Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMia Ibsen Redigeret for ca. et år siden
1
Ruteoptimering 1 Ruteoptimering af vinterruter -et samabejde mellem COWI og Enera Fremtidens Vintertjeneste Seminar 10. og 11. maj 2007 Connie Graul, COWI Erik Nygren, Enera
2
Ruteoptimering 2 Ingeniørteknik SamfundsøkonomiMiljø COWI er både en national og en international virksomhed 3500 medarbejdere omsætter 2,3 mia. kroner Ca. 2000 medarbejdere er baseret i Danmark Ca. halvdelen af omsætningen skabes i Danmark COWI rådgiver inden for ingeniørteknik, miljø og samfundsøkonomi I udlandet arbejdes med base i 20 datterselskaber og en række projekt- og udlandskontorer Aktiviteterne omfatter 100 lande over hele verden Hvem er COWI
3
Ruteoptimering 3 Kontor i Gøteborg, Edinburgh og Chicago Førende i systemudvikling indenfor vintervedligehold. COWI distribuerer Eneras ydelser i Danmark Hvem er Enera
4
Ruteoptimering 4 Historisk set –har der i Danmark været tradition for at ruteplaner til vintervedligehold er blevet lavet manuelt. –fra mindre til meget store vejnet i de danske kommuner. Med indførelsen –af GIS og diverse belægningsforvaltningssystemer f.eks. Vejman og RoSy, har vejafdelingerne i dag datagrundlaget på plads til at automatisere ruteplanlægningen. Ruteoptimering - udvikling
5
Ruteoptimering 5 Ved at benytte et ruteoptimeringssystem kontra den manuelle arbejdsmetode, spares masser af timer i planlægningsfasen. Selve ruteoptimeringen giver følgende muligheder/output: –En besparelse på mellem 10% og 25% på omkostningerne til saltning/snerydning. –Mulighed for at reducere i færdiggørelsestiden, medfører senere udkald, medfører større sikkerhed for nødvendighed for udkald. –Simpelt at gennemregne flere mulige rutekombinationer. Ruteoptimering - hvorfor?
6
Ruteoptimering 6 Silkeborg Kommune Eksempel på udnyttelse af muligheder Silkeborg Kommune ønsker at rationalisere hele vintertjenesten Krav til serviceniveauet skal holdes Fokus på kvaliteten Ved at ændre på antallet af køretøjer, salthaller, materialpladser m.m. kan virkningen dokumenteres direkte på færdiggørelsestiderne Grundet kommunalreformen er det svært at dokumentere en "før"situation
7
Ruteoptimering 7 De GIS baserede vejdata, incl. vejbredder, længder, vejid. og vejklasser mm. importeres til Winterplan, som er ruteoptimeringssystem et. GIS grundlaget skal have et sammenhængende vejmidtekort. Ruteoptimering - hvordan?
8
Ruteoptimering 8 De data som ikke forefindes i importfilerne kan indtastes direkte i systemet, f.eks. lastkapacitet, vendepunkter og saltlagre. Der skal defineres ønsket tidsforbrug pr. rute eller alle ruter må kun tage 2 timer eksempelvis. Der kan indlægges tvangsruter om nødvendigt. Optil 15000 ruter..sorteres til det nødvendige antal er fundet. Og meget andet… Ruteoptimering - hvordan?
9
Ruteoptimering 9 Processen i et ruteoptimeringsprojekt: Gennemgang af nuværende data Samtaler med driftsingeninør og formand / kvalitetsikring Sammenkøring med Vejman/RoSy data Optimering via Winterplan Præsentation af 1. udkast Indarbejdelse af kommentarer - ny optimering Præsentation af 2. udkast Output:De enkelte ruter på kort, kørelister til entreprenørerne m.m. Ruteoptimering - proces
10
Ruteoptimering 10 Aabenraa Kommune Oversigtskort snerydning klasse A
11
Ruteoptimering 11 Aabenraa Kommune Snerydningsrute 3 Klasse A En enkelt rute på kort - den grønne fra før
12
Ruteoptimering 12 Aabenraa Kommune Rutebeskrivelse - kørelister
13
Ruteoptimering 13 Winterplan Ruteoptimering og planlægning af køreruter. Planlægning af distrikter og sløjfer. Manuel og automatisk planlægning. Kortere færdiggørelsestid. Færre ressourcer. Optimal placering af depoter og ressourcer.
14
Ruteoptimering 14 Danmark Langå Kommune Silkeborg Kommune Aabenraa Kommune Hedensted Kommune Assens Kommune Svendborg Kommune Odsherred Kommune Randers Kommune US og UK Minnesota DOT (US) Pennsylvania DOT (US) Ohio DOT (US) Lanarkshire county (UK) Dumfries Galloway (UK) Wiltshire county (UK) Dorset county (UK) Cornwall county (UK) Newport city (UK) Kunder til ruteoptimering Sverige Gävle kommune Lidköping Malmö Kommune Umeå Västerås Örebro Vägverket Skanska PEAB Og ca. 30 andre
15
Ruteoptimering 15 Før optimering 24 lastbiler 1 traktor Effektivitet 85% 924 km Efter optimering 20 lastbiler Ingen traktor Effektivitet 88% Casestudy: Sne rydningsplan for Borlänge
16
Ruteoptimering 16 Før optimering
17
Ruteoptimering 17 Efter optimering
18
Ruteoptimering 18 Borlänge
19
Ruteoptimering 19 Borlänge - sammenligning
20
Ruteoptimering 20 Sæson omkostninger pr lastbil (inkl. udstyr) 200,000 kr Sæson omkostninger pr traktor (inkl. udstyr) 100,000 kr Startomkostninger pr lastbil pr indsats 600 kr Startomkostninger pr traktor pr indsats 550 kr Omkostninger pr time pr lastbil 600 kr Omkostninger pr time pr traktor 550 kr Indsatser 35 Omkostningsparametre (i SEK)
21
Ruteoptimering 21 Omkostningskalkule FørEfter Sæsonomkostninger4,900,000 kr4,000,000 kr Startomkostninger523,250 kr420,000 kr Timeomkostninger1,627,098 kr1,616,572 kr Totale omkostninger7,050,348 kr6,036,572 kr
22
Ruteoptimering 22 Udgangssituation 18 lastbiler Effektivitet 67.2% Middeltid: 143 min Maxtid: 204 min 706 km Øget kvalitet 18 lastbiler Effektivitet 82.4% Middeltid: 127 min Maxtid: 151 min Færre ressourcer 15 lastbiler Effektivitet 67.2% Middeltid: 151 min Maxtid: 194 min Casestudy: Saltplan Stark County
23
Ruteoptimering 23 Stark county - sammenligning
24
Ruteoptimering 24 Stark county - sammenligning
25
Ruteoptimering 25 Omkostningskalkule Nuværende 18 lastbiler Fremtidig 18 lastbiler Fremtidig 15 lastbiler Sæsonomkostning3,600,000 kr 3,000,000 kr Start omkostninger486,000 kr 405,000 kr Time omkostninger1,159,920 kr1,027,080 kr1,023,300 kr Total omkostninger5,245,920 kr5,113,080 kr4,428,300 kr
26
Ruteoptimering 26 Ruteoptimering af vinterruter -spørgsmål????? Fremtidens Vintertjeneste Seminar 10. og 11. maj 2007 Connie Graul, COWI 4597 2286 Erik Nygren, Enera
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.