 Bærbak & Caspersen, 2000 Introducerende objektorienteret programmering4B.1 Talsystemer Positionstalsystemer Decimale og binære tal.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At Dividere.
Advertisements

At Dividere Decimaltal.
Grundlæggende IT Lektion 4 Sådan virker pc’en
Tegn som informations- og kommunikationsmedium
Relationsdatabaser og SQL
tæller Fakta om brøker Brøkstreg 7 Nævner
Pc-kørekort Sådan virker pc’en Keld Hinsch.
Datastrukturer Simple-type structs
Efteruddannelse Embedded C
Eksponentielle funktioner
Eksponentielle(pot) Stephanie og Cecilie L, hh2øa.
Modul 9. Binær og Hexadecimal tal system
Logistisk Regression Kategoriske og Kontinuerte Forklarende Variable
MM4 Algoritmiske grundprincipper. MM1 Lister, stakke og køer. MM2 Hash-tabeller og Træer. MM3 Sortering.MM4 Søgning.MM5.
FEN Rekursion og induktion1 Induktion og (især) rekursion Mange begreber defineres ud fra en basis og så en gentagen anvendelse af et antal regler.
Begreber og Redskaber 2 BRP.
Indledende Datalogi /kelk 1 Nice to know ”Terniary operator” – ”?:” Bitwise operatorer og hexadecimale tal.
Begreber og Redskaber 3 BRP.
Eksponentielle funktioner
Af Ulrik, Ella-Josephine, Nikolaos og Christoffer.
Partnerskaber -Hvordan finder vi potentialerne? Musikzonens Vækstråd 5/9/11 Jakob Schjørring, MindLab.
Basics: Binære variable, logiske operationer
Hvad er Hardware! Jan Christiansen, Tietgenskolen.
Søgning.  Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringSøgning.2 Søgeproblemer... Søgning efter fil(er) Søgning i databaser.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering9B.1 Fletning.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6B.1 Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence.
Klassevariable- og metoder Tilstand og opførsel på klasseniveau.
 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering1.1 Turtlemaskinen Arkitektur, instruktionssæt og eksempler.
Rekursion 2.  Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringRekursion 2.2 Introduktion Vi har tidligere set eksempler på rekursive.
Sortering.  Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringSortering.2 Sortering Vi hartidligere set at effektiv søgning forudsætter.
Rekursive skildpadder Supertrekanter.....  Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringRekursive skildpadder.2 Penta, etc.
(Tal)repræsentation Jens Bennedsen.
Lærde skildpadder Specialisering af skildpadder – nye kompetencer (metoder/kommandoer)
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Typer og tilstand i Java Typer, tilstand, erklæring, variable, primitive datatyper, reference- og.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering7B.1 Søgning.
 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringAlgebra.1 Algebraiske begreber Tal, sandhedsværdier og figurer.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3B.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
 Henrik B. Christensen, 1999Introducerende objektorienteret programmering8B.1 Interfaces En ren kontrakt.
 Jens Bennedsen, 2003Introducerende objektorienteret programmeringinterfaces.1 Interfaces En ren kontrakt.
 Henrik Bærbak, 2000Introducerende objektorienteret programmering11B.1 Destilleret UML Oversættelse fra UML til Java.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Grundlæggende og Reference Typer i Java Typer, tilstand, erklæring, reference- og værdi semantik,
I o p o DAIMI, AU, Marts 1999Introducerende objektorienteret programmering5B.1 Et lille banksystem Modellering ved hjælp af UML.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering7A.1 Rekursion.
Lærde skildpadder Specialisering af skildpadder – nye kompetencer (metoder/kommandoer)
I o p o DAIMI, AU, December 1999Introducerende objektorienteret programmering14A.1 Del, løs og kombinér.
Klasser og objekter – grundbegreber.  Michael E. Caspersen, 2001Introducerende objektorienteret programmeringKlasser og objekter.2 Klasser og objekter.
 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering2B.1 Syntaksbeskrivelse Syntaksdiagrammer og EBNF-notation.
Positionstalsystemer Decimale og binære tal
I o p o DAIMI, AU, December 1999Introducerende objektorienteret programmering14B.1 Sortering.
Klassevariable- og metoder Funktionalitet på klasseniveau.
I o p o DAIMI, AU, September 1999Introducerende objektorienteret programmering6B.1 Rekursive skildpadder Supertrekanter....
Sequence En container til heltal.  Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringSequence.2 Datatypen Sequence Oprette Sequence()
Syntaksbeskrivelse Syntaksdiagrammer og EBNF-notation.
I o p o DAIMI, AU, September 1999Introducerende objektorienteret programmering5B.1 Sweep-algoritmer Programmering med invarianter og uden kaniner.
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering8B.1 Interfaces En ren kontrakt.
Objektinteraktion i GUI’er MVC og Observer.  Michael E. Caspersen, 2003Introducerende objektorienteret programmeringmvc.2 AWT framework Listeners og.
 Michael E. Caspersen, 2000 Introducerende objektorienteret programmering4A.1 Sweep-algoritmer Programmering med invarianter og uden kaniner.
Billedbehandling – processering af digitale billeder.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering2C.1 Algebraiske begreber Tal, sandhedsværdier og figurer.
Del, løs og kombinér Et algoritmemønster.
Skildpadder Modeller, objekter og opførsel.  Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringSkildpadder.2 Model Modeller bruges.
I o p o DAIMI, AU, Oktober 1999Introducerende objektorienteret programmering7B.1 Søgning.
Roshkan og Rúnar Matematik Eksamensforberedelse Roshkan og Rúnar HH3øa Learnmark Gymnasium.
Øvelse 7.1 De 4 flip-flop typer S-R: Set-Reset D: Delay T: Toggle
Præsentationens transcript:

 Bærbak & Caspersen, 2000 Introducerende objektorienteret programmering4B.1 Talsystemer Positionstalsystemer Decimale og binære tal

 Bærbak & Caspersen, 2000 Introducerende objektorienteret programmering4B.2 Decimaltal Her er et par ganske almindelige decimaltal: *100 1*10 7*1 3* *1000 7*100 5*10 2*1 4*10 2 1*10 1 7*10 0 3*10 4 0*10 3 7*10 2 5*10 1 2*10 0

 Bærbak & Caspersen, 2000 Introducerende objektorienteret programmering4B.3 Positionstal, 10-talsystemet Man kan opskrive en relativt simpel formel for tallenes decimale værdi: t: Lad t.i betegne det i’te ciffer i tallet t og N antal cifre i tallet: t.4 t.3 t.2 t.1 t *10 4 0*10 3 7*10 2 5*10 1 2*10 0 decimal værdi = (  i | 0  i < N : t.i*10 i ) 10 symboler: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 (cifre)

 Bærbak & Caspersen, 2000 Introducerende objektorienteret programmering4B.4 Positionstal, 2-talsystemet t: t.4 t.3 t.2 t.1 t *2 4 0*2 3 0*2 2 1*2 1 1* decimal værdi = (  i | 0  i < N : t.i*2 i ) = symboler: 0, 1 (bit: binary digit)

 Bærbak & Caspersen, 2000 Introducerende objektorienteret programmering4B.5 g-talsystemet (g  2) decimal værdi = (  i | 0  i < N : t.i*g i ) g symboler: 0, 1,..., g-1 (cifre) g = 8: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 g = 16: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, A, B, C, D, E, F ABE 16 = A* B* E*16 0 = 10* * *16 0 = = 2750

 Bærbak & Caspersen, 2000 Introducerende objektorienteret programmering4B.6 2-talsystemet, 4 bit t.0 t.1 t.2 t.3

 Bærbak & Caspersen, 2000 Introducerende objektorienteret programmering4B.7 Øvelser Hvordan skriver man følgende tal binært: 5 10 = ? = ? Hvad er den decimale værdi af følgende binære tal : = ? = ?