1. lektion: Livsformer i Danmark

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Etablering af virksomhed
Advertisements

Der var engang et ældre ægtepar ....
BAGSVÆRD FORT´s INFO-SKÆRM.
LEVEKÅR, LIVSFORMER & LIVSSTIL
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Identitet – hvem er jeg ?.
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
Darum skole 4. november 2013.
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
»En mand havde to sønner
2.Lektion: Velfærdsstatens udvikling, indtægter og udgifter
1. Lektion: Det politiske system
5. lektion: Ulrich Beck og risikosamfundet
Kaldet til at være kanal for kærligheden!. Menigheden i Korinth ville hellere synge solo end synge i kor! Korinth lektien svarer to spørgsmål: 1. Hvad.
Region Midtjyllands tilbud 2013
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Socialgrupper Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
4.lektion: Politiske partier og standpunkt
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
3. Lektion: Ligestilling - Er der ligestilling mellem kvinder og mænd i Danmark? 3.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder”
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
6.lektion: Folketing og regering – hvem kontrollerer hvem?
4.lektion: Velfærdsmodeller
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
1.Lektion: Identitet i forandring
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
1.lektion:Behovspyramide og markedet
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
5.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
6.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Social mobilitet Side i
Livsstilsanalyse i Danmark
Social mobilitet Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
6.lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion: Magt og indflydelse
Socialgrupper og social klasser
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Danmark i verden
1.lektion: Samfund og individ
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
4. lektion: Thomas Ziehe og den kulturelle frisættelse
2.lektion:Nationalstaten
6. lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
3.lektion:”Ud i lokalsamfundet”
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Lavet af: Emil og Astrid
Livsstilsanalyse i Danmark
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Fortæl din makker hvad dine vigtigste arbejdsopgaver er.
Præsentationens transcript:

1. lektion: Livsformer i Danmark 1. Lektion i undervisningsforløbet: ”Forskellige liv i Danmark”. Forløbet er baseret på kapitel 5 I bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen, Forlaget Columbus. København 2014 2.udg..

1.lektion:Livsformer i Danmark Lektien til 1.lektion: s.84-88 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus 2014 2.udg. Dagsorden og arbejdsformer Introduktion til forløbet: Hvad er det gode liv? Parøvelse Kendetegn ved de forskellige livsformer Udfyld matrixskema Gæt en livsform Hvad er det gode liv i de forskellige livsformer?

Hvad er det gode liv? Social differentiering: Der er forskellige måder og forskelle hvorpå danskere lever deres liv. Derfor bruger vi inden for samfundsvidenskaberne forskellige tilgange for at undersøge, hvordan danskere lever deres liv. Livsformer Livsstil Levevilkår

LIVSFORMSANALYSEN Indblik i hverdagen!

Øvelse Interview din sidemand om hans eller hendes forhold til uddannelse. Analyser hvem sidemanden mest minder om: er det Søren, Yasmina og Viola som præsenteres på side 84-85? Diskuter hvilke livsformer som kommer til udtryk i henholdsvis Søren, Yasmina og Violas historier.

Livsformsbegrebet dækker over En hverdagspraksis: Hvad er arbejdets betydning for det enkelte menneske? Hvordan forløber en hverdag? Forestillinger om det gode liv: Hvad er godt og skidt? Hvordan ser jeres hverdagspraksis ud? Hvad er det gode liv for jer?

Livsformerne og det at arbejde Livsformerne forholder sig meget forskelligt til arbejde. Bestemte erhverv knytter sig til bestemte kulturer (fx bestemte normer, vaner, funktioner og værdier). Identitet og erhverv hænger ofte sammen

Udfyld matrixskema Livsform Familie Bedsteforældre Forældre Den selvstændige livsform Lønmodtager-livsformen Karriere- livsformen Bedsteforældre   Forældre Er der sammenhæng mellem dine forældres og bedsteforældres arbejde og deres holdninger og værdier? Hvordan ser din livsform ud lige nu, og hvad er dine fremtidsforventninger? Sammenlign med dine forældre og bedste-forældres forventninger.

