Javas GUI Framework GUI-programmering i Java vha. AWT.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
DIEB9.1 Kursusgang 9 Oversigt: • Sidste kursusgang • Opgaver • Beskrivelser af komponenter • Typiske komponenter • Arkitektur for en GUI.
Advertisements

REGISTRERINGSDATABASEN
Sikkerhed/Otto Knudsen 1 Diagnostics  Debug af web-applikationer.
Perspektiverende Datalogi Internetalgoritmer MapReduce Gerth Stølting Brodal.
CSS ver. 2 Rikke Møller-Poulsen. Visning af billeder?!? Er der stadig nogen, der har problemer med at få vist billeder på deres site?
NetBeans Installation og brug.
GP 4, 19/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 4 onsdag 19/ kl. 9:15 – 12:00.
GP9, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 9 Slides ligger på nettet. Du er velkommen til at printe dem nu. Vi begynder.
Design af brugerflader11.1 Kursusgang 11 Oversigt: Sidste kursusgang Værktøjer til udvikling og implementering af HCI-design Oversigt over Java Swing.
Design af brugerflader12.1 Kursusgang 12 Oversigt: Sidste kursusgang Layout-manager Event-håndtering.
12 – GUI med Swing. 2 NOEA2009Java-kursus – GUI med Swing Designer view Komponenter Frame Properties Inspector.
VOOP, 8 april Refleksion i objekt orienterede programmeringssprog Mandag 8/ Kasper Østerbye.
Masterpages/Otto Knudsen 1 Master Pages Master Pages i ASP.NET 2.0.
Introduktion/Otto Knudsen 1 Overblik WebForms ASP.NET.
Indledende Programmering Uge 5 - Efterår 2006 Om at udvikle korrekte og pålidelige programmer Susanne Lindros.
Objektorienteret programmering
18 – Java Server Faces. 2 NOEA2009Java-kursus – JSF 2 Web-applikationer - 1 Brugere interagerer med en Web-browser Browseren sender forespørgsler til.
1 Bestanddele i en Windows form-løsning GUI kontroller (eng.: controls) & komponenter (eng.: components) Almindelige egenskaber, metoder & hændelser for.
GP 9, 10/ Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 9 onsdag 10/ kl. 9:15 – 12:00.
Videregående pc-vejledning Modul 03: Harddisken 2 60+Bornholm.
1 Grafiske brugergrænseflader I. 2 Plan Grafiske komponenter Layout Hændelser og lyttere Rammer og dialoger Nye designmønstre: Composite Command.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 17, 2009Projekt: “Visualisering” Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project Course, ITU, Denmark )
Fundamentale datastrukturer
GP 8, 24/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 8 onsdag 24/ kl. 9:15 – 12:00.
DIEB8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Klassen Container Layout-manager Event-håndtering.
Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
8 RÅD VEDRØRENDE GOD PROGRAMMERING Effective (brown) Java.
03 – Udtryk og metoder. 2 NOEA2009Java-kursus – Udtryk og metoder Udtryk i Java Java har standard udtrykene… Værditildeling Subrutiner og funktionskald.
DIEB7.1 Kursusgang 7 Oversigt: Sidste kursusgang Layout-manager Event-håndtering.
GP 4, 27/ Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 4 onsdag 27/ kl. 9:15 – 12:00.
Begreber og Redskaber 11. Plan for idag Lidt afrunding: Collections Framework i Java Noget om oversættere og sprog Evaluering Sidste gang øvelser før.
DIEB7.1 Kursusgang 7 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Værktøjer til udvikling og implementering af HCI-design Oversigt over Java Swing.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
I o p o DAIMI, AU, November 1999Programkonstruktion I9E.1 Konstruktion og brug af klasser – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10A.1 Polymorfi og nedarvning Motivation for arv og “mange former”
Javas GUI Framework GUI-programmering i Java vha. AWT.
 Jens Bennedsen, 2003Introducerende objektorienteret programmering MVC Et mønster for grænseflader.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering12A.1 Moduler Packages i Java.
 Henrik B. Christensen, 1999Introducerende objektorienteret programmering8B.1 Interfaces En ren kontrakt.
 Jens Bennedsen, 2003Introducerende objektorienteret programmeringinterfaces.1 Interfaces En ren kontrakt.
Grafiske brugergrænseflader Javas AWT framework.  Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.2 Introduktion.
DIEB6.1 Kursusgang 6 Oversigt: Sidste kursusgang Værktøjer til udvikling og implementering af HCI-design Oversigt over Java Swing.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6A.1 Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
Klassehierarkier Specialisering vha. subklasser. dIntProg, E05Klassehierarkier.2 Oversigt Eksempler på specialisering –Aktør, Koreograf, Skuespiller,
Indledende Programmering Uge 6 - Efterår 2006
Interfaces Afkobling af programkomponenter (eksempel: Comparable)
Polymorfi Abstrakte klasser, substitutionsprincippet, statisk og dynamisk type.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering MVC Et mønster for grænseflader.
Frameworks Hændelsesstyret programmering: ”Don’t call us – we’ll call you”
Design af brugerflader13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
Programmering med interfaces Separering af specifikation, anvendelse og implementation.
Klasser og objekter – grundbegreber.  Michael E. Caspersen, 2001Introducerende objektorienteret programmeringKlasser og objekter.2 Klasser og objekter.
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
Interfaces – hvorfor, hvad og hvordan?.  Michael E. Caspersen 2003IOOPInterfaces.2 Oversigt Interfaces, hvorfor –Separering af specifikation (interface)
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10B.1 Interfaces En ren kontrakt.
 Henrik Bærbak, 2000Introducerende objektorienteret programmering11A.1 Grafiske Brugergrænseflader Java’s AWT framework.
DIEB8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
Javas GUI-framework.  Michael E. Caspersen, 2001Javas GUI-frameworkGUI.2 AWT og Swing Java har et omfattende framework til konstruktion af grafiske brugergrænseflader.
Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 MMProg uge44 Java til Lingo Klasser, statements og lister.
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering8B.1 Interfaces En ren kontrakt.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10C.1 Brugergrænseflader Swing.
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
 Jens Bennedsen, 2003, revideret af EE Introducerende objektorienteret programmering MVC Et mønster for grænseflader.
Containerklasser – klassifikation og brug.  Michael E. Caspersen, 2003IOOPContainerklasser.2 Mange objekter Containerklasser –antag at man skal repræsentere.
Forelæsning Uge 13 – Torsdag
”Avanceret” Programmering
Designmønstre Composite, Template Method, Strategy og State
Forelæsning Uge 13 – Mandag
Forelæsning Uge 13 Konstruktion af grafiske brugergrænseflader (GUI'er) Definition af de elementer, der vises på skærmen (vinduer, knapper, menuer, scrollbarer,
Præsentationens transcript:

