Simulation og computerspil - 2014 Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther 20.10.2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Variabler og Koefficienter: Eksperimenter på Kanten Fra kontur til kant [D][D]
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Magtteori I 7. September 2005.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Free-to-Play The Price of Freedom. Dagens menu Hvorfor er Free-to-play et vigtigt emne? Hvad er Free-to-play? Hvem er spilleren? Etiske overvejelser –
Teamwork En praksisnær øvelse.
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
Niels Pein Regelopdatering Niels Pein Udpluk af nyhederne Definitioner Regler Decisions.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Opgave 53 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Hvad er infocentrisme? Information er løsningen på alle menneskets problemer: ”Moore’s Law: the computer capabilities double every 18 month” Brown og Duguid.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Ung i centrum Historical ”natural recovery” issues: 1.Does ”natural recovery” exist? 2.How common is ” natural recovery”?
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Simulation Simulation og computerspil Bo Kampmann Walther.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Emotioner Thomas Krabben Helle Hald. Hvad er ”emotions” Inspiret by Darwin and Ekman ” Emotions are evolutionary adaptations, as they enhance an organism's.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Virtualitet - i historie Fagdidaktik, Middelfart Eigil Møller
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 11.
Saint Ambrose High School. Cut cylinders and cones – Standard Grade If you are sitting an SQA Credit paper in Graphic Communication, you will be required.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Navn på enhed (Indsæt --> Diasnummer) Davenport et al. (2000) Vs Adelman et. Al (2002) Possible states for.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Project Management Managing The Progress of Projects.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Algoritmisk Spilteori
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Mikkel deMib Svendsen Duplicate Content & Multiple Site Issue Mikkel deMib Svendsen
Omsætning af en model til en RDB Jesper Tørresø DAB1 F Marts 2008.
1 (c) W. J. Dally Digital Design: A Systems Approach Lecture 12: Timing.
GIS and statistical data analysis Copenhagen September 11, 2013.
Microsoft Danmark Thomas Halse Partner Technology Strategist.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Database Some walk through lv/ Figures & some text from: © Pearson Education Limited 1995,
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
THE MENTORING JOURNEY.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
DB analyse og modellering
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
Denitrification in the root zone
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Kompleksitet og paradokser
Hot work Planning: 01.Februar 2008 Outdoor: 01.Februar 2008
Modtagelse er fortolkning
Resuscitation with an AED
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Kirkens kit – akademiets kant
Modtagelse er fortolkning
Innovation og succes skabes gennem mennesker
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
Modtagelse er fortolkning
Innovation og succes skabes gennem mennesker
Goal number 8: «Decent Work and Economic Growth»
Præsentationens transcript:

Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther

Agenda 1] Gadamers spil-begreb (testet op imod ”vores”) ØVELSE 2] Computerspil som selv-referentielle, systemiske, rekursive systemer ØVELSE 3] INDLEDENDE SNAK OM EKSAMENSOPGAVER (”papers”)

Hans-Georg Gadamer

Gadamers spil-begreb "If we examine how the word "play" is used and concentrate on its so-called metaphorical senses, we find talk of the play of light, the play of the waves, the play of gears and parts of machinery, the interplay of limbs, the play of forces, the play of gnats, even a play on words. In each case what is intended is to- and-fro movement that is not tied to any goal that would bring it to an end. [...] The movement of playing has no goal that brings it to an; rather, it renews itself in constant repetition. The movement backward and forward is obviously so central to the definition of play that it makes no difference who or what performs this movement. The movement of play as such has, as it were, no substrate. It is the game that is played - it is irrelevant whether or not there is a subjct who plays it. The play is the movement as such." (TM, p.103).

Ontologi …? Spil beskriver ikke længere et velafgrænset objekt. Spil beskriver heller ikke et subjekts bevidsthedstilstand i erkendelsesakten. Spil refererer derimod til en bevægelse. – Ikke: Spillet har en ontologisk status, der kan begribes i sig selv – Ikke: Spillet er kun spil, når det spilles – Men: spillet spiller sig – (en slags flydende besjæling)

Øvelse … No goal …? Taler Gadamer om ”play” eller ”games” (playing eller gaming)? Paidea eller ludus …?

Regel-baserede interaktionssystemer Drawing on economic game theory we can define games as complex, rule- based interaction systems consisting of three key mechanisms: – absolute rules, – contingent strategies, and – possible interaction patterns.

definitioner

Parameter space The formal organization of games can be regarded as a parameter space. In this space the current state of the game counts as a point and ultimately a dimension in the parameter space. A played game has therefore n possible state dimensions. In Tic-Tac-Toe, for instance, the nine squares constitute the game’s parameter space and thus the possibility domain for the arrangement of the board pieces. The rules of the game define the possible edges in the space connecting states. Rules define the possible game whereas a particular game is a path through the state space.

rekursivitet Computerized ‘game’ recursivity implies an automatic, cybernetic process in which only a finite number of input events are accepted as base for possible output functions. The dynamic system therefore presupposes a trivial relation between the initial possibility space and the information (or output) shown to the player in a given game state. Hermeneutic ‘fiction’ recursivity implies a non-trivial process in which an infinite number of input events (that together form the possibility space of referentiality) can be potentially linked to a likewise infinite number of output functions (that are the self- referential signs).

Mellem rules og player

Recursivity – feed back loop memory system

Interaction patterns // system

Selv-referentialitet ?? All digital games are naturally cybernetic, self- referential systems (Kücklich 2003), whereas all non-digital media, including fiction and cinema, is basically semantic, referential systems that can be perceived as self-referential entities.