Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

AT-eksamen 2016 GRÆNSER Stine Øberg

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "AT-eksamen 2016 GRÆNSER Stine Øberg"— Præsentationens transcript:

1 AT-eksamen 2016 GRÆNSER Stine Øberg (Oe@sctknud-gym.dk)

2 Opgave A Du skal undersøge og diskutere en sag, hvor en eller flere grænser eller manglen på grænser er det centrale i sagen. Du skal anvende viden og metoder fra to fag til din besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau.

3 Opgave B (innovation) Du skal undersøge en sag, hvor en eller flere grænser eller manglen på grænser udgør et problem for noget eller nogen. Du skal udarbejde og vurdere et forslag til en innovativ løsning af problemet. Du skal anvende viden og metoder fra to fag til din besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau.

4 Metoderne skal være forskellige Du skal opfylde de faglige mål for AT, herunder ”vurdere de forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til den konkrete sag”. - Det er op til dig at vælge to metoder, der er så forskellige, at en sammenligning er relevant. Når du har valgt to metoder, må du derfor sammenligne de to metoder og kunne forklare, på hvilke måder de er forskellige. - De to metoder kan samtidig godt indeholde fælles træk, og det er fint, hvis du også kan forklare dette. - Hvis de to metoder er så ens, at du ikke kan forklare en eller flere forskelle, der er relevante i forhold til sagen, bør du ændre sit metodevalg eller evt. have yderligere vejledning om, hvordan metoderne er forskellige. En sådan vejledning gives bedst af de relevante faglærere - ud fra den undervisning, du har fået i de pågældende fag om fagets metoder. - Hvis du kan forklare, hvordan de to metoder adskiller sig fra hinanden, er der grundlag for at vurdere de forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til den konkrete sag.

5 Metoderne i dansk og tysk I nogle fag fx i dansk og sprogfag findes en række analysemetoder, som er ens for fagene. Det er i orden at vælge to forskellige analysemetoder, som findes i begge de valgte fag. Du skal blot kunne forklare, hvordan de to metoder er forskellige og i forlængelse heraf kunne vurdere de to faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til den konkrete sag.

6 Materiale Du må bruge al den viden og genbruge alt det materiale, der er samlet fra de fag, du har eller har haft i løbet af sin gymnasietid. Det gælder også, hvis emner eller materialer er indgået i tidligere forløb i fagene eller i almen studieforberedelse.

7 Tysk – historie Tysk - samfundsfag Jana Hensel: Zonenkinder (2002) Det genforenede Tyskland fra en 13-årigs synsvinkel Selvbiografisk beskrives tiden efter Tysklands genforening fra en 13-årig østtysk piges synsvinkel. Pludselig er grænserne åbne, og pigen Jana skal forholde sig til en hel ny virkelighed. Pludselig er hun ein Kind aus der Zone. Se også: Jana Hensel: Neue deutsche Mädchen (med Elisabeth Raether)(Rowohlt, 2008) Jana Hensel: Achtung Zone – Warum wir Ostdeutschen anders bleiben sollten, Piper Verlag, 2009.

8 Tysk – historieTysk - samfundsfag Roland Suso Richter: Der Tunnel (2001) Der Tunnel - flugten fra Øst- til Vesttyskland Filmen handler om de mænd, der gravede en 145 meter lang tunnel mellem Vest- og Østberlin og derefter hjalp en masse mennesker til at flygte fra DDR-styret over i forbundsrepublikken Tyskland. Filmen er inspireret af virkelighedens tunnelgraver Hasso Herschel. Henvisning Der Tunnelgräber: Hasso Herschel – Fluchthelfer und Geschäftsmann

9 Tysk – historieTysk - samfundsfag Øst- og Vestberlin Den kolde krig efter 2. verdenskrig var ensbetydende med en opdeling af Europa i to områder: Østeuropa kontrolleredes af Sovjetunionen, og Vesteuropa kontrolleredes af USA. Af historiske årsager gik denne opdeling gennem Berlin. Da den kolde krig i 1960’erne blev optrappet, medførte det, at man fra østsiden i 1961 byggede en mur tværs gennem byen. Familier, områder, virksomheder, offentlige institutioner mm. blev på denne måde afgrænset fysisk fra hinanden.

10 Tysk – historieTysk - samfundsfag I spændingsfeltet mellem dansk og tysk kultur Grænselandet – krig og kulturmøde er en antologi om det danske mindretal i Sydslesvig og det ditto tyske i Sønderjylland. Fra forskellige faglige aspekter som tysk, samfundsfag og historie belyses det, hvordan man forholder sig til sin kultur og nationale identitet, når man bor i grænselandet. Henvisning Mette Hermann, Finn Jensen, Hans Jørgen Lych Larsen, Gunvor Vestergaard, Merete Vonsbæk: Grænseland – krig og kulturmøde (Columbus. 2009.)

