Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

BIL NÅR DU VIL Delebiler til Erhverv et analyseprojekt Støttet af Trafikstyrelsen og Region Hovedstaden.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "BIL NÅR DU VIL Delebiler til Erhverv et analyseprojekt Støttet af Trafikstyrelsen og Region Hovedstaden."— Præsentationens transcript:

1 BIL NÅR DU VIL Delebiler til Erhverv et analyseprojekt Støttet af Trafikstyrelsen og Region Hovedstaden

2 BIL NÅR DU VIL Hvad er en delebil En flåde af biler placeret over hele København/Frederiksberg, Aarhus og nu også Greve Gratis parkering i de respektive byer, hvor bilerne hører hjemme Booker online når du har behov Afhenter/afleverer døgnet rundt Full service ift. sikring, finansiering og vedligehold. Billigt alternativ til egen bil, leje af bil, kollektiv trafik og taxa. *Ikke Rød zone 10-17 på hverdage, bortset fra elbiler.

3 BIL NÅR DU VIL Book, Afhent & Returner… Bilen bookes online – det tager 1-2 minutter Kan gøres op til et år frem i tiden …og helt uden varsel Bilen låses op med din personlige nøglebrik, bilen checker om du har reserveret den. Bilen låses ved returnering med nøglebrikken og al afregning foregår automatisk online. 1. Reserver online 2. Åben bilen med din nøgle brik 3. Kør!

4 BIL NÅR DU VIL Projekt baggrund Delebiler bruges i dag primært af private Delebiler udnyttes bedre og udbredes hurtigere, hvis virksomheder tilsvarende bruger delebiler i dagtimerne/hverdagene, hvor private ikke bruger dem særlig meget. Delebiler er økonomisk attraktive for erhverv, som alternativ til taxa, leje biler, og til at reducere egen bilpark.

5 BIL NÅR DU VIL Projekt målsætning – 13 måneders forløb Marts 2012 – Marts 2013 – Transportvaneundersøgelse og pilotprojekter der involvere: 5-8 store virksomheder/organisationer med 50+ med arbejdere (Minimum én med 500+ medarbejdere). 50-80 mellemstore virksomheder/organisationer med 10 – 50 medarbejder 500 små virksomheder med 1-10 medarbejdere – Trafikstyrelsen: København, Aarhus, Greve, Odense, Herning – Region H: Frederiksund, Gentofte Fredensborg

6 BIL NÅR DU VIL Feltarbejde 2 skemaer – http://casa.surveyreply.dk/delebilvirksomhed.htm http://casa.surveyreply.dk/delebilvirksomhed.htm – http://casa.surveyreply.dk/delebilmedarb.htm http://casa.surveyreply.dk/delebilmedarb.htm For større virksomheder har der i tillæg været en mere kvalitativ proces ift. Mulige datakilder og dialog omkring virksomhedens behov og mål.

7 BIL NÅR DU VIL Delebilsberegneren Web-beregneren kan findes på LetsGo’s hjemmeside under Erhverv - Hvad koster det? - Beregn kørselsøkonomi eller url: https://letsgo.dk/virk/beregner / https://letsgo.dk/virk/beregner /

8 BIL NÅR DU VIL Gennemført feltarbejde

9 BIL NÅR DU VIL Bilejerskab og ansatte Bilejerskabet er over 3 gange så højt I en-mands som I mellemstore virksomheder Det bevidner om behovet for adgang til bil kontra behovet for kørsel, man kan nøjes med færre biler, hvis man har adgang til f.eks. delebil.

10 BIL NÅR DU VIL Bilen bruges på parkeringspladsen 74% bruges under 3 timer om dagen 17% under 1 time om dagen

11 BIL NÅR DU VIL Bilpendling 74% pendler I bil til arbejdet Jo mindre virksomhed, jo højere andel bilpendlere Hvis bilpendling skal reduceres er de helt små virksomheder et godt sted at sætte ind Ironisk nok de virksomheder der har størst frihed til at placere virksomheden tæt ved bopælen

12 BIL NÅR DU VIL Sammenblanding af økonomi -skattefri finansiering af privatbil 45-50% af medarbejderne I små og mellemstore virksomheder anvender egen bil Skattefri kørselsgodtgørelse er omkring 50% over den reelle udgift for medarbejderen iflg. FDM beregninger 20% forventer medarbejdere ville lade bilen stå, hvis de havde adgang til bil på arbejdet. Alle kommuner vi havde dialog med har el. Vil nedsætte tilskud til skattefri Kørselsgodtgørelse ned fra kr 3,84 til kr 2,20 pr. km

13 BIL NÅR DU VIL Firmabil Èn virksomhed havde orienteret om de økonomiske konsekvenser ved at have firmabil, kontra egen bil eller kollektvi trafik/cykel Ingen af de store virksomheder gjorde brug af skattefrit pendler kort til kollektiv transport.

