Agent-Based Models within spatial information science – possible applications and methods Charlotte Bruun.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IT Projekt Portefølje Management: styringsmæssige og koordineringsmæssige problemer i en offentlig organisation.
Advertisements

Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
07 – Kort om OO Introduktion.
Forretning og Ledelse lektion 7
Livets.spil (social.software). pelleguldborghansen. Født 1977 Udannet på RUC i filosofi og Socialvidenskab PhD. i filosofi 2010 Co.Director of ISSP, SDU.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Object-Orienteret Programmering og Design. 2 Nordjyllands Erhvervakademi – 2009 Indhold “Classes, objects and object-oriented programming (OOP) play a.
Lavet af: Paw Petersen Design Design Class Diagram (DCD)
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Free-to-Play The Price of Freedom. Dagens menu Hvorfor er Free-to-play et vigtigt emne? Hvad er Free-to-play? Hvem er spilleren? Etiske overvejelser –
IKEA Vision A skabe en bedre hverdag for de mange mennesker
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Stig Irming-Pedersen ASP.NET MVC Partner Copenhagen Software.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto The Danish Geodata Agency's.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Opgave 53 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 24 UWT seminar 2010 Jesper Ellerbæk Nielsen ”Combining C-band and X-band weather radars for accurate precipitation.
Forskning og intervention Steffen Jensen Seniorforsker, RCT.
Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM
Opsamling og repetition. Forelæsning 12 1) Opsamling og repetion - arrays - PHPs mysql-funktioner - SQL: SELECT, UPDATE, INSERT, DELETE - sikkerhed og.
Kursusintroduktion Elektronisk Patient Journal?. Kursusbeskrivelsen – formål: Viden om informationssystemer på hospitaler/sygehuse – specielt billeddannende.
DNA baseret taksonomi?. International Commission on Zoological Nomenclature (ICZN) International Association for Plant Taxonomy (IAPT)
Comparable Students German Students Composite Pattern State Pattern Observer Pattern Collections Interfaces Abstrakte klasser Design Patterns.
CORBA/e CORBA and Embedded Systems OOMI 27. November 2006.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
9. Interfaces. 2 Nordjyllands Erhvervakademi Objectives “Good class design starts with good application design — how many classes, do they relate.
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
Unified Modeling Language
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
1 Game Industry Economics
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Navn på enhed (Indsæt --> Diasnummer) Davenport et al. (2000) Vs Adelman et. Al (2002) Possible states for.
Forretning og Ledelse – Lektion2 Velkommen til Lektion 2.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
Algoritmisk Spilteori
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Persistens.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Arkitektur.
Objektorienteret analyse og design Ó Bennedsen 2001 Design - part Programmering og systemudvikling Lektion 7 Design - part 2.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling1.1 Objektorienteret design Persistens - introduktion.
IT-Universitetet i København Rued Langgaardsvej 7 DK-2300 København S ESP-Net The ESP Company Network Yvonne Dittrich IT-University in Copenhagen Software.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Et Audio/ Video Framework Et framework for en audio/video applikation baseret på lokale og kilder tilgængelige på 1394 via AV/C protokollen.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering3B.1 Specifikationer Betingelser, specifikationer og JavaDoc.
 Jens Bennedsen, 2003, revideret af EE Introducerende objektorienteret programmering MVC Et mønster for grænseflader.
DOMS IT-stormøde 16 november 2009 Kåre Fiedler Christiansen.
EERA Design Tool for Offshore wind farm Cluster (DTOC) Peter Hauge Madsen. Director Charlotte Hasager. Senior scientist DTU Wind Energy Support by EERA.
Omsætning af en model til en RDB Jesper Tørresø DAB1 F Marts 2008.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Database Some walk through lv/ Figures & some text from: © Pearson Education Limited 1995,
Fremtidssalon, 19. april 2017 København år 2040.
Completing secondary education
Dansk HL7 CDA profil til deling af aftaler Data i en aftale
DB analyse og modellering
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
Denitrification in the root zone
Simpel test-client (javascript) Session og Application data
An IP Strategy comprises
Introduktion Presentation of the HARDI 6500 Controller.
Active Labor Market Policy and Active Inclusion in Denmark
Smart Data Tool (SDT) In Sales
Software Construction
Præsentationens transcript:

Agent-Based Models within spatial information science – possible applications and methods Charlotte Bruun