11 Tysk – samfundsfag Grænsekontrol Tyske mediers dækning af grænsekontrol / EU

12 Tysk - matematik Friedrich Christian Delius: Die Frau, für die ich den Computer erfand Wie kam es zu dem Gerät, das heute auf allen Schreibtischen steht? Alles fing an in einer Wohnung in Berlin-Kreuzberg, wo der geniale Konrad Zuse handgesägte Einzelteile zu einer «Universal-Rechenmaschine» zusammensetzte. Doch das Leben lässt sich weit weniger gut programmieren als ein Computer. Bis diesem Apparat der Durchbruch gelang, musste sein Erfinder so einige Höhen und Tiefen durchmachen... Friedrich Christian Delius erzählt in diesem raffinierten und höchst unterhaltsamen Roman die unglaubliche Geschichte des Konrad Zuse (1910–1995) und davon, wie das digitale Zeitalter begann. Die Erfindung des Computers und die Erfindung einer unmöglichen Liebe. Alles fing an in einer Wohnung in Berlin-Kreuzberg, wo der geniale Konrad Zuse handgesägte Einzelteile zu einer «Universal-Rechenmaschine» zusammensetzte. Doch das Leben lässt sich weit weniger gut programmieren als ein Computer. Bis diesem Apparat der Durchbruch gelang, musste sein Erfinder so einige Höhen und Tiefen durchmachen... Friedrich Christian Delius erzählt in diesem raffinierten und höchst unterhaltsamen Roman die unglaubliche Geschichte des Konrad Zuse (1910–1995) und davon, wie das digitale Zeitalter begann. Die Erfindung des Computers und die Erfindung einer unmöglichen Liebe.

13 Tysk – historieTysk - samfundsfag Thomas Brussig: Am kürzeren Ende der Sonnenallee (1999) Østtyskland før murens fald Thomas Brussigs roman Am kürzeren Ende der Sonnenallee foregår i 1970'erne blandt en gruppe unge, der er frustrerede over at være født på ”den forkerte side” af Sonnenallee – den anden ende ligger nemlig i Vesttyskland, hvor livet er anderledes enkelt. Henvisning: Leaner Haußmann (instruktør): Sonnenallee (1999)

14 Tysk – historieTysk - samfundsfag Østtyskland Efter nederlaget under 2. verdenskrig blev Tyskland besat af krigens vindere. Tyskland blev herefter et brændpunkt under den kolde krig mellem USA og Sovjetunionen. I 1949 blev Tyskland delt i to nye stater: det demokratiske og vestligt orienterede Vesttyskland og det et-partistyrede og kommunistiske Østtyskland.

15 Tysk - samfundsfag Florian Henckel von Donnersmarck: Das Leben der Anderen (2006) Das Leben der Anderen handler om en stasi- agents forvandling fra kynisk stasi-medarbejder til et følende menneske.

16 Tysk – oldtidskundskab Thomas Mann: Der Tod in Venedig & Platon: Phaidon Kunstnerens begrænsninger

17 Engelsk - tysk Jonathan Franzen: ”The Republic of Bad Taste” Livet i DDR – set med amerikanske og tyske øjne Den amerikanske forfatter Jonathan Franzen fortæller i sin novelle ”The Republic of Bad Taste” historien om DDR-borgeren og kvindebedåreren Andreas Wolf, der af flere årsager er raget uklar med DDR-regimet, og som gør sig visse tanker om livet i Østen kontra Vesten.

18 Tysk – psykologi / - historie / - dansk Massesuggestion eller massedynamik set i forhold til Hitlers magtovertagelse og magtvedligeholdelse. Elias Canetti: Masse und Macht Analyser af Hitlers taler Analyser af propagandafilm, sange osv.

19 Tysk – samfundsfag / - psykologi Fokus på masse-fænomenet (mere end på propagandafænomenet) Analyser af Hitlers/naziregimets iscenesættelse af diverse store begivenheder for og med 'masserne' og disses reaktion herpå - hvordan individets grænser kan ophæves, når det befinder sig i, bliver del af og smelter sammen med 'en masse'

20 Tysk - historie Lebensraum Lebensraum (tysk for "udfoldelsesmuligheder) var en af Adolf Hitlers mest grundlæggende ideer og dermed en vigtig del af den nazististiske ideologi. Den udgjorde hovedrationalet bag Tysklands voldsomme ekspansionspolitikker. Lebensraum skulle skaffes ved at fortrænge de slaviske folkeslag fra Østeuropa og lade germanske folkeslag bosætte sig der i stedet; derfor kaldes begrebet også for Lebensraum im Osten (livsrum i øst).

21 Tysk – psykologi / - dansk Psykoanalysen Menneskelige grænser

22 Tysk – historie Tysk - dansk Hjem til Tyskland Den omstridte grænse mellem Danmark og Tyskland har ligget fast siden genforeningen i 1920. Men den sønderjyske forfatter Erling Jepsen påstår, at det sydligste Danmark ville være bedre tjent med en anden grænsedragning.

23 Tysk – historie Tysk - samfundsfag Rote Armee Fraktion Rote Armee Fraktion (RAF) var en venstreekstremistisk terrororganisation, som var aktiv i Vesttyskland fra 1970 frem til begyndelsen af 1990'erne. RAF ville efter forbillede fra sydamerikanske venstreekstremistiske grupper føre væbnet kamp som ”byguerilla” mod ”systemet”, den herskende kapitalistiske stat og den ”amerikanske imperialisme”.

24 Tysk – dansk Knud Romer: Den som blinker er bange for døden Grænselandet i litteraturen Meget nyere dansk litteratur handler om at leve i grænselandet mellem danskhed og en anden identitet (mellem fx dansk og tysk identitet). Knud Romer skriver i Den som blinker er bange for døden om sin opvækst i 1960´ernes Falster som søn af en tysk mor og en dansk far.

25


Download ppt "AT-eksamen 2016 GRÆNSER Stine Øberg"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google