Matrixskema Sammenlign de svar du har fået i din figur med din makker og diskuter, hvorfor resultatet er blevet som det er. Fx hvorfor dine bedsteforældres/forældres forventninger til livet måske var anderledes end dine er i dag osv. Diskuter i forlængelse heraf om vi altid kan bestemme en persons livsform, alene ud fra det arbejde som personen har.

DEN STORE LIVSFORMSQUIZ Gæt forskellige livsformer

Hvilken livsform er dette? ”Der er groft sagt ingen forskel mellem arbejde og fritid. Man er sin egen herre, og man er stolt af det, man har opnået - og man er ikke afhængig af andre” l DEN SELVSTÆNDIGE LIVSFORM

Hvilken livsform er dette? Her er der en skarp adskillelse af arbejde og fritid. LØNMODTAGERLIVSFORMEN

Hvilken livsform har Paris Hilton? Trickspørgsmål!!! Vi må spørge hende, for at kende hendes livsform!!! http://www.parishiltonwallpapers.info/wallpaper/paris-hilton-1024x768-22680/

Hvilken livsform er dette? Denne person er, for at beholde denne livsform, villig til at ofre meget. Lønnen behøver ikke være særligt stor, og der er heller ikke så meget fritid DEN SELVSTÆNDIGE LIVSFORM

Hvilken livsform er dette? ” Familien skal helst bakke op om karrieren, men kommer i anden række” DEN KARRIEREORIENTEREDE LIVSFORM

Hvilken livsform er dette? ”Denne livsform er … tæt forbundet med arbejdet. Karrieren har topprioritet i ens liv, og alt andet kommer derefter” DEN KARRIEREORIENTEREDE LIVSFORM

Hvilken livsform har en landmand? http://www.arla.dk/appl/HJ/HJ401/HJ401D03.nsf/2c8e5576cd3bf4c4c1256d030047be36/0d6a502180fb0ab4c1257146003a87a1/$FILE/1551109.jpg Trickspørgsmål!!! Vi må spørge ham, for at kende hans livsform!!!

Hvilken livsform er dette? ”For at bevare livsformen må familien komme i anden række, selvom den er et vigtigt led i at få virksomheden til at bestå” http://www1999362.thinkquest.dk/Danskernes_liv/livsformer.shtml DEN SELVSTÆNDIGE LIVSFORM

Hvilken livsform er dette? ”Man stræber efter toppen, ikke kun fordi det giver flere penge, men også fordi toppen byder på de mest spændende arbejdsopgaver og magt” http://www1999362.thinkquest.dk/Danskernes_liv/livsformer.shtml DEN KARRIEREORIENTEREDE LIVSFORM

Hvilken livsform er dette? ”Man arbejder for at have råd til at holde fri. Det skal dog ikke forveksles med, at man ikke bryder sig om sit arbejde, eller ikke har et nært tilknytningsforhold til sin arbejdsplads". http://www1999362.thinkquest.dk/Danskernes_liv/livsformer.shtml LØNMODTAGERLIVSFORMEN

Hvilken livsform har en renovationsmedarbejder? http://www.vejleamtsfolkeblad.dk/artikel/219945:Godt-det-ikke-er-mig--Fritiden-er-vigtigere-end-arbejdet Trickspørgsmål!!! Vi må spørge ham, for at kende hans livsform!!!

Hvilken livsform er dette? ”Familien er vigtig som en del af fritiden. I denne livsform er familien kaldt for et "servicecenter". http://www1999362.thinkquest.dk/Danskernes_liv/livsformer.shtml LØNMODTAGERLIVSFORMEN

Hvilken livsform er dette? ”Fritiden skal planlægges nøje, så den passer til arbejdet. Man går på de rigtige caféer, går i de rigtige Hugo Boss-habitter og spiller golf eller squash med de rigtige venner” http://www1999362.thinkquest.dk/Danskernes_liv/livsformer.shtml DEN KARRIERERORIENTEREDE LIVSFORM

Afrunding på timen Hvad er det gode liv i: Lønmodtagerlivsformen Den karriereorienterede livsform Den selvstændige livsform