4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Repetitionsforløb med afsluttende repetitionsspil
Advertisements

Samfundsøkonomi Hvad er økonomi?
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Samfundsøkonomi-5 Uge 13.
1 Lektion 26: rep. af erhvervspolitik og afløsningsopgave 1.Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål i erhvervspolitik 3.Opsamling på hængepartier, I.
Varemarkedet Blanchard kapitel 3 Del 3 Regneeksempel
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Økonomiske politikker
5.lektion: Økonomisk politik
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
2.Lektion: Velfærdsstatens udvikling, indtægter og udgifter
1. Lektion: Det politiske system
5. lektion: Ulrich Beck og risikosamfundet
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Socialgrupper Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
4.lektion: Politiske partier og standpunkt
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
3. Lektion: Ligestilling - Er der ligestilling mellem kvinder og mænd i Danmark? 3.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder”
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
6.lektion: Folketing og regering – hvem kontrollerer hvem?
3.lektion: De økonomiske mål
4.lektion: Velfærdsmodeller
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
1.Lektion: Identitet i forandring
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
1.lektion:Behovspyramide og markedet
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
3.lektion: De økonomiske mål
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
5.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
6.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Social mobilitet Side i
Livsstilsanalyse i Danmark
Social mobilitet Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Livsformer i Danmark
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
6.lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion: Magt og indflydelse
Socialgrupper og social klasser
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
Kapitel 1 Hvad er makroøkonomi?. Kapitel 1 Hvad er makroøkonomi?
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Danmark i verden
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Det økonomiske kredsløb
1.lektion: Samfund og individ
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
4. lektion: Thomas Ziehe og den kulturelle frisættelse
2.lektion:Nationalstaten
6. lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
Afleveringsopgave 1 – Opgave 3 Opgaven er baseret på artiklen “The houses that saved the world”, fra The Economist, 30/ Opstil en model for en.
Finanskrisen, der blev til en økonomisk krise
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion:”Ud i lokalsamfundet”
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
Jeopardy Del 2: Makroøkonomi. BeskæftigelseInflationVækstStatens budget og velfærd Betalingsbalancen
Finanskrise og arbejdsmarked Torben M. Andersen Institut for Økonomi.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Livsstilsanalyse i Danmark
Virksomhedens omverden
Præsentationens transcript:

4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer 4.Lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum og Hansen, Columbus 2010

4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer Lektie til 4.lektion: s.172-177 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum og Hansen, Columbus 2010 Dagsorden og arbejdsformer Elevoplæg om vækst, arbejdsløshed og betalingsbalance (grp.arbejde fra 3.lektion) Lærergennemgang og elevbesvarelser struktureret ved tjek-på-lektien-spørgsmål Parøvelse: Det økonomiske kredsløb – I Kort fælles opsamling Parøvelse: Det økonomiske kredsløb - II

Elevoplæg (15 min.) Elevoplæg: De elevgrupper der arbejdede sammen i sidste lektion (lektion nr. 3), udvalgte en talsperson. Denne talsperson kommer til tavlen, og fremlægger gruppens besvarelse af opgaverne omkring vækst, arbejdsløshed og betalingsbalance (ca.4-6 elevbesvarelser)

Tjek-på-lektien-spørgsmål (20 min) Hvad er det økonomiske kredsløb? Hvilke økonomiske aktører indgår i modellen for det økonomiske kredsløb? Hvad er konjunktursvingninger for noget? Hvad er forskellen på henholdsvis opgangs, nedgangs, høj og lavkonjunktur? Hvad menes der med, at samfundsøkonomien en gang imellem oplever stød? Hvad handler begrebet recession om? Hvad betyder økonomisk stagnation? Det er en god idé, at bruge de interaktive modeller af henholdsvis det økonomiske kredsløb og konjunkturforløbet, som begge findes på forlaget Columbus hjemmeside. De interaktive modeller finder du ved at klikke på de to nedenstående links www.forlagetcolumbus.dk/dk/columbus_web/interaktive_modeller/det_oekonomiske_kredsloeb/ www.forlagetcolumbus.dk/dk/columbus_web/interaktive_modeller/konjunkturforloebet/

Hvilke aktører indgår i det økonomiske kredsløb? Husholdningerne Virksomhederne Pengeinstitutterne (den finansielle sektor) Staten (den offentlige sektor) Udlandet

Parøvelse: Det økonomiske kredsløb - I (6-8 min.) Parøvelser – omhandlende det økonomiske kredsløb: Undersøg hvordan jeres forbrug bidrager til dansk økonomi Tag fx udgangspunkt i de ejendele som i hver idu har på eller er tæt på dig fx mobiltelefon, tasker, tøj, musikafspillere computer, sko osv. Hvor komme disse varer fra? Undersøg hvilke virksomheder der producerer, distribuerer, leverer og forhandler disse produkter. Forklar ejendelenes bevægelse i det økonomiske kredsløb. Vurder hvordan dit forbrug har bidraget til dansk økonomi.

Parøvelser: Det økonomiske kredsløb – II (12 min) Parøvelser - omhandlende det økonomiske kredsløb: Undersøg hvordan følgende fire økonomiske begivenheder kan påvirke den danske samfundsøkonomi. Du/I skal bruge det økonomiske kredsløb til at besvare de fem spørgsmål. Hvis skatten sættes op, hvordan vil det så påvirke samfundsøkonomien? Hvis lønnen på arbejde stiger, hvordan vil det så påvirke samfundsøkonomien Hvis skatten sættes ned på lønindkomst, hvordan vil det så påvirke samfundsøkonomien Hvis renten på udlån sættes ned, hvordan vil det så påvirke samfundsøkonomien Hvis virksomhedernes eksport af varer til udlandet falder, hvordan vil det så påvirke samfundsøkonomien?