Forudsigelse i markedsanalyse Burns & Bush ch. 19 Carsten Stig Poulsen Mandag d. 6. april 2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
By, energi & miljø, forår 2010 v. Morten Skou Nicolaisen
Advertisements

Kvantitative metoder 2 Dummyvariabler 28. marts 2007 KM2: F16.
Dummyvariabler 13. oktober 2006
Statistik Lektion 18 Multipel Linear Regression
Statistik Lektion 17 Multipel Lineær Regression
Anvendt Statistik Lektion 9
Økonometri 1: Inferens i den lineære regressionsmodel1 Økonometri 1 FunktioneI form i den lineære regressionsmodel 19. oktober 2004.
Grundlæggende teoretisk statistik
KM2: F171 Kvantitative metoder 2 Dummyvariabler 2. april 2007.
Case.
Statistik 1 – Lektion 5 By, energi & miljø, forår 2010 v. Morten Skou Nicolaisen.
Anvendt Statistik Lektion 8
Statistik Lektion 5 Log-lineære modeller.
Anvendt Statistik Lektion 8
Logistisk Regression Kategoriske og Kontinuerte Forklarende Variable
Økonometri 1: Dummy variable
Økonometri 1: F3 Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 15. september 2006.
Statistik II 5. Lektion Log-lineære modeller.
Anvendt Statistik Lektion 7
Økonometri 1: Afslutningsforelæsning1 Økonometri 1 Afslutningsforelæsning 19. maj 2003.
Økonometri 1: Binær responsmodeller: Logit og probit1 Økonometri 1 Binær responsmodeller: Logit og probit 8. maj 2003.
Anvendt Statistik Lektion 9
Statikstik II 2. Lektion Lidt sandsynlighedsregning
KM2: F141 Kvantitative metoder 2 Inferens i den lineære regressionsmodel Funktionel form 21. marts 2007.
Simpel Lineær Regression
Opsamling Simpel/Multipel Lineær Regression Logistisk Regression
Multipel Lineær Regression
Statistik Lektion 16 Multipel Lineær Regression
Økonometri 1: F81 Økonometri 1 Inferens i den lineære regressionsmodel 2. oktober 2006.
Økonometri – lektion 7 Multipel Lineær Regression
Økonometri – lektion 5 Multipel Lineær Regression
Økonometri 1: F91 Økonometri 1 Prediktion. Dummyvariabler 9. oktober 2006.
KM2: F151 Kvantitative metoder 2 Funktionel form. Goodness-of-fit. Prediktioner og residualer 26. marts 2007.
Carsten Stig Poulsen1 HA 4. semester Markedsanalyse 3. gang Torsdag d. 23. april 2009.
Økonometri – lektion 8 Multipel Lineær Regression
Anvendt Statistik Lektion 10  Regression med både kvantitative og kvalitative forklarende variable  Modelkontrol 1.
Økonometri 1: Dummy variable1 Økonometri 1 Dummy variable 24. marts 2003.
Økonometri – lektion 4 Multipel Lineær Regression Model Estimation Inferens.
Økonometri 1: Inferens i den multiple regressionsmodel1 Økonometri 1 Inferens i den multiple regressionsmodel 3. marts 2003.
Kvantitative metoder 2: Den multiple regressionsmodel1 Kvantitative metoder 2 Den multiple regressionsmodel 26. februar 2007.
Økonometri 1: Den simple regressionsmodel Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 14. september 2004.
Økonometri 1: F151 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 10. november 2006.
Økonometri 1: Inferens i den lineære regressionsmodel1 Økonometri 1 Kvalitative variable 8. marts 2006.
Økonometri 1: Flere emner i den multiple regressionsmodel1 Økonometri 1 Flere emner i den multiple regressionsmodel 13. marts 2003.
KM2: F181 Kvantitative metoder 2 Heteroskedasticitet 11. april 2007.
Repetition Forårets højdepunkter…. Simpel Lineær Regression Simpel lineær regression: Mindste kvadraters metode Kovarians og Korrelation.
Økonometri 1: F41 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 18. september 2006.
KM2: F51 Kvantitative metoder 2 Den simple regressionsmodel 19. februar 2007.
Økonometri 1: F51 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 22. september 2006.
Grundlæggende teoretisk statistik
Økonometri 1: Den multiple regressionsmodel1 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 15. februar 2006.
Økonometri 1: Dummyvariabler1 Økonometri 1 Dummyvariabler 21. oktober 2004.
Økonometri 1: Den simple regressionsmodel Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 13. februar 2003.
Økonometri 1: Heteroskedasticitet1 Økonometri 1 Heteroskedasticitet 31. marts 2003.
Økonometri 1: Den simple regressionsmodel Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 7. september 2004.
Kvantitative metoder 2: Den multiple regressionsmodel1 Kvantitative metoder 2 Den multiple regressionsmodel 28. februar 2007.
Økonometri 1: Inferens i den lineære regressionsmodel1 Økonometri 1 FunktioneI form i den lineære regressionsmodel 11. oktober 2005.
Økonometri 1: F2 Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 11. september 2006.
Økonometri 1: Dummyvariabler1 Økonometri 1 Dummyvariabler 12. oktober 2005.
Økonometri 1: Den simple regressionsmodel Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 14. september 2005.
Statistik II 4. Lektion Logistisk regression.
Økonometri 1: Dummyvariabler1 Økonometri 1 Dummyvariabler 15. marts 2006.
Økonometri – lektion 6 Multipel Lineær Regression
Økonometri 1: Den multiple regressionsmodel1 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 17. september 2004.
KM2: F41 Kvantitative metoder 2 Den simple regressionsmodel 14. februar 2007.
Statistik II - PM5 Fokus: Analyse af kategoriske variable ● Logistisk regression ● Log-lineære modeller Kursets opbygning: ● 1 ECTS forelæsninger ● 1 ECTS.
Ellen Holm, Forskningscafé
Den multiple regressionsmodel 21. september 2005
Anvendt Statistik Lektion 8
Niveau 3: Regressionsanalyse: Tværsnitsundersøgelser
Præsentationens transcript:

Forudsigelse i markedsanalyse Burns & Bush ch. 19 Carsten Stig Poulsen Mandag d. 6. april 2009

Oversigt Begrebet statistisk forudsigelse Anvendelse af regressionsanalyse –simpel (bivariat) regression –multipel (multivariat) regression –stepvis regression

Statistisk forudsigelse Forudsigelse er en spådom om værdien af en variabel under givne omstændigheder, f.eks. i fremtiden Statistisk forudsigelse adskiller sig fra krystalkuglen ved at kunne angive et grundlag og en sikkerhed for forudsigelsen Forudsigelse har to hovedformer –interpolation –ekstrapolation Fremskrivning vs. forudsigelsesmodel –eksempel

Simpel lineær regression Oversigt Regressionsmodellens formål og datagrundlag Modellens statistiske forudsætninger og parametre Estimation af parametre ved ”mindste kvadraters metode” (MKM) MKM estimatorernes egenskaber Modelkontrol Forklaringsevne, hypoteseprøvning og konfidensintervaller Forudsigelse af middelværdi og individuelle observationer Transformationer

Analyse af sammenhængen mellem to variable, x og y y betegner den afhængige variabel eller responsvariablen x betegner den uafhængige variable Sammenhængen søges beskrevet ved en lineær funktion af formen Formål og datagrundlag

 0 og  1 er parametre i modellen  0 er stykket, der afskæres af y-aksen  1 er liniens hældningskoefficient 1 11 00 x y Modellens parametre og fortolkning

Parameteren  1 er sædvanligvis den mest interessante. Den viser effekten af den uafhængige variable x på den afhængige variable y. Modellens parametre og fortolkning

Case: Logoundersøgelsen Simpel regression Kan et logos designegenskaber anvendes til at forudsige dets alt-i-alt vurdering (hvor ”godt” det er)? Operationalisering: –hver af de 10 skalaer, trans 1 - trans10, måler opfattelsen af en egenskab –trans11 måler alt-i-alt vurderingen –begge målt på 5-pkts.skalaer og kan opfattes som nominal/ordinalskaleret

Vi kan også vælge at opfatte de to skalaer på intervalniveau. Fordelen er, at vi får adgang til mere kraftfulde analyseværktøjer Model: Fortolkning: Sammenhæng beskrives ved en lineær funktion, der angiver, hvor meget alt-i- alt vurderingen stiger, når en af designegenskaberne øges. Case: Logoundersøgelsen Simpel regression

Multipel regressionsanalyse Formål At finde en sammenhæng mellem en eller flere uafhængige variable og en afhængig variabel y, ofte på lineær form: At vurdere styrken af sammenhæng mellem den afhængige og de uafhængige variable, som helhed og for hver variabel At kunne forudsige værdier af y for nye værdier af

Kan et logos designegenskaber anvendes til at forudsige dets alt-i-alt vurdering (hvor ”godt” det er)? Operationalisering: –hver af de 10 skalaer, trans 1 - trans10, måler opfattelsen af egenskaberne –trans11 måler alt-i-alt vurderingen Model: Case: Logoundersøgelsen Simpel regression

Case: Logoundersøgelsen Multipel regression

Case: Logoundersøgelsen Stepvis regression Formålet er at reducere antallet af forklarende variable til et færre antal uden at miste for meget i forklaringsgrad Typer af stepvis regression: –forlæns udvælgelse –baglæns eliminering

Case: Logoundersøgelsen Stepvis regression

Problem: Hvis de forklarende variabler (x’erne) er indbyrdes korrelerede (lineært afhængige), vil regressionskoefficienterne ikke være pålidelige, når effekten af de enkelt variablers betydning skal vurderes. Ligeledes vil det være vilkårligt, hvilke variabler, der bliver tilbage i en stepvis regression. Multipel regression Multikollinearitet

Case: Logoundersøgelsen Multipel regression og multikollinearitet

Case: Studievalgsundersøgelsen 2009 Opfattelsen af studiebyer Undersøgelses- spørgsmål Relevante variabler AnalyseteknikForventet output Hvor stor betydning har opfattelsen af studiebyerne, dvs. de egenskaber, de forbindes med, for den samlede vurdering af byerne? stud_by fag_mil rel_arb hoj_lev svr_bol for_noj stu_liv god_tra kul_til god_spo arr_akt let_arb lan_ven nerm_by bekv_by udd_her alt_i_alt Multipel regression med dummy-variabler Samlet mål for forklaringsgrad Betydning af de enkelte egenskaber, herunder byen selv Vurdering af statistisk signifikans stud_by (4 niveauer) omsættes til 3 dummy-variabler med Aalborg som basis: COMPUTE dummy_Kobenh=0. COMPUTE dummy_Odense=0. COMPUTE dummy_Aarhus=0. IF (stud_by = 1) dummy_Kobenh=1. IF (stud_by = 2) dummy_Odense=1. IF (stud_by = 3) dummy_Aarhus=1.

Case: Studievalgsundersøgelsen 2009 Opfattelsen af studiebyer

Stepwise regression

Case: Studievalgsundersøgelsen 2009 Opfattelsen af studiebyer

Øvelse Lav en importance-performance analyse af de fire studiebyer Importance måles ved koefficienterne i regressionsmodellen Performance måles ved den gennemsnitlige position på hver indikator, incl. dummy for studieby Sammenlign de fire studiebyers score på hver indikator