Virtualitet - i historie Fagdidaktik, Middelfart Eigil Møller
Fredag den Middelfart 9:15-9:30 Kort oplæg om brug af virtualitet i undervisningen samt oplæg til arbejde i workshop 9:30-11:15 Arbejde med opgaverneopgaverne 11:20-12:00 Kort præsentation af eksempler, diskussion ……for generelle pædagogiske betragtninger se artiklerne i: -bogen om Fagdidaktik Historie, og i -Historie i cyberspace, NoterHistorie i cyberspace, Noter
Perspektiver
Muligheder med web Idas tre ”A”-er: Aktivitet Anvendelse Autenticitet
Hvad kan historie byde på? Vedr. indhold: Nettet som materialeleverandør 3 K’er: Kontekst Kontinuitet Kritik (bl.a. mistankens hermeneutik & fortielsens hermeneutik) Vedr. form: Læringsprocessen 3 R’er: Research Refleksion Revision (Via: kommunikation, produktion, formidling)
Apropos kontekst The real reporting crisis involves the inability of the mainstream to connect the dots, almost any dots, or display any kind of historical memory, or include in its daily reporting the sort of information that would make real sense of the “news.” Fra Bill Moyers Journal
Historiefaget og nutiden Kan vi forbinde punkterne? opfriske den historiske hukommelse? øge forståelsen af aktuelle begivenheder?
Apropos kontinuitet
Apropos kritik ’I am strongly in favour of using poisoned gas against uncivilised tribes. The moral effect should be so good that the loss of life should be reduced to a minimum. It is not necessary to use only the most deadly gasses: gasses can be used which cause great incon- venience and would spread a lively terror and yet would leave no serious permanent effects on most of those affected.’ (1919)
"Never believe anything until it has been officially denied.” - Otto von Bismarck
Hvad så? Arbejde med opgaver Opgaver ses herher Lægges offentligt et eller andet sted Afleveres som link på bloggen (svar på opgaveposten)