Object-oriented programming Et objekt er en software enhed der rummer attributter + metoder Objekter "kommunikerer med hinanden gn. metoder Agent-baseret modellering hænger uløseligt sammen med objekt-orienteret programmering Distributed software crises –”Computing hardware and networks get smaller, faster and cheaper, yet distributed software gets larger, slower and more expensive to develop! ”(fayad og Schmidt) Genbrug af kode OG design (gn. Frameworks)

Terminologi oClassdefinitionen af et objekt oSuperclassclass som et objekt arver adfærd og variable fra oSubclassen class som arver adfærd og variable fra superclass oInstanceet objekt er et instance af en class som er blevet skabt i hukommelsen oInstance variableen variable som er tilgængelig for alle funktioner i et objekt oMethoden funktion – kaldes gennem objektet oAttributes= data = variable

3 hovedprincipper oEncapsulation oObjekter gemmer deres funktioner (methods) og data. Begrænset brug af globale variable. Gør det lettere at udskifte dele, og teste enkeltdele. Begrænser utilsigtede ændringer af variable. oInheritance oHver subclass arver alle variable og metoder fra sin superclass. oPolimorphism oMultiple instances af samme class. Kopierne deler adfærd, men ikke state eller hukommelse.

Frameworks Beskriver arkitekturen af et objektorienteret system. Typer af objekter og hvordan de interagerer Fokuserer på design genbrug (modsat class library m. componenter. Et framework er et skelet som tilpasses Abstrakt klasse er en superclass m. virtuelle (tomme) metoder. Bruges til udformning af subclasses IKKE instances. (huskeseddel!) Genbrugsdesignet er et set af abstrakte klasser + metoder til interaktion af instances (virtuelle).

adfærdsbeskrivelser Fra dumme til superintelligente agenter afhængig af konteksten. Typisk agenter der i en eller anden forstand lærer. Agenter typisk begrænset i tid og rum - også hvad angår informationer Goals?? Hvad er formålet med adfærden? Metoder til adfærdsbeskrivelse: –Genetiske algoritmer –Neurale netværk –If then beslutnings regler

Genetiske algoritmer Randomly generate initial population M(0) Compute and save the fittness u(m) for each individual m in M(t) –Fitness function!!! Define selection probabilities p(m) for each individual so that p(m) is proportional to u(m) Generate M(t+1) by probabilistically selecting individuals from M(t) to produce offspring via genetic operators –Crossover (recombination) –mutation Repeat step 2 until satisfying result is obtained

An agent-based architecture for the simulation of social reality in a cadastre - S. Bittner Environment –Agents, land, system of documentation (cadastral system) Agent –Inbox - messages sent to the agent –Internal state - goals (duty + objective) and beliefs –Outbox - messages sent by the agent Decision rules –Update internal state based on inbox –Decide on actions to perform (duty (tax) + objective (buy/sell)) –Update beliefs based on outbox –Send outbox content to inbox of reciver

ABLOoM: Location behaviour, spatial patterns, and agent-based modelling - Otter, Veen og Vriend Environment –Land use layer (land, natural area, sea), fixed –Attraction layer (agglomeration effects), non-fixed Different for each type of agent Agents: households and firms –Households have Preference for employment, neighbours service levels and environment. –Firms: industry, manufacturing, service -> requirement for inputs Rules –Agents search the grid for optimal location (local or global)

Example of houshold rules (low-income) –Search for location with higest attraction –Set this value as target attraction –Search for employment opportunities –Choose location with target attraction closest to employment –If chosen location is vacant, move there - else nearest vacant –Update attraction of chosen location Example of firm rules (heavy industry - natural ressource) –Search for location nearest to nature –If more locations - choose randomly (OBS! RANDOM) –If chosen location is vacant, move there - else nearest vacant –Update attraction of chosen location

Litteratur Bittner, Steffen (2001), An agent-based architecture for the simulation of social reality in a cadastra, 4th AGILE conference. Otter, H.S, A. van der Veen and H.J. de Vriend (2001), ABLOoM: location behaviour, spatial patterns and agent-based modelling, JASS vol.4 no.4 Teran, O, J. Alvaraz, M. Ablan and M. Jaimes (2007), characterising emergence of landowners in a forest reserve, JASSS vol. 10 no.3 Dibble, C. and P.G.Feldman (2004), The geoGraph 3D computational laboratory: network and terrain landscapes for RePast, JASSS vol 7 no.1 The spatial dimension and social simulations: a review of three books, JASSS vol. 9 no. 4 Hodgson, G. and T. Knudsen (forthcoming), The emergence of proporty rights enforcement in early trade: a behavioural model without reputational effects, Journal of economic behavior and organization. Obs: JASS Journal of artificial societies and social simulation