Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 MMProg uge45 Associeringer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til Softwarekonstruktion
Advertisements

T1 – OPGAVE 14.2 LINETT & SABRINA Klasse Varer namespace Opgave_14._2 { class Varer { private string vare; private string farve; private double.
Indledende Programmering Uge 2 - Efterår 2006 Selektioner og interaktion mellem objekter Susanne Brix Lindros.
KONCEPT Klasser og objekter En klasse beskriver et World ArrayList
Lavet af: Paw Petersen Design Design Class Diagram (DCD)
VOOP, 8 april Refleksion i objekt orienterede programmeringssprog Mandag 8/ Kasper Østerbye.
GP5, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 5 Slides ligger på nettet. Du er velkommen til at printe dem nu. Vi begynder.
Begreber og Redskaber 6. Plan for idag Tabeller Udvalgssortering, køretid Lidt mere om objekter Budskab: Køretid kan være et problem og bør løses med.
MMP Model og Metode til Programudvikling – MMP 1 Kursusindhold: Modellering af postkontor Objekt Orienteret Programudvikling - OO* Unified Modelling.
Grundlæggende elementer i UML
Forelæsning 3.1 Collections Javas for-each løkke
Udregning af UseCasePoints UCP = UUCP*TCF*EF UseCasePoint = Ujusteret Use Case Point * Tekniske Komplexitets Faktor * Miljø Mæssige Faktor.
1 Grafalgoritmer I. 2 Plan Grafer - definition - anvendelser - terminologi - eksempler på grafproblemer Grafgennemgang - dybde-først-gennemgang - bredde-først-gennemgang.
Repetition: Introduktion til OOP med C# og .NET
FEN IntroJava AAU1 Klasser og objekter Grundbegreber Student-Course.
Forelæsning 2.2 Tilstand og opførsel (repetition)
FEN IntroJava AAU1 Endnu mere om Klasser og Objekter Mange til mange relationer Student-Course v3.
C#: Udtryk og metoder Kilde: Joe Hummel. 2 Nordjyllands Erhvervakademi – 2008 Indhold “With regards to programming statements and methods, C# offers what.
03 – Udtryk og metoder. 2 NOEA2009Java-kursus – Udtryk og metoder Udtryk i Java Java har standard udtrykene… Værditildeling Subrutiner og funktionskald.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Begreber og Redskaber 11. Plan for idag Lidt afrunding: Collections Framework i Java Noget om oversættere og sprog Evaluering Sidste gang øvelser før.
Forelæsning 7.1 – repetition
Tekst filer Tekstfiler opbygges normalt af linier, hvor disse ikke behøver at være samme længde. Når man skal arbejde med tekstfiler, ønsker man metoder.
Unified Modeling Language
Begreber og Redskaber 4. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Et par ord om objekt-orientering Håndkøring af programmer.
Begreber og Redskaber 3. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Overblik over klasser,objekter,nedarvning Et par ord om objekt-orientering.
Objektorienteret programmering – UML2Java.  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering8.2 Indhold Klasser og associering til enkelt objekt –Programmering.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design klasse model ”Klassemodellen på vej til kode”
Introduktion til programmering Repetition - ArrayList.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6B.1 Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence.
Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 MMProg uge45 GUI.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design -> kode Mapning af et klassediagram til kode.
Klasser og objekter. dIntProg, E08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
 Henrik Bærbak, 2000Introducerende objektorienteret programmering11B.1 Destilleret UML Oversættelse fra UML til Java.
Klassehierarkier Specialisering vha. subklasser. dIntProg, E05Klassehierarkier.2 Oversigt Eksempler på specialisering –Aktør, Koreograf, Skuespiller,
Indledende Programmering Uge 6 - Efterår 2006
I o p o DAIMI, AU, Marts 1999Introducerende objektorienteret programmering5B.1 Et lille banksystem Modellering ved hjælp af UML.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering13.1 Lingo Objectorienteret Lingo.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering11.1 Lingo Basis.
Klasser og objekter – grundbegreber.  Michael E. Caspersen, 2001Introducerende objektorienteret programmeringKlasser og objekter.2 Klasser og objekter.
Kari Rye Schougaard, Ph.d.-stud Værktøjer og teknikker A A R H U S U N I V E R S I T E T Datalogisk Institut Objekt Orienteret Modellering.
Interfaces – hvorfor, hvad og hvordan?.  Michael E. Caspersen 2003IOOPInterfaces.2 Oversigt Interfaces, hvorfor –Separering af specifikation (interface)
Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 MMProg uge46 Ancestor.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering4.1 Definition af begreber Interface, implements, klasse.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering14.1 Lingo Inside LingoLand.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering1 Et lille banksystem Modellering beskrevet ved et UML klassediagram.
Klasser og objekter. dIntProg, F08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Begrebsmodellering Hvordan får vi opbygget en domænemodel/begrebsmodel?
Introduktion til programmering Repetition. dIntProg, F08Repetition.2 dIntProg Sidste forelæsning (12/10) –kort tilbagemelding på evaluering –repetition.
Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 MMProg uge44 Java til Lingo Klasser, statements og lister.
Tutankhamons Grav Et modellerings eksempel
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
DAIMI, AUIntroducerende objektorienteret programmering11A.1 Destilleret UML Oversættelse fra UML til Java.
I o p o DAIMI, AU, September 1999Introducerende objektorienteret programmering5C.1 Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Objecter Introduktion Webintegrator HF1 PHP Object orienteret.
Forelæsning Uge 4 – Mandag
Quiz – Uge 2 – torsdag – første time
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 2 – Mandag
Forelæsning Uge 3 – Mandag
1587 Server - Blandet miljø Datatekniker – Infra & Prog
Klasser og objekter (Afsnit i manualen).
Quiz – Uge 3 – torsdag – første time
Quiz – Uge 4 – mandag – første time
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 2 – Mandag
Quiz – Uge 3 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 4 – Torsdag
Præsentationens transcript:

Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 MMProg uge45 Associeringer

Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 Tema Sidste gang:  Statements i lingo  Metoder  Klasser Denne gang:  Associeringer af klasser  Mere om lister Mere grafik  Brugergrænseflader I lingo

Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 Tema i modelleringsperspektiv Klasser og statements Associeringer A AB A AB 110..* 1 A *

Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 Vores redskaber til associeringer Felt-variable property minRelation Lister l = list() l.add(”element”) Løkker repeat with e in l … end repeat

Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 Ingen kaniner Oversæt fra UML til Lingo  Ingen statiske typer, derfor ingen forskel AB A 1 1 relation Parent Script: A property relation on new me return me end on setRelation me, p relation = p end on getRelation me return p end

Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 Ingen kaniner Oversæt fra UML til Lingo AB 0..* Parent Script: A property bs on new me bs = list() return me end on addBEr me, p Bs.add(p) end on calcOnBs me repeat with e in bs e … end repeat end 1 Parent Script: B property thea on new me return me end on setA me, p thea = p end on calcOnA me thea … end

Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 Eksempler, panik En person har en associering til en gruppe af andre personer  I vores eksempel, har man en associering til alle andre personer Person allPeople *

Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 Eksempler, panik 2 Panik-leg: Én er den, flere kan blive den ?  Vampyr-leg  Tik

Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 Eksempler, Hollywood b-film Funktionalitet  Automatisk lave en filmplakat  De vigtigste skuespillere på plakaten  Andre film af instruktøren  Priser til instruktøren eller skuespillere ( i tidligere film)

Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 Eksempler, Hollywood b-film Model for hollywood-film  begreber (Hvor mange og til hvilken grad?) Actor Director Movie  Hvad med grafik, hvor er det ?! Vi kobler grafikken direkte til objekterne (stærk kobling)  Billede af skuespiller  En baggrund  Tekst: titel, skuespiller navne, instruktør navne, relationer til vigtige film eller priser

Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 Eksempler, Hollywood b-film Modellering Actor rating:int artistName:String graphicsMember Movie rating : int titel : String Director name : String 1 0..* movies > < directedBy 0..* < actors movies >

Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 Eksempler, Hollywood b-film Modellering, med grafik Actor rating:int artistName:String graphicsMember bitmapCastMember Movie rating : int titel : String Director name : String 1 0..* movies > < directedBy 0..* < actors movies > graphicsMember1 1 setting textCastMember 1 descriptionMember 1 titelMember