Ulighed Side 99-103 i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Advertisements

Struktur: ”Quiz og byt”
Bytte   PowerPoint  .
Darum skole 4. november 2013.
”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?”
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Relationer – Omgangstone
5.lektion: Økonomisk politik
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Workshop 2: Amerikanske problemstillinger
2.Lektion: Velfærdsstatens udvikling, indtægter og udgifter
1. Lektion: Det politiske system
5. lektion: Ulrich Beck og risikosamfundet
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Socialgrupper Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
4.lektion: Politiske partier og standpunkt
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
3. Lektion: Ligestilling - Er der ligestilling mellem kvinder og mænd i Danmark? 3.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder”
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
6.lektion: Folketing og regering – hvem kontrollerer hvem?
4.lektion: Velfærdsmodeller
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
1.Lektion: Identitet i forandring
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
5.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
6.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Social mobilitet Side i
Livsstilsanalyse i Danmark
Social mobilitet Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Livsformer i Danmark
6.lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion: Magt og indflydelse
Socialgrupper og social klasser
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
De politiske partier.
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Danmark i verden
1.lektion: Samfund og individ
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
4. lektion: Thomas Ziehe og den kulturelle frisættelse
2.lektion:Nationalstaten
Introduktion til partier og ideologier
6. lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion:”Ud i lokalsamfundet”
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
Caseopgave ECCO i Danmark.
Gruppearbejde Oplæg til workshops Hvilke emner skal der være fokus på? Hvilke arbejdsgrupper skal der nedsættes? Hvad skal der til? Hvordan.
Kapitel 10: Global og regional ulighed
Forløb om levekår og social arv 1l Formål At forstå og forklare måling af levekår, livsstil og livsformer Indblik i social arv og ulighed – hvilke.
Hvorfor falder tilliden til politikerne? DEO DOKK1, Aarhus, 11. April Jørgen Goul Andersen Institut for Statskundskab Aalborg Universitet.
TNS Gallup - Public Tema: Hjemmehjælpere 23. – 25. august 2010 Public
Lov ” med lov skal land bygges” Jan Christiansen Sosu Fyn.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Livsstilsanalyse i Danmark
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København

Dagsorden: Er ulighed en god ting? Vi ser på, hvad de forskellige politiske partier mener om ulighed Gruppearbejde om forskellige partiers syn på ulighed Værdilinje Opsamling på forløb

Politik og ulighed Gruppearbejde. I sidder i grupper og ser politikerne på hjemmesiden Luk samfundet op! Og besvarer efterfølgende på disse spørgsmål: a. Hvordan ser hhv. Enhedslisten, Ny Alliance, Venstre og Dansk Folkeparti på ulighed? b. Hvorfor er der ulighed ifølge disse 4 partier? Kan I genfinde deres forklaringer i dagens lektie? c. Hvordan forestiller hhv. SF, Ny Alliance, Venstre og Dansk Folkeparti, at man kan løse problemerne? Opsamling på svarene (10 minutter)

Værdilinje om ulighed Min påstand: Ulighed kan ikke undgås, da folk er forskellige. I har nu 5 minutter, hvor I skal tænke over jeres egen holdning til problemet og markerer den med et kryds på værdilinjen, hvor enig i er med mig. I skal herefter stille sig op på en lang række, hvor den enkeltes placering afspejler i hvilken udstrækning, at I er enig eller uenig med mig. Rækken deles på midten og den ene halvdel forskydes så alle får en partner. I par diskuterer deltagerne, hvorfor de har den holdning.

Afslutning på forløb Hvad er det gode liv? Er der mennesker i Danmark, der er afskåret fra det gode liv? Og i så fald, er det noget, vi som samfund bør afhjælpe?