14 BIL NÅR DU VIL Parkeringsforhold DTU Transport har vist at bilpendling fordobles, hvis der er gratis parkering på virksomheden Der er rigeligt! En parkeringsplads koster mellem 152.000 og 1 million I København

15 BIL NÅR DU VIL Tur-prissammenligning & tursammensætning Tur sammen-Tid &KøbenhavnsTaxaBesparelse sætningafstand t/rDelebiler*Bestilt/Central+/- +/- % 7%1 time & 1 km 38,32 80,24 41,92 52% 28%2 timer & 3 km 53,04 104,20 51,16 49% 7%1 time & 5 km 38,32 164,40 126,08 77% 14%2 timer & 5 km 53,04 164,40 111,36 68% 7%3 timer & 5 km 55,96 164,40 108,44 66% 3%4 timer & 5 km 94,28 164,40 70,12 43% 3%3 timer & 10 km 67,76 269,60 201,84 75% KøbenhavnsTaxa Delebiler*-Gade+/- +/- % 3%1 time & 1 km 38,32 51,44 13,12 26% 12%2 timer & 3 km 53,04 75,40 22,36 30% 3%1 time & 5 km 38,32 135,60 97,28 72% 6%2 timer & 5 km 53,04 135,60 82,56 61% 3%3 timer & 5 km 55,96 135,60 79,64 59% 2%4 timer & 5 km 94,28 135,60 41,32 30% 2%3 timer & 10 km 67,76 240,80 173,04 72% I alt100%Pr. tur, vejet gennemsnit** 53,19 128,24 75,0559% *Biltypemix: 10% i mini, 10% i combi, 50% i El, 20% 7-personers **før medlemskab og forsikring Alle priser ekskl. moms Årligt forbrug 1. mill. Besparelsespotentiale: 590.000,- Årligt forbrug 1. mill. Besparelsespotentiale: 590.000,-

16 BIL NÅR DU VIL Firmabiler KM/årTotal omk.pr. kmDelebilBesparelse Bil 1 35.000 91.000 2,6 5,62-105.737 Bil 2 33.400 89.400 2,7 5,62-98.343 Bil 3 26.000 82.000 3,2 5,62-64.147 Bil 4 23.000 79.000 3,4 5,62-50.284 Bil 5 23.000 79.000 3,4 5,62-50.284 Bil 6 23.000 79.000 3,4 5,62-50.284 Bil 7 18.000 74.000 4,1 5,62-27.179 Bil 8 17.000 73.000 4,3 5,62-22.558 Bil 9 12.000 68.000 5,7 5,67-39 Bil 10 10.000 66.000 6,6 5,74 8.569 Bil 11 9.000 65.000 7,2 5,94 11.580 Bil 12 7.000 63.000 9,0 5,94 21.451 Bil 13 6.000 62.000 10,3 6,11 25.344 Bil 14 4.000 60.000 15,0 6,11 35.563 Bil 15 3.500 59.500 17,0 6,11 38.117 Total 1.089.900 140.624 Sparede p-pladser 126.000 I alt 266.624

17 BIL NÅR DU VIL Alternativ til taxa Stort potentiale for at nedbringe taxa omkostningerne, uden at skulle investere sig ud af Spørgsmål: Dækker de 450.000 i taxa forbrug virkelig over persontransport af personale?

