5.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dansk Musik gruppearbejde
Advertisements

Fælles Mål 2009 – konklusioner
Følelsesmæssige reaktioner efter at have fået en hjertesygdom
Erhvervs  Uddannelses  Center  Syd Hilmar Finsens Gade 18  DK-6400 Sønderborg   Tlf E-learning i undervisningen Egon.
KØBENHAVNS KOMMUNE Center for Afklaring og Beskæftigelse Programteori – hvad kan vi bruge det til?
Fokus på læring og dannelse
Elevaktiverende undervisning
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Elevaktiverende undervisning
Alice’s undervisningsforløb. Indhold Valg af forløb Overordnet beskrivelse Strukturdiagram.
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Udskolingen.
Rødkilde Gymnasium Pod- og vodcast i naturvidenskab. September 2011.
5.lektion: Økonomisk politik
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
2.Lektion: Velfærdsstatens udvikling, indtægter og udgifter
1. Lektion: Det politiske system
5. lektion: Ulrich Beck og risikosamfundet
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Socialgrupper Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
4.lektion: Politiske partier og standpunkt
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
3. Lektion: Ligestilling - Er der ligestilling mellem kvinder og mænd i Danmark? 3.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder”
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
6.lektion: Folketing og regering – hvem kontrollerer hvem?
3.lektion: De økonomiske mål
4.lektion: Velfærdsmodeller
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
1.Lektion: Identitet i forandring
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
1.lektion:Behovspyramide og markedet
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
6.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Opgavestyring i Elevplan
Social mobilitet Side i
Realisternes territorium – magt og konflikter. Kapitel 3.
Afsenderfokuseret branding Modtagerstyret branding
Social mobilitet Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Livsformer i Danmark
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
6.lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion: Magt og indflydelse
Socialgrupper og social klasser
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Danmark i verden
1.lektion: Samfund og individ
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
4. lektion: Thomas Ziehe og den kulturelle frisættelse
2.lektion:Nationalstaten
Lektion 2 Politisk spin.
6. lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
Gennemgang af Youtube.com. Hvad kan man finde på Youtube.com?  Musik  Film  Filmklip  Instruktionsvideoer  Etc.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion:”Ud i lokalsamfundet”
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
1. Trin – Problemstilling
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Præsentationens transcript:

5.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer 5. lektion i undervisningsforløbet ”Velfærdsstatens fremtid” baseret på kapitel 10 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Forlaget Columbus 2010

5. lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer – forsøgerbyrden og forventningspresset Lektien til 5.lektion: Side 191-195 i bogen ”Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen, Forlaget Columbus, København 2010 Forud for denne lektion er det en god ide, hvis eleverne har set de to film som er at finde på følgende to links  http://www.fairlosning.dk/filmen.aspx http://www.youtube.com/watch?v=Iqd7eAIpr-U&feature=player_embedded# Dagsorden og arbejdsformer: Tjek-på-lektien-spørgsmål Pararbejde Pararbejdet fortsætter med befolkningspyramide Fælles gennemgang og opsamling

Tjek-på-lektien-spørgsmål Tjek på lektien? (ca. 5. min.) Hvad betyder udlicitering? Hvad er brugerbetaling for noget? Hvad handler empowerment/bemyndiggørelse om? Hvad handler udvidelsesstrategien om?

Øvelse: Den demografiske udvikling i Danmark Par-øvelse om den demografiske udvikling (15 min.) Med anvendelse af data fra tabel 10.2 konstrueres en befolkningspyramide for 2010 og 2050.

Øvelse: diskussion af løsningsforslag Diskussion af løsningsforslag på baggrund af befolkningspyramiderne. De samme par som i opgave 1, opstiller et skema, der illustrerer fordele og ulemper ved: (ca. 25 min.) Fordele ved udlicitering Ulemper ved udlicitering Fordele ved udvidelse af arbejdsmarkedet Ulemper ved udvidelse af arbejdsmarkedet Fordele ved brugerbetaling Ulemper ved brugerbetaling Fordele ved empowermentstrategien Ulemper ved empowerment-strategien

Klassegennemgang af løsninger (for og imod) Klassegennemgang i form af diskussion af fordele og ulemper ved de fire løsningsforslag (15 min.)