1 Bestanddele i en Windows form-løsning GUI kontroller (eng.: controls) & komponenter (eng.: components) Almindelige egenskaber, metoder & hændelser for Form Steen Jensen, efterår 2013
2
3
4 Når man dobbeltklikker på knappen i Design-vinduet, genereres der automatisk en kodeblok, hvor kode, der skal udføres kan indsættes
5 Normalt ”hands-off”!!!!
6
7 Kontroller: visuelle/synlige Komponenter: usynlige – kan trigges med kode
8
I det kommende eksempel skal du lave en billedfremviser, hvor du benytter forskellige kontroller & komponenter i Windows Forms I tutorial’en skal du igennem følgende trin: Trin 1-3: opret Windows Forms projekt + angiv egenskaber (properties) Trin 4-6: tilføj kontroller: TableLayoutPanel – til PictureBox, Checkbox & 4 knapper PictureBox CheckBox – angivelser af, om billedet ønskes strækket eller ej FlowLayoutPanel – til at anbringe de 4 knapper på linje Button – til de 4 knapper: Close, Set background color, Clear picture, Show picture Trin 7: tilføj dialog-komponenter: OpenFileDialog + ColorDialog Trin 8: skriv kode til knappen ”Show a picture” Trin 9: kommenter & test kode Trin 10: skriv kode til resterende knapper & checkbox Trin 11: afprøv program 9
10
11
12 NB! Hvis du synes, den er for ”heavy”, kan du blot søge på ”simple calculator in c#”
Hvis du ikke allerede har gjort det, så prøv at lave brugergrænsefladen om fra Console til GUI i Spejdersystemet 13