomheder er i show-business og/eller sundhedsbranchen

34 © The Copenhagen Institute for Futures Studies National Revival Globaliseringens kræfter skaber utryghed Der er voldsomme modsætninger mellem forskellige kulturer Stigende protektionisme Jagten på national tryghed er i centrum. EU i flere hastigheder - reelt tæt på udmeldelse af flere lande. Udvidelse i stå. Man satser på det sikre, på det velkendte

35 © The Copenhagen Institute for Futures Studies National Revival Stigende vægt på at købe nationalt fremstillede varer og serviceydelser Drømmesamfund - men vægten er på lokalsamfundet International (fjern-)turisme er dalende Nogle produkteksempler: –Prince, Kings m.v. fremfor Marlboro –OK benzin fremfor Q8 –Irma City+DøgnNetto fremfor ”7-11” –Lokalt bondegårdssalg fremfor Aldi

36 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Klanernes logik/Stammesamfundet Globalisering spreder verdens problemer Længerevarende lavkonjunktur bremser den økonomiske vækst Fra socialstat til sikkerhedsstat - det er mindre synligt hvad man får for skattekronerne Fra drømmesamfund til risikosamfund Fra individualisme til fællesskab - få identitet gennem samvær med ligesindede Myndighederne formår ikke at løse opgaverne, så man søger sikkerhed i ’stammer’ Selvtægt, sort arbejde, uformel økonomi

37 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Klanernes logik/Stammesamfundet Gated communities - sikkerhed blandt bofæller Etniske fællesskaber - sigøjnere, kurdere, kinesere (Semi)religiøse fællesskaber - Tvind, Scientology, Falun Gong Interessefællesskaber - Hell’s Angels, IT-nørder, Christiania Corporate clans - virksomheden som forsørger og beskytter Kulturelt tilhørsforhold til ’stammen’ i stedet for til nationen Andelsbevægelsen får et comeback Flere privatskoler med religiøst, politisk eller kulturelt fokus Forbrug er stadig individuelt, men farvet af ’stammens’ værdier - med direkte marketing af specialiserede produkter

38 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Den globale politiske løsning Behovet er der ! Globale problemer accelererer 2002-2006 –Handelskonflikter –Grænsestridigheder og kulturkonflikter - versus masseødelæggelsesvåben og krigens umulighed –Terrorisme –Transnationale selskabers adfærd –Jordens klima Globale problemer kræver global regulering og kontrol Der er intet acceptabelt alternativ

39 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Global kulturpolitik og bevidsthed: Gør verden til et bedre sted for alle Skabe en fælles forståelse –En mangfoldig verden –En fælles jord - GAIA-teorien –Økumeniske bevægelser - det fælles i kulturerne Verdensborgerskab, debat på nettet –Kontrol med medierne Global politik, ”verdensregering” - suverænitetsafgivelse styrker systemets legitimitet, for politik giver igen mening –Case: Terrorisme bekæmpes ved globalt forankret legitimitet og fælles kultur. Enhver USA-ledet koalition er kontra-produktiv –Case: Klimaforhold - skal klares på globalt plan Overgangsordninger 2008-2028

40 © The Copenhagen Institute for Futures Studies Den regulerede økonomi Miljøafgifter - fx global CO2-afgift –”prioriteret forbrug” kun halv CO2-afgift –tilladelser, forbud –politik & meningsdannelse har central rolle i økonomien Globale skatter støtter 3. verden Forbrug i rige lande stagnerer og omlægges –mindre transport, mere kultur –bulkvarer produceres lokalt - sparer transport Hård konkurrence, men indenfor snævre rammer


Download ppt "© The Copenhagen Institute for Futures Studies Kundescenarier 2008 Medlemskonference 4. april 2002 Instituttet for Fremtidsforskning."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google