Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

AT 7 filosofi Objektivitetens sammenbrud. ”AT-elefanten” Lignelsen om de blinde mennesker og elefanten Den første får fat i benet: ”Elefanten er som en.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "AT 7 filosofi Objektivitetens sammenbrud. ”AT-elefanten” Lignelsen om de blinde mennesker og elefanten Den første får fat i benet: ”Elefanten er som en."— Præsentationens transcript:

1 AT 7 filosofi Objektivitetens sammenbrud

2 ”AT-elefanten” Lignelsen om de blinde mennesker og elefanten Den første får fat i benet: ”Elefanten er som en træstamme”. Den anden får fat i halen: ”Elefanten er som en pisk”. Den tredje får fat i øret: ”Elefanten er som et stort palmeblad”. Den fjerde får fat i snablen: ”Elefanten er som en slange”. Den femte får fat i en stødtand: ”Elefanten er som et spyd”.

3 ”AT- elefanten” Kender vi os selv i de 5 blinde? Hvor ofte slutter vi ikke fra ”små dele” af sandheden til hele sandheden? Kan vi kende hele sandheden?

4 Rammefortælling Hvad karakteriserer objektivitetens sammenbrud omkring år 1900? Vanskeligheden ved at finde et fast ståsted. Det man har troet på tidligere bryder sammen. Sandheden med stort ”S” problematiseres. Sandheden er en relativ størrelse. Subjektet får en markant mere aktiv rolle i erkendelsen.

5 Friedrich Nietzsche (1844-1900) Kritiserer samtiden (Kristendommen, naturvidenskab, romantikken). Kulturen er syg, dekadent (i forfald/ tilbagegang) og livsfornægtende (nihilisme). Opgør med alle autoriteter. Ateisme: ”Gud er død!”. Ingen sandhed på forhånd eller garant for mening. Viljen til magt. Magt til at være herre i eget hus – til at give mening til egen tilværelse. Tage ansvar.

6 Friedrich Nietzsche (1844-1900) Relativisme: Normer, synspunkter, værdier har kun gyldighed i relation til en bestemt person, gruppe, kultur eller samfund. Der findes ingen sandhed der har absolut gyldighed. Modsætningen er absolutisme: Den opfattelse at der findes objektive sandheder, normer eller værdier, der har universel gyldighed og altså ikke er bundet af en bestemt kultur eller historisk epoke. At være sit eget livs manuskriptforfatter. Sandhed kommer fra os selv. Individualisme. Først ”filosofere med hammeren” og derefter ”tage skeen i egen hånd”.

7 Det moderne verdensbillede Kvantemekanikkens fødselsdag: 1900. Max Planck opdager at naturen ”forløber i spring”. Opgør med klassisk fysik: Det mekaniske verdens- billede (verden som et urværk). Newtons fysik. Laplaces verdensånd – ”Guds øje”. Verden er ikke deterministisk. Sandsynlighedsregning bliver en del af fysikken.

8 Det moderne verdensbillede Fysikeren vælger gennem valg af forsøgsopstilling om en elektron er en partikel eller en bølge. Det giver ikke mening at tale om, hvad en elektron er i sig selv. Objektivitet i traditionel forstand ophører. Niels Bohr: ”Vi er både iagttagere og deltagere i livets store drama”. Subjektets aktive rolle

9 Psykoanalysen Freuds psykoanalyse – hovedværket ”Drømmetydning” udkommer år 1900. Neuroser (psykiske forstyrrelser, angst, fobier) hænger sammen med gamle fortrængninger, barndoms- erindringer, ubevidste mekanismer. ”Drømme er kongevejen til det ubevidste”.

10 Psykoanalysen Freuds personlighedsmodel (sjælens 3 deling - 1923): Overjeget: Idealitetsprincippet. Samvittigheden, normer. Fortæller os hvad vi bør gøre. Jeg/ego: Realitetsprincippet. Bevidsthedens sæde – orienterer sig i omverdenen. Som en lus mellem to negle. Logiske processer der søger kompromis mellem overjeg og Idet. Id/Det: Lystprincippet: Urinstinkter, drifter, behov. Behovs- tilfredsstillelse her og nu. Fortrængt ubevidst materiale. Subjektet (jeg’et) er ikke herre i eget hus. Jeg’et er ikke gennem- sigtigt for sig selv!

11 Opsummering Vanskeligheden ved at finde et fast ståsted. Sandheden med stort ”S” problematiseres. Mennesket har en aktiv rolle i erkendelsesprocessen. Virkeligheden kan ikke beskrives uafhængigt af iagttageren (enhver beskrivelse er også en selvbeskrivelse). Menneskets relationer med omverden understreges.

12 Øvelse 4: Fixérbilleder

13

14

15

16

17

18

19

20 Paradigme Paradigme : Forbillede, mønstertænkning, ramme som en gruppe tilslutter sig. Indhold: Alment accepterede meninger, forestillinger, værdier, teknikker, kriterier. Paradigmer afløser hinanden historisk (eks: AT2. Det geocentriske verdensbillede afløses af det heliocentriske verdensbillede)

21 Opgave 1: Paradigme og tema Jeres tema er centreret omkring et brud, hvor én tænkemåde afløser en anden. Diskutér gruppevis hvilke ord/ begreber der karakteriserer tænkningen før bruddet og tænkningen efter bruddet. Tænkning: Værdier, kriterier, menneskesyn…. Find så mange ord I kan!

22 Opgave 2: Perspektivering Kan jeres overvejelser omkring emnet fra opgave 1 relateres til dette oplæg? Kan der ”trækkes tråde” fra jeres emne til en større fortælling?


Download ppt "AT 7 filosofi Objektivitetens sammenbrud. ”AT-elefanten” Lignelsen om de blinde mennesker og elefanten Den første får fat i benet: ”Elefanten er som en."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google