18 BIL NÅR DU VIL Cases Kontorhoteller Fagforening – Medarbejdere arbejde + privatmedlemskab/firmaaftale, tillidsrepræsentanter, medlemmer Hospital PR bureau Kommune – Intern deling/flådestyring

19 BIL NÅR DU VIL Potentiale: Verdens bedste delebilist-by… 2000 medlemmer Virksomheder, borgere & medarbejdere i virksomheder i Ballerup. 10.000 færre ejede biler i kommunen kr 99,- om måneden for medlemskab og selvrisikoforsikring Adgang til Letsgo i resten af landet Kræver 2 mill. marketing budget til at rekruttere private og erhvervsmedlemmer 3-4 medarbejdere, eventuelt senior jobbere til at styre bilpark lokalt ansat i Ballerup af Letsgo Ballerup I tillæg til private og erhvervsliv, kan det øge mobilitet for institutioner, idrætsforeninger, spejdere markant 710 færre offentlige p-pladser, i væsentlig grad omkring Kommunens ejendomme Beløb i kr. inkl. momsPr. timePr. 6 timerPr. døgnPr. ugePr. km inkl. brændstof Mini og Elbil Mini21,-105,-230,-1240,-2,85 Combi og Elbil Maxi26,-130,-290,-1560,-3,15 7-personers og Kassevogn31,-155,-340,-1860,-3,65 9-personers40,-200,-440,-2400,-4,75

20 BIL NÅR DU VIL 142 borgerbiler Umiddelbart et potentiale til at reducere kørselsomkotninger med omkring 20-30%

21 BIL NÅR DU VIL Fail! Keep it simple Case: Indkøbscenter: 16 medarbejdere i Dragør 7:00 – 8:00 8:00 – 16:00 17:00 – 7:00 16:00 – 17:00

22 BIL NÅR DU VIL Konklusion Delebil koncept og professionalisme er erhvervsmodent Kommuner & regioners kørselsforbrug og kultur er mere modent til delebilbrug end det private erhvervsliv Statens afgiftsfritagelse af sig selv, gør delebiler u- konkurrencedygtige for staten Kommuner og Regioner har en altafgørende rolle for udbredelse – Samarbejde om “Delebil-stationer” – Samarbejde ift. erhvervsliv og borgere – Bedre udnyttelse af Kommunens egen vognpark

23 BIL NÅR DU VIL Miljøgevinster Reducer klima & miljø belastning. 672 Interviews 455 nye erhvervsmedlemmer CO2 reduktion mellem 191 og 382 tons 140 færre erhvervsejede biler på gaden

24 BIL NÅR DU VIL

25 Anvendelse & Tilgængelighed FraTilMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag 00.00-00.59Ledig -Beboelsesområde 01.00-01.59Ledig -Beboelsesområde 02.00-02.59Ledig -Beboelsesområde 03.00-03.59Ledig -Beboelsesområde 04.00-04.59Ledig -Beboelsesområde 05.00-05.59Ledig -Beboelsesområde 06.00-06.59Ledig -Beboelsesområde 07.00-07.59Ledig -Beboelsesområde 08.00-08.59Booket/pendler Ledig -Beboelsesområde 09.00-09.59Ledig -Erhvervsområd Booket/pendlerLedig -Beboelsesområde 10.00-10.59Ledig -Erhvervsområd Ledig -Beboelsesområde 11.00-11.59Ledig -Erhvervsområd Ledig -Beboelsesområde 12.00-12.59Ledig -Erhvervsområd Ledig -Beboelsesområde 13.00-13.59Ledig -Erhvervsområd Ledig -Beboelsesområde 14.00-14.59Ledig -Erhvervsområd Ledig -Beboelsesområde 15.00-15.59Ledig -Erhvervsområd Booket/pendlerLedig -Beboelsesområde 16.00-16.59Ledig -Erhvervsområd Ledig -Beboelsesområde 17.00-17.59Ledig -Erhvervsområd Ledig -Beboelsesområde 18.00-18.59Booket/pendler Ledig -Beboelsesområde 19.00-19.59Ledig -Beboelsesområde 20.00-20.59Ledig -Beboelsesområde 21.00-21.59Ledig -Beboelsesområde 22.00-22.59Ledig -Beboelsesområde 23.00-23.59Ledig -Beboelsesområde Case: Sten & Strøm/Fields: 16 medarbejdere i Dragør 7:00 – 8:00 8:00 – 16:00 17:00 – 7:00 16:00 – 17:00


Download ppt "BIL NÅR DU VIL Delebiler til Erhverv et analyseprojekt Støttet af Trafikstyrelsen og Region Hovedstaden."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google