Javas GUI Framework GUI-programmering i Java vha. AWT

dProg2, F07awt.2 AWT og Swing Java har et omfattende framework til konstruktion af grafiske brugergrænseflader GUI widgets (komponenter) –Button, Label, Checkbox, Scrollbar, Frame, Dialog,... LayoutManagers –FlowLayout, BorderLayout, GridLayout,... Events og EventListeners –KeyEvent, MouseEvent, KeyListener, MouseListener Grafik og image-klasser –Color, Font, Graphics –Point, Rectangle –Image, Icon

dProg2, F07awt.3 En GUI består bl.a. af: Menu Label TextField Choice Checkbox List TextArea ScrollPane Button Applet el. Frame

dProg2, F07awt.4 GUI – det grafiske layout En GUI består af en række grafiske komponenter –knapper, lister, tekstfelter Disse fremstår i et visuelt layout i en grafisk container –en applet, en dialogboks, et vindue, eller et selvstændigt vinduesbaseret program (frame) Betegnelsen Container er velvalgt –indeholder polymorfe objekter nøjagtig som Set og Map.

dProg2, F07awt.5 java.awt.Component Container Component, ej Container

dProg2, F07awt.6 Kompositionshierarkier Enhver GUI i Java er et kompositionshierarki Et antal komponenter i en container: anApplet aCanvasaPanel aButton aChoice Container Component, ej Container

dProg2, F07awt.7 Designmønster: Composite Intent Sammensæt objekter i en rekursiv træstruktur der repræsenterer et part-whole hierarki. Mønsteret muliggør at enkelte og sammensatte elementer kan behandles uniformt. Motivation

dProg2, F07awt.8 Composite (2) Structure

dProg2, F07awt.9 Java og Swing Heavyweight vs. lightweight –AWT-komponenter er ”heavyweight” –Swing-komponenter er ”lightweight” Heavyweight komponenter –associeret med ”native” komponenter skabt af det underliggende operativsystem (peer component) –det er ”peer component” der bestemmer fremtoningen Lightweight komponenter –har ingen ”peer component” tilknyttet –fremtoningen bestemmes af Java-systemet på run-time Fremtoning uafhængig af platform! –pluggable look and feel

dProg2, F07awt.10 Swing Flere hundrede klasser og mange pakker! Letvægtskomponenter

dProg2, F07awt.11 Koordinatbaseret layout Mange tidligere tilgange til layout har været direkte koordinatbaserede: Denne tilgang er “uheldig”: –det er meget svært at kode en GUI tekstuelt x y changeButton.setSize(20,50); changeButton.setPosition(80, 60);

dProg2, F07awt.12 Alternativ til koordinatbasering Første bud på en løsning: GUI-Builders –interaktive værktøjer hvor man kan editere sin GUI grafisk –genererer derefter koordinatbaseret kildetekst Men det er ikke godt nok –Java skal være platformuafhængigt –men størrelsen af knapper, skrifttyper m.m. varierer fra platform til platform... I stedet for absolut placering specificeres den relative placering af komponenterne i en GUI –LayoutManagers

dProg2, F07awt.13 LayoutManager Layoutet af componenterne i en container bestemmes af containerens LayoutManager Ikke den absoultte, men den relative placering af komponenterne specificeres Positionen og størrelsen af komponenterne vil automatisk blive justeret når vinduets størrelse ændres

dProg2, F07awt.14 LayoutManager, hierarkiet

dProg2, F07awt.15 FlowLayout width = 400 height = 50 width = 100 height = 200

dProg2, F07awt.16 FlowLayout (2) public class Flow extends Applet { public Flow () { // FlowLayout is default, but... setLayout(new FlowLayout()); add(new Button("Java")); add(new Button("C++")); add(new Button("Perl")); add(new Button("Ada")); add(new Button("Smalltalk")); add(new Button("Eiffel")); }

dProg2, F07awt.17 BorderLayout

dProg2, F07awt.18 BorderLayout (2) import java.awt.*; import java.applet.Applet; public class Border extends Applet { public Border () { setLayout(new BorderLayout()); add("South", new Button("South")); add("North", new Button("North")); add("East", new Button("East")); add("West", new Button("West")); add("Center", new Button("Center")); }

dProg2, F07awt.19 GridLayout row = 3 col = 2 row = 1 col = 0 row = 0 col = 1

dProg2, F07awt.20 GridLayout (2) public class Grid extends Applet { public void init () { int row = 0, col = 0; // row =...; // col =...; setLayout(new GridLayout(row, col)); add(new Button("Java")); add(new Button("C++")); add(new Button("Perl")); add(new Button("Ada")); add(new Button("Smalltalk")); add(new Button("Eiffel")); }

dProg2, F07awt.21 Nestede paneler

dProg2, F07awt.22 Nestede paneler (2) public class NestedPanels extends Applet { public NestedPanels () { Panel center = new Panel();... Panel south = new Panel();... setLayout(new BorderLayout()); add("North", new Button("North")); add("East", new Button("East")); add("West", new Button("West")); add("South", south); add("Center", center); } protected Label messageBar; protected Choice choice; }

dProg2, F07awt.23 Nestede paneler (3) Panel center = new Panel(); center.setLayout(new BorderLayout()); center.add("South", new Button(”Syd")); center.add("North", new Button(”Nord")); center.add("East", new Button(”Øst")); center.add("West", new Button(”Vest")); center.add("Center", new Button(”Center")); Panel south = new Panel(); south.setLayout(new FlowLayout()); south.add(new Button("Help")); choice = new Choice(); choice.addItem("one"); choice.addItem("two"); choice.addItem("three"); choice.addItem("four"); choice.addItem("five"); south.add(choice); messageBar = new Label("This is a message bar."); south.add(messageBar);

dProg2, F07awt.24 Andre LayoutManagere CardLayout –hver komponent fylder det hele –fungerer som kort ovenpå hinanden GridBagLayout –yderst fleksibel, men kompliceret –kompasknapperne i Presenter er udlagt vha. en GridBag. Din helt egen manager –ved at udvide LayoutManager, kan man definere sin egen LayoutManager –ColumnLayout, udlægger komponenter i deres standardstørrelse som FlowLayout, men fra oven og nedefter (kan findes i “Java Examples in a Nutshell”)

dProg2, F07awt.25 Strategy Pattern Context Solution En klasse (Context) kan have glæde af forskellige implementationer af en algoritme (som klienter kan levere) 1.Definér en interface type som en abstraktion for algoritmen 2.ConcreteStrategy-klasser implementerer interfacet (forskellige algoritmer) 3.Klienten leverer et ConcreteStrategy-objekt til Context

dProg2, F07awt.26 Øvelse 1 Hvordan ser kompositionshierarkiet for applet’en ud som UML objekt-diagram?

dProg2, F07awt.27 Øvelse 2 Foreslå kompositionshierarki og LayoutManagere for en GUI for en lommeregner:

dProg2, F07awt.28 Hændelser GUI-komponenter kommunikerer med resten af programmet via hændelser Hændelser repræsenterer input eller handlinger Source (kilde) –den komponent hvor hændelsen opstår Listener –et objekt som modtager og behandler en hændelse Hændelser er klassificeret i hændelsesklasser –subklasser af AWTEvent Hver hændelsestype modsvares af en listenertype

dProg2, F07awt.29 Simpel hændelseshåndtering Tryk: dublerer teksten i tekstfeltet Slet: sletter teksten i tekstfeltet

dProg2, F07awt.30 Simpel hændelseshåndtering (2) public class SimpleEventHandler extends Applet { private TextField display; private Button button1, button2; public void init() { display = new TextField("", 20); add(new Panel().add(display)); button1 = new Button("Tryk"); button2 = new Button("Slet"); Panel p = new Panel(); p.add(button1); p.add(button2); add(p); ActionListener myListener = new ButtonActionListener(display); button1.addActionListener(myListener); button2.addActionListener(myListener); }

dProg2, F07awt.31 Listener som indre klasse class ButtonActionListener implements ActionListener { TextField t; public ButtonActionListener( TextField f ) { t = f; } public void actionPerformed(ActionEvent e) { String s = e.getActionCommand(); if ( s.equals("Tryk") ) { t.setText(t.getText() + t.getText()); } else if ( s.equals("Slet") ) { t.setText(""); } }

dProg2, F07awt.32 Konstruktion af framework public class TrykSletFramework extends Applet {... protected trykPressed() {} protected sletPressed() {} class ButtonActionListener implements ActionListener { TextField t; public ButtonActionListener( TextField f ) { t = f; } public void actionPerformed(ActionEvent e) { String s = e.getActionCommand(); if ( s.equals("Tryk") ) { trykPressed(); } // hookMethod else if ( s.equals("Slet") ) { sletPressed(); } // hookMethod }

dProg2, F07awt.33 Brug af Framework public class MyTrykSletFramework extends TrykSletFramework { // hookMethod protected trykPressed() { // MyTrykPressedAction } // hookMethod protected sletPressed() { // MySletPressedAction } TSF MyTSF Framework Applikationslag

dProg2, F07awt.34 Hændelseshåndtering Listener –en klasse der er villig til at håndtere (visse) events En listener skal –implementere et passende listener-interface –informere en (eller flere) kilder om at den vil abonnere på en bestemt type hændelser fra den pågældende kilde En listener kan –abonnere på flere typer hændelser fra flere kilder En listener kan være –en indre klasse –en hel applet/app Kilden selv kan være listener

dProg2, F07awt.35 Listener som anonym indre klasse public class SimpleEventHandler extends Applet { private TextField display; private Button button1, button2; public void init() {... ActionListener myListener = new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent e) { String s = e.getActionCommand(); if ( s.equals("Tryk") ) display.setText(display.getText() + display.getText()); else if ( s.equals("Slet") ) { display.setText(""); } }; button1.addActionListener(myListener); button2.addActionListener(myListener); }

dProg2, F07awt.36 Anonyme klasser En lokal (indre) klasse uden navn Anvendelse –Hvis man kun skal kunne referere en klasse et sted fra (der hvor man instansierer den), kan man kombinere instansiering med definition af klassen. –Man undgår at skulle navngive klassen –Kan laves med udgangspunkt i interface såvel som (abstrakt) klasse –Syntaks: new className ( argumentList ) { classBody } new interfaceName () { classBody }

dProg2, F07awt.37 Applet selv som listener public class SimpleEventHandler extends Applet implements ActionListener { private TextField t; private Button button1, button2; public void init() {... button1.addActionListener(this); button2.addActionListener(this); } public void actionPerformed(ActionEvent e) { String s = e.getActionCommand(); System.out.println( "s: " + s ); if ( s.equals("Tryk") ) { t.setText(t.getText() + t.getText()); } else if ( s.equals("Slet") ) { t.setText(""); } }

dProg2, F07awt.38 En GUI opbygges i fire trin 1.Opret komponenterne 2.Udlæg komponenterne i en container 3.Arranger komponenterne i deres container 4.Håndtér hændelserne genereret fra komponenterne

dProg2, F07awt.39 Events, Listeners og Adapter Events –MouseEvent (museklik) højre venstre dobbelt –MouseMotionEvent musen flytter sig –ActionEvent knap trykkes tegn tastes,... –ItemEvent en indgang i en list vælges –WindowEvent vindue lukkes ikoniseres aktiveres Listeners –MouseListener –MouseMotionListener –ActionListener –ItemEvent –WindowEvent Adapter –MouseAdapter –MouseMotionAdapter –ActionAdapter –ItemAdapter –WindowAdapter

dProg2, F07awt.40 Navngivning Java har en gennemført navngivning; for en Event- type X: –1) Eventet hedder “XEvent” –2) Listenerklassen (egt. interfacet) hedder “XListener” –3) Metoden til at registrere listenere hehdder “addXListener”