Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afJoachim Poulsen Redigeret for ca. et år siden
1
Nye perspektiver på stresshåndtering Temadag med nye tanker fra forskning og praksis om arbejdsstress hos individer og organisationer
2
Formålet med dagen Give jer nye perspektiver og praktiske redskaber til at forebygge og håndtere stress på både individuelt, kollektivt og organisatorisk niveau.
5
Kvinde r Mænd KvinderMænd Udbredelse af stress
6
”Hvor ofte har du følt dig stresset i de sidste to uger”? 27.000 beskæftigede har svaret – 15 % føler sig ofte eller hele tiden stressede – Arbejdet blev angivet som hovedkilde til stress hos ca. 68 % af deltagerne Jobgrupper – Over gennemsnit: Psykologer, Gymnasielærere, Læger, Undervisere og forskere ved universiteter – Under gennemsnit: Tømrere og snedkere, malere, Militærpersonale, Brandmænd, reddere, sikkerhedsvagter, Murere, Vvs’ere, Smede Lille fald i graden af stress fra 2012 til 2014 (1.37-> 1.34) Kilde: NFA ”Arbejdsmiljø og helbred” 2012 og 2014
7
Andel af patienter henvist til Arbejdsmedicinsk klinik med psykiske belastningsreaktioner
8
Anmeldte arbejdsbetingede psykiske lidelser 1998-2014 Kilde: Arbejdsskadestyrelsens årsopgørelser
9
Så er vi blevet mere stressede? Data tyder på: – At flere og flere rapporterer, at de føler sig stressede – Et stigende antal mennesker bliver sygemeldt på grund af stress – Flere anmelder stress som arbejdsbetinget lidelse – Flere og flere søger behandling for stress
10
Men der er uklarheder Hvad er stress? – Stress defineres ofte gennem det spørgsmål, der stilles Forståelsen af stress ændrer sig gennem tiden – Diskursen omkring stress har ændret sig siden 1987 – Er der prestige i at have et arbejde som omtales som værende stressende? Medier omtaler (og overdriver) kun negative nyheder om stress Forhåbentlig kan dagen i dag være med til at give lidt mere klarhed over stress og stresshåndtering
11
Dagens program 09.00 – 09.45: Velkomstoplæg: Konkurrerende forståelser af stress (KN) 09.55 – 10.40: Stress som et kollektivt fænomen (TK) 10.50 – 11.50: Workshop-runde 1 1.Hvordan kommer man godt tilbage efter en stresssygemelding? (PP) 2.De usynlige organisatoriske barrierer for stresshåndtering (TK) 3.Lederens rolle ved stress-sygemelding (LN + OBK) 4.Det stresse(n)de samfund – er vi bare pylrede (AE) 11.50 – 12.30: Frokost 12.30 – 13.00: Prognose for hukommelses- og koncentrationsproblemer ved arb.rel. stress (AE) 13.10 – 14.10: Workshop-runde 2 14.10 – 14.30: Kaffe og kage 14.30 – 15.00: Hvordan forebygges stress i organisationen? (CAG) 15.00 - 15. 30: Opsummering, afrunding og spørgsmål (KN) 15.30: Dagen slutter
12
Konkurrerende forståelser af stress
13
Hvorfor fokus på stresshåndtering? “Tanke- og adfærdsmæssige forsøg på at håndtere specifikke eksterne eller indre krav som bliver vurderet til at overstige personens ressourcer”
14
Nye perspektiver på stresshåndtering Stresshåndtering Individ Samfund KollektivOrganisation
15
Kliniske symptomer på stress Fysiske symptomerPsykiske symptomerAdfærdsmæssige symptomer HjertebankenAnspændtKritisk og irritabel HovedpineTræthedUbeslutsom SvedetureSøvnproblemerMangler overblik Indre uroHukommelsesbesværTaler hurtigere MavesmerterKoncentrationsbesværAfbryder andre MuskelsmerterUtålmodigØget brug af stimulanser AppetitløshedRastløsKlat-fravær Nedsat immunforsvarDeprimeretManglende engagement
16
Forskellige forståelser af stress Belastningsorienteret teori: Stress som påvirkninger fra arbejdsmiljøet Individualistisk teori: Stress som sårbarhed hos den enkelte Transaktionel teori: Stress som samspillet mellem den enkelte og arbejdsmiljøet
17
Stress som påvirkninger fra arbejdsmiljøet Hvilke skadelige forhold i arbejdsmiljøet kan medføre belastninger? - uanset hvem man er! Fokus er på arbejdspladsen og organisering af arbejdet – ikke individet Fokus på identificere risikofaktorer Anviser hvilke arbejdsforhold som skal minimeres på arbejdspladsen
18
Den belastningsorienterede tilgang Ubalance mellem krav/ressourcer Manglende indflydelse Uforudsigelighed Manglende støtte Usynlig ledelse Lavt informationsniveau Manglende mening i arbejdet Forandringer Manglende anerkendelse StressArbejdskarakteristika
19
Belastningsorienteret fortælling Fokus på – Årsagsforhold mellem ændringer i arbejdet, oplevelsen af stress og negative effekter på helbredet – Interventioner som ændrer de skadende faktorer i arbejdet Individet bliver et passivt objekt
20
Individualistisk forståelse af stress StressArbejdskarakteristika
21
Er det truende for mig? Truende Kan jeg håndtere det? Kan ikke håndtere det Stress Kan godt håndtere det Ikke truende Ingen stress Individualistisk forståelse af stress Perfektionisme Ansvarsfuldhed Psykisk sårbarhed Kontrolorienteret
22
Hvilke forhold hos den enkelte kan medføre en belastning? – specifikt for denne person Fokus på hvorledes individet bedre kan håndtere belastninger – ikke organisationen eller arbejdsmiljøet Fokus på individuelle håndteringsstrategier Anviser hvilke håndteringsstrategier man skal lære individet Individualistisk forståelse af stress
23
Individualistisk fortælling Fokus på: – Stress som en uundgåelig del af det moderne liv, som man skal lære at håndtere. – Individet har ansvaret for at håndtere stressorer effektivt Hvert individ er et aktivt subjekt, der har unikke sårbarheder ift stress
24
Forståelser af stress i praksis Individualistisk forståelse ’Jeg tænkte måske bare, at stress det var, hvis de kom med for mange opgaver til mig. Så blev jeg stresset, punktum. Så enkelt tror jeg jo ikke det hænger sammen i dag i hvert fald. Jeg tænker nok meget mere stress som en individuel ting. Så selvfølgelig med nogle ydre faktorer, men lige så meget også med ens egen personlighed!’. Belastningsorienteret forståelse ‘Jamen stress udvikles når du ikke har nok tid til at lave de ting du gerne vil. De ting du havde forestillet dig, at du havde tid til at gøre. Så må man forsøge at informere de mennesker som uddeler arbejdsopgaverne om at man ikke kan nå det. Og få et realistisk billede af hvor lang tid ting tager. Og hvis de mennesker som fordeler arbejdsopgaverne tænker at du burde lave mere, så bare tag dem med til laboratoriet så de kan se, hvor travlt der er’.
25
’En proces, hvor ændringer, trusler og krav fra omgivelserne udfordrer eller overstiger vores evne til at tilpasse os, hvilket kan resultere i psykologiske og biologiske ændringer, som kan have betydning for vores helbred’ Prof. Bobby Zachariae Stress som samspil
26
Arbejdskarakteristika Er det truende for mig? Truende Kan jeg håndtere det? Kan ikke håndtere det Stress Kan godt håndtere det Ikke truende Ingen stress Stress som samspil
27
Hvorfor er dette vigtigt? Vores teorier om årsager og konsekvenser af stress indvirker på, hvordan vi håndterer stress Organisationer vælger den forskningsmæssige viden som støtter deres egne overbevisninger Ledere og medarbejdere har forskellig forståelse af årsager til stress Forskel mellem medarbejdere i forståelse af stress
28
Hvordan kan arbejdspladsen håndtere stress? Primære interventioner (undgå stress opstår) – Reducere antallet eller intensiteten af stressorer – Fokus på arbejdsmiljøet og den organisatoriske struktur – Gennem ledelsesudvikling, reduktion af arbejdspres, øge medarbejdernes indflydelse osv. Sekundære interventioner (undgå stress udvikler sig) – Ændre individets måde at håndtere stress – Fokus på individet – Stresshåndteringstræning, trivsels-programmer Tertiære interventioner (minimere skaden af stress) – Minimere de skadelige konsekvenser af stressorer ved at hjælpe individet til at cope mere effektivt i forhold til oplevelsen af stress – Fokus på individet – Rådgivning, terapi
29
Ledere og medarbejdere Ledere Individualistisk forståelse af stress Privatliv og sårbarheder Årsagen til stress ligger hos medarbejdere, der derfor har ansvaret for at håndtere det => Medarbejderen skal tilpasse sig Medarbejdere Belastningsorienteret forståelse af stress Arbejdsfaktorer Årsagen til stress ligger i arbejdsvilkår og –miljø, derfor har ledelsen ansvaret for at håndtere det => Arbejdsmiljøet skal forandres
30
Konsekvenser Ensidig håndtering – fra begge sider – Mindfullness, robusthed >< Tidspres og urimelige krav Problematisk kommunikation mellem ledelse og medarbejdere – Før, under og efter en sygemelding
31
Tilpasningsorienteret håndtering Øger arbejdstiden Øger arbejdshastigheden Øger effektiviteten Øger egne ressourcer Adresserer ledelsen individuelt for at ændre på arbejdsbetingelser Tager arbejdsbetingelser man oplever som stressende op med medarbejdergruppen Man forsøger som medarbejdergruppe at hjælpe hinanden med arbejdsopgaver Man giver hinanden social og faglig støtte Adresserer ledelsen kollektivt for at ændre på arbejdsbetingelser Holder møder internt i medarbejdergrupper for at lave en strategi Forandringsorienteret håndtering Kollektiv håndtering Individuel håndtering
32
Opsamling Stress er et komplekst fænomen, der kan forstås på forskellige måder og niveauer Måden vi forstår stress på, indvirker på den måde vi tænker, det skal forebygges og håndteres – Stress = Individuel sårbarhed => Individuel håndtering – Stress = Farligt arbejdsmiljø => Reducere risici Effektiv stresshåndtering kræver nuancerede og komplementerende håndteringsstrategier – Individ, kollektiv, organisation, samfund
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.