 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design klasse model ”Klassemodellen på vej til kode”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Introduktion til HTML Formularer V1 introduktion til formularer Den sidste af HTML strukturmarkørerne er FORM-markøren, der bruges til at lave.
Advertisements

Hvordan programmerer man?? STREAM - en model. Programmører arbejder ofte i teams Hver programmør arbejder på sin del af en større helhed.
Notation Oversigt Kapitel 18.
Velkommen til Softwarekonstruktion
07 – Kort om OO Introduktion.
Perspektiverende Datalogi Internetalgoritmer MapReduce Gerth Stølting Brodal.
T1 – OPGAVE 14.2 LINETT & SABRINA Klasse Varer namespace Opgave_14._2 { class Varer { private string vare; private string farve; private double.
Lavet af: Paw Petersen Design Design Class Diagram (DCD)
Objektorienteret programmering
Hvordan man skriver koden.
Larman, 2. udgave kap. 11 Grundlæggende Systemudvikling zHvad er systemudvikling ? zHvad er UML ? zHvad er analyse og design ? zHvad er UP ?
Beskrivelses- og analyse-teknikker understøttet af Oracle Designer
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
13.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Funktionskomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 13.
Stig Irming-Pedersen ASP.NET MVC Partner Copenhagen Software.
Den relationelle model
2009NOEA/IT - Databasedesign1 Agenda Datamodellering Databasedesign Normalisering.
Algoritmer og Datastrukturer 1 Gerth Stølting Brodal Aarhus Universitet.
Grundlæggende elementer i UML
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
17.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Implementering Principper, teknikker og vurdering Kapitel 17.
Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM
Repetition: Introduktion til OOP med C# og .NET
ER-modellering1 Analyse af data og sammenhæng mellem data.
FEN IntroJava AAU1 Klasser og objekter Grundbegreber Student-Course.
E/R-diagrammering 7. Semester.
Den relationelle model
Objektorienteret programmering – UML2Java.  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering8.2 Indhold Klasser og associering til enkelt objekt –Programmering.
Systemudvikling – Fra idé til kode.  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.2 Begrebsmodellering Problemspecifikke begreber Problem/vision vedrørende.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3C.1 Design af klasser Specifikation og implementation.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling To syn på verden Aristotelisk vs. prototypisk syn.
Variabler, klassevariabler, identitet og lighed, collections
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Persistens.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10A.1 Polymorfi og nedarvning Motivation for arv og “mange former”
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Interaktionsdiagrammer Hvordan beskrives objektinteraktion? Sekvensdiagrammer Collaborationsdiagrammer.
 Jens Bennedsen, 2003Introducerende objektorienteret programmering Exceptions.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Typer og tilstand i Java Typer, tilstand, erklæring, variable, primitive datatyper, reference- og.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design -> kode Mapning af et klassediagram til kode.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3B.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Ideér til klasser Analysemønstre.
 Henrik Bærbak, 2000Introducerende objektorienteret programmering11B.1 Destilleret UML Oversættelse fra UML til Java.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Grundlæggende og Reference Typer i Java Typer, tilstand, erklæring, reference- og værdi semantik,
Situationsbestemt metodevalg
Klassehierarkier Specialisering vha. subklasser. dIntProg, E05Klassehierarkier.2 Oversigt Eksempler på specialisering –Aktør, Koreograf, Skuespiller,
I o p o DAIMI, AU, Marts 1999Introducerende objektorienteret programmering5B.1 Et lille banksystem Modellering ved hjælp af UML.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Arkitektur.
Objektorienteret analyse og design Ó Bennedsen 2001 Design - part Programmering og systemudvikling Lektion 7 Design - part 2.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering13.1 Lingo Objectorienteret Lingo.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering11.1 Lingo Basis.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Modelleringsperspektiver Hvad betyder en klassemodel egentlig?
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4A.1 Kontrakter og Design Kontraktbaseret design, JavaDoc dokumentation.
Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 MMProg uge46 Ancestor.
 Astrid Lumbye 2002Objektorienteret systemudvikling Begreber i systemudviklingsprocessen Udviklingsmodel Metode Beskrivelsesteknik Værktøj.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering4.1 Definition af begreber Interface, implements, klasse.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling1.1 Objektorienteret design Persistens - introduktion.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering14.1 Lingo Inside LingoLand.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4A.1 Kontrakter og Design Kontraktbaseret design, JavaDoc dokumentation,
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering3B.1 Specifikationer Betingelser, specifikationer og JavaDoc.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering1 Et lille banksystem Modellering beskrevet ved et UML klassediagram.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering3A.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Begrebsmodellering Hvordan får vi opbygget en domænemodel/begrebsmodel?
Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 MMProg uge44 Java til Lingo Klasser, statements og lister.
Tutankhamons Grav Et modellerings eksempel
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10C.1 Brugergrænseflader Swing.
DAIMI, AUIntroducerende objektorienteret programmering11A.1 Destilleret UML Oversættelse fra UML til Java.
Hvad er en inkrementel og iterativ process?
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
DEN GODE STIL.
Præsentationens transcript:

 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design klasse model ”Klassemodellen på vej til kode”

 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Domæne model vs. Design model Domæne modellen skal give os forståelse af begreber i domænet (Begrebs klasser) –Navn –Egenskaber Attributter Associeringer Design modellen skal danne baggrund for implementationen (specifikations klasser) –Navn –Egenskaber Attributter m. Type Operationer –Constructor(s) Associeringer med retning, kardinalitet og roller

 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Hvor kommer delene fra? Navnet –Enten fra domæne modellen eller en speciel software klasse Attributter –Typisk fra domæne modellen –Kan vælge at angive link attributter Operationer –Fra interaktionsdiagrammerne –Udelad get- og set-operationer Associeringer –Fra interaktionsdiagrammet Hvis en klasse ønsker at kommunikere med en anden skal den kunne finde den! (Associering) –Kald af operation –Oprettelse af forekomst Roller kan ofte give gode navne til link attributter samt interfaces

 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Notation rolle label Property (TogetherJ specifik) Public operation Private attribut (link attribut) Property (TogetherJ specifik) Navigability note

 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Tommelfingerregler (Stort set) alle associeringer skal være forsynet med retninger Detaljeringen skal afpasses målgruppen –Maskine (CASE tool) meget detaljeret, da der kan genereres kode –Menneske - ikke